SEARCH ENGINE ADVERTISING. Gemaakt door Theo Lentjes & Irma van den Akker

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "SEARCH ENGINE ADVERTISING. Gemaakt door Theo Lentjes & Irma van den Akker"

Transcriptie

1 SEARCH ENGINE ADVERTISING Gemaakt door Theo Lentjes & Irma van den Akker

2 Index 1. Inleiding Search Engine Marketing Search Engine Advertising (SEA) Google Inhoudsnetwerk Advertentievormen Accountstructuur Campagne - Instellingen Adwords Editor Rapportages Account Optimalisatie Search Engine Advertising door Onetomarket 2

3 1. Inleiding Search Engine Marketing Internet wordt een steeds interessanter medium om te adverteren, omdat er een sterke groei zit in het aantal mensen dat internet gebruikt en de mate waarin mensen internet gebruiken. Veel mensen beginnen hun zoektocht op internet in een zoekmachine, meestal Google. Adverteren in zoekmachines is erg interessant voor adverteerders, omdat mensen die in een zoekmachine zoeken, al daadwerkelijk op zoek zijn naar informatie, een product of een dienst. Als je als adverteerder dan zichtbaar bent in die zoekmachine, dan is de kans erg groot dat mensen naar je website gaan. Op die manier kun je veel verkeer naar je website trekken en meer verkopen. Voorheen besteedden adverteerders vooral budget aan offline media. Echter, op internet adverteren wordt steeds interessanter, omdat steeds meer mensen zich oriënteren op internet en vaak ook via internet kopen. Bovendien is het online ook veel beter meetbaar wat de effecten van je marketinginspanningen en kosten zijn. Als je bijvoorbeeld in de krant of op billboards adverteert, dan is het moeilijk te achterhalen hoeveel mensen ook echt je advertentie hebben gezien, er aandacht aan hebben geschonken, hebben gelezen en er iets mee hebben gedaan (bijv. je winkel bezocht of je product gekocht). Online is heel veel eenvoudig meetbaar, bijvoorbeeld hoeveel mensen op je website zijn gekomen, of ze vaker naar de site terugkeren, hoelang ze op je website blijven en of ze een bepaalde actie op de website hebben gedaan (bijv. iets gekocht). Ook is het meetbaar waar deze mensen vandaan komen (bijv. uit een zoekmachine). Hieronder zullen de belangrijkste begrippen met betrekking tot Search Engine Marketing besproken worden: Search Engine Marketing: Marketing van de webpagina s op een site binnen zoekmachines (in de betaalde of onbetaalde resultaten). Organische Resultaten: Onbetaalde resultaten die links in de zoekmachine worden vertoond. Ook wel natuurlijke zoekresultaten genoemd. Search Engine Advertising: Tegen betaling plaatsen van advertenties boven en rechts van de natuurlijke zoekresultaten in zoekmachines. Search Engine Optimization: Zoekmachine-optimalisatie; het aanpassen van de techniek, de inhoud (content) en de linkstrategie van een website met als doel het beter vindbaar maken van de webpagina s bij zoekmachines in onbetaalde, natuurlijke zoekresultaten. PPC: Pay-per-click. Dit betekent dat de adverteerder een bepaald bedrag betaalt per keer dat er op zijn advertentie wordt geklikt. Afbeelding 1: Google Resultaten Search Engine Advertising door Onetomarket 3

4 2. Search Engine Advertising (SEA) Search Engine Advertising Search Engine Advertising is het betaald adverteren in zoekmachines. Dit betreft de advertenties die rechts van en soms boven de organische resultaten in de zoekmachine staan. Deze advertenties worden ook wel betaalde koppelingen genoemd. Als mensen een woord intypen in Google, worden er relevante advertenties vertoond, waar de bezoeker op kan klikken om vervolgens naar de website geleid te worden die aan die advertentie gekoppeld is. Telkens als er op deze advertenties geklikt wordt, betaalt de adverteerder hiervoor een bepaald bedrag. Als er niemand op je advertentie klikt, maar je advertentie is wel zichtbaar in Google, dan hoef je dus niets te betalen. Google Adwords In Google heet dit systeem waarmee men betaald kan adverteren Google Adwords. Omdat Google een zeer groot marktaandeel heeft, zal met name Google behandeld worden. Echter, met onderstaande kennis zal het ook vrij eenvoudig zijn om te adverteren in bijv. Yahoo! Search of MSN/Live Search. De meeste onderdelen komen namelijk overeen. Redenen voor Search Engine Advertising Er zijn verschillende redenen waarom iemand in Google Adwords wil adverteren, bijv. om meer merknaamsbekendheid te genereren, om meer verkeer op de website te krijgen of om meer te verkopen. Omdat mensen in zoekmachines actief op zoek zijn naar bepaalde zaken, is het vaak erg interessant om te adverteren in Google Adwords, als je verkoopgericht wilt adverteren. Allereerst zullen de belangrijkste begrippen met betrekking tot Search Engine Advertising besproken worden. Tussen haakjes staat de engelse term of de afkorting, omdat die ook vaak gebruikt worden. Deze begrippen zijn essentieel bij het begrijpen van Search Engine Advertising: Impressies (Impressions): Een impressie is een vertoning van de betreffende advertentie in Google. Het aantal impressies van een zoekwoord is dus het aantal keren dat iemand op dit zoekwoord heeft gezocht en waarvan dus de bijbehorende advertentie in Google Adwords is vertoond. Klikken (Clicks): Het aantal keren dat iemand op de betreffende advertentie heeft geklikt (en dus naar de website is geleid). Het aantal clicks van een zoekwoord is dus het aantal keren dat iemand in Google op de advertentie heeft geklikt dat bij dit zoekwoord hoort. Click-Through-Rate (CTR): Dit is het aantal clicks gedeeld door het aantal impressies. Dit percentage laat zien hoe goed een zoekwoord of advertentie presteert. Hoe hoger het percentage, des te vaker wordt er relatief gezien dus op de betreffende advertentie geklikt. Cost-Per-Click (CPC): Dit zijn de kosten per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. Er bestaat hier een verschil tussen de Maximale CPC, de Minimale CPC en de Gemiddelde CPC. - Maximale CPC: Dit is het bod dat een adverteerder maximaal bereid is voor een klik op een bepaald zoekwoord te betalen. De CPC kan per individueel Search Engine Advertising door Onetomarket 4

5 zoekwoord worden ingesteld. De maximale CPC is medebepalend voor de positie waarop een advertentie wordt vertoond. Hoe hoger het bod, des te hoger zal de advertentie in Google vertoond worden. De positie is echter ook afhankelijk van de Quality Score (zie Quality Score ). - First Page Bid: Dit is het bod dat door Google vastgesteld is en wat minimaal door de adverteerder betaald moet worden om op de eerste pagina vertoond te worden. Dit bod verschilt per zoekwoord en is afhankelijk van de Quality Score (zie hieronder; kort gezegd is dit de relevantie van het zoekwoord). Het minimale bod is tenminste 0,01. Hoe relevanter het zoekwoord is (hoe hoger de Quality Score), des te lager is het First Page Bid. - Gemiddelde CPC: Dit zijn de daadwerkelijke kosten die door de adverteerder betaald wordt per klik op het betreffende zoekwoord. Deze gemiddelde CPC is altijd gelijk aan of lager dan de Maximale CPC. Afbeelding 2: Adwords Interface Kosten (Costs): Dit zijn de totale kosten uit Google Adwords over een bepaalde periode. Elke keer als er op een advertentie geklikt wordt, betaalt de adverteerder de gemiddelde CPC. Daarom kunnen de kosten eenvoudig berekend worden door het totaal aantal clicks te vermenigvuldigen met de gemiddelde CPC. Positie (Position): Dit is de positie waarop de advertentie in Google Adwords vertoond wordt. Positie 1 is helemaal bovenaan. Als de positie lager is dan 8 á 9, dan wordt de advertentie op een volgende pagina vertoond. Soms vertoont Google een aantal advertenties bóven de organische resultaten. Dit gebeurt indien deze advertenties heel relevant zijn. In dat geval worden deze advertenties als de hoogste posities gezien en hebben de hoogste advertenties aan de rechterkant dus maximaal positie 2 tot 4. De gemiddelde positie van een advertentie is het gemiddelde van alle posities waarop de betreffende advertentie vertoond is. Als een advertentie één keer op positie 1 heeft gestaan en twee keer op positie 2, dan is de gemiddelde positie 1,66. Dit hoeft dus niet altijd een afgerond getal te zijn. Conversie (Conversion): Een conversie is een actie op de website door een bezoeker. Dit kan een online aankoop zijn, maar bijvoorbeeld ook een informatie-aanvraag, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een brochure. Conversieratio (Conversion Rate): Dit is het aantal conversies gedeeld door het aantal clicks. Dit percentage laat zien hoe goed een zoekwoord of advertentie presteert. Hoe hoger het percentage, des te vaker wordt er relatief gezien dus via het betreffende zoekwoord geconverteerd (d.w.z. een actie op de website verricht). Search Engine Advertising door Onetomarket 5

6 Kosten per Conversie (Cost per Conversion): Ook wel Kosten per Lead (Cost per Lead; CPL), Kosten per Actie (Cost per Action; CPA) of Kosten per Boeking (Cost per Booking; CPB) genoemd. Dit zijn de totale kosten gedeeld door het totaal aantal conversies. Als er bijvoorbeeld voor 30 op een bepaald zoekwoord is geadverteerd en hieruit zijn 2 conversies voortgekomen, dan zijn de Kosten per Conversie 30/2 = 15. Return-on-Investment (ROI): Als een adverteerder winstgevend via Google Adwords wil adverteren, dan zal de omzet behaald met de conversies hoger moeten zijn dan de kosten die nodig waren om deze conversies te verkrijgen. Dit kan berekend worden met behulp van de ROI. ROI = (Omzet-Kosten)/Kosten * 100%. Hieruit komt een percentage. Als dit percentage hoger is dan 100%, dan is er winstgevend geadverteerd. Quality Score: Voor Google is het erg belangrijk dat er relevante zoekresultaten worden getoond. Daarom hangt de positie van een advertentie niet alleen af van het bod wat iemand wil betalen voor een bepaalde positie, maar ook van de Quality Score van de betreffende advertentie. De quality score wordt bepaald door CTR, de historie van het account, historie van het zoekwoord en de historie van de advertentie. - Hoe hoger de CTR, des te beter, want dan presteert het zoekwoord of de advertentie dus beter. Dit is voor Google een teken dat het zoekwoord of de advertentie relevanter is voor bezoekers. - Hoe groter de historie van de account, het zoekwoord en de advertentie, des te beter. Dit laat namelijk zien hoe vaak er naar het betreffende zoekwoord wordt gezocht en hoe relevant het zoekwoord dus is. Hoe hoger de Quality Score, des te relevanter is de advertentie of het zoekwoord en des te hoger de positie waarop een advertentie geplaatst wordt bij een gelijkblijvende CPC. Of anders gezegd, des te lager hoeft de CPC te zijn om op een bepaalde positie vertoond te worden. Het is dus belangrijk om goede zoekwoorden en advertenties in je account op te nemen, om zo een goede CTR en historie te realiseren. Dit heeft namelijk een positief effect op je quality score, waardoor je uiteindelijk een lagere CPC zult betalen voor je zoekwoorden. Positie van de Advertenties Op welke positie je advertentie geplaatst wordt, hangt dus af van de maximale CPC die je biedt én de Quality Score van het betreffende zoekwoord en advertentie. Het is van tevoren niet aan te geven op welke positie je zoekwoord zal komen met een bepaalde maximale CPC. Het is namelijk niet te achterhalen wat de Quality Score van het zoekwoord precies is. Als je nieuwe zoekwoorden of advertentiegroepen aan het account toevoegt, zul je dus eerst een CPC moeten schatten (bijv. 0,25). Daarna kun je zien op welke positie het zoekwoord met dit bod staat. Als je wilt dat je desgewenst kun je de positie verhogen of verlagen door de CPC te verhogen of te verlagen. Het is niet altijd aan te bevelen om met elk zoekwoord op positie 1 te staan. Voor de hoogste positie betaal je namelijk meer, en dat moet zich dan wel vertalen in meer conversies. Als de kosten per conversie te hoog zijn, dan kun je besluiten de advertentie op een lagere positie te zetten door de CPC van dat zoekwoord te verlagen. Dit is een kwestie van testen met verschillende posities. Search Engine Advertising door Onetomarket 6

