Voor jouw veiligheid De Wet Bopz in makkelijke taal Versie met pictogrammen voor cliënten

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "Voor jouw veiligheid De Wet Bopz in makkelijke taal Versie met pictogrammen voor cliënten"

Transcriptie

1 SC-0033 mei alle rechten voorbehouden s Heeren Loo Zorggroep Berkenweg LA Amersfoort Postbus AP Amersfoort Voor jouw veiligheid De Wet Bopz in makkelijke taal Versie met pictogrammen voor cliënten s Heeren Loo is onderdeel van de s Heeren Loo Zorggroep

2 Inhoud Wat is een wet? Een wet is een boek met regels hoe we met elkaar om moeten gaan. Wat is een wet? 3 De Wet Bopz 4 Wat moet er soms tegen jouw wil in gebeuren om jou en anderen te beschermen? 5 De regering van een land maakt deze wetten. Het is belangrijk dat wij weten wat de wetten zijn. Zo weten we wat we wel en niet mogen doen. Een wet beschermt ons. Hoe kunnen we jou beter begrijpen? 7 Regels die te maken hebben met jouw vrijheid 8 Wat is een klacht? 10 Hoe dien je een klacht in? 14 Bijlage: Klachtenformulier

3 De Wet Bopz Een voorbeeld van een wet die jou beschermt is de Wet Bopz. Deze wet is voor mensen die wonen in een huis van s Heeren Loo. De regels van deze wet zorgen ervoor dat jouw begeleider je bijvoorbeeld niet zomaar mag opsluiten of vastbinden als je kwaad bent. Dit mag alleen als je jezelf of anderen pijn kan gaan doen. De wet is er om jou te beschermen. De wet let erop dat deze bescherming ook op een goede manier gebeurt. Wat moet er soms tegen jouw wil in gebeuren om jou en anderen te beschermen? We zijn allemaal wel eens heel kwaad omdat er iets gebeurt dat we niet willen. Het is niet erg om kwaad te zijn. Je mag best voor jezelf opkomen en duidelijk maken wat je vindt. Soms word je zo kwaad dat je niet meer weet wat je doet. De begeleiders moeten jou dan beschermen omdat je anders jezelf of anderen pijn kan doen. In de wet staat wat zij dan mogen doen. Bijvoorbeeld: Je wordt een korte tijd naar een speciale ruimte gebracht. Daar kun je weer rustig worden. De deur gaat even op slot. Jouw begeleider mag dit niet zomaar doen. Dit moet in jouw persoonlijk plan staan. Of het moet echt nodig zijn. 4 5

4 Je begeleider vindt het beter om bijvoorbeeld je handen even vast pakken. Zo kan je jezelf en anderen geen pijn doen. De dokter beslist altijd of dit echt nodig is. Hoe kunnen we jou beter begrijpen? We nemen alleen maatregelen als het echt niet anders kan en het nodig is om jou of anderen te beschermen. De begeleiders, de dokter en de pedagoog moeten daarom met jou bespreken waarom je kwaad bent. Misschien ben je ziek. Of misschien heb je teveel of te weinig te doen waardoor je bang of onrustig wordt. Misschien helpt het ook als je met je familie praat. Je krijgt medicijnen waardoor je je weer kalm en prettig gaat voelen. Het is belangrijk dat je de medicijnen inneemt, ook al wil je dat misschien niet. De dokter beslist of je deze medicijnen nodig hebt. We willen graag weten wat jou dwars zit. We willen je helpen. Zodat je niet kwaad hoeft te worden. We moeten goed luisteren en kijken naar wat je ons wilt vertellen en duidelijk wilt maken. Het kan zijn dat je niet wilt eten en/of drinken. Dit is niet goed voor je gezondheid. Je begeleider wil graag dat het goed met jou gaat. Daarom moet hij daar iets aan doen. Je krijgt dan tegen je wil eten en drinken. De pedagoog of dokter beslist of dit echt nodig is. 6 7

