1.3.1 Meer verkeer naar de website? Verhogen van conversies Verhogen van de merkbekendheid Verhogen van de ROI...

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "1.3.1 Meer verkeer naar de website?... 7 1.3.2 Verhogen van conversies... 7 1.3.3 Verhogen van de merkbekendheid... 7 1.3.4 Verhogen van de ROI..."

Transcriptie

1

2 INHOUD AdWords voor de slimme ondernemer... 3 Inleiding: AdWords De voorbereiding AdWords begint met het bepalen van de juiste zoekwoorden Zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties Wat zijn je advertentiedoelstellingen? Meer verkeer naar de website? Verhogen van conversies Verhogen van de merkbekendheid Verhogen van de ROI AdWords hiërarchie Een succesvolle campagne opzetten Advertentiegroep De advertentie Het advertentiebudget Hoe stel je het ideale budget vast? Investering Uitbesteden aan IQ Leads AdWords 2014 en verder Aan de slag met AdWords AdWords WIKI Zoekwoord Uitsluitingszoekwoord Plaatsing Campagne Advertentiegroep Vertoningen Klikken CPC CTR Kwaliteitsscore Conversieratio

3 AdWords voor de slimme ondernemer Wil je meer bezoek naar je website krijgen? Wil je werken aan je merk, zodat mensen jouw merk online kunnen vinden? Dan is deze white paper jouw startpunt. Deze white paper gaat over de do s en dont s van tekst advertenties in AdWords. Hoe en waarom je AdWords moet inzetten. En welk taalgebruik past bij deze advertentiemarkt? Als ondernemer hoef je niet alles exact te weten, maar je wilt wel graag weten waar je over praat. Met deze white paper krijg je meer grip op AdWords. Wat je ervan kan verwachten, hoe je kan meten of je budget goed wordt gebruikt en hoeveel ROI je behaalt op je campagnes. Denk eraan, het is niet alleen wie het meest betaalt die de hoogste positie behaalt. Het gaat om de kwaliteit. Er is geen minimum en je hoeft alleen maar te betalen wanneer er iemand op jouw advertentie geklikt heeft. In deze white paper houden we het enkel bij de TEKSTadvertenties. Andere opties kunnen zijn: Beeldadvertenties Mobiele WAP advertenties APP advertenties Video advertenties Advertenties met productvermeldingen 'De helft van het geld dat ik aan adverteren uitgeef, is weggegooid geld. Ik weet alleen niet welke helft.' -- John Wanamaker 3

4 Inleiding: AdWords Google AdWords is het verdienmodel van Google. In Nederland gebruikt 96% van de mensen Google. Ik ga ervan uit dat wij als ondernemer ook onder dat percentage vallen. 96% van de mensen gebruikt weliswaar Google, maar slechts 19% van de mensen klikt op één van de advertenties. Met alles wat Google aanbiedt (en het meeste daarvan is allemaal gratis) kunnen we als ondernemer heel handig gebruik maken van AdWords. Hoeveel procent van de mensen heeft jouw advertentie gezien in de krant, in een tijdschrift of op een billboard langs de weg? Je weet dat niet en het bureau waar je dit aan hebt uitbesteed weet dit ook niet. De rood omcirkelde tekst in de afbeelding hiernaast zijn AdWords advertenties. Met AdWords weet je het straks wel. Je weet exact hoeveel mensen jouw advertenties hebben gezien. Of ze het interessant genoeg vonden om er op te klikken, om door te vragen zullen we maar zeggen. Geheel transparant. AdWords is een veilingproces. Jouw bod, de kwaliteit van de advertentie en de opmaak van de advertentie zijn bepalende factoren voor de positie van je advertentie. Adverteren kan op verschillende manieren. Dit kan met tekstadvertenties, maar het kan ook met beeldadvertenties (displaymarketing). En zeer belangrijk voor ons als ondernemer, je betaalt alleen wanneer iemand op je advertentie klikt. 4

5 1. De voorbereiding 1.1 AdWords begint met het bepalen van de juiste zoekwoorden. Welke woorden zijn het meest relevant voor je product of dienst? Maak ze specifiek. Met algemene woorden betaal je alleen een hoop geld en heb je weinig rendement. Niet iets wat wij als ondernemer willen horen toch? Waarschijnlijk bied je ook meerdere dingen aan. Maak dan verschillende lijsten aan in Excel en categoriseer je zoekwoorden. Zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties. Ons advies is om twee a drie advertenties te maken voor elke advertentiegroep. De hoogste positie in bovenstaande grafiek is de campagne. Een campagne bestaat uit verschillende advertentiegroepen. Een advertentiegroep bestaat uit verschillende advertenties en elke advertentie heeft een groep zoekwoorden. Meer is er niet. Elke onderneming heeft hier voldoende aan. Maak het ook niet moeilijker dan bovenstaande. Voordat je verder gaat met AdWords is het dus belangrijk om het volgende te doen: 1. Bepaal in Excel de zoekwoorden waarmee jij gevonden wilt gaan woorden. Dat zijn de woorden waar jij mee wil gaan adverteren. 2. Bepaal en sorteer de zoekwoorden in categorieën. Hoe specifieker hoe beter. Meten is weten. Het kost wat meer werk om een en ander op te zetten, maar hierdoor kan je straks veel makkelijker aanpassingen maken, uitbreiden of zaken stopzetten. Door je campagnes te optimaliseren zal je op termijn ook woorden tegenkomen waar je niet op gevonden wilt worden. Deze woorden hebben niets met jou te maken en dus wil je er niet voor betalen. Deze woorden noemen we uitsluitingswoorden binnen AdWords. 5

6 Verkoop je herenkleding dan wil je dat jouw advertentie wordt getoond als iemand daarop zoekt binnen Google. Maar je verkoopt geen dameskleding, dus dan wil je niet dat je advertentie wordt getoond. Je wilt ook niet gevonden worden op kleding, dat is te algemeen. Hoe specifieker hoe beter. Hoe hoger de kwaliteitsscore en hoe lager je bod. Zelfs dames kleding is eigenlijk al te algemeen, daarmee zal je geen 10 scoren. Door de meeste relevante zoekwoorden te kiezen, kan je de prestaties van je advertentie verbeteren waardoor de kosten per klik laag (CPC) kunnen blijven. 1.2 Zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties. Google plaatst de advertenties op basis van een aantal factoren (formule) naast de zoekresultaten op de pagina. De plaats van de advertentie (Adrank) wordt de advertentiepositie genoemd. Belangrijk om te weten: jouw advertentie staat niet vast op die plek. Je kan die plek niet kopen. De plaats van jouw advertentie hangt af van meerdere factoren, waaronder de biedingen van je concurrentie. Zoals gezegd, het gaat niet alleen om je bod. Het gaat om je bod en de kwaliteit (qualitiy score) van je advertentie. De kwaliteit wordt bepaald door de volgende waarden: 1. De advertentie 2. De gekoppelde zoekwoorden 3. De bestemmings-url (de pagina waar de advertentie naartoe leidt). Heeft deze pagina een goede gebruikers ervaring? 4. De gunbaarheid van de advertentie is zijn geheel. Staat deze de bezoeker aan? Heb je een goede kwaliteitsscore dan hoef je minder te bieden om toch bovenaan te staan. Mooier kan ik het niet maken, makkelijker wel. Als ondernemer sta je voor kwaliteit. Dus verlang ook die kwaliteit in je AdWords campagnes. De beloning voor een goede kwaliteit worden door Google beloond doordat je met een lager bod toch een top positie kan krijgen. Google geeft je kwaliteit (quality score) in cijfers weer. Een tien is het hoogste wat je kan behalen. En alles onder de zes moet je niet willen. De meeste ondernemers hebben tussen de vijf en twintig zoekwoorden per advertentiegroep. 6