7 2.1 Google Inhoudsnetwerk Naast het adverteren in de normale zoekresultaten kan er met Adwords ook geadverteerd worden op het in inhoudsnetwerk van Google. Dit behelst de ruimte waarop website eigenaren scripts hebben geplaatst van Google Adsense. Over het algemeen worden meer conversies behaald in het zoeknetwerk (dus in Google Adwords zelf) dan in het inhoudsnetwerk, omdat consumenten in Google Adwords actief op zoek zijn naar iets, terwijl mensen in het inhoudsnetwerk toevallig op de advertentie stuiten (passief). Er zijn twee mogelijkheden om te adverteren in het inhoudsnetwerk, namelijk door middel van Positie Targeting en op basis van een groep keywords. Daarbinnen kan er geadverteerd worden met tekstadvertenties, beeldadvertenties en video advertenties. Ook hier gelden de wetten van CPC & Quality Score waarop de uiteindelijke positie van de advertentie bepaald wordt. Afbeelding 3: Google Adsense Positie Targeting Binnen het inhoudsnetwerk kan er worden gekozen om te adverteren op specifieke sites met behulp van de placement tool. Hierbij kunnen sites gegenereerd en geselecteerd worden op basis van thema, url s en zoekwoorden. Het grote voordeel hiervan is dat er een directe controle is op de pagina s waarop de advertentie wordt vertoond. Targeting op basis van een groep keywords Naast het adverteren via het gebruik van de placement tool kan er ook gekozen worden om te adverteren op basis van een groep zoekwoorden. Vervolgens bepaalt Google op basis van deze groep zoekwoorden een thema waar het vervolgens een aantal sites aan koppelt waarop de advertentie vertoond gaat worden. Belangrijk voor het opzetten van een campagne op deze wijze is dat deze maximaal 25 tot 35 zoekwoorden per adgroup moet bevatten, alle overige zoekwoorden worden namelijk niet meegenomen in de themabepaling. Search Engine Advertising door Onetomarket 7

8 3. Advertentievormen Advertenties Als iemand wil adverteren in Google Adwords zijn er verschillende advertentiemogelijkheden. Voor het adverteren in de zoekresultaten van de zoekmachine is het enkel mogelijk om tekstadvertenties in te zetten. Voor het adverteren in het inhoudsnetwerk zijn echter meerdere mogelijkheden, naast tekstadvertenties kan er gebruik gemaakt worden van beeldadvertenties, video advertenties. Daarnaast kan er ook nog gebruik gemaakt worden van mobiele advertenties en lokale bedrijfsadvertenties (zichtbaar in Google Maps en de normale zoekresultaten). Tekstadvertenties Het belangrijkste onderdeel in adwords is echter de tekstadvertentie, deze komt als enige vorm naast de lokale bedrijfsadvertentie voor in de normale zoekresultaten en komt tevens het meest voor in het inhoudsnetwerk van Google. Advertentie-eisen Er zijn door Google een aantal eisen gesteld waaraan deze advertenties moeten voldoen. Ten eerste hebben advertenties altijd dezelfde structuur, bestaande uit een titel (headline) en twee regels tekst, met daaronder de zichtbare url: Headline (max. 25 tekens) 2 e advertentieregel (max. 35 tekens) 3 e advertentieregel (max. 35 tekens) Zichtbare URL (bijv: (max. 35 tekens) Bestemmings-url (bijv: max tekens) Afbeelding 4: Tekstadvertentie aanmaken Search Engine Advertising door Onetomarket 8

9 Alleen de eerste vier regels zijn zichtbaar in Google. De bestemmings-url is niet zichtbaar. Als men op de advertentie klikt, dan wordt men naar de bestemmings-url (dus niet naar de zichtbare URL) geleid. De zichtbare url zorgt ervoor dat mensen een idee krijgen van de website waarnaar ze geleid zullen worden als ze op de advertentie klikken. Deze zichtbare url is een vereenvoudiging van de bestemmings-url. Vaak wordt de homepage gebruikt als zichtbare url. De bestemmings-url is de landingspagina waar men terechtkomt als men op de advertentie klikt. De bestemmingsurl begint altijd met De titel mag uit maximaal 25 tekens bestaan. Dit is inclusief spaties en leestekens. De titel mag geen uitroeptekens bevatten. De 2 e en 3 e advertentieregel mogen elk uit maximaal 35 tekens bestaan. Dit is ook weer inclusief spaties en leestekens. In deze regels mag in totaal maximaal één uitroepteken staan. Verder mag alleen de eerste letter van elk woord uit een hoofdletter bestaan. In de advertentie mag geen overtreffende trap worden gebruikt en geen merknamen (alleen indien deze merknamen beschermd zijn). Verder mag geen schuttingtaal gebruikt worden. Aanbevelingen voor het schrijven van Adwords-advertenties Naast deze eisen zijn er ook een aantal aanbevelingen te doen, om een zo goed mogelijke advertentie op te stellen. Het is belangrijk om de doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken en vanuit de klant in plaats vanuit het bedrijf te denken. Noem daarom eigenschappen en voordelen van het product of de dienst dat wordt aangeboden. Het wordt daarom ook niet aanbevolen om de bedrijfsnaam te noemen in de advertentie. Deze komt namelijk al terug in de zichtbare url en is minder van belang voor bezoekers. Wees duidelijk, eerlijk en voorkom spel- en grammaticale fouten. Het adverteren in Google Adwords heeft meestal tot doel dat bezoekers een bepaalde actie verrichten op de website (bijv. iets kopen). Zorg daarom ook dat de advertentie actiegericht is en mensen aangespoord worden om deze actie te verrichten, door termen zoals Koop nu of Boek nu in de advertentie op te nemen. Zorg er bovendien voor dat de zoekwoorden waar mensen op zoeken, terugkomen in de advertentie. Op die manier spreekt de advertentie de bezoeker beter aan. Schrijf ook meerdere advertenties, zodat je kunt testen welke tekst mensen het meest aanspreekt en welke dus het beste werkt. Zorg er tenslotte voor dat de landingspagina (de bestemmingsurl) een specifieke pagina op uw site is. Dit is vaak effectiever dan de homepage, omdat mensen dan minder hoeven te zoeken en direct op de pagina komen met daarop de producten of informatie waar ze naar op zoek zijn. Dit heeft een positief effect op de conversies. Beeld & Video Advertenties Binnen het inhoudsnetwerk van Google is het tevens mogelijk om te adverteren met beeld en video advertenties. Hierin kan een keuze gemaakt worden om afgerekend te worden op CPC & CPM (Kosten Per Vertoning / Cost Per Impression) basis. In de Online Advertising industrie is het de standaard om te adverteren op basis van CPM voor banners. De CPM tarieven met betrekking tot het adverteren via adwords zijn nog relatief laag ten opzichte van het traditionele bannering. Hierdoor is het voor adverteerders een interessante optie om door middel van beeld & video advertenties te werken aan de branding van hun merk. Search Engine Advertising door Onetomarket 9

10 Afbeelding 5: Beeldadvertentie in het inhoudsnetwerk Beeldadvertentie - Eisen Voor het adverteren op beeldadvertenties gelden enkele voorwaarden, zo mag de afbeelding niet groter zijn dan 50 kb en in een.gif,.jpg,.png, of.swf indeling te zijn. Bovendien dient de advertentie te voldoen aan een van de volgende formaateisen: 468 x 60 Banner 728 x 90 Leaderboard 250 x 250 Square 200 x 200 Small Square 336 x 280 Large Rectangle 300 x 250 Medium Rectangle 120 x 600 Skyscraper 160 x 600 Wide Skyscraper Video Advertenties - Eisen Bij het aanmaken van een videoadvertentie moet er tevens rekening gehouden worden met de formaateisen. Zo moet de video zelf evenals de statische afbeelding waarmee de video begint in één van de beeldadvertentie formaten (behalve banner) zijn. Daarnaast moet de video in een AVI, ASF, Quicktime, Windows Media, MP4 of MPEG indeling zijn, maximaal 2 minuten duren en een maximale grootte bedragen van 75 MB. Lokale Bedrijfsadvertenties Naast adverteren in het content netwerk en de normale zoekresultaten van Google is het ook mogelijk om te adverteren in Google Maps door middel van Lokale Bedrijfsadvertenties. Deze advertenties worden vertoond in zowel Google Maps als de normale zoekresultaten. Op het moment dat er naar een bedrijf gezocht wordt op een bepaalde locatie (bijvoorbeeld de Bruna in Zwolle), dan zal de gesponsorde koppeling in de gewone resultaten er uitzien als een normale tekstadvertentie met daaronder de plaatsnaam. Search Engine Advertising door Onetomarket 10