5 Regels die te maken hebben met jouw vrijheid Om jou of anderen te beschermen mag je soms niet alles doen wat je wilt. We kunnen ook afspraken maken over bezoek. Als er bezoek komt, kan dat vervelend of lastig zijn voor jezelf of voor anderen. Daarom is het beter daar een afspraak over te maken. Dan is het goed geregeld met jou en je bezoek. Bijvoorbeeld: De deur van je huis of tuin moet op slot, zodat je niet kunt weglopen. Je slaapkamerdeur gaat op slot, zodat je op je kamer blijft en geen anderen wakker maakt. Je mag niet alleen over straat omdat het gevaarlijk is. Je moet op tijd binnen zijn. Soms moeten er ook kasten op slot in het huis, zodat jij niet de spullen kunt pakken die voor jou gevaarlijk zijn, zoals messen of schoonmaakmid delen. We mogen dit alleen doen als het anders te gevaarlijk is. Je familie en de dokter moeten hiervan weten. Het moet altijd in je persoonlijk plan staan. Een andere regel kan zijn dat je niet steeds mag telefoneren. Als je dit teveel doet, kan dit voor anderen vervelend of lastig zijn. 8 9

6 Wat is een klacht? 2. Met wat er in je persoonlijk plan staat. Een klacht is dat je vertelt dat je het ergens niet mee eens bent. Heb je een klacht? Je kunt daar over praten met je vertrouwenspersoon. Wil je toch een klacht indienen? Je kunt dit in een brief vertellen aan de klachtencommissie. De klachtencommissie is een groep mensen die jouw klacht bespreekt. Waar kun je het niet mee eens zijn? 3. Met de beslissing dat het nodig is om jou en anderen te beschermen. Bijvoorbeeld: We sluiten je even op in een speciale ruimte, zodat je weer kalm wordt. 1. Dat je begeleiders vinden dat je sommige beslissingen niet zelf kunt nemen. We binden je even vast, tegen je wil in

7 We geven je medicijnen. Daardoor word je weer kalm of ga je je weer beter voelen. We beslissen dat je niet steeds mag telefoneren. We geven je eten of drinken tegen jouw wil in. We doen de kasten van je huis op slot. We spreken duidelijk de bezoektijden af omdat je er anders zo gespannen van wordt. 4. Je kunt ook een klacht indienen als begeleiders niet doen wat er in je persoon- lijk plan staat

8 Hoe dien je een klacht in? Stap 1: Vertel aan je persoonlijk begeleider waar je het niet mee eens bent. Waarom ben je het er niet mee eens en wat zou je anders willen? Zodra de klachtencommissie jouw klacht heeft besproken, krijg je van de Raad van Bestuur een brief. In die brief staat wat zij van jouw klacht vinden en wat zij eraan gaan doen. Stap 2: Wil je nog iets anders met jouw klacht doen dan alleen het te vertellen aan je persoonlijk begeleider? Stap 3: Vraag of je persoonlijk begeleider, familie of je vertrouwenspersoon je helpt om een brief te schrijven naar de klachtencommissie. Je kunt ook het klachten formulier gebruiken. Dit formulier vind je achterin deze folder. In de bijlage zie je een voorbeeld van een klachtenformulier. Samen met je persoonlijk begeleider kun je dit formulier invullen en opsturen naar de klachtencommissie

9 Klachtenformulier Omcirkel de duim bij het onderwerp waarover je een klacht wilt indienen bij de klachtencommissie. Stuur dit formulier naar de klachtencommissie. Je kunt hier ook een brief bij doen. Naam Adres. Persoonlijk begeleider. Datum 1. Ik ben niet tevreden over het opsluiten in een aparte ruimte. 2. Ik ben niet tevreden met de afspraken over vastbinden

10 3.Ik ben niet tevreden met de afspraken over medicijngebruik. 7. Ik ben niet tevreden met de afspraken waardoor ik niet meer overal zelf heen kan. 4. Ik ben niet tevreden met de afspraken over eten of drinken. 8. Ik ben niet tevreden met de afspraken over gesloten kasten/deuren. 5. Ik ben niet tevreden met de afspraken over het bezoek. 9. Ik ben niet tevreden met de afspraken in het persoonlijk plan. 6. Ik ben niet tevreden met de afspraken over telefoneren. Toelichting 18 19