7 1.3 Wat zijn je advertentiedoelstellingen? Vanaf de eerste keer dat je een advertentie maakt, is het belangrijk te weten wat je wilt bereiken met de advertentiecampagne. Vervolgens kun je plannen hoe je het succes kunt meten. Wil je het verkeer naar je website meten? Of het aantal verkopen, het aantal conversies? Of wil je de merkbekendheid vergroten? Of de ROI verhogen? Meer verkeer naar de website? Om dit meetbaar te maken zou de focus moeten liggen op het verhogen van het aantal klikken en de klikfrequentie (CTR). Het schrijven van aantrekkelijke advertentieteksten en het op de juiste manier inzetten van zoekwoorden is hierin essentieel. Afrekenen (bieden) gebeurt op basis van CPC; kosten per klik Verhogen van conversies Wanneer je wilt dat jouw bezoeker op je website wat gaat doen zoals een aankoop, een aanmelding of een offerte aanvragen, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de bezoeker hier ook alle mogelijkheid voor krijgt. De advertentie dient direct naar de juiste pagina te leiden. Ook hierin zijn zoekwoorden essentieel. Bepaalde woorden zullen leiden tot betere conversies dan anderen. Het budget kan hierop worden aangepast. Afrekenen (bieden) gebeurt op basis van CPA; kosten per acquisitie Verhogen van de merkbekendheid Hier ligt de focus op vertoningen, het bereik van de advertentie en de frequentie. De betrokkenheid van klanten geeft aan hoe interessant jouw klanten de advertenties vinden. Klikken ze echt op de advertentie of bekijken ze daadwerkelijk de video? Ja? Dat betekent dat ze betrokken zijn. Google Display Netwerk geeft hiervoor vele mogelijkheden. Met plaatsingstargeting kies en selecteer je 'plaatsingen', specifieke websites of gedeelten van sites in het Google Display Netwerk waar je de advertenties uit jouw campagne wilt weergeven. Je kunt sites bijvoorbeeld selecteren op basis van specifieke onderwerpen of de doelgroep die je probeert te bereiken. Je kunt ook sites selecteren die voldoen aan jouw branding criteria. Het Display Netwerk bestaat uit een verzameling websites, waaronder Google Finance, Gmail, Blogger en YouTube, waarop AdWords-advertenties worden weergegeven. Afrekenen (bieden) gebeurt op basis van CPM; kosten per 1000 vertoningen. 7

8 1.3.4 Verhogen van de ROI Vergelijkbaar met conversies. Hier ligt de focus op het A/B testen van de verschillende advertenties. Welke advertentie geeft meer conversies met dezelfde zoekwoorden? De ROI is voor elke ondernemer verschillend. Een en ander is afhankelijk van de marge die gemaakt wordt op het product of de dienst. Wil je dat de bezoeker via de telefoon contact opneemt, dan is het meten van conversies via AdWords niet mijn keus. Er zijn mogelijkheden maar ik vind dat echte een afrader. De bezoeker belt immers en zal verder niets op de site invullen of doen, waarmee we een conversie kunnen meten. Slimme ondernemers maken gebruik van het gratis programma Google Analytics voor het bijhouden van conversies. Dit is een gratis hulpprogramma voor webanalyse waarmee je kan achterhalen hoe jouw klanten omgaan met jouw website. 8

9 2. AdWords hiërarchie Ervan uitgaande dat de website een logische en duidelijke structuur heeft, adviseer ik om ook deze structuur toe te passen voor de campagne binnen het account. Richt de verschillende campagnes en advertenties in aan de hand van de thema s en of producten van jouw site. In onderstaande voorbeeld staat weergegeven hoe een goede opbouw en daarmee ook een goede kwaliteitsscore tot stand kan komen. Maak een advertentiegroep aan met exact woorden en een advertentiegroep met de modified woorden. Veel accounts kunnen het beste worden ingedeeld door één campagne te maken met verschillende advertentiegroepen, twee of drie advertenties en tien tot vijfendertig zoekwoorden per advertentiegroep 2.1 Een succesvolle campagne opzetten Een op ROI gerichte campagne kent in basis 3 verschillende fases. Elke fase kan worden geoptimaliseerd om zodoende een succesvolle en winstgevende campagne te hebben. Deze fases zijn Onderzoek, Groei en Succes. Fase 1: Onderzoek Alle nieuwe campagnes beginnen in deze fase. Waarom? Je hebt wellicht een idee wat er online mogelijk is, maar je hebt geen echte data. Je weet niet exact wat je doelgroep leuk vindt, doet of waar ze op klikken. Klikken ze direct op jouw tekstadvertenties? Meten is weten! 9

10 Je verzamelt prestatiegegevens om te bepalen welke combinatie van CPC-bod, zoekwoorden en advertenties voor jou het beste werkt. In deze onderzoeksfase is jouw voornaamste doel het bereiken van winstgevendheid door kosten af te zetten tegen opbrengsten. Maak je winst, dan kun je door naar de volgende fase. Fase 2: Groei In deze fase is het zaak om het met het budget zoveel mogelijk bereik te krijgen. Het verhogen van het budget is de eerste stap. Dit zal echter niet direct leiden tot dezelfde conversie en/of winst. Sommige extra advertentiegroepen en bijbehorende advertenties hebben niet hetzelfde resultaat. Het aanpassen of verwijderen van zoekwoorden maar ook het verbeteren van de teksten in de advertenties zijn werkzaamheden die hierop volgen. Fase 3: Succes Er komt een einde aan de hoeveelheid mensen die interesse hebben in jouw product of service. Wanneer je dagbudget niet meer op gaat en de winstgevendheid goed is, dan heb je de succesfase bereikt. Natuurlijk zijn we nooit helemaal tevreden. Maar aanpassingen hier zijn vaak arbeidsintensief en geven marginale verbeteringen. Afhankelijk van je omzet en je winst uit de campagne, is beheer van deze fase natuurlijk wel nodig. Een concurrent kan immers altijd opstaan. 2.2 Advertentiegroep Advertenties worden ondergebracht in advertentiegroepen. Per definitie heeft elke advertentiegroep 2-3 advertenties. De reden is simpel; een advertentie kan altijd beter worden gemaakt, maar hoe weet je dat als je geen benchmark hebt? De benchmark is de andere advertentie. Welke van de twee scoort het beste? Wanneer er één advertentie als beste wordt beoordeeld door het aantal kliks of conversies, dan pas ga je een nieuwe advertentie schrijven en probeer je de eerste advertentie te verbeteren. Andere tekst, andere aanbieding etc. etc. etc. Om dit goed te doen is het wel essentieel dat je in de instellingen alle advertenties gelijkmatig laat zien door Google. Bij default pakt Google namelijk de best presterende advertentie. Zie afbeelding hieronder. 10

11 2.3 De advertentie Het beste resultaat realiseer je door de advertentie zo relevant mogelijk te maken. Een relevante advertentie, de juiste zoekwoorden en de juiste bestemming URL worden meestal beloond met een hoge positie en vaak tegen lagere kosten. Het is mens eigen, wij klikken meestal op een advertentie die dezelfde woorden heeft staan als dat wij hadden ingetypt. Relevantie is een onderdeel van de kwaliteitsscore. Relevante advertentie hebben meestal een hogere kwaliteitsscore (1-10). Invloed van de QS op de CPC Quality score 10 korting 30,00% 9 korting 22,20% 8 korting 12,50% toeslag 16,70% 5 toeslag 40,00% 4 toeslag 75,00% 3 toeslag 133,30% 2 toeslag 250,00% 1 toeslag 600,00% 2.4 Het advertentiebudget Je betaalt AdWords middels jouw creditcard. Je kunt gerust de creditcardgegevens uploaden en jouw campagne daarna inrichten. Zolang de campagne niet live staat kan er niets gebeuren. Onthoud: je betaalt alleen wanneer er iemand op je advertentie klikt. Het is daarom raadzaam om te bepalen hoeveel je per dag wil gaan uitgeven, zoals 10 euro per dag of 100 euro per dag. Een budget stel je vast per campagne. Je kan dus meerdere campagnes hebben lopen, die verschillende landen of doelgroepen benaderen. Maak het zo specifiek mogelijk. Verder kan je instellen of je handmatig de CPC kosten zou willen invullen of dat je wilt dat Google dit voor je doet. Bij beide zal er nooit meer worden uitgegeven dan je dagbudget. Goed om te weten; Google verdeelt het budget voor die dag over de gehele dag. Wanneer het eerste uur al 50% van het budget verbruikt is zal Google de advertentie(s) niet meer tonen in de eerste helft van de dag, maar pas weer in de tweede helft. 11