11 Afbeelding 6: Lokale Bedrijfsadvertentie in zoekresultaten De resultaten in Google Maps zijn echter interessanter, op het moment dat een persoon zoekt naar een bedrijf i.c.m. een bepaalde plaats zal er een gesponsorde koppeling worden geplaatst boven of onder de normale zoekresultaten. Belangrijk is wel dat het bedrijf geregistreerd staat op een fysieke locatie en bovendien is opgenomen in de Google Maps Business Listing om überhaupt vertoond te worden. Afbeelding 7: Lokale Bedrijfsadvertentie in Google Maps Mobiele Advertenties Naast de opties met adverteren op het internet zelf is er tevens de mogelijkheid om te adverteren op mobiele telefoons vanuit Adwords. Momenteel is het nog een erg kleine markt, gezien de nog relatief lage penetratie van consumenten met mobiel internet. Voor de toekomst biedt dit echter goede perspectieven. Mobiele advertenties zijn adwords advertenties die vertoond worden op mobiele websites en inzetbaar zijn als tekst of beeldadvertentie. Daarnaast worden ook mobiele tekstadvertenties vertoond wanneer gebruikers zoeken met Google op hun mobiele telefoon. Met beide advertentievormen worden gebruikers welke op de advertentietekst klikken doorgestuurd naar de mobiele webpagina. Bovendien is het mogelijk om met mobiele tekstadvertenties gebruikers direct door te verbinden naar bijvoorbeeld een call center. Afbeelding 8: Mobiele Advertenties Search Engine Advertising door Onetomarket 11

12 4. Accountstructuur Een Adwords-account (dit is de account waarin je alle zoekwoorden en advertenties opneemt) heeft een bepaalde structuur. Campagne 1 Advertentiegroep 1 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 2 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 3 Zoekwoorden & Advertenties Campagne 2 Advertentiegroep 1 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 2 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 3 Zoekwoorden & Advertenties Account Campagne 3 Advertentiegroep 1 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 2 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 3 Zoekwoorden & Advertenties Campagne 4 Advertentiegroep 1 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 2 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 3 Zoekwoorden & Advertenties Campagne 5 Advertentiegroep 1 Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 2 Advertentiegroep 3 Zoekwoorden & Advertenties Zoekwoorden & Advertenties Een Adwords-account kan worden onderverdeeld in verschillende campagnes. Het aantal campagnes kun je zelf bepalen, maar dit zijn maximaal 25 campagnes. Elke campagne bestaat weer uit meerdere advertentiegroepen (maximaal 100). In elke advertentiegroep is een aantal bij elkaar horende zoekwoorden opgenomen met daarbij horende advertenties. Het is aan te raden om de accountstructuur in te delen aan de hand van een thema, doel of producten. Op die manier komen alleen zoekwoorden die iets gemeenschappelijks met elkaar hebben in één advertentiegroep terecht. Op die manier kunnen heel specifieke advertenties geschreven worden die precies aansluiten op dit groepje zoekwoorden. Het beste kun je de structuur eerst op papier of in Excel uitwerken om zo een goed doordachte structuur te krijgen. Zo zou je voor een website met vliegtickets en autovakanties de account als volgt kunnen organiseren: Vliegtickets Algemeen Vliegtickets Algemeen Advertentiegroep 2 Vliegticket, Ticket, tickets Zoekwoorden & Advertenties Advertentiegroep 3 Zoekwoorden & Advertenties Vliegtickets Bestemmingen New York ticket New York, tickets New York etc Londen Sydney Account Branding De Autovliegwinkel autovliegwinkel, autovlieg-winkel De Autovliegwinkel & Domein etc. etc. autovliegwinkel.nl, autovliegwinkel.com Advertentiegroep 3 Zoekwoorden & Advertenties Autovakanties Bestemmingen Parijs autovakantie parijs, auto-vakantie parijs Nice Barcelona Autovakanties Algemeen Autovakanties algemeen vakantie auto, autovakantie Advertentiegroep 2 Advertentiegroep 3 etc. etc. Zoekwoorden & Advertenties Zoekwoorden & Advertenties Search Engine Advertising door Onetomarket 12

13 De campagnes kunnen bijvoorbeeld opgedeeld worden op basis van producten, diensten, landen (elke campagne op een ander land gericht), merken of de structuur van de website. Zorg dat binnen een specifieke advertentiegroep het enkelvoud en meervoud van elk zoekwoord is opgenomen, evenals verschillende schrijfwijzen (vliegticket vlieg ticket) en alle relevante synoniemen (ticket, vliegticket, reis, vlucht, etc). Verder is het belangrijk bij het opzetten van de account om alle zoekwoorden in de account op te nemen die mensen zouden kunnen gebruiken als ze naar jouw product of website op zoek zijn. Dit zijn waarschijnlijk zowel heel algemene als meer specifieke zoekwoorden (bijv ticket is veel algemener dan goedkoop ticket New York ). Meer algemene zoekwoorden bestaan meestal uit één woord, terwijl specifiekere zoekwoorden meestal uit twee of meer woorden bestaan (bijv goedkoop ticket New York ). Hierbij is het goed te bedenken dat heel algemene zoekwoorden duurder zijn om op te adverteren, omdat dit woord op veel meer adverteerders en bezoekers van toepassing is, waardoor er dus meer concurrentie is. Er zal veel minder gezocht worden op specifiekere zoekwoorden. Echter, door de lagere concurrentie zal zo n woord ook goedkoper zijn (wat betreft gemiddelde CPC voor een bepaalde positie). Bovendien is de kans bij het gebruik van specifiekere zoekwoorden groter dat de bezoeker daadwerkelijk op zoek is naar datgene wat op de website wordt aangeboden, waardoor de kans op een conversie groter is. Het heeft vaak weinig zin om zoektermen in de account op te nemen die uit meer dan vier woorden bestaan. De meeste mensen typen namelijk één tot drie woorden in bij het zoeken in Google. Je kunt Google ook suggesties laten doen voor meer variaties en synoniemen van zoekwoorden. Dit doe je door in de account in Campagne-overzicht te klikken op Tools en vervolgens op Keyword Tool. Daar selecteer je de taal en het land en vult de zoekwoorden in waarvoor je meer suggesties wilt krijgen. Afbeelding 9: Keyword Tool Tot slot raden we aan om ook op de merknaam te adverteren. Sommige adverteerders zijn van mening dat het niet nodig is om op de merknaam te adverteren als de website al in de organische resultaten zichtbaar is. Uit onderzoek is echter gebleken dat dit wél verstandig is, omdat veel mensen toch lang niet altijd op de organische resultaten klikken als er geen Adwords advertentie staat. Daardoor loop je veel conversies mis als je in Google Adwords niet op de merknaam adverteert. Door bij Google merknaambescherming aan te vragen mogen andere adverteerders bovendien niet op deze merknaam adverteren. Dan ben je dus de enige die met een advertentie zichtbaar is op jouw merknaam, wat een voordeel is. Search Engine Advertising door Onetomarket 13

14 Het is dus heel belangrijk om een duidelijke structuur in de account te hebben. - Ten eerste is het daardoor makkelijker om de account te beheren en het overzicht te houden. - Ten tweede is het hierdoor mogelijk om advertenties te schrijven die zeer goed aansluiten op de zoekwoorden die bij de betreffende advertentie hoort. Daardoor zal er meer relevante bezoekers worden aangetrokken, waardoor meer conversies worden behaald. Bovendien zullen minder mensen die eigenlijk niet op zoek zijn naar je website op je advertentie klikken. Dit bespaart weer kosten van irrelevante kliks. - Ten derde is het met een goede structuur makkelijker om budgetten aan de verschillende campagnes toe te kennen en te zien hoe de account presteert (d.w.z. welke onderdelen wel en geen goede resultaten hebben). 4.1 Campagne - Instellingen Per campagne die opgezet wordt, moeten een aantal campagne-instellingen ingevuld worden: - Budget: Per campagne kan er een dagbudget ingesteld worden. Dit is het budget dat een adverteerder maximaal per dag in de campagne wil uitgeven. Het maandbudget kan berekend worden door het aantal dagen van de maand te vermenigvuldigen met het dagbudget. Google zal niet over dit maandbudget heen gaan. - Land: Per campagne kan het land ingesteld worden waar je wilt dat de advertentie wordt vertoond (bijv. in Nederland, Belgie, of Frankrijk). Als je wilt dat alleen mensen in Nederland je advertentie in Google te zien krijgen, dan stel je de campagne op Nederland in. - Taal: Per campagne kan de taal ingesteld worden waarin mensen zoeken. Dit hoeft in Nederland niet per sé Nederlands te zijn. Sommige mensen hebben Google namelijk ook ingesteld op bijv. Engels of Turks. Daarom kunnen ook alle talen ingesteld worden. - Zoek- en Inhoudsnetwerk: Er bestaat een onderscheid tussen het zoeknetwerk en het inhoudsnetwerk. De campagne kan op beide of één van beide gericht worden. Als de advertentie op het zoeknetwerk wordt gericht, dan verschijnt de advertentie in Google Adwords. Het inhoudsnetwerk daarentegen zijn de sites die geen zoekmachine zijn, maar waar wel advertenties van Google (Google Adsense) worden vertoond, naast, onder of boven de gewone inhoud van de pagina. - Time Scheduling: De advertenties kunnen 24 uur per dag vertoond worden, maar er kan ook voor gekozen worden om de advertentie alleen op bepaalde dagen van de week of bepaalde uren van de dag te vertonen. Tevens kan er worden gekozen om op bepaalde tijdstippen van de dag meer of minder te bieden. - Weergavemethode: indien het budget niet voldoende is om de advertenties 24 uur per dag te vertonen, kan ervoor gekozen worden om de advertenties verspreid over de dag te laten vertonen (Standaard) of om de advertenties Versneld te vertonen, waardoor de advertenties continu vertoond worden totdat het dagbudget bereikt is. - Advertentieweergave: Hiermee kunt u aangeven hoe u wilt dat uw advertenties worden weergegeven, indien u meerdere advertenties in één advertentiegroep hebt staan. Google kan de verschillende advertenties om en om weergeven ( Afwisselen ) ongeacht de prestatie van de advertenties, maar Google kan ook de beste advertentie (met de hoogste CTR) vaker vertonen dan slechtere advertenties ( Optimaliseren ). De laatste mogelijkheid heeft meestal de voorkeur. Search Engine Advertising door Onetomarket 14