Soms gebeurt er wel eens iets wat jij niet wilt. Dit noemen wij onvrijwillige zorg. Onvrijwillige zorg mag alleen als jij in gevaar bent, of als jouw

Soms gebeurt er wel eens iets wat jij niet wilt. Dit noemen wij onvrijwillige zorg. Onvrijwillige zorg mag alleen als jij in gevaar bent, of als jouw Soms gebeurt er wel eens iets wat jij niet wilt. Dit noemen wij onvrijwillige zorg. Onvrijwillige zorg mag alleen als jij in gevaar bent, of als jouw gedrag gevaarlijk is voor andere mensen. Dit mag nooit

Nadere informatie

Voor jouw veiligheid De Wet Bopz in makkelijke taal Versie voor lvg-cliënten

Voor jouw veiligheid De Wet Bopz in makkelijke taal Versie voor lvg-cliënten SC-0032 mei 2012 - alle rechten voorbehouden s Heeren Loo Zorggroep Berkenweg 11 3818 LA Amersfoort Postbus 647 3800 AP Amersfoort Voor jouw veiligheid De Wet Bopz in makkelijke taal Versie voor lvg-cliënten

Nadere informatie

Zonder toestemming. Nota BOPZ eenvoudige versie

Zonder toestemming. Nota BOPZ eenvoudige versie Nota BOPZ eenvoudige versie Zonder toestemming Ben je soms boos? Ben je soms boos en ben je dan wel eens gevaarlijk voor jezelf of anderen? Of doe je wel eens dingen die niet mogen? Soms moeten begeleiders

Nadere informatie

Zonder toestemming. Nota BOPZ eenvoudige versie

Zonder toestemming. Nota BOPZ eenvoudige versie Nota BOPZ eenvoudige versie Zonder toestemming Ben je soms boos? 1 Ben je soms boos en ben je dan wel eens gevaarlijk voor jezelf of anderen? Of doe je wel eens dingen die niet mogen? Soms moeten begeleiders

Nadere informatie

Ik mag helemaal zelf beslissen, toch?

Ik mag helemaal zelf beslissen, toch? Vrijheidsbeperkingen Informatie voor cliënten Heb je vragen over deze folder? Je kunt ze stellen aan de gedragswetenschapper, de manager of de cliëntvertrouwenspersoon. s Heeren Loo s Heeren Loo helpt

Nadere informatie

De cliëntenvertrouwenspersoon is er voor alle cliënten van Dichterbij, hun ouders en verwanten.

De cliëntenvertrouwenspersoon is er voor alle cliënten van Dichterbij, hun ouders en verwanten. De is er voor alle cliënten van Dichterbij, hun ouders en verwanten. Wat is er aan de hand? Je hebt een vraag, een probleem of een klacht. Het kan gaan over lastige situaties met je medebewoners of met

Nadere informatie

Ik mag helemaal zelf beslissen, toch?

Ik mag helemaal zelf beslissen, toch? Heb je vragen over deze folder? Je kunt ze stellen aan de gedragswetenschapper, de manager of de cliëntvertrouwenspersoon. Vrijheidsbeperkingen Informatie voor cliënten s Heeren Loo s Heeren Loo helpt

Nadere informatie

Ik heb een klacht bij de Hartekamp Groep

Ik heb een klacht bij de Hartekamp Groep Ik heb een klacht bij de Hartekamp Groep Klachtenregeling cliënten boos Datum: juli 2017 Wat is een klachtenregeling? Er is een klachtenregeling voor cliënten. Cliënten kunnen een klacht indienen. Jouw

Nadere informatie

Hoe los ik een klacht op

Hoe los ik een klacht op Hoe los ik een klacht op Soms ben je ergens niet tevreden over. Hoe los ik een klacht op Soms ben je ergens niet tevreden over. Je bent het bijvoorbeeld niet eens met de begeleiding. Je hebt dan een klacht.