12 2.4.1 Hoe stel je het ideale budget vast? Zoals gezegd gaat het bij Google AdWords niet om de hoogste bieder. Het is een combinatie van factoren en niet alleen de prijs per klik. Om dit te kunnen bepalen heb ik onderstaand stappenplan opgesteld: Stap 1: Bepaal hoeveel winst je maakt op jouw product. 300,- 200,- 100,- Verkoopprijs Inkoopprijs Winst (CPA) Cost per Acquistion Stap 2: Bepaal de waarde van een klik Helaas bied je binnen AdWords niet op CPA maar op CPC. Het bepalen van de CPC is dan ook noodzakelijk. Hiervoor hebben we bestaande data nodig. Data uit de onderzoeksfase. We dienen namelijk vast te stellen wat nu onze gemiddelde conversiewaarde is. Deze data haal je uit Google Analytics. Hoeveel kliks zijn er gemaakt en hoeveel conversies zijn daar uitgekomen? % Conversies kliks Conversie ratio 100 mensen hebben op de advertentie geklikt en er zijn 5 conversies uitgekomen. Resultaat een 5% conversie waarde. 12

13 Stap 3: De waarde van de klik vaststellen. Nu gaan we uitrekenen wat een klik waard is en hoeveel we willen betalen voor een klik. Wanneer we te veel zouden betalen voor een klik, zouden we onze winst kwijtraken aan kliks en niet aan de verkoop. Een klik is immers geen verkoop. 100,- 5% 5,- Onze vastgestelde winst Conversie ratio Waarde per klik Wanneer je de maximale waarde van 5,- (in dit voorbeeld) instelt in AdWords weet je dat je nooit meer zal betalen dan deze 5,- per klik. Je maakt dan altijd winst. Want al zou je het maximale betalen, dan nog is dat in lijn met je begrote winst. Stap 4: Maximale winst bepalen Zoals gezegd werkt AdWords als een veiling. Het precieze bedrag wat je uiteindelijk per klik betaalt is altijd lager dan je maximale CPC. Hoeveel hangt af van veel factoren, daar is het een veiling voor. Dit is wel een stap voor een meer gevorderde AdWords gebruiker. Hiervoor biedt AdWords de bod simulator aan. Bodsimulatoren maken een schatting van de prestaties van jouw advertenties op basis van gedetailleerde gegevens die specifiek zijn voor jouw campagne, met inbegrip van de kwaliteitsscore en zoekwoorden. 13

14 3. Investering AdWords vraagt een investering in tijd en geld. Een veel gestelde vraag is Wat kost AdWords?. Nu is dat helaas een vraag waar ik hier geen antwoord op kan geven. Een betere vraag zou zijn Hoe kan AdWords waarde toevoegen aan mijn organisatie?. Allereerst zal er een keuze gemaakt dienen te worden wie AdWords gaat doen. Ga je het zelf doen of ga je AdWords uitbesteden aan IQ Leads? 3.1 Uitbesteden aan IQ Leads Het maken van een goede AdWords campagne is uiteraard maatwerk. Jouw campagne wordt afgestemd op jouw onderneming, jouw website en jouw business model. Hiervoor zullen wij opstartkosten in rekening brengen, wanneer je dit aan ons uitbesteedt. Echter heb je dan wel een effectieve en efficiënte campagne die continu geoptimaliseerd wordt. Je betaalt éénmalig de opstartkosten om je optimaal te positioneren en hierna kan je zelf het budget kiezen voor het aantal klikken op jouw advertenties. Daarnaast betaal je per maand een beheersvergoeding voor het blijvend optimaliseren van de account. Kosten: Enerzijds heb je de kosten die je via je creditcard direct aan Google betaalt. Afhankelijk van het bedrag zal dit 1-4 keer per maand zijn. Daarnaast heb je dus kosten voor het beheer van het account. Deze laatste beheerkosten dienen natuurlijk wel in relatie te staan met de uitgaven aan Google. Immers, wanneer je 1000 euro per maand aan Google betaalt en daarnaast nog 1000 euro per maand aan beheerskosten aan IQ Leads, dan gaat er iets fout. De beheerskosten staan dan niet meer in verhouding tot het geïnvesteerde bedrag. Waar je rekening mee moet houden is dat een account bijgehouden moet worden. Een uurtje per week is zo voorbij, maar is wel a 4 uur in de maand. Wil je het account optimaliseren, een hogere CTR halen en betere quality scores halen? Dan zal het account geoptimaliseerd moeten worden. Dan is 8 uur per maand wel het minimum wat er aan tijd nodig is. Omvang van het account: De kosten zijn met name afhankelijk van de omvang van het account. De basis bestaat uit: 1 account 2 campagnes (exact + modified) o 2-3 advertentiegroepen per campagne 2 advertenties per groep zoekwoorden per advertentie. 14

15 AdWords 2014 en verder AdWords is het verdien model van Google. Ze doen er dan ook alles aan om er voor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot AdWords. Veel bedrijven maken gebruik van bureaus zoals die van IQ Leads. Waarom? De goede bureaus zijn gecertificeerd door Google. Ze zijn een Google Partner. IQ Leads is er trots op dat wij voldoen aan de eisen die Google heeft gesteld. Bekijk ook hoe wij bij Google staan geregistreerd. Recent heeft Google ook aangekondigd dat ze meer transparantie willen hebben. Niet alleen de partners, maar ook alle andere die menen AdWords accounts te kunnen beheren. Het zogenaamde nieuw beleid voor derden 15

16 Aan de slag met AdWords Wil je graag van start met AdWords? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag direct het Google AdWords Bonuspakket aan. Nieuwe AdWords klanten krijgen nu namelijk tot 31 december gratis advertentietegoed bij besteding van 150. Je verdubbelt dus in een handomdraai je budget! 16

17 AdWords WIKI In AdWords wordt veel jargon gebruikt. De termen en afkortingen veroorzaken vaak onduidelijkheid. Hieronder volgt een uitleg bij veelvoorkomende AdWords termen. Zoekwoord Het zoekwoord is de zoekopdracht die wordt ingevoerd in Google. Als een adverteerder een zoekwoord opgeeft in zijn account, dan wordt zijn AdWords advertentie weergegeven wanneer iemand deze term invoert in Google. Als een adverteerder bijvoorbeeld kleding verkoopt, dan kan hij herenkleding als zoekwoord toevoegen aan AdWords. Zodra iemand op deze term zoekt, wordt zijn advertentie getoond. Uitsluitingszoekwoord Soms zijn er zoekopdrachten die juist geen aanzet mogen zijn voor een advertentievertoning. Als een adverteerder bijvoorbeeld alleen herenkleding verkoopt, dan wil hij niet dat zijn advertentie getoond wordt aan iemand die zoekt op dameskleding. In zo n geval is het verstandig om het woord dameskleding als uitsluitingszoekwoord toe te voegen. Plaatsing Een plaatsing doet hetzelfde als een zoekwoord; het bepaalt waar een advertentie getoond wordt. Een plaatsing is een website waarop een advertentie wordt getoond. Als een adverteerder bijvoorbeeld kleding verkoopt, dan is het interessant om een website voor fashion liefhebbers als plaatsing toe te voegen aan AdWords. Bezoekers van deze website krijgen vervolgens de advertenties te zien. Campagne Een AdWords account is opgebouwd uit campagnes. Iedere campagne is een verzameling van advertentiegroepen met daarin zoekwoorden en advertenties. Het is goed te vergelijken met een map op de computer. Een campagne is als het ware een map, met daarin submapjes over specifieke onderwerpen die allemaal onder deze noemer vallen. Per campagne kan worden bepaald hoeveel er per dag mag worden besteed aan advertenties, op welke sites ze worden getoond, aan wie ze worden getoond, in welke landen of plaatsen ze worden getoond, enzovoort. 17