15 Adgroup Instellingen Als de campagnes, adgroups, zoekwoorden en advertenties zijn aangemaakt, is het noodzakelijk om aan elke adgroup een maximale CPC toe te kennen. In dat geval krijgen alle zoekwoorden binnen die adgroup dan diezelfde maximale CPC. Het is wel mogelijk om vervolgens de CPCs van individuele zoekwoorden te wijzigen, maar er moet in ieder geval altijd een standaard adgroup-cpc zijn ingevuld, voor het geval er geen CPC bij een bepaald zoekwoord staat. Het wordt wel aangeraden om vervolgens per zoekwoord de CPC te wijzigen, indien dat nodig is (bijvoorbeeld omdat de positie te laag is). Match Types: Brede, Zinsdeel en Exacte Zoekwoorden Wanneer je zoekwoorden in je account gezet hebt, kun je aangeven in welke gevallen je zoekwoord vertoond zal worden (bij welke zoekopdrachten). De zoekwoorden die in je account staan, kunnen op verschillende match types gezet worden, namelijk: Breed (Broad), Zinsdeel (Phrase) en exacte (Exact) match. - Een breed zoekwoord houdt in dat zoekwoorden niet ook worden vertoond als men zoekt of zoektermen waarin dit zoekwoord voorkomt en op synoniemen. Als u bijvoorbeeld Chocola in uw account hebt staan, dan kan uw advertentie ook vertoond worden als men zoekt op bijvoorbeeld chocolade, lekkere chocolade of chocolade wit. Het is aan te raden toch diverse variaties en synoniemen in uw zoekwoordenlijst op te nemen, omdat deze instelling niet garandeert dat in alle gevallen uw advertentie wordt vertoond. - Een zinsdeel zoekwoord houdt in dat de advertentie kan worden vertoond indien de zoekwoorden in precies de aangegeven volgorde ingetypt staan. Als u witte chocolade in uw account hebt staan, dan wordt uw advertentie wel vertoond als men zoekt op witte chocolade en heerlijke witte chocolade, maar niet op chocolade witte of chocolade wit. - In geval van een exact zoekwoord wordt de advertentie alleen vertoond als iemand precies dit zoekwoord intypt, dus niet het anders gespeld is, er iets voor of achter staat of als er een synoniem gebruikt is. Breed is de standaardinstelling en wordt dus meestal gebruikt, maar dit kun je dus desgewenst veranderen in een Zinsdeel- of Exact zoekwoord. Uitsluitingszoekwoorden Soms is het wenselijk om Uitsluitingszoekwoorden (Negative keywords) te gebruiken als je zoekwoorden op Breed of Zinsdeel staan, omdat je niet wilt dat je advertentie vertoond wordt bij álle mogelijke variaties van het zoekwoord. Als je bijvoorbeeld op het zoekwoord Vliegtickets adverteert, dan wil je wel dat je advertentie verschijnt bij Ticket, Tickets vliegtuig en goedkope tickets, maar waarschijnlijk niet bij Oplichting met tickets, Bustickets of Bus ticket. In dat geval kun je oplichting en bus als uitsluitingszoekwoorden toevoegen. Dit kan per campagne, maar ook per adgroup, zowel in de account zelf als in de Adwords Editor. Via de knop Tools kun je klikken op Keyword Tool waar je Google extra uitsluitingszoekwoorden kunt laten genereren. Daarnaast is het ook mogelijk om Search Query Rapporten uit te draaien via het tabblad Rapporten, deze tonen de daadwerkelijke zoekopdrachten in Google die zijn gegenereerd door brede zoekwoorden. Op basis daarvan komen nog veel negatieve zoekwoorden naar voren die toegevoegd kunnen worden aan de campagne. Search Engine Advertising door Onetomarket 15

16 5. Adwords Editor Een hulpmiddel om snel en eenvoudig de account op te zetten, te monitoren en aan te passen is de Adwords Editor. Deze is te downloaden door in het campagne-overzicht in de Adwords-account te klikken op Tools en vervolgens op Download Adwords Editor. De aanpassingen in de Editor worden offline gedaan, waarna de veranderingen geüpload worden in de account (via de knop Post Veranderingen ). Veranderingen zijn veel sneller, makkelijker en overzichtelijker via de Editor uit te voeren dan wanneer je dat rechtstreeks in het systeem doet. Er kunnen eenvoudig één of meerdere campagnes, adgroups, zoekwoorden en advertenties toegevoegd, gewijzigd, gepauzeerd of verwijderd worden. Verder kunnen snel CPC s aangepast worden en de account kan gefilterd worden op verschillende variabelen. In dit onderdeel zullen verder de belangrijkste functies van de Editor besproken worden. Voordat je nieuwe aanpassingen gaat doen, moet je eerst de meest recente wijzigingen ophalen ( Get Recent Changes ; linksboven in de Editor). Er kunnen namelijk ook wijzigingen in de account gedaan zijn via de Editor van iemand anders (indien meer mensen in de account werken) of rechtstreeks in het systeem zelf. Afbeelding 10: Adwords Editor In de Editor zijn twee schermen te zien. Links staat het overzicht van de verschillende campagnes (een soort verkenner). Deze campagnes kun je uitklappen (door op de + te klikken), waarna de verschillende adgroups binnen een campagne verschijnen. Als een campagne of adgroup grijs is, dan betekent dit dat deze campagne of adgroup gepauzeerd staat. De advertenties hiervan worden dan niet vertoond. Als de campagne of adgroup in het zwart staat, dan staan de advertenties online. Als je in het linkerscherm de account, een campagne of een adgroup aanklikt, dan verschijnt dit betreffende onderdeel in het rechterscherm. Aan de rechterkant van het scherm kun je via de verschillende tabbladen aanklikken wat je precies wilt zien van de betreffende account, campagne of advertentiegroep die je hebt aangeklikt; bijvoorbeeld zoekwoorden, negatieve zoekwoorden, advertenties, advertentiegroepen (indien Search Engine Advertising door Onetomarket 16

17 de hele account, een campagne of adgroup is aangeklikt) en campagnes (indien de hele account of een campagne is aangeklikt). Op elk tabblad staat een knop om geselecteerde veranderingen aan zoekwoorden, advertenties, ad groups of campagnes ongedaan te maken. In het zoekwoorden - tabblad kun je één of meerdere zoekwoorden toevoegen en zoekwoorden verwijderen m.b.v. de knoppen boven het rechterscherm ( Add Keyword voor één zoekwoord of Make multiple Changes bij meerdere zoekwoorden). Als je meerdere zoekwoorden wilt toevoegen, kom je in een ander scherm terecht, waarin je de campagne en adgroup kunt selecteren waaraan je zoekwoorden wilt toevoegen. Het is ook mogelijk om snel en eenvoudig zoekwoorden aan verschillende campagnes en/of adgroups toe te voegen. Als je echter de tweede in plaats van eerste radio button selecteert, dan kun je eenvoudig vanuit Excel een tabel invoegen met in de eerste kolom telkens de campagnenaam, in de tweede kolom de adgroupnaam en in de derde kolom de zoekwoorden. Zo n bestand zou er als volgt uit zien: Vliegtickets Bestemmingen New York ticket New York Vliegtickets Bestemmingen Washington ticket Washington Vliegtickets Algemeen Vliegtickets algemeen vlieg tickets Vliegtickets Algemeen Vliegtickets algemeen vliegticket Vliegtickets Bestemmingen_Goedkoop New York goedkoop ticket New York Zoekwoorden wijzigen is mogelijk in het rechterscherm. In dat geval selecteer je één of meerdere zoekwoorden (met Shift en de pijltjes-toetsen), klikt onder het rechterscherm op Tekst vervangen en vervolgens kun je de zoekwoorden veranderen. Ook kun je in het rechterscherm zelf één of meerdere zoekwoorden selecteren en tegelijk aanpassen via de balken onderin. Ook is het mogelijk eenvoudig en snel de CPCs van één of meerdere zoekwoorden te veranderen. Dit kan door in de balk Maximum CPC Bod (EUR) of in het scherm zelf het juiste bod in te vullen, maar dit kan ook door onderaan de knop Advanced Bid Changes aan te klikken en hierin de verandering in te geven. Hetzelfde geldt voor het tabblad Advertenties. Hierin is het ook mogelijk om met de knoppen boven het rechterscherm advertenties toe te voegen en te verwijderen. In het rechterscherm zelf kunnen advertenties aangepast worden; handmatig of met de knop Tekst vervangen onder het scherm. In het tabblad Uitsluitingszoekwoorden kunnen Uitsluitingszoekwoorden toegevoegd, aangepast en verwijderd worden. In de tabbladen advertentiegroepen en Campagnes kunnen respectievelijk de advertentiegroep- en campagne-instellingen aangepast worden. Tenslotte is het mogelijk om boven in het scherm een periode in te geven waarover je resultaten wilt zien van de zoekwoorden, advertenties, adgroups of campagnes (naast Show Stats for: ). Op die manier kun je eenvoudig zien of en met hoeveel je bijvoorbeeld je CPCs wilt verhogen of verlagen. Als je in het tabblad zoekwoorden zit, dan kun je in het uitklapscherm naast View (onder de tijdsperiode) ook kiezen om dubbele zoekwoorden weer te geven ( Duplicate keywords ) of om je zoekwoorden, advertenties, adgroups of campagnes op bepaalde variabelen te filteren. Bijvoorbeeld als je alleen zoekwoorden wilt zien uit bepaalde campagnes, die een bepaald woord bevatten of die een bepaalde gemiddelde positie hebben. Search Engine Advertising door Onetomarket 17

18 6. Rapportages Als een account opgezet is, is het mogelijk om rapporten uit te draaien met daarin de resultaten van de account. Dit doe je door in het Adwords-systeem op het tabblad Rapporten te klikken en vervolgens op Nieuw rapport maken. Het is mogelijk om voor alle tijdsperiodes rapporten uit te draaien op bijvoorbeeld account-, campagne-, advertentiegroep-, advertentietekst- en zoekwoord niveau. Ook kun je aangeven welke data je hierover wilt hebben, zoals impressies, clicks, CTR, CPC, Kosten, Gemiddelde positie, conversies, etc. Afbeelding 11: Adwords Rapportage Centrum Google Conversion Tracker Het voordeel van online adverteren is dat er veel meetbaar is. Daardoor is het veel makkelijker om vast te stellen of een account goede resultaten behaalt. Bij veel websites is het behalen van verkeer naar de website niet het uiteindelijke doel, maar het aantal conversies, de omzet en ROI die daaruit volgt. Deze laatste resultaten worden niet standaard in Google gemeten. Daarvoor bestaan wel verschillende meetpakketten, waaronder de gratis meettool Google Conversion Tracker. Naast het feit dat deze tool gratis is, is een voordeel hiervan ook dat de conversieresultaten in het systeem naast de Adwords-resultaten staan. Op die manier kun je de clicks, impressies en kosten heel makkelijk met het aantal conversies, de conversiegraad en de CPB vergelijken. Zo zie je direct welke zoekwoorden, adgroups en campagnes goed en minder goed presteren qua conversieresultaten. Om de Google Conversion Tracker te gebruiken, moet er een script geplaatst worden in de broncode op de bedankpagina van de website. De bedankpagina is de pagina die verschijnt nadat een bezoeker een actie heeft voltooid op de website (bijv. een vliegticket heeft gekocht). Op deze pagina staat meestal Bedankt voor de bestelling of iets dergelijks. Dit script is te verkrijgen door in het scherm Campagne-overzicht in het Adwords-systeem de knop Conversion Tracking aan Search Engine Advertising door Onetomarket 18