Nadere informatie

Hoe los ik mijn klacht op

Hoe los ik mijn klacht op Hoe los ik mijn klacht op Soms ben je ergens niet tevreden over Hoe los ik mijn klacht op Soms ben je ergens niet tevreden over. Je bent het bijvoorbeeld niet eens met de begeleiding. Je hebt dan een klacht.

Nadere informatie

Hoofdstuk 6 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op vrijheid

Hoofdstuk 6 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op vrijheid Hoofdstuk 6 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op vrijheid In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen. 1. Wat is het recht op vrijheid? 2. Kan je tegen je zin worden opgenomen in een zorginstelling?

Nadere informatie

Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling

Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling 1 Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! In deze folder lees je wat je kunt doen als je een klacht hebt. 2 Koraal Groep wil

Nadere informatie

De zorg moet steeds beter.

De zorg moet steeds beter. De zorg moet steeds beter. De tekst is in Taal voor allemaal. Ons Tweede Thuis heeft afspraken over goede zorg. Jij krijgt zorg. Ons Tweede Thuis geeft de zorg. Een ander woord voor zorg is hulp. Bij wonen.

Nadere informatie

HOE LOS IK EEN KLACHT OP? KLACHTENREGELING DE HOENDERLOO GROEP

HOE LOS IK EEN KLACHT OP? KLACHTENREGELING DE HOENDERLOO GROEP HOE LOS IK EEN KLACHT OP? KLACHTENREGELING DE HOENDERLOO GROEP HOE GAAT HET ALS ER EEN PROBLEEM IS? ALS JE NIET TEVREDEN BENT OVER DE DIENSTVERLENING VAN DE HOENDERLOO GROEP, DAN WILLEN WE DAT GRAAG WETEN.

Nadere informatie

Ik wil ergens over praten, bij wie moet ik zijn?

Ik wil ergens over praten, bij wie moet ik zijn? Jouw toekomst telt! Brochure cliëntenvertrouwenspersonen Ik wil ergens over praten, bij wie moet ik zijn? De cliëntenvertrouwenspersoon is er voor alle cliënten van STEVIG. STEVIG wil goede ondersteuning

Nadere informatie

Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling

Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling 1 Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Koraal Groep Koraal Groep wil graag dat je tevreden bent. Tevreden over de manier

Nadere informatie

Informatie voor jongeren. Hoe los ik een klacht op? Klachtenregeling

Informatie voor jongeren. Hoe los ik een klacht op? Klachtenregeling Informatie voor jongeren Hoe los ik een klacht op? Klachtenregeling Hoe gaat het als er een probleem is? Als je niet tevreden bent over de dienstverlening van Intermetzo, dan willen we dat graag weten.

Nadere informatie

Hoofdstuk 7 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op goede zorg

Hoofdstuk 7 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op goede zorg Recht op goede zorg Hoofdstuk 7 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op goede zorg In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen. 1. Wat is goede zorg? 2. Wat weegt zwaarder, goede zorg of

Nadere informatie

Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling

Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling 1 Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! In deze folder lees je wat je kunt doen als je een klacht hebt. 2 Koraal Groep Koraal

Nadere informatie

De zorg moet steeds beter.

De zorg moet steeds beter. De zorg moet steeds beter. De tekst is in Taal voor allemaal. Je zorg-aanbieder 1 heeft afspraken over goede zorg. Jij krijgt zorg. Je zorg-aanbieder geeft de zorg. Een ander woord voor zorg is hulp. Bij

Nadere informatie

En jij? Ik ben vrij! Ik ben vrij! En jij. Dit is een krant over vrijheid FEBRUARI 2015

En jij? Ik ben vrij! Ik ben vrij! En jij. Dit is een krant over vrijheid FEBRUARI 2015 FEBRUARI 2015 Dit is een krant over vrijheid Ik ben vrij! En jij? Ik b Ik ben vrij! En jij Lees in deze krant over: Dit zeggen cliënten over vrijheid Jouw vrijheid Verhalen over vrijheid Een nieuwe wet