18 Advertentiegroep Een advertentiegroep is een combinatie van advertenties en zoekwoorden. Zorg ervoor dat de advertenties en zoekwoorden goed op elkaar aansluiten, zodat gebruikers een advertentie te zien krijgen die echt past bij hun zoekopdracht. Gerichte advertentiegroepen zijn daarbij onmisbaar. Tevens is het van belang dat een advertentiegroep inhoudelijk past in de overkoepelende campagne en dat deze niet teveel overlap vertoond met andere advertentiegroepen. Wanneer dit wél gebeurt, dan kan Google ervoor kiezen om een advertentie uit advertentiegroep A te vertonen wanneer er gezocht wordt op woorden die in advertentiegroep B staan. Hetzelfde gebeurt wanneer een zoekwoord meer dan één keer in een account voorkomt; Google zal zelf de best passende advertentie kiezen. Vertoningen Wanneer een advertentie verschijnt in de zoekresultaten of op een website, dan wordt dat geteld als een vertoning. Het aantal vertoningen wordt apart bijgehouden voor advertenties, zoekwoorden, plaatsingen, advertentiegroepen, campagnes en netwerken. Klikken AdWords houdt bij hoe vaak er op een advertentie wordt geklikt en via welk zoekwoord dit gebeurt. Als een gebruiker zoekt op het woord kleding en op advertentie XYZ klikt, dan wordt dit weggeschreven als één klik, die terug te vinden is bij het zoekwoord en de advertentie. De klik komt eveneens terug in de rapportage van de betreffende advertentiegroep, campagne en het netwerk. CPC CPC staat voor cost per click, oftwel kosten per klik. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen maximale en daadwerkelijke CPC. Maximale CPC is het bod van een adverteerder; het staat voor het maximum dat een adverteerder over heeft voor een klik, terwijl de daadwerkelijke CPC het bedrag is dat de adverteerder betaalt voor een klik. De daadwerkelijke CPC is naast het bod van de adverteerder, afhankelijk van de kwaliteitsscore en de concurrentie op het betreffende woord. De hoogte van de CPC heeft invloed op de positie van een advertentie. CPA De CPA (cost-per-action) is het bedrag dat betaald wordt aan Google per conversie. Binnen Google AdWords worden de variabele klikkosten per conversie berekend. Vergeet ook de vaste kosten van de campagne niet. 18

19 CPM CPM is de Engelstalige afkorting van Cost-per-Mile. CPM is een afrekenmodel voor online adverteren waarbij de adverteerder betaalt per duizend keer dat een advertentie is vertoond. Een vertoning van een advertentie wordt ook wel een view of een impressie genoemd. Bij CPM richt je je dus alleen op vertoningen en niet op kliks CTR CTR staat voor click through rate, oftewel doorklikratio. De CTR is het aantal klikken op een advertentie gedeeld door het aantal keren dat de advertentie wordt weergegeven (vertoningen). Als een advertentie bijvoorbeeld 500 vertoningen en 14 klikken heeft opgeleverd, dan is de CTR van die advertentie 14/500=2,8%. De CTR wordt voor alle advertenties en zoekwoorden afzonderlijk berekend. Kwaliteitsscore De kwaliteitsscore is een getal tussen één en tien, waarmee AdWords aangeeft hoe goed een advertentie is. De kwaliteitsscore is van invloed op de positie van advertenties en de kosten per klik. Als een zoekwoord een lage kwaliteitsscore heeft, moet er meer betaald worden voor een klik en krijgt de advertentie tevens een lagere positie, terwijl een hoge kwaliteitsscore de advertentiepositie opstuwt en een korting op de kosten per klik oplevert. De kwaliteitsscore wordt alleen voor zoekwoorden berekend. Conversieratio De conversieratio is het deel bezoekers dat converteert. Als een website bijvoorbeeld 500 bezoekers heeft die tien keer converteren, dan is de conversieratio 10 / 500 = 2 %. 19

burofoss.nl - focus op search strategie

burofoss.nl - focus op search strategie 5 MEEST GEMAAKTE FOUTEN IN ADWORDS De top 5 fouten én 5 gratis tips Online marketeers weten dat Google AdWords een hele goede manier is om relevant verkeer naar hun site te trekken. Uitdaging is natuurlijk

Nadere informatie

Adverteren op Google in de praktijk

Adverteren op Google in de praktijk Adverteren op Google in de praktijk 2 97% van de consumenten gebruikt Google Google AdWords 5 stappen om in te stellen Hoe hoog komt jouw bedrijf Klikprijs en kwaliteit Campagne structuur Doelen 3 Warming-up:

Nadere informatie

Gids voor het MKB: Meer Klanten Met Google AdWords

Gids voor het MKB: Meer Klanten Met Google AdWords Inhoudsopgave 1. Inleiding... 2 2. Google AdWords binnen jouw marketingstrategie... 2 Branding... 2 Remarketing... 3 Aanzetten tot actie... 3 3. Wat is Google AdWords precies?... 4 Advertentiepositie...

Nadere informatie

Whitepaper SEA Haal maximale resultaten vanuit zoekmachine adverteren door structuur, optimalisatie en analyse.

Whitepaper SEA Haal maximale resultaten vanuit zoekmachine adverteren door structuur, optimalisatie en analyse. Haal maximale resultaten vanuit zoekmachine adverteren door structuur, optimalisatie en analyse. Versie: 1.0 Datum: 14-1-2010 Auteur: Onetomarket Inhoudsopgave 1. Wat is Search Engine Advertising?... 3

Nadere informatie

Google AdWords, hoe werkt dat?

Google AdWords, hoe werkt dat? Google AdWords, hoe werkt dat? mei 2013 11 www.multimove.nl Adverteren is belangrijk Snel en gericht adverteren tegen lage kosten! Deze Paper geeft u basistips voor Google AdWords. 2 introductie Meer verkeer

Nadere informatie

Phobos St. Jobsstraat 25 2200 Herentals T +3214232847 F +3214213482 carlo@phobos.be www.phobos.be

Phobos St. Jobsstraat 25 2200 Herentals T +3214232847 F +3214213482 carlo@phobos.be www.phobos.be Google Als zoekmachine verzamelt en ordent Google informatie op het Internet. Wanneer men een zoekopdracht invoert geeft Google een hele reeks zoekresultaten weer, waaronder een lijst met bestanden, artikels,

Nadere informatie

Google AdWords tips: 1 - Neem niet te snel beslissingen

Google AdWords tips: 1 - Neem niet te snel beslissingen Google AdWords Tips Adverteren in Google is een lucratieve business voor Google: alleen al in het 2e kwartaal van 2015 werd er een omzet van meer dan 16 miljoen dollar verdiend aan advertentie inkomsten.

Nadere informatie

Google Adwords: doen!

Google Adwords: doen! Google Adwords: doen! Met Adwords geef je pas geld uit aan advertenties als mensen daadwerkelijk je site bezoeken en niet van te voren. Dit is vrij uniek. De beslissing om via Adwords te gaan adverteren

Nadere informatie

Whitepaper Search & Display Advertising Haal maximale resultaten door structuur, optimalisatie en analyse.

Whitepaper Search & Display Advertising Haal maximale resultaten door structuur, optimalisatie en analyse. Whitepaper Search & Display Advertising Haal maximale resultaten door structuur, optimalisatie en analyse. Auteur: Onetomarket Inhoudsopgave 1. Inleiding... 3 2. Wat is Search Engine Advertising?... 4

Nadere informatie

Google AdWords (SEA)

Google AdWords (SEA) Door op de juiste zoekwoorden te adverteren met Google Adwords kunt u uw business en enorme boost geven! In 9 pagina s wat Google AdWords is en waarom het zo belangrijk is. Inhoudsopgave Voorblad. Pagina

Nadere informatie

10 tips om uw Adwords

10 tips om uw Adwords 10 tips om uw Adwords campagne te verbeteren Beste relatie, Bedankt voor uw interesse in het e-book: 10 tips om uw Google Adwords campagne te verbeteren Omdat u het druk heeft, hebben wij alle tips kort

Nadere informatie

Affiliate marketing. Jan Pons

Affiliate marketing. Jan Pons Affiliate marketing Jan Pons Affiliate marketing Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij de website (adverteerder of merchant) de affiliate (uitgever/webmaster) betaalt voor elke

Nadere informatie

Zo maak je van je. een succes

Zo maak je van je. een succes Zo maak je van je Facebook advertenties een succes Wil je weten hoe je jouw Facebook campagne goed kunt opzetten? Zodat je jouw doelgroep bereikt en meer klanten krijgt? Met Facebook Adverteren is dit

Nadere informatie

Online adverteren? Snel aan de slag met Google AdWords

Online adverteren? Snel aan de slag met Google AdWords Online adverteren? Snel aan de slag met Google AdWords Whitepaper Google AdWords Pagina overzicht Als ondernemer wilt u een goede website. Maar daarmee bent u er niet. Potentiële klanten moeten uw website

Nadere informatie

Wij hebben met veel plezier aan dit boek geschreven en hopen dat we je er verder mee helpen. Heel veel leesplezier!