19 te klikken. Vervolgens verschijnen in het campagne- en adgroup-overzicht extra kolommen voor Conversies, Conversie Ratio en CPB. Het is overigens ook mogelijk om bijvoorbeeld met Google Analytics conversies te meten. Voor meer informatie over Google Analytics kun je terecht in hoofdstuk 10 Webanalytics van het SEO Boek. 6.1 Account Optimalisatie Als je account eenmaal opgezet is, is het belangrijk om de account regelmatig te monitoren en te optimaliseren. Dit houdt met name de volgende zaken in: - Zoekwoorden checken. Zijn alle zoekwoorden relevant en missen er wellicht nog relevante zoekwoorden? Dit is ook te zien aan de resultaten. Als een zoekwoord bijvoorbeeld een extreem lage CTR heeft (bijv. onder 1%), dan duidt dit erop dat het zoekwoord niet relevant is. - Posities checken. Staan belangrijke en relevante zoekwoorden op een goede positie (bijv in de bovenste helft van de eerste pagina in Google)? Als dit niet het geval is, kan de positie aangepast worden door de maximale CPC te verhogen of te verlagen (in geval van een te hoge positie) of door advertentieteksten te verbeteren. - Advertentieteksten checken. Maken de advertentieteksten duidelijk wat de website aanbiedt, spreken ze bezoekers goed aan, zijn ze actiegericht en sluiten ze goed aan op de zoekwoorden? Een lage CTR duidt op een minder goede advertentietekst. - Afgekeurde advertenties checken. Het kan voorkomen dat Google om verschillende redenen een advertentie wel eens afkeurt. In dat geval wordt deze advertentie niet meer vertoond. Daarom is het goed om eens in de zoveel tijd te checken of er nog advertenties zijn afgekeurd. Dit doe je door in het campagneoverzicht Tools en vervolgens Afgekeurde advertenties aan te klikken. Daarin staan de afgekeurde advertenties en de reden van afkeuring. Door deze advertenties aan te passen, komen ze weer online. - Budgetten checken. Worden de dagelijkse budgetten wel eens bereikt? Indien dit het geval is, is er ruimte om het dagbudget te verhogen? Wat is de reden dat het dagbudget bereikt wordt: zijn de zoekwoorden die het budget opmaken relevant en hebben de zoekwoorden een goede CPB? Indien dit niet het geval is, kunnen bepaalde zoekwoorden verwijderd worden of op een lagere positie gezet worden, zodat ze minder budget verbruiken en waardoor de CPB wellicht omlaag gaat. - Conversies checken. Het makkelijkst is het om een rapporten op campagne-, adgroup- en zoekwoordniveau uit te draaien waarin ook de conversies en CPB vermeld staan. Op die manier is eenvoudig te zien welke zoekwoorden goed en minder goed converteren (qua aantal conversies, CPB en ROI). Alleen als je weet wat de (gemiddelde) omzet of winst is per zoekwoord, kun je de ROI uitrekenen en de ROI-resultaten meenemen in je conversie-optimalisatie. Als een zoekwoord goed converteert (veel conversies met een lage CPB, of een positieve ROI), dan is het aan te bevelen om ervoor te zorgen dat dit zoekwoord altijd zichtbaar is in Google (door voldoende budget in te stellen) op een hoge positie. Als een zoekwoord slecht converteert met een hoge CPB (of een negatieve ROI), dan is het zaak hier verandering in te brengen door bijvoorbeeld de advertentietekst te verbeteren, de bestemmingspagina te verbeteren, het zoekwoord op exact te zetten, de positie te verlagen, of het zoekwoord te verwijderen en eventueel alleen meer specifieke variaties van het zoekwoord in de account op te nemen. - Keywords & Negative keywords toevoegen. Met behulp van Search Query Rapporten kunnen de daadwerkelijk ingevoerde zoekopdrachten achterhaald worden waarop de advertenties zijn vertoond. Zoekwoorden in de campagnes worden namelijk ingevoerd als breed & zinsdeel zoekwoord, dit houdt in dat de Search Engine Advertising door Onetomarket 19

20 advertentie ook vertoond wordt op variaties van het betreffende zoekwoord. Het Search Query Rapport laat deze zoekwoorden zien. Op basis van deze resultaten kunnen dan ook goede zoekwoorden toegevoegd worden en zoekwoorden waarop je absoluut niet gevonden wilt worden als negative toevoegen. - Sites & Negative sites toevoegen. Om de resultaten binnen het inhoudsnetwerk te verbeteren kunnen er Placement Performance Rapporten uitgedraaid worden in het rapportcentrum. Deze laat de prestaties van de advertentieteksten zien per site. Bij een thematisch opgezette inhoudscampagne (op basis van zoekwoorden), kan gekeken worden naar welke sites nu daadwerkelijk goed presteren. Vervolgens kan er door middel van Placement Targeting op deze sites worden geadverteerd tegen een hogere CPC. Hiermee behaalt de advertentie maximale exposure en conversie. Daarnaast zijn er natuurlijk ook sites waarop de adverteerder niet gevonden wil worden, deze kunnen vervolgens toegevoegd worden als negative. Extra informatie Veel informatie over het adverteren in Google Adwords is ook te vinden op Search Engine Advertising door Onetomarket 20

Whitepaper SEA Haal maximale resultaten vanuit zoekmachine adverteren door structuur, optimalisatie en analyse.

Whitepaper SEA Haal maximale resultaten vanuit zoekmachine adverteren door structuur, optimalisatie en analyse. Haal maximale resultaten vanuit zoekmachine adverteren door structuur, optimalisatie en analyse. Versie: 1.0 Datum: 14-1-2010 Auteur: Onetomarket Inhoudsopgave 1. Wat is Search Engine Advertising?... 3

Nadere informatie

Whitepaper Search & Display Advertising Haal maximale resultaten door structuur, optimalisatie en analyse.

Whitepaper Search & Display Advertising Haal maximale resultaten door structuur, optimalisatie en analyse. Whitepaper Search & Display Advertising Haal maximale resultaten door structuur, optimalisatie en analyse. Auteur: Onetomarket Inhoudsopgave 1. Inleiding... 3 2. Wat is Search Engine Advertising?... 4

Nadere informatie

SEARCH. Gevonden worden met uw bedrijf

SEARCH. Gevonden worden met uw bedrijf SEARCH Gevonden worden met uw bedrijf Agenda 1. Zoeken op internet 2. Zoekmachine optimalisatie 3. Zoekmachine adverteren 4. Vervolgstappen 2 Zoeken op internet 3 Eén van de meest populaire online activiteiten

Nadere informatie

Module 1 Search & Analytics

Module 1 Search & Analytics Module 1 Search & Analytics Programma vandaag Inleiding Search Wat is SEM? Opzet van een SEA campagne Recap Inleiding Search Wat is Search? Zoekmachines zijn de databases van onze intenties - John Battelle

Nadere informatie

Gids voor het MKB: Meer Klanten Met Google AdWords

Gids voor het MKB: Meer Klanten Met Google AdWords Inhoudsopgave 1. Inleiding... 2 2. Google AdWords binnen jouw marketingstrategie... 2 Branding... 2 Remarketing... 3 Aanzetten tot actie... 3 3. Wat is Google AdWords precies?... 4 Advertentiepositie...

Nadere informatie

Google AdWords, hoe werkt dat?

Google AdWords, hoe werkt dat? Google AdWords, hoe werkt dat? mei 2013 11 www.multimove.nl Adverteren is belangrijk Snel en gericht adverteren tegen lage kosten! Deze Paper geeft u basistips voor Google AdWords. 2 introductie Meer verkeer

Nadere informatie

Phobos St. Jobsstraat 25 2200 Herentals T +3214232847 F +3214213482 carlo@phobos.be www.phobos.be

Phobos St. Jobsstraat 25 2200 Herentals T +3214232847 F +3214213482 carlo@phobos.be www.phobos.be Google Als zoekmachine verzamelt en ordent Google informatie op het Internet. Wanneer men een zoekopdracht invoert geeft Google een hele reeks zoekresultaten weer, waaronder een lijst met bestanden, artikels,

Nadere informatie

Lesweek 7 Zoekmachinemarketing/ Search Engine Marketing (SEM)

Lesweek 7 Zoekmachinemarketing/ Search Engine Marketing (SEM) Lesweek 7 Zoekmachinemarketing/ Search Engine Marketing (SEM) Voor dit hoofdstuk is gebruik gemaakt van teksten uit het boek: Interactieve Marketing, van Reijsen, M. Zweers, T. Jansen, H. Pearson Education

Nadere informatie

Module 1 Search & Analytics

Module 1 Search & Analytics Module 1 Search & Analytics Programma college 2 Recap college 1 Introductie Tools Adwords campagne opzetten m.b.v. Tools Recap college 2 Recap college 1 Hoe werkt Search voor gebruikers? 1. Een intentie

Nadere informatie

Verdien model. Affiliate marketing

Verdien model. Affiliate marketing Verdien model Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met je site. Als je slim bent gebruik je alle manieren zo kan je op zo veel mogelijk manieren geld uit je site halen. Al deze manieren

Nadere informatie

WordStream is één van de grootste leveranciers van Internet Marketing software en tevens Google Premier SMB Partner.

WordStream is één van de grootste leveranciers van Internet Marketing software en tevens Google Premier SMB Partner. Voorwoord Bedankt voor het aanvragen van de expertreview van Wemessage. De expertreview biedt inzicht in onze werkwijze, de prestaties en de potentie van jullie Adwords campagne. In de onderstaande expertreview

Nadere informatie

Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet

Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet Doelen bepalen Webwinkel--> bedankt voor uw bestelling pagina of ecommerce Groothandel> onze dealer pagina

Nadere informatie

Workshop: Google Adwords voor Beginners

Workshop: Google Adwords voor Beginners Workshop: Google Adwords voor Beginners Joke Lamin 22 maart 2012 Programma De basisprincipes van SEA Opzoeken van de meest effectieve zoekwoorden Opstellen van wervende tekst Opzetten van campagnes en

Nadere informatie

Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet

Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet Online adverteren? Een geweldige kans! Meer klanten en minder kosten, als je weet wat je doet Doelen bepalen Bepaal online meetbare doelen in Analytics: Webwinkel--> bedankt voor uw bestelling pagina Groothandel>

Nadere informatie

19 juni 2012 Workshop Google Adwords

19 juni 2012 Workshop Google Adwords 19 juni 2012 Workshop Google Adwords voor gevorderden Wie zijn wij? Nick Boterberg n.boterberg@yonego.be Dimitri Claerbout d.claerbout@yonego.be Programma Optimaliseren van een bestaande account (structuur,

Nadere informatie

Starterscafé Rabobank Peelland Zuid. Presentatie Zoekmachine marketing

Starterscafé Rabobank Peelland Zuid. Presentatie Zoekmachine marketing Starterscafé Rabobank Peelland Zuid Presentatie Zoekmachine marketing Programma: 1. Introductie 2. Vindbaarheid en Zoekmachine marketing 3.Zoekmachine optimalisatie 4. Zoekmachine adverteren 5. Vragen

Nadere informatie

Google AdWords (SEA)

Google AdWords (SEA) Door op de juiste zoekwoorden te adverteren met Google Adwords kunt u uw business en enorme boost geven! In 9 pagina s wat Google AdWords is en waarom het zo belangrijk is. Inhoudsopgave Voorblad. Pagina

Nadere informatie

Netwerk023: Workshop Google AdWords. 6 november 2009

Netwerk023: Workshop Google AdWords. 6 november 2009 Netwerk023: Workshop Google AdWords 6 november 2009 1 Kennismaking 2 Vinden Search Engine Marketing 25 augustus 2009 Search Engine Marketing is het specialisme dat webpagina's vindbaar maakt bij zoekdiensten.