Nadere informatie

Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling

Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! Klachtenregeling 1 Heb je een klacht? Samen zoeken we een oplossing! In deze folder lees je wat je kunt doen als je een klacht hebt. 2 Koraal Groep Koraal

Nadere informatie

mensenkenners Bijlage bij klachtenfolder Voor doven en slechthorenden

mensenkenners Bijlage bij klachtenfolder Voor doven en slechthorenden mensenkenners Bijlage bij klachtenfolder Voor doven en slechthorenden De klachtenfolder Je woont bij De Noorderbrug. In dit boekje staat informatie. Deze informatie is belangrijk. In de klachtenfolder

Nadere informatie

Individueel Behandeltraject

Individueel Behandeltraject Individueel Behandeltraject SAMEN WERKEN AAN JOUW TOEKOMST Informatie voor jongeren, ouders en verwijzers Kom verder! www.ln5.nl erom dat jij leert én zelfstandiger wordt. Natuurlijk gaat er ook veel goed

Nadere informatie

Een klacht of vertrouwelijk gesprek. Klachtenregeling cliënten

Een klacht of vertrouwelijk gesprek. Klachtenregeling cliënten Een klacht of vertrouwelijk gesprek Klachtenregeling cliënten Versie 2017 Ben je niet tevreden? Je bent niet tevreden over de ondersteuning. Of er is iets verkeerd gegaan. Bijvoorbeeld: De begeleiding

Nadere informatie

Hoofdstuk 10 Dit hoofdstuk gaat over: de rechten van cliënten op papier

Hoofdstuk 10 Dit hoofdstuk gaat over: de rechten van cliënten op papier Rechten van cliënten op papier Hoofdstuk 10 Dit hoofdstuk gaat over: de rechten van cliënten op papier RECHTEN OP PAPIER In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen: 1. Waar vind je jouw

Nadere informatie

Hoofdstuk 2 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op informatie

Hoofdstuk 2 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op informatie Hoofdstuk 2 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op informatie In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen. 1. Wat is het recht op informatie? 2. Wat is begrijpelijke informatie? 3. Op welke

Nadere informatie

Wat kan ik doen met mijn klacht? Stichting Artidé Zorg Hoe gedraag ik mij? Klachtenregeling. (voor cliënten en medewerkers)

Wat kan ik doen met mijn klacht? Stichting Artidé Zorg Hoe gedraag ik mij? Klachtenregeling. (voor cliënten en medewerkers) Wat kan ik doen met mijn klacht? Stichting Artidé Zorg 2011 Hoe gedraag ik mij? Klachtenregeling (voor cliënten en medewerkers) Klachtenregeling voor cliënten, ouders of verzorgers en medewerkers Artidé

Nadere informatie

KLACHTENREGELING VOOR CLIËNTEN VAN PAMEIJER HEB JE EEN KLACHT? JE KUNT ER IETS AAN DOEN!

KLACHTENREGELING VOOR CLIËNTEN VAN PAMEIJER HEB JE EEN KLACHT? JE KUNT ER IETS AAN DOEN! KLACHTENREGELING VOOR CLIËNTEN VAN PAMEIJER HEB JE EEN KLACHT? JE KUNT ER IETS AAN DOEN! Inhoudsopgave 1. Klagen mag pag. 3 2. Iets doen met je klacht pag. 5 3. Mogelijkheden om iets met je klacht te doen

Nadere informatie

Schakenbosch in het kort. Informatie voor jongeren en ouders

Schakenbosch in het kort. Informatie voor jongeren en ouders Schakenbosch in het kort Informatie voor jongeren en ouders Het lukt mij niet om vrienden te maken en te houden. Ik word zo snel boos, dat ik het zelf niet begrijp. Ik doe dingen die ik niet wil, omdat

Nadere informatie

Hoofdstuk 9 Dit hoofdstuk gaat over: andere rechten van cliënten

Hoofdstuk 9 Dit hoofdstuk gaat over: andere rechten van cliënten Andere rechten van cliënten Hoofdstuk 9 Dit hoofdstuk gaat over: andere rechten van cliënten In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen: 1. Welke rechten hebben cliënten nog meer? 2. Wat