Wij hebben met veel plezier aan dit boek geschreven en hopen dat we je er verder mee helpen. Heel veel leesplezier! INLEIDING Google AdWords is een zeer krachtig advertentieplatform. Bijna geen enkel ander advertentienetwerk kan tippen aan AdWords. De vele functies maken het mogelijk om je doelgroep heel gericht te

Nadere informatie

Call tracking. Telefonische conversies meten in Google AdWords. AdCalls

Call tracking. Telefonische conversies meten in Google AdWords. AdCalls Call tracking. Telefonische conversies meten in Google AdWords. AdCalls Samenvatting Google AdWords Google AdWords is hét betaalde advertentiekanaal van Google. Je wilt je advertenties tonen aan een relevant

Nadere informatie

Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet

Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet Doelen bepalen Webwinkel--> bedankt voor uw bestelling pagina of ecommerce Groothandel> onze dealer pagina

Nadere informatie

Table of Contents. Adverteren in Google. Over Embrosa. Copyright

Table of Contents. Adverteren in Google. Over Embrosa. Copyright Table of Contents Adverteren in Google Over Embrosa Copyright 3 13 14 2 Adverteren in Google Hoe komt jouw advertentie bovenaan te staan? Niet alle bedrijven hebben de luxe om gratis bovenaan te staan

Nadere informatie

Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet

Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet Doelen bepalen Bepaal online meetbare doelen in Analytics: Webwinkel--> bedankt voor uw bestelling pagina Groothandel>

Nadere informatie

Google AdWords Academy. Deel II Groep I

Google AdWords Academy. Deel II Groep I Google AdWords Academy Deel II Groep I Agenda Opzetten Search Campagne Google Tools Advertentie Extensies Opzetten Display Campagne MCC Aanmaken Google AdWords Academy Het opzetten van een Search campagne

Nadere informatie

15 Manieren om Facebook Advertenties te Optimaliseren

15 Manieren om Facebook Advertenties te Optimaliseren 15 Manieren om Facebook Advertenties te Optimaliseren 15 Manieren om Facebook Ads te optimaliseren Heb je Facebook Ads al geprobeerd? Krijg je nog onvoldoende resultaat uit je advertenties? Het belangrijkste

Nadere informatie

Adverteren op Linkedin

Adverteren op Linkedin Adverteren op Linkedin Linkedin heeft op iedere profiel en persoonlijke startpagina een positie gereserveerd voor advertenties. Dit kan een reguliere banner, Linkedin promo of een tekstadvertentie zijn

Nadere informatie

de gereedschapsgordel voor de zoekheld

de gereedschapsgordel voor de zoekheld Google AdWords Instructiehandleiding voor de gereedschapsgordel voor de zoekheld Een onmisbare handleiding om tijd te besparen met de nieuwe AdWords-interface en waardevolle inzichten te krijgen met de

Nadere informatie

Ontdek de mogelijkheden van Google AdWords Scripts

Ontdek de mogelijkheden van Google AdWords Scripts Ontdek de mogelijkheden van Google AdWords Scripts Hoe goed je jouw Google AdWords campagnes ook laat renderen, er zijn een aantal zaken waar je simpelweg niet of nauwelijks achter kunt komen. Bijvoorbeeld

Nadere informatie

WordStream is één van de grootste leveranciers van Internet Marketing software en tevens Google Premier SMB Partner.

WordStream is één van de grootste leveranciers van Internet Marketing software en tevens Google Premier SMB Partner. Voorwoord Bedankt voor het aanvragen van de expertreview van Wemessage. De expertreview biedt inzicht in onze werkwijze, de prestaties en de potentie van jullie Adwords campagne. In de onderstaande expertreview

Nadere informatie

Inzicht krijgen in de resultaten van uw SEA-campagne. How To

Inzicht krijgen in de resultaten van uw SEA-campagne. How To Inzicht krijgen in de resultaten van uw SEA-campagne How To Inhoudsopgave U heeft een SEA-campagne. Natuurlijk wilt u weten wat de effectiviteit van uw campagne is. Hoe vaak worden advertenties vertoond?

Nadere informatie

Wat is Google AdWords?

Wat is Google AdWords? Wat is Google AdWords? Google Adwords is het advertentieprogramma van Google waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen in de lijst met "gesponsorde koppelingen" of "advertenties". Je

Nadere informatie

Lesweek 7 Zoekmachinemarketing/ Search Engine Marketing (SEM)

Lesweek 7 Zoekmachinemarketing/ Search Engine Marketing (SEM) Lesweek 7 Zoekmachinemarketing/ Search Engine Marketing (SEM) Voor dit hoofdstuk is gebruik gemaakt van teksten uit het boek: Interactieve Marketing, van Reijsen, M. Zweers, T. Jansen, H. Pearson Education

Nadere informatie

7 tips om eenvoudig meer rendement uit je

7 tips om eenvoudig meer rendement uit je Alona Media Google Adwords, Social Media, Websites, SEO; advies, implementatie, training T: 020-2614616 W: www.alonamedia.com E: info@alonamedia.com facebook.com/alonamedia 7 tips om eenvoudig meer rendement

Nadere informatie

Google AdWords Expertreview

Google AdWords Expertreview Google AdWords Expertreview Voorwoord Bedankt voor het aanvragen van de expertreview van Brandfirm. Onderstaand vind je een voorbeeld van een review die we gemaakt hebben voor een klant. Hopelijk biedt

Nadere informatie

Thomas Bijman V1CC3 233062 Persoonlijk Studieregiepunt - 2008

Thomas Bijman V1CC3 233062 Persoonlijk Studieregiepunt - 2008 Zoekmachinemarketing met AdWords Zoekmachinemarketing met AdWords Basisbegrippen Kosten per klik (CPC, Cost Per Click): het prijsmodel CPC voor AdWords is gebaseerd op kosten per klik. U hoeft geen kosten

Nadere informatie

SEARCH. Gevonden worden met uw bedrijf

SEARCH. Gevonden worden met uw bedrijf SEARCH Gevonden worden met uw bedrijf Agenda 1. Zoeken op internet 2. Zoekmachine optimalisatie 3. Zoekmachine adverteren 4. Vervolgstappen 2 Zoeken op internet 3 Eén van de meest populaire online activiteiten

Nadere informatie

Google Adwords: de strijd om een plek op de eerste pagina

Google Adwords: de strijd om een plek op de eerste pagina GoogleAdwords:destrijdomeenplekopdeeerstepagina Kunt u zich herinneren hoe een marketingcampagne van een webhoster er uit zag voor de introductievangoogleadwords?ditadvertentiekanaalvaltinmiddelsnietmeerwegtedenkenuit

Nadere informatie

19 juni 2012 Workshop Google Adwords

19 juni 2012 Workshop Google Adwords 19 juni 2012 Workshop Google Adwords voor gevorderden Wie zijn wij? Nick Boterberg n.boterberg@yonego.be Dimitri Claerbout d.claerbout@yonego.be Programma Optimaliseren van een bestaande account (structuur,

Nadere informatie

Paginaweergaven. Dit zijn alle bekeken pagina s op jouw site. Herhalingsbezoeken tellen ook mee in deze berekening.

Paginaweergaven. Dit zijn alle bekeken pagina s op jouw site. Herhalingsbezoeken tellen ook mee in deze berekening. Maak gebruik van actiegerichte rapportages In Google Analytics kun je kiezen uit een veelvoud aan rapporten. Ik zal in deze handleiding 7 praktische rapporten beschrijven, die je direct kunt gaan gebruiken.

Nadere informatie

Call tracking. De koppeling tussen web- en telefonische conversies in Google Analytics. AdCalls

Call tracking. De koppeling tussen web- en telefonische conversies in Google Analytics. AdCalls Call tracking. De koppeling tussen web- en telefonische conversies in Google Analytics. AdCalls Samenvatting Google AdWords Google Analytics is een online tool van Google. De tool verzamelt statistieken

Nadere informatie

VERHOOG UW ONLINE VINDBAARHEID MET GOOGLE ADWORDS

VERHOOG UW ONLINE VINDBAARHEID MET GOOGLE ADWORDS VERHOOG UW ONLINE VINDBAARHEID MET GOOGLE ADWORDS Strategie Concept Creatie Inhoudsopgave Verhoog uw online vindbaarheid met Google AdWords 3 Google AdWords pakketten 4 Uitleg Google AdWords 5 De kleine

Nadere informatie

Samen Online Ondernemen Startersgids

Samen Online Ondernemen Startersgids Samen Online Ondernemen Startersgids Google Adwords voor Ondernemers Editie 2015 Index Index... 1 1. Hoe past Google AdWords binnen mijn marketingstrategie?... 2 1.1 Het bepalen van een goede AdWords-strategie...