Nadere informatie

Google Adwords: doen!

Google Adwords: doen! Google Adwords: doen! Met Adwords geef je pas geld uit aan advertenties als mensen daadwerkelijk je site bezoeken en niet van te voren. Dit is vrij uniek. De beslissing om via Adwords te gaan adverteren

Nadere informatie

Internet Marketing Termen

Internet Marketing Termen Internet Marketing Termen Als beginnend Internet Marketeer ga je veel termen tegen komen, die je in verwarring zullen brengen. Hieronder heb ik een lijst met termen voor je samengesteld om jouw leven als

Nadere informatie

Google AdWords Academy. Deel II Groep I

Google AdWords Academy. Deel II Groep I Google AdWords Academy Deel II Groep I Agenda Opzetten Search Campagne Google Tools Advertentie Extensies Opzetten Display Campagne MCC Aanmaken Google AdWords Academy Het opzetten van een Search campagne

Nadere informatie

Google AdWords Expertreview

Google AdWords Expertreview Google AdWords Expertreview Voorwoord Bedankt voor het aanvragen van de expertreview van Brandfirm. Onderstaand vind je een voorbeeld van een review die we gemaakt hebben voor een klant. Hopelijk biedt

Nadere informatie

HANDLEIDING ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

HANDLEIDING ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE HANDLEIDING ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE Bij het bepalen van nieuwe woorden en teksten voor de zoekmachine moet rekening gehouden worden met de inhoud van de website, en hoe Google websites een rang geeft

Nadere informatie

Adverteren op Linkedin

Adverteren op Linkedin Adverteren op Linkedin Linkedin heeft op iedere profiel en persoonlijke startpagina een positie gereserveerd voor advertenties. Dit kan een reguliere banner, Linkedin promo of een tekstadvertentie zijn

Nadere informatie

SEA: een minicursus Google Adwords

SEA: een minicursus Google Adwords SEA: een minicursus Google Adwords : 1. Wat is Google Adwords? 2. Waarom zou je van Adwords gebruikmaken? 3. Hoe werkt Adwords? 3a. Wat is de kwaliteitsscore? 3b. Kwaliteitsscore in stappen 3c. SEA en

Nadere informatie

Affiliate marketing. Jan Pons

Affiliate marketing. Jan Pons Affiliate marketing Jan Pons Affiliate marketing Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij de website (adverteerder of merchant) de affiliate (uitgever/webmaster) betaalt voor elke

Nadere informatie

Wat SEO voor uw onderneming kan betekenen

Wat SEO voor uw onderneming kan betekenen Wat SEO voor uw onderneming kan betekenen Whitepaper Alles wat u moet weten over SEO Pagina overzicht Als ondernemer wilt u een goede website. Een website die voor uw doelgroep makkelijk vindbaar is en

Nadere informatie

Het juiste evenwicht vinden tussen SEO en SEA

Het juiste evenwicht vinden tussen SEO en SEA SEARCH MARKETING TIPS: TIP 1 VAN 8 Het juiste evenwicht vinden tussen SEO en SEA Inleiding Search marketing is niet meer weg te denken uit het online marketinglandschap. Het biedt talloze voordelen ten

Nadere informatie

Online adverteren? Snel aan de slag met Google AdWords

Online adverteren? Snel aan de slag met Google AdWords Online adverteren? Snel aan de slag met Google AdWords Whitepaper Google AdWords Pagina overzicht Als ondernemer wilt u een goede website. Maar daarmee bent u er niet. Potentiële klanten moeten uw website

Nadere informatie

SEO whitepaper. 1. Inleiding 3. 2. Wat is SEO? 4. 3. Onderdelen SEO 5. 4. Praktische SEO tips 8. 5. Hulp nodig? 10

SEO whitepaper. 1. Inleiding 3. 2. Wat is SEO? 4. 3. Onderdelen SEO 5. 4. Praktische SEO tips 8. 5. Hulp nodig? 10 SEO SEO whitepaper 1. Inleiding 3 2. Wat is SEO? 4 3. Onderdelen SEO 5 4. Praktische SEO tips 8 5. Hulp nodig? 10 2 Inleiding Dit document is met grote zorgvuldigheid opgesteld, echter kunnen fouten voorkomen.

Nadere informatie

SEO Consultancy Services Bedrijfsvoorstelling

SEO Consultancy Services Bedrijfsvoorstelling SEO Consultancy Services Bedrijfsvoorstelling SEO Consultancy Services Bedrijfsvoorstelling Wie zijn we? Wat is Google Marketing? Google Optimalisatie Google Adwords Google & SEO Workshop Google Analytics

Nadere informatie

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing Zoekmachine marketing Kinderen moeten onbezorgd kunnen rennen, fietsen, spelen en sporten! Wesley Plugers Zoekmachine marketing is topsport. Je moet elke dag trainen om te kunnen winnen @wesleyplugers

Nadere informatie

Paginaweergaven. Dit zijn alle bekeken pagina s op jouw site. Herhalingsbezoeken tellen ook mee in deze berekening.

Paginaweergaven. Dit zijn alle bekeken pagina s op jouw site. Herhalingsbezoeken tellen ook mee in deze berekening. Maak gebruik van actiegerichte rapportages In Google Analytics kun je kiezen uit een veelvoud aan rapporten. Ik zal in deze handleiding 7 praktische rapporten beschrijven, die je direct kunt gaan gebruiken.

Nadere informatie

1.3.1 Meer verkeer naar de website?... 7 1.3.2 Verhogen van conversies... 7 1.3.3 Verhogen van de merkbekendheid... 7 1.3.4 Verhogen van de ROI...

1.3.1 Meer verkeer naar de website?... 7 1.3.2 Verhogen van conversies... 7 1.3.3 Verhogen van de merkbekendheid... 7 1.3.4 Verhogen van de ROI... INHOUD AdWords voor de slimme ondernemer... 3 Inleiding: AdWords... 4 1. De voorbereiding... 5 1.1 AdWords begint met het bepalen van de juiste zoekwoorden.... 5 1.2 Zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties....

Nadere informatie

AdCalls instellen !!! AdCalls. Installatiehandleiding. TITEL Handleiding AdCalls. DATUM 19 februari 2014 VERSIE 1.1

AdCalls instellen !!! AdCalls. Installatiehandleiding. TITEL Handleiding AdCalls. DATUM 19 februari 2014 VERSIE 1.1 AdCalls Installatiehandleiding TITEL Handleiding AdCalls DATUM 19 februari 2014 VERSIE 1.1 2 Inhoudsopgave # Titel Bladzijde 1. Introductie 3 2. 2.1 2.2 2.3 3. 3.1 3.2 4. 4.1 4.2 4.3 Uw website(s) koppelen

Nadere informatie

Google AdWords in 20 tips

Google AdWords in 20 tips Google AdWords in 20 tips INXCO helpt bedrijven om meer omzet te realiseren. Digitale marketing en online communicatie bieden hiertoe interessante mogelijkheden. Een concrete toepassing van digitale marketing

Nadere informatie

Webinar - SEA. Koen van den Eeden. Start: 19:00

Webinar - SEA. Koen van den Eeden. Start: 19:00 Webinar - SEA Koen van den Eeden Start: 19:00 1 Voorstellen SEA Bol.com & SEA Tips & Tricks Ontwikkelingen SEA 2 Koen van den Eeden 3 Online Marketing bol.com Online Marketing SEA SEO Prijsvergelijkers

Nadere informatie

Google AdWords: doen!

Google AdWords: doen! Google AdWords: doen! Je wilt meer bezoekers op je website zodat je meer mensen kunt informeren, een grotere naamsbekendheid opbouwen of meer (online) verkopen? AdWords is hiervoor het aangewezen middel!

Nadere informatie

HANDLEIDING DOIT BEHEER SYSTEEM

HANDLEIDING DOIT BEHEER SYSTEEM HANDLEIDING DOIT BEHEER SYSTEEM ALGEMENE INFORMATIE Het Doit beheer systeem is een modulair opgebouwd systeem waarin modules makkelijk kunnen worden toegevoegd of aangepast, niet iedere gebruiker zal dezelfde

Nadere informatie

Call Tracking. Slimme marketingbeslissingen maakt u op basis van complete data. AdCalls

Call Tracking. Slimme marketingbeslissingen maakt u op basis van complete data. AdCalls Call Tracking Slimme marketingbeslissingen maakt u op basis van complete data. AdCalls September 2015 1 INLEIDING Online conversies en de kanalen waarvan ze afkomstig zijn, worden precies gemeten door

Nadere informatie

ABC Analytics Handleiding

ABC Analytics Handleiding ABC Analytics Handleiding Online zichtbaarheid wordt steeds belangrijker en je moet er in blijven investeren met het aantrekken van bezoekers door middel van campagnes, zoekmachine optimalisatie en social

Nadere informatie

Handleiding Website Laatste update: april 2014

Handleiding Website Laatste update: april 2014 Laatste update: april 2014 1. Google Search Tijdens de ontwikkeling van uw website werd er veel aandacht besteed aan optimalisatie voor zoekmachines zoals Google. Dit onder andere door de broncode technisch

Nadere informatie

Thomas Bijman V1CC3 233062 Persoonlijk Studieregiepunt - 2008

Thomas Bijman V1CC3 233062 Persoonlijk Studieregiepunt - 2008 Zoekmachinemarketing met AdWords Zoekmachinemarketing met AdWords Basisbegrippen Kosten per klik (CPC, Cost Per Click): het prijsmodel CPC voor AdWords is gebaseerd op kosten per klik. U hoeft geen kosten

Nadere informatie

Bron: SEMPO.org, 2009

Bron: SEMPO.org, 2009 Even vooraf o site niet in Google? Geen zoekresultaat! o google heeft marktaandeel van 95%! o arbeids- en kennis intensief; o dynamisch: 400 veranderingen in 2009! o iedereen is online: 90% van de huishoudens!