Nadere informatie

De BOPZ. voor cliënten van Stichting Humanitas DMH

De BOPZ. voor cliënten van Stichting Humanitas DMH De BOPZ voor cliënten van Stichting Humanitas DMH Maart 2015 Deze vereenvoudiging is gemaakt op basis van de wet BOPZ door Stichting Raad op Maat in samenwerking met Humanitas DMH. Aan deze vereenvoudiging

Nadere informatie

Kwaliteitsrapport s Heeren Loo Hoe was de ondersteuning in 2017? Samenvatting voor cliënten

Kwaliteitsrapport s Heeren Loo Hoe was de ondersteuning in 2017? Samenvatting voor cliënten Kwaliteitsrapport s Heeren Loo 2017 Hoe was de ondersteuning in 2017? Samenvatting voor cliënten Wat staat in dit kwaliteitsrapport? 1. Wat willen we bereiken? 1. Wat willen we bereiken? 3 2. Deze hoofdstukken

Nadere informatie

Hoofdstuk 8 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op klagen

Hoofdstuk 8 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op klagen Hoofdstuk 8 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op klagen In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen: 1. Wat is het recht op klagen? 2. Wat kun je doen met een klacht? 3. Wie kan je helpen

Nadere informatie

Keuzevrijheid en vrijheidsbeperking

Keuzevrijheid en vrijheidsbeperking Keuzevrijheid en vrijheidsbeperking Het beste uit jezelf Waarom mag je niet altijd doen wat je wilt? Steven is ernstig gehandicapt. Eén van zijn beperkingen is dat hij niet kan praten. Je moet dus goed

Nadere informatie

Ondersteuning bij SEIN: woonzorg en dagbesteding

Ondersteuning bij SEIN: woonzorg en dagbesteding Samen doen wij dat! info Ondersteuning bij SEIN: woonzorg en dagbesteding informatie voor cliënten Inhoud INHOUD 1. Verhogen van de kwaliteit van leven van mensen met epilepsie 4 2. Het kwaliteitskader

Nadere informatie

Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling

Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling 1 Blijf er niet mee zitten! Bij Koraal Groep komen mensen op de eerste plaats. We vinden het belangrijk dat cliënten tevreden zijn over onze

Nadere informatie

Mijn rechten in de jeugdhulp. Mevrouwtje recht en haar familie

Mijn rechten in de jeugdhulp. Mevrouwtje recht en haar familie Mijn rechten in de jeugdhulp Mevrouwtje recht en haar familie Inhoud Inleiding... 3 1. Je moet hulp krijgen... 4 2. Ik beslis mee of ik hulp wil of niet... 5 3. Ik krijg uitleg... 6 4. Er is respect voor

Nadere informatie

Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling

Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling 1 Blijf er niet mee zitten! Bij Koraal Groep komen mensen op de eerste plaats. We vinden het belangrijk dat cliënten tevreden zijn over onze

Nadere informatie

Introductiefolder voor jongeren, ouders en verwijzers

Introductiefolder voor jongeren, ouders en verwijzers ONDERZOEK Introductiefolder voor jongeren, ouders en verwijzers Voor wie is onderzoek? Onderzoek is bedoeld voor jou en andere kinderen of jongeren in de leeftijd van 6 tot 23 jaar. Soms ben jij zelf degene

Nadere informatie

Kwaliteits-rapport. Koraal 2017.