Nadere informatie

HOE TREKT U ONLINE MEER KLANTEN AAN? UNIZO Retail

HOE TREKT U ONLINE MEER KLANTEN AAN? UNIZO Retail HOE TREKT U ONLINE MEER KLANTEN AAN? UNIZO Retail Inleiding syllabus Pagina s syllabus: Dit is de syllabus bij de UNIZO retail sessie Hoe trekt u online klanten aan?. In deze syllabus hernemen we enkele

Nadere informatie

Hand-outs. Groei dankzij zoekmachinemarketing

Hand-outs. Groei dankzij zoekmachinemarketing Hand-outs Groei dankzij zoekmachinemarketing Hoeveel zoekopdrachten verwerkt Google per dag? 3,5 miljard Hoeveel km legt de gemiddelde zoekopdracht af? 2.400 km Uit hoeveel pagina s bestaat het internet?

Nadere informatie

Inhoud. 1 Introductie online adverteren 1. 2 Starten met Google AdWords 9. vii

Inhoud. 1 Introductie online adverteren 1. 2 Starten met Google AdWords 9. vii Inhoud 1 Introductie online adverteren 1 Cijfers 2 Google 2 Relevantie 3 Zoekwoorden 3 Afrekenmethoden 3 Zoeknetwerk en partnersites 4 Advertentietypen 5 Tekstadvertenties 5 Google Shopping-advertenties

Nadere informatie

Inzicht krijgen in de resultaten van uw Google AdWords Campagne. How To

Inzicht krijgen in de resultaten van uw Google AdWords Campagne. How To Inzicht krijgen in de resultaten van uw Google AdWords Campagne How To Inhoudsopgave U heeft een Google AdWords TM Campagne. Natuurlijk wilt u weten wat de effectiviteit van uw campagne is. Hoe vaak worden

Nadere informatie

Google AdWords: doen!

Google AdWords: doen! Google AdWords: doen! Je wilt meer bezoekers op je website zodat je meer mensen kunt informeren, een grotere naamsbekendheid opbouwen of meer (online) verkopen? AdWords is hiervoor het aangewezen middel!

Nadere informatie

Workshop. SEO & SEA in a nutshell

Workshop. SEO & SEA in a nutshell Workshop SEO & SEA in a nutshell Matthias de Smit Webdesign Interaction design IxD SEO en SEA Doel van deze workshop SEO en SEA begrijpelijker maken Tips en informatie krijgen waar je echt iets aan hebt

Nadere informatie

Google AdWords bespaarrapport

Google AdWords bespaarrapport Google AdWords bespaarrapport Account: Google klant-id: Account XXX-XXX-XXXX Max. kosten per verkoop:.00 Bespaar:.,9 bespaard door onze klanten:., % Totale kosten over de afgelopen 90 dagen:.0, Bespaar

Nadere informatie

Call tracking. Slimme marketingbeslissingen maak je op basis van complete data. AdCalls

Call tracking. Slimme marketingbeslissingen maak je op basis van complete data. AdCalls Call tracking. Slimme marketingbeslissingen maak je op basis van complete data. AdCalls Samenvatting Web- en telefonische conversies Webconversies worden vaak gemeten met Google Analytics en AdWords. Maar

Nadere informatie

LinkedIn Advertising vs. Google AdWords

LinkedIn Advertising vs. Google AdWords LinkedIn Advertising vs. Google AdWords Let digital work fueld.nl LinkedIn Advertising en Google Adwords zijn beide kanalen die in een content marketing strategie worden ingezet om voor de doelgroep relevante

Nadere informatie

Kennissessie Online Marketing

Kennissessie Online Marketing Kennissessie Online Marketing Opstarten Facebook- en Google campagne Kennissessie Online Marketing 08-05-2019 door Kes van Ommen In samenwerking met ZZP Krimpenerwaard Cultuurhuis Krimpen aan de Lek Inhoud

Nadere informatie

Handleiding aangepaste rapporten

Handleiding aangepaste rapporten Handleiding aangepaste rapporten Inhoudsopgave 1. Wat zijn aangepaste rapporten?... 3 2. Naar welke statistieken kijk je eigenlijk?... 4 3. Hoe stel je aangepaste rapporten in?... 7 4. Gebruik je tabbladen

Nadere informatie

Webinar - SEA. Koen van den Eeden. Start: 19:00

Webinar - SEA. Koen van den Eeden. Start: 19:00 Webinar - SEA Koen van den Eeden Start: 19:00 1 Voorstellen SEA Bol.com & SEA Tips & Tricks Ontwikkelingen SEA 2 Koen van den Eeden 3 Online Marketing bol.com Online Marketing SEA SEO Prijsvergelijkers

Nadere informatie

Handleiding organische vs. betaalde kanalen: wat converteert beter?

Handleiding organische vs. betaalde kanalen: wat converteert beter? Handleiding organische vs. betaalde kanalen: wat converteert beter? Inhoudsopgave Inleiding... 2 Gebruik campagne metingen om de impact van je betaalde kanalen te bepalen!... 3 Hoe bepaal je of een organisch/betaald

Nadere informatie

Zoals je hebt kunnen lezen in het boek 'Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid'

Zoals je hebt kunnen lezen in het boek 'Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid' Wat zijn SEO en SEA? Zoals je hebt kunnen lezen in het boek 'Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid', wanneer iemand in Google (of een andere zoekmachine) een zoekopdracht

Nadere informatie

LinkedIn Advertising vs. Google AdWords

LinkedIn Advertising vs. Google AdWords LinkedIn Advertising vs. Google AdWords Voor welk advertentiekanaal kiest u? Content marketing wordt ingezet om voor de doelgroep relevante en waardevolle content te verspreiden. Helaas bevindt vaak niet

Nadere informatie

opgave 1 Gevraagd Wat zijn de promotiekosten per boeking via Google Adwords?

opgave 1 Gevraagd Wat zijn de promotiekosten per boeking via Google Adwords? opgave 1 Een bedrijf overweegt te adverteren voor een reis met Google Adwords. Daarvoor worden zoekwoorden opgegeven, die 0,15 per click kosten. Per maand komen er 6.000 bezoekers op de site waarvan 1/3

Nadere informatie

INTRODUCTIE WIJ GELOVEN IN EEN LANGDURIGE RELATIE

INTRODUCTIE WIJ GELOVEN IN EEN LANGDURIGE RELATIE INTRODUCTIE WIJ GELOVEN IN EEN LANGDURIGE RELATIE Wij zijn gespecialiseerd in het opzetten en optimaliseren van online marketing en het ontwikkelen van websites. Voor het bereiken van uw doelgroep kunnen

Nadere informatie

Webinar Succes met Adwords in je Customer Journey.