Nadere informatie

Table of Contents. Adverteren in Google. Over Embrosa. Copyright

Table of Contents. Adverteren in Google. Over Embrosa. Copyright Table of Contents Adverteren in Google Over Embrosa Copyright 3 13 14 2 Adverteren in Google Hoe komt jouw advertentie bovenaan te staan? Niet alle bedrijven hebben de luxe om gratis bovenaan te staan

Nadere informatie

DM3 Ratecard - Laatste update: 14 oktober 2014. Performance. Bereik top 10

DM3 Ratecard - Laatste update: 14 oktober 2014. Performance. Bereik top 10 DM3 Ratecard - Laatste update: 14 oktober 2014 Deze ratecard bestaat uit zes blokken. Wij hanteren drie verschillende advertising pakketten; Thema, Performance en RTB. Deze pakketten maak je compleet met

Nadere informatie

INBOUND MARKETING LIVE WEBSITE SEO - ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE DE GOOGLE MAGIC SHOW

INBOUND MARKETING LIVE WEBSITE SEO - ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE DE GOOGLE MAGIC SHOW Webinar LIVE WEBSITE SEO - ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE DE GOOGLE MAGIC SHOW Bram van Ast TeamForce Online Marketing Solutions Bazoon Marketing Services Onderwerpen Welkom en Introductie Kennismaking met

Nadere informatie

start om 19:00 uur 1

start om 19:00 uur 1 start om 19:00 uur 1 Certifications Google AdWords (Fundamentals, Display, Search) Google Analytics DoubleClick (DCM, DBM, DRM) 2 1. Voorstellen 2. Google Analytics 3. Analytics rapportages 4. Doelen instellen

Nadere informatie

Inhoudsopgave Inleiding... 2 1.Wat is conversieattributie?... 2

Inhoudsopgave Inleiding... 2 1.Wat is conversieattributie?... 2 Whitepaper Handleiding Conversie attributie Datum: September 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Inhoudsopgave Inleiding... 2 1.Wat is conversieattributie?... 2 2. Wanneer dien je conversie attributie toe

Nadere informatie

Globale kennismaking

Globale kennismaking Globale kennismaking Kennismaking Tesla CMS 1. Dashboard 2. pagina beheer - pagina aanmaken - pagina aanpassen - pagina verwijderen - pagina seo opties - zichtbaarheid pagina 3. subpagina beheer - subpagina

Nadere informatie

Met deze handleiding kunt u in alle rust de werking van het LeadQ lead management systeem in u opnemen.

Met deze handleiding kunt u in alle rust de werking van het LeadQ lead management systeem in u opnemen. Handleiding LeadQ Lite (60 dagen Pilot) Met deze handleiding kunt u in alle rust de werking van het LeadQ lead management systeem in u opnemen. Mocht u na het lezen van deze handleiding er toch nog niet

Nadere informatie

Wat is remarketing voor search?

Wat is remarketing voor search? In navolging van het artikel op de evolutie in remarketing vinden we dat remarketing voor search ads (RLSA) extra aandacht verdiend. In deze post willen we verder ingaan op de werking, de implementatie

Nadere informatie

Help, ik heb een website!

Help, ik heb een website! Help, ik heb een website! Help, ik heb een website Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren: wat houdt dit in en wat kan/moet ik ermee? De zin en onzin van Zelf check: hoe doet mijn website

Nadere informatie

Whitepaper Handleiding rapportages Google Analytics Datum: Juni 2013 Schrijver: Gerard Rathenau

Whitepaper Handleiding rapportages Google Analytics Datum: Juni 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Whitepaper Handleiding rapportages Google Analytics Datum: Juni 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Inhoudsopgave DOELGROEPSRAPPORT... 2 GEDRAGSRAPPORTEN... 3 MOBIELE RAPPORTEN... 5 INHOUDSRAPPORTEN...7 VERKEERSBRONNEN...

Nadere informatie

Adverteren via internet, schiet met scherp! Uitleg en Tips & Trucks voor online adverteren

Adverteren via internet, schiet met scherp! Uitleg en Tips & Trucks voor online adverteren Adverteren via internet, schiet met scherp! Uitleg en Tips & Trucks voor online adverteren Veel bedrijven zijn tegenwoordig actief op internet. De website ziet er fantastisch uit, alleen de bezoekers,

Nadere informatie

Online marketing. De weg naar online succes. Presentatie door: Eelke Kuipers

Online marketing. De weg naar online succes. Presentatie door: Eelke Kuipers Online marketing De weg naar online succes Presentatie door: Eelke Kuipers Inhoud Wat is online marketing? Internet strategie Marketing middelen - Zoekmachine marketing - Social media - E-mailmarketing

Nadere informatie

Google AdWords Academy

Google AdWords Academy Google AdWords Academy Agenda Ochtend: Google Engage De Basis van AdWords AdWords Interface Een Campagne Opzetten 5 Optimalisatie Tips Hoe Verkoopt u AdWords aan uw Klanten Manager Defined Spend Niveau

Nadere informatie

Nieuwe doelgroep. Bereik een... Brochure: Product informatie. Optimera.nl Mallemoolen 23 6901 GS Zevenaar - NL OPTIMALISATIE IN PERFECTIE

Nieuwe doelgroep. Bereik een... Brochure: Product informatie. Optimera.nl Mallemoolen 23 6901 GS Zevenaar - NL OPTIMALISATIE IN PERFECTIE OPTIMALISATIE IN PERFECTIE Bereik een... Nieuwe doelgroep Brochure: Product informatie Optimera.nl Mallemoolen 23 6901 GS Zevenaar - NL Telefoon: +31 (0)316 712 453 Fax: +31 (0)84 725 9405 O E-mail: info@optimera.nl

Nadere informatie

Woord vooraf. Deze handleiding geeft je inzichten in hoe SEO werkt en wat je moet doen om resultaat te behalen.

Woord vooraf. Deze handleiding geeft je inzichten in hoe SEO werkt en wat je moet doen om resultaat te behalen. Woord vooraf Een goede zoekmachine optimalisatie strategie gaat uit van een langere termijn commitment. SEO (search engine optimization) is niet iets wat je zomaar kunt implementeren. Er is een duidelijke

Nadere informatie

SEO en Beslist.nl. Copyright Starteenwinkel.nl

SEO en Beslist.nl. Copyright Starteenwinkel.nl SEO en Beslist.nl Copyright Starteenwinkel.nl Lees in deze handleiding over: SEO en Beslist.nl 1. Hoe word ik goed gevonden in Google? 2. Waarom SEO en Beslist.nl belangrijk zijn 3. Hoe denkt Google? 4.

Nadere informatie

SEO. De consultant werkt hierbij in-house bij de klant, gedurende een bepaalde periode en een afgesproken aantal uren.

SEO. De consultant werkt hierbij in-house bij de klant, gedurende een bepaalde periode en een afgesproken aantal uren. SEO SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie geeft uw website een betere positie in de organische resultaten van de zoekmachines. Het optimaliseren van uw website zal dus leiden tot

Nadere informatie

SDU Kennissessie. Edwin Hof Manager Account Management. Theo Pols Account Manager

SDU Kennissessie. Edwin Hof Manager Account Management. Theo Pols Account Manager Edwin Hof Manager Account Management Theo Pols Account Manager Vertrouwelijke informatie Deze presentatie is eigendom van Traffic4u BV en is strikt vertrouwelijk. Het bevat informatie slechts bestemd voor

Nadere informatie

SEO: Hoe komt mijn webshop hoger in Google?

SEO: Hoe komt mijn webshop hoger in Google? SEO: Hoe komt mijn webshop hoger in Google? 1. HOGER IN GOOGLE? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel in het gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Het is een onderdeel van zoekmachinemarketing

Nadere informatie

SEO. Verhoog uw zichtbaarheid in zoekmachines

SEO. Verhoog uw zichtbaarheid in zoekmachines SEO Verhoog uw zichtbaarheid in zoekmachines Wist je dat? 98% 75% Van de Belgen start zijn zoektocht via een zoekmachine Van de gebruikers kijkt niet verder dan de eerste zoekpagina 200 75% Meer dan 200

Nadere informatie

10 In stappen een winstgevende advertentie maken. Anne. Raaymakers

10 In stappen een winstgevende advertentie maken. Anne. Raaymakers 10 In stappen een winstgevende advertentie maken Anne Raaymakers Index e-book Stap 1 Maak een pagina Pagina 5 Stap 2 Zorg dat je de onderdelen van een advertentie Pagina 6 klaar hebt: tekst en afbeelding(en)

Nadere informatie

Welkom. Internet Marketing zonder grenzen. door: Daisy Leenders

Welkom. Internet Marketing zonder grenzen. door: Daisy Leenders Welkom Internet Marketing zonder grenzen door: Daisy Leenders Even voorstellen.. - E&A BEST Websolutions - Daisy Leenders 2 Onderzoek: Online winkelen (internetgebruikers 16-74 jaar) EU, 2008 3 Internet

Nadere informatie

Inhoudsopgave. Whitepaper Handleiding Google Analytics Implementatie Datum: Juli 2013 Schrijver: Gerard Rathenau

Inhoudsopgave. Whitepaper Handleiding Google Analytics Implementatie Datum: Juli 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Whitepaper Handleiding Google Analytics Implementatie Datum: Juli 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Inhoudsopgave Inleiding... 2 1.Maak een meetplan vóór je Google Analytics implementatie... 2 2. Profiel

Nadere informatie

Google AdWords. Marc Castricum Mitchell de Vries

Google AdWords. Marc Castricum Mitchell de Vries Google AdWords Google AdWords Marc Castricum Mitchell de Vries ISBN: 978-90-5940-763-3 NUR: 988 Trefw.: Google AdWords, online marketing, zoekmachinemarketing Omslag: Artifex Graphics, Roosendaal Vormgeving

Nadere informatie

SERIEUS ADVERTEREN ONLINE OMROEPBRABANT.NL/RECLAME

SERIEUS ADVERTEREN ONLINE OMROEPBRABANT.NL/RECLAME SERIEUS ADVERTEREN ONLINE OMROEPBRABANT.NL/RECLAME WEBSITE (DESKTOP/TABLET) Het medium met de meest uitgebreide advertentiemogelijkheden. Zo kunt u zelf bepalen op welke bannerpositie u staat, in welke

Nadere informatie

Klik&Steen Dashboard. Wat zijn nou interessante statistieken bij websites?

Klik&Steen Dashboard. Wat zijn nou interessante statistieken bij websites? Klik&Steen Dashboard Wat zijn nou interessante statistieken bij websites? Inleiding Dit document dient als onderzoek naar de statistieken die interessant zijn om te laten zien in het dashboard van Klik&Steen.

Nadere informatie

Google Adwords INTRODUCTIE ADWORDS IS HET TE VERTROUWEN?

Google Adwords INTRODUCTIE ADWORDS IS HET TE VERTROUWEN? Google Adwords INTRODUCTIE Online advertising of online adverteren stijgt de afgelopen jaren absurd snel. Mensen gebruiken nu meer dan ooit het medium internet. Men bereikt meer mensen dan via radio, TV

Nadere informatie

Samen Online Ondernemen Startersgids

Samen Online Ondernemen Startersgids Samen Online Ondernemen Startersgids Google Adwords voor Ondernemers Editie 2015 Index Index... 1 1. Hoe past Google AdWords binnen mijn marketingstrategie?... 2 1.1 Het bepalen van een goede AdWords-strategie...