Webinar Succes met Adwords in je Customer Journey. Webinar Succes met Adwords in je Customer Journey Mattanja de Vries Adwords consultant Mattanja@netprofiler.nl De agenda voor vandaag 1 Inleiding AdWords 2 Hoe werkt AdWords? 3 Accountopzet volgens de

Nadere informatie

Inhoudsopgave Inleiding... 2 1.Wat is conversieattributie?... 2

Inhoudsopgave Inleiding... 2 1.Wat is conversieattributie?... 2 Whitepaper Handleiding Conversie attributie Datum: September 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Inhoudsopgave Inleiding... 2 1.Wat is conversieattributie?... 2 2. Wanneer dien je conversie attributie toe

Nadere informatie

Aan de slag met de nieuwe AdWords-interface Een handleiding voor de wijzigingen in het campagnebeheer

Aan de slag met de nieuwe AdWords-interface Een handleiding voor de wijzigingen in het campagnebeheer Aan de slag met de nieuwe AdWords-interface Een handleiding voor de wijzigingen in het campagnebeheer Inleiding en overzicht AdWords is gegroeid, dankzij u. Sinds 2005 hebben we meer dan twintig hulpprogramma's

Nadere informatie

SEARCH ENGINE ADVERTISING. Gemaakt door Theo Lentjes & Irma van den Akker

SEARCH ENGINE ADVERTISING. Gemaakt door Theo Lentjes & Irma van den Akker SEARCH ENGINE ADVERTISING Gemaakt door Theo Lentjes & Irma van den Akker Index 1. Inleiding Search Engine Marketing...3 2. Search Engine Advertising (SEA)...4 2.1 Google Inhoudsnetwerk... 7 3. Advertentievormen...8

Nadere informatie

Nieuwe doelgroep. Bereik een... Brochure: Product informatie. Optimera.nl Mallemoolen 23 6901 GS Zevenaar - NL OPTIMALISATIE IN PERFECTIE

Nieuwe doelgroep. Bereik een... Brochure: Product informatie. Optimera.nl Mallemoolen 23 6901 GS Zevenaar - NL OPTIMALISATIE IN PERFECTIE OPTIMALISATIE IN PERFECTIE Bereik een... Nieuwe doelgroep Brochure: Product informatie Optimera.nl Mallemoolen 23 6901 GS Zevenaar - NL Telefoon: +31 (0)316 712 453 Fax: +31 (0)84 725 9405 O E-mail: info@optimera.nl

Nadere informatie

Dashboards in Google Analytics. Inhoud 1. KPI s voor dashboards... 2

Dashboards in Google Analytics. Inhoud 1. KPI s voor dashboards... 2 Dashboards in Google Analytics Inhoud 1. KPI s voor dashboards... 2 2. Hoe stel je dashboards in?... 6 3. Praktische voorbeelden van dashboards... 12 4. Afsluitende tips... 26 Inleiding In Google Analytics

Nadere informatie

Eduvision Opleidingen Whitepaper AdWords Advertentie-extensies 1

Eduvision Opleidingen Whitepaper AdWords Advertentie-extensies 1 Eduvision Opleidingen Whitepaper AdWords Advertentie-extensies 1 AdWords Advertentie-extensies De mogelijkheden van adverteren binnen Google nemen steeds meer toe. In een eerder whitepaper hebben we 10

Nadere informatie

Help, ik heb een website!

Help, ik heb een website! Help, ik heb een website! Help, ik heb een website Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren: wat houdt dit in en wat kan/moet ik ermee? De zin en onzin van Zelf check: hoe doet mijn website

Nadere informatie

Whitepaper: Online adverteren

Whitepaper: Online adverteren Whitepaper: Online adverteren Google Adwords, Bing Advertising, Youtube, Facebook, Linkedin, Marktplaats en Beslist.nl; het is een greep uit de online platformen die op het internet beschikbaar zijn en

Nadere informatie

Wat is remarketing voor search?

Wat is remarketing voor search? In navolging van het artikel op de evolutie in remarketing vinden we dat remarketing voor search ads (RLSA) extra aandacht verdiend. In deze post willen we verder ingaan op de werking, de implementatie

Nadere informatie

Handleiding AdWords optimalisatie met Google Analytics

Handleiding AdWords optimalisatie met Google Analytics Handleiding AdWords optimalisatie met Google Analytics Inhoudsopgave Inleiding... 2 Wat is de conversie ontwikkeling van je AdWords campagnes?... 4 Welke AdWords campagnes leveren een bijdrage aan de conversie?...

Nadere informatie

SEA: een minicursus Google Adwords

SEA: een minicursus Google Adwords SEA: een minicursus Google Adwords : 1. Wat is Google Adwords? 2. Waarom zou je van Adwords gebruikmaken? 3. Hoe werkt Adwords? 3a. Wat is de kwaliteitsscore? 3b. Kwaliteitsscore in stappen 3c. SEA en

Nadere informatie

FACEBOOK ADVERTISING E-book

FACEBOOK ADVERTISING E-book FACEBOOK ADVERTISING E-book www.baasenbaas.nl INHOUDS- OPGAVE Inleiding Feitjes Advertenties maken Doelgroep instellen Biedoptie bepalen Advertenties maken Verschillende planningen Tips & tricks Veelgestelde

Nadere informatie

Workshop Google Adwords

Workshop Google Adwords SAMEN GRENSVERLEGGEND IN DIGITALE MARKETING Datum Workshop Google Adwords Thijs Glass 16 februari 2017 Style guide Colors web Typography PT Sans Regular A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X

Nadere informatie

SEA. Doelgericht en efficiënt online adverteren met Google AdWords TM

SEA. Doelgericht en efficiënt online adverteren met Google AdWords TM SEA Doelgericht en efficiënt online adverteren met Google AdWords TM Gebruikers doorzoeken het internet naar producten en diensten zoals de uwe. Maar vinden ze u? 92% van de Belgen gebruikt zoekmotoren

Nadere informatie

Call Tracking. Slimme marketingbeslissingen maakt u op basis van complete data. AdCalls

Call Tracking. Slimme marketingbeslissingen maakt u op basis van complete data. AdCalls Call Tracking Slimme marketingbeslissingen maakt u op basis van complete data. AdCalls September 2015 1 INLEIDING Online conversies en de kanalen waarvan ze afkomstig zijn, worden precies gemeten door

Nadere informatie

DE 11 MEEST GEMAAKTE FOUTEN IN GOOGLE ADS ONTDEK DE BEST PRACTICES

DE 11 MEEST GEMAAKTE FOUTEN IN GOOGLE ADS ONTDEK DE BEST PRACTICES Be Bold DE 11 MEEST GEMAAKTE FOUTEN IN GOOGLE ADS ONTDEK DE BEST PRACTICES Meer weten? info@bebold.digital BE BOLD Bosstraat 69 3560 Lummen Adverteren met behulp van Google Ads kan je veel nieuwe klanten

Nadere informatie

Waarom displayadvertenties belangrijk zijn. Het Google Display Netwerk. Het Google Display Netwerk. Waarom displaycampagnes

Waarom displayadvertenties belangrijk zijn. Het Google Display Netwerk. Het Google Display Netwerk. Waarom displaycampagnes Het Google Display Netwerk. Waarom displaycampagnes Agenda. Waarom online adverteren? Wat is het Google Display Netwerk? Koopcyclus van klanten Waarom het Google Display Netwerk? De juiste targetingopties

Nadere informatie

Whitepaper Handleiding rapportages Google Analytics Datum: Juni 2013 Schrijver: Gerard Rathenau

Whitepaper Handleiding rapportages Google Analytics Datum: Juni 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Whitepaper Handleiding rapportages Google Analytics Datum: Juni 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Inhoudsopgave DOELGROEPSRAPPORT... 2 GEDRAGSRAPPORTEN... 3 MOBIELE RAPPORTEN... 5 INHOUDSRAPPORTEN...7 VERKEERSBRONNEN...

Nadere informatie

Wat SEO voor uw onderneming kan betekenen

Wat SEO voor uw onderneming kan betekenen Wat SEO voor uw onderneming kan betekenen Whitepaper Alles wat u moet weten over SEO Pagina overzicht Als ondernemer wilt u een goede website. Een website die voor uw doelgroep makkelijk vindbaar is en

Nadere informatie

Search Engine Optimalization (SEO)

Search Engine Optimalization (SEO) Opdracht 1 Organische zoekresultaten zijn de resultaten die weergeven worden onder en naast de gesponsorde (betaalde) koppelingen. Deze positie is gratis en wordt bepaald door het algoritme van de zoekmachine

Nadere informatie

DM3 Ratecard - Laatste update: 14 oktober 2014. Performance. Bereik top 10

DM3 Ratecard - Laatste update: 14 oktober 2014. Performance. Bereik top 10 DM3 Ratecard - Laatste update: 14 oktober 2014 Deze ratecard bestaat uit zes blokken. Wij hanteren drie verschillende advertising pakketten; Thema, Performance en RTB. Deze pakketten maak je compleet met

Nadere informatie

Workshop: Google Adwords voor Beginners

Workshop: Google Adwords voor Beginners Workshop: Google Adwords voor Beginners Joke Lamin 22 maart 2012 Programma De basisprincipes van SEA Opzoeken van de meest effectieve zoekwoorden Opstellen van wervende tekst Opzetten van campagnes en

Nadere informatie

Haal het maximale uit je marketing budget. Sander Jacobs, Search Science Internetmarketing

Haal het maximale uit je marketing budget. Sander Jacobs, Search Science Internetmarketing Haal het maximale uit je marketing budget Sander Jacobs, Search Science Internetmarketing 1 Over Search Science en Sander, Search Science Team van ervaren online marketeers Ervaring in marketing en sales

Nadere informatie

HANDLEIDING ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

HANDLEIDING ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE HANDLEIDING ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE Bij het bepalen van nieuwe woorden en teksten voor de zoekmachine moet rekening gehouden worden met de inhoud van de website, en hoe Google websites een rang geeft

Nadere informatie

MODULE 1: INZICHT KRIJGEN IN DE WAARDE VAN ONLINE ADVERTEREN De voordelen van online adverteren en AdWords Advertentienetwerken van

MODULE 1: INZICHT KRIJGEN IN DE WAARDE VAN ONLINE ADVERTEREN De voordelen van online adverteren en AdWords Advertentienetwerken van 2 MODULE 1: INZICHT KRIJGEN IN DE WAARDE VAN ONLINE ADVERTEREN... 3 1.1 De voordelen van online adverteren en AdWords... 3 1.2 Advertentienetwerken van Google... 5 1.3 Waar uw advertenties kunnen worden

Nadere informatie

Handleiding aangepaste rapporten Google Analytics

Handleiding aangepaste rapporten Google Analytics Handleiding aangepaste rapporten Google Analytics Inhoudsopgave Inleiding... 2 Welke type aangepaste rapporten kun je gebruiken?... 5 Welke typen statistieken en dimensies dien je met elkaar te combineren?...

Nadere informatie

De voordelen van een goed ingerichte Google Plus bedrijfspagina zijn enorm! Pas op! Het lezen van de volgende pagina s kan leiden tot omzet verhoging!

De voordelen van een goed ingerichte Google Plus bedrijfspagina zijn enorm! Pas op! Het lezen van de volgende pagina s kan leiden tot omzet verhoging! De voordelen van een goed ingerichte Google Plus bedrijfspagina zijn enorm! Pas op! Het lezen van de volgende pagina s kan leiden tot omzet verhoging! 0172-421 411 Als enigste site krijgt Google Plus extra

Nadere informatie

HOE ZET IK LINKEDIN SPONSORED UPDATES IN VOOR MEER LEADS? In 7 stappen naar een converterende LinkedIn-campagne

HOE ZET IK LINKEDIN SPONSORED UPDATES IN VOOR MEER LEADS? In 7 stappen naar een converterende LinkedIn-campagne HOE ZET IK LINKEDIN SPONSORED UPDATES IN VOOR MEER LEADS? In 7 stappen naar een converterende LinkedIn-campagne E-BOOK 2017 1 Er zijn meerdere betaalde manieren om relevante bezoekers naar uw website te

Nadere informatie

Goedemorgen :) Ontbijtsessie Online Marketing

Goedemorgen :) Ontbijtsessie Online Marketing Goedemorgen :) Ontbijtsessie Online Marketing Erwin van Hulten Eigenaar Brandness Marketingbureau 28 jaar 2008 - Start mini onderneming 2012 - Herschrijven Business Plan 2014 - Google Partner 2015 - Full

Nadere informatie

Courbois Software WebDesignEditor. Google AdWords

Courbois Software WebDesignEditor. Google AdWords Courbois Software WebDesignEditor Google AdWords Adverteren op Google De interface van Google 2006-2011 Courbois Software Beuningen Fazantlaan 63, 6641 XW Beuningen. www.courboissoftware.com & www.cs-webdesign.nl

Nadere informatie

Module 1 Search & Analytics

Module 1 Search & Analytics Module 1 Search & Analytics Programma college 2 Recap college 1 Introductie Tools Adwords campagne opzetten m.b.v. Tools Recap college 2 Recap college 1 Hoe werkt Search voor gebruikers? 1. Een intentie

Nadere informatie

Google AdWords in 20 tips

Google AdWords in 20 tips Google AdWords in 20 tips INXCO helpt bedrijven om meer omzet te realiseren. Digitale marketing en online communicatie bieden hiertoe interessante mogelijkheden. Een concrete toepassing van digitale marketing

Nadere informatie

HOE WORD JE HET EERSTE ZOEKRESULTAAT?

HOE WORD JE HET EERSTE ZOEKRESULTAAT? HOE WORD JE HET EERSTE ZOEKRESULTAAT? WEBDESIGN DIGITALE MARKETING OPLEIDING & ADVIES GRAFISCH ONTWERP Inleiding Wat is zoekmachine optimalisatie? SEO, search engine optimization ook wel zoekmachine optimalisatie

Nadere informatie

Webroots.nl Google Search Engine Marketing: AdWords

Webroots.nl Google Search Engine Marketing: AdWords Webroots.nl Google Search Engine Marketing: AdWords Dit document bevat uitleg over het opzetten van een Google Search Engine Marketing (SEM) campagne met Google AdWords. De volgende onderwerpen worden

Nadere informatie

klanten via internet Zoeken Ik doe een gok

klanten via internet Zoeken Ik doe een gok klanten via internet Zoeken Ik doe een gok klanten gezocht open klanten gezocht KLANTEN ZOEKEN VIA INTERNET Wist u dat 8 op 10 Belgen dagelijks het internet gebruikt? En dat de helft daarvan het medium

Nadere informatie

Hoe vinden ze uw website in de zoekrobots

Hoe vinden ze uw website in de zoekrobots Hoe vinden ze uw website in de zoekrobots ICT-COACH - 11 oktober - Laakdal 2 1 3 http://tools.summitmedia.co.uk/spider/ 4 2 Sector Trefwoord populariteit Reputatie 30 dagen => 3, 4 maanden 5 Analyse 6

Nadere informatie

Handleiding optimaliseer je content resultaten met Google Analytics!

Handleiding optimaliseer je content resultaten met Google Analytics! Handleiding optimaliseer je content resultaten met Google Analytics! Inhoudsopgave Inleiding... 2 De implementatie: must-have onderdelen om de meerwaarde van je content te kunnen bepalen!... 3 Content

Nadere informatie

Introductie Bèta versie

Introductie Bèta versie Inhoudsopgave Introductie... 3 Wat is een cohortanalyse?... 4 Cohortcontroles... 5 1. Cohort Type/Cohorttype... 6 2. Cohort Size/ Cohortgrootte... 7 3. Metric/Statistiek... 7 4. Date range/periode... 8

Nadere informatie

Google AdWords Academy

Google AdWords Academy Google AdWords Academy Agenda Ochtend: Google Engage De Basis van AdWords AdWords Interface Een Campagne Opzetten 5 Optimalisatie Tips Hoe Verkoopt u AdWords aan uw Klanten Manager Defined Spend Niveau

Nadere informatie

Google Adwords INTRODUCTIE ADWORDS IS HET TE VERTROUWEN?

Google Adwords INTRODUCTIE ADWORDS IS HET TE VERTROUWEN? Google Adwords INTRODUCTIE Online advertising of online adverteren stijgt de afgelopen jaren absurd snel. Mensen gebruiken nu meer dan ooit het medium internet. Men bereikt meer mensen dan via radio, TV

Nadere informatie

Real Time Bidding Retargeting

Real Time Bidding Retargeting Nieuwegracht 32 3512 LS Utrecht T: +31(0)30-234 12 22 F: +31(0)84 752 60 06 www.adlantic.nl info@adlantic.nl Real Time Bidding Retargeting AdLantic Online Advertising B.V. Kamer van Koophandel nummer 30225228

Nadere informatie

HET HOE EN WAAROM VAN CONVERSIE ATTRIBUTIE

HET HOE EN WAAROM VAN CONVERSIE ATTRIBUTIE HET HOE EN WAAROM VAN CONVERSIE ATTRIBUTIE Inhoudsopgave Inleiding... 3 1. Wanneer dien je conversie attributie toe te passen?... 3 2. Wat zijn multi-channel trechters?... 4 2.1. Aangepaste kanaalgroepen

Nadere informatie

Inhoudsopgave. 1 van 11

Inhoudsopgave. 1 van 11 Inhoudsopgave Leerlingen werven was nog nooit zo makkelijk... 2 Hoe komen we aan meer leerlingen? 2 Door wie wordt de schoolkeuze beïnvloed?. 2 Door wat wordt de schoolkeuze beïnvloed?...2 Hoe komen ouders

Nadere informatie