Nadere informatie

SELECTEER EEN PAGINA TEMPLATE EN HOOFD VOOR DE PAGINA: Selecteer, in de PAGINA ATTRIBUTEN module rechts naast

SELECTEER EEN PAGINA TEMPLATE EN HOOFD VOOR DE PAGINA: Selecteer, in de PAGINA ATTRIBUTEN module rechts naast OPMAKEN VAN BERICHTEN EN PAGINA S ONE PAGER Berichten en pagina s worden op dezelfde wijze opgemaakt. Voor het opmaken van een bericht ga je in het navigatiemenu (afbeelding rechts) naar BERICHTEN > NIEUW

Nadere informatie

opgave 1 Gevraagd Wat zijn de promotiekosten per boeking via Google Adwords?

opgave 1 Gevraagd Wat zijn de promotiekosten per boeking via Google Adwords? opgave 1 Een bedrijf overweegt te adverteren voor een reis met Google Adwords. Daarvoor worden zoekwoorden opgegeven, die 0,15 per click kosten. Per maand komen er 6.000 bezoekers op de site waarvan 1/3

Nadere informatie

Publisher Handleiding. Ga snel van start met uw eigen TradeDoubler account

Publisher Handleiding. Ga snel van start met uw eigen TradeDoubler account Publisher Handleiding Ga snel van start met uw eigen TradeDoubler account GETTING STARTED Deze handleiding helpt u om van start te gaan met uw eigen TradeDoubler account. Volg de onderstaande stappen om

Nadere informatie

Waar moet een recruiter op letten bij het werven van een online marketeer?

Waar moet een recruiter op letten bij het werven van een online marketeer? Waar moet een recruiter op letten bij het werven van een online marketeer? Online marketing is een breed vakgebied waarbij zoekmachine optimalisatie en het gebruik van social media nauw met elkaar verbonden

Nadere informatie

Online Marketeer Kennistest

Online Marketeer Kennistest Online Marketeer Kennistest 1 U heeft 60 minuten voor deze kennistest Gebruik van hulpmiddelen zoals uw mobiele telefoon is verboden Niet alle vragen zijn even relevant, het geeft daarom niet als u niet

Nadere informatie

Quickstart handleiding voor affiliates

Quickstart handleiding voor affiliates Voorwoord Welkom bij M4N! Met deze quickstart handleiding kunt u direct aan de slag met het plaatsen van advertenties en behalen van inkomsten. Mocht er iets niet duidelijk zijn, aarzel dan niet om contact

Nadere informatie

Welkom bij onze presentatie. Internet Marketing + Webteksten. door: Daisy Leenders en Susan Hermens

Welkom bij onze presentatie. Internet Marketing + Webteksten. door: Daisy Leenders en Susan Hermens Welkom bij onze presentatie Internet Marketing + Webteksten door: Daisy Leenders en Susan Hermens Even voorstellen.. Wie zijn we en wat doen we? - E&A BEST Websolutions / Daisy Leenders - Kliktaal / Susan

Nadere informatie

INHOUD. IQ LEADS Adres: Curieweg 8E Postcode: 2408 BZ Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN Telefoon: (0172) 421411 Email: info@iq-leads.

INHOUD. IQ LEADS Adres: Curieweg 8E Postcode: 2408 BZ Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN Telefoon: (0172) 421411 Email: info@iq-leads. INHOUD INLEIDING... 3 TIP 1: DOELGROEPOVERZICHT... 4 TIP 2: WAAR KOMEN UW BEZOEKERS BINNEN?... 5 TIP 3: HOE KOMEN BEZOEKERS BINNEN?... 8 TIP 4: FILTERS... 9 TIP 5: GOAL TRACKING... 10 TIP 6: INTELLIGENCE

Nadere informatie

HANDLEIDING CONVERSION TRACKING, RAPPORTAGE EN METINGEN

HANDLEIDING CONVERSION TRACKING, RAPPORTAGE EN METINGEN HANDLEIDING CONVERSION TRACKING, RAPPORTAGE EN METINGEN Nettrack biedt publishers de mogelijkheid conversies van bezoeker naar lead of sale te meten om zo inzicht te krijgen in de prestaties van individuele

Nadere informatie

Handleiding aangepaste rapporten

Handleiding aangepaste rapporten Handleiding aangepaste rapporten Inhoudsopgave 1. Wat zijn aangepaste rapporten?... 3 2. Naar welke statistieken kijk je eigenlijk?... 4 3. Hoe stel je aangepaste rapporten in?... 7 4. Gebruik je tabbladen

Nadere informatie

Handleiding Wordpress

Handleiding Wordpress Handleiding Wordpress Inhoudsopgave 1. Inloggen 2. Berichten en Pagina s 3. Afbeeldingen en video s 4. Weblinks 1. Inloggen 1.1 Inloggen bij Wordpress We starten met het inloggen op je WordPress gebaseerde

Nadere informatie

Admarkt. Feed handleiding

Admarkt. Feed handleiding Admarkt Feed handleiding Inhoudsopgave Introductie Pagina 3 De voordelen van Admarkt Topadvertenties op een rij Pagina 4 Inloggen op de Admarkt-omgeving Pagina 5 Resultaten bekijken van uw Admarkt Topadvertenties

Nadere informatie

Real Time Bidding Retargeting

Real Time Bidding Retargeting Nieuwegracht 32 3512 LS Utrecht T: +31(0)30-234 12 22 F: +31(0)84 752 60 06 www.adlantic.nl info@adlantic.nl Real Time Bidding Retargeting AdLantic Online Advertising B.V. Kamer van Koophandel nummer 30225228

Nadere informatie

Handleiding Segmenten

Handleiding Segmenten Handleiding Segmenten Inhoudsopgave Inleiding... 2 Segmentbuilder... 3 Uitgebreide analysemogelijkheden... 4 Ingebouwde segmenten... 4 Hoe werken deze gebruikerssegmenten?... 4 Gebruik segmenten bij de

Nadere informatie

Niveaus van Google Adwords

Niveaus van Google Adwords Inhoud Inhoud... 2 Inleiding... 3 Niveaus van Google Adwords... 4 Belangrijke begrippen & afkortingen... 5 Casus & Voorbereiding... 6 Adwords campagne aanmaken.... 7 Enkele veel voorkomende oorzaken van

Nadere informatie

Online Marketing. Door: Annika Woud ONLINE MARKETING

Online Marketing. Door: Annika Woud ONLINE MARKETING Online Marketing Door: Annika Woud 1 Inhoudsopgaven 1 Wat is online marketing? 2 Hoe pas je online marketing toe op een website? Hoe pas je het toe? SEO Domeinnaam HTML Google Analytics Advertenties op

Nadere informatie

Handleiding SEO controle & Publiceren blog-artikelen Wageningen UR blog. Oktober 2015

Handleiding SEO controle & Publiceren blog-artikelen Wageningen UR blog. Oktober 2015 Handleiding SEO controle & Publiceren blog-artikelen Wageningen UR blog. Oktober 2015 Voorwoord SEO of Search Engine Optimizing is een belangrijk onderdeel van het schrijven van een blog artikel. In deze

Nadere informatie

Welkom. Internet Marketing. door: Daisy Leenders

Welkom. Internet Marketing. door: Daisy Leenders Welkom Internet Marketing door: Daisy Leenders Even voorstellen.. E&A BEST Websolutions Daisy Leenders 2 Internet Marketing? - Onderdeel van uw totale marketing plan - Onderdeel van uw communicatie mix

Nadere informatie

Inhoudsopgave. Whitepaper Handleiding Google Analytics Implementatie Datum: Juli 2013 Schrijver: Gerard Rathenau

Inhoudsopgave. Whitepaper Handleiding Google Analytics Implementatie Datum: Juli 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Whitepaper Handleiding Google Analytics Implementatie Datum: Juli 2013 Schrijver: Gerard Rathenau Inhoudsopgave Inleiding... 2 1.Maak een meetplan vóór je Google Analytics implementatie... 2 2. Profiel

Nadere informatie

Google AdWords Academy. Deel II - Gevorderden

Google AdWords Academy. Deel II - Gevorderden Google AdWords Academy Deel II - Gevorderden Agenda Optimalisatie Campagnes Geavanceerde Optimalisatie Tips Enhanced Campagnes Display Campagne Opzetten Remarketing Campagne Opzetten Google AdWords Academy

Nadere informatie

CMS HANDLEIDING WWW.INONZEBIEB.NL

CMS HANDLEIDING WWW.INONZEBIEB.NL CMS HANDLEIDING WWW.INONZEBIEB.NL 1. INLOGGEN IN CMS... 2 2. DASHBOARD... 2 3. SITE STRUCTUUR... 2 4. HOMEPAGE... 2 5. EEN POST TOEVOEGEN... 3 6. EEN PAGINA TOEVOEGEN... 4 7. ALGEMENE UITLEG WORDPRESS

Nadere informatie

Google Analytics Training

Google Analytics Training Google Analytics Training www.actemium.nl Deel 1 - De basis - 29 Februari 2016 Inhoud Over Google Analytics Het bovenste menu Admin / Gebruikersniveau s Reporting Real-Time data Audience Acquisition Behavior

Nadere informatie

Google, een korte inleiding Zoektips binnen Google SEO en SEA Verbeter de vindbaarheid van uw site Wat u kunt doen zonder website Tips en trends

Google, een korte inleiding Zoektips binnen Google SEO en SEA Verbeter de vindbaarheid van uw site Wat u kunt doen zonder website Tips en trends Google, een korte inleiding Zoektips binnen Google SEO en SEA Verbeter de vindbaarheid van uw site Wat u kunt doen zonder website Tips en trends Vragenronde Afsluiting Uw zoekopdracht begint lang voordat

Nadere informatie

Ondernemers-Sociëteit KAN. Workshop zoekmachineoptimalisatie. www.cowpunks.nl

Ondernemers-Sociëteit KAN. Workshop zoekmachineoptimalisatie. www.cowpunks.nl Ondernemers-Sociëteit KAN Workshop zoekmachineoptimalisatie www.cowpunks.nl Mark Beuzel Ton Buurman Léon Collaris www.cowpunks.nl De missie van Google is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel

Nadere informatie

Tarieven 2011. Adverteren op JAAP.NL en Huizenzoeker.nl. Het grootste netwerk van huizensites in Nederland

Tarieven 2011. Adverteren op JAAP.NL en Huizenzoeker.nl. Het grootste netwerk van huizensites in Nederland Adverteren op JAAP.NL en Huizenzoeker.nl Het grootste netwerk van huizensites in Nederland Tarieven 2011 Ook op JAAP.NL of Huizenzoeker.nl? Feiten & cijfers JAAP.NL Huizenzoeker.nl 1.600.000 bezoekers

Nadere informatie

Whitepaper: Conversie realiseren door middel van Facebook Advertising

Whitepaper: Conversie realiseren door middel van Facebook Advertising Whitepaper: Conversie realiseren door middel van Facebook Advertising De mogelijkheden van Facebook Advertising binnen de totale online marketingstrategie. Facebook Advertising Met 8,9 miljoen Facebook-gebruikers

Nadere informatie