Kwaliteits-rapport. Koraal 2017. Kwaliteits-rapport. Koraal 2017. De tekst is in Taal voor allemaal speciaal. Het kwaliteits-rapport. Koraal schrijft elk jaar een kwaliteits-rapport. Een kwaliteits-rapport is een boekje. Het kwaliteits-rapport

Nadere informatie

Uitgebreide versie. Hoe gedraag ik mij? Gedragscode

Uitgebreide versie. Hoe gedraag ik mij? Gedragscode Uitgebreide versie Hoe gedraag ik mij? Gedragscode Hoe gedraag ik mij? Pluryn wil dat clinten en medewerkers goed met elkaar omgaan. Daarom heeft Pluryn een aantal regels gemaakt waar iedereen zich aan

Nadere informatie

Kwaliteitsrapport 2018 voor cliënten

Kwaliteitsrapport 2018 voor cliënten Kwaliteitsrapport 2018 voor cliënten 1 Wat is een kwaliteitsrapport? Philadelphia is er voor jou. We willen dat je het beste uit jezelf haalt. Daar doen we alles aan. We willen graag weten: doen we dit

Nadere informatie

[ZORG EN DIENSTVERLENINGSOVEREENKOMST ] De Lichtenvoorde

[ZORG EN DIENSTVERLENINGSOVEREENKOMST ] De Lichtenvoorde 2010 De Lichtenvoorde afdeling Communicatie en Informatie [ZORG EN DIENSTVERLENINGSOVEREENKOMST ] Dit is een overeenkomst. Afspraken die we maken staan op papier. De rechten en plichten van de cliënt staan

Nadere informatie

Iedereen heeft een verhaal

Iedereen heeft een verhaal informatie voor jongeren Iedereen heeft een verhaal > Goed om te weten als je tijdelijk naar JJC gaat Iedereen heeft een eigen verhaal. Veel verhalen gaan over waarom het niet allemaal gelopen is zoals

Nadere informatie

Behandeling. Leven zoals jij dat wilt. Rian leerde voor zichzelf opkomen. Ondersteund door SDW

Behandeling. Leven zoals jij dat wilt. Rian leerde voor zichzelf opkomen. Ondersteund door SDW Behandeling Leven zoals jij dat wilt Rian leerde voor zichzelf opkomen Ondersteund door SDW Welke informatie vind je in deze brochure? SDW helpt je verder pagina 3 Therapie pagina 9 Onderzoek en behandelplan

Nadere informatie

Hoofdstuk 4 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op geheimhouding

Hoofdstuk 4 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op geheimhouding Recht op geheimhouding Hoofdstuk 4 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op geheimhouding In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen: 1. Wat is het recht op geheimhouding? 2. Mag iedereen

Nadere informatie

Hoofdstuk 3 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op zeggenschap

Hoofdstuk 3 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op zeggenschap Recht op zeggenschap Hoofdstuk 3 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op zeggenschap In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen: 1. Wat is het recht op zeggenschap? 2. Wat is het recht op

Nadere informatie

Theorieboek. leeftijd, dezelfde hobby, of ze houden van hetzelfde. Een vriend heeft iets voor je over,

Theorieboek. leeftijd, dezelfde hobby, of ze houden van hetzelfde. Een vriend heeft iets voor je over, 3F Wat is vriendschap? 1 Iedereen heeft vrienden, iedereen vindt het hebben van vrienden van groot belang. Maar als we proberen uit te leggen wat vriendschap precies is staan we al snel met de mond vol

Nadere informatie

Een virus in je lijf Hiv-virus

Een virus in je lijf Hiv-virus Een virus in je lijf Hiv-virus Onder ouders verstaan wij ook verzorger(s), pleeg- of adoptieouder(s) U kunt wijzigingen of aanvullingen op deze informatie door geven per e-mail: patienteninformatiewkz@umcutrecht.nl

Nadere informatie

Hoofdstuk 1 Dit hoofdstuk gaat over: de rechten van cliënten

Hoofdstuk 1 Dit hoofdstuk gaat over: de rechten van cliënten Hoofdstuk 1 Dit hoofdstuk gaat over: de rechten van cliënten In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen: 1. Wat zijn rechten? 2. Wat zijn de belangrijkste rechten van cliënten? 3. Wat

Nadere informatie

Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling voor jeugdzorg, gehandicaptenzorg en arbeidsparticipatie

Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling voor jeugdzorg, gehandicaptenzorg en arbeidsparticipatie Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling voor jeugdzorg, gehandicaptenzorg en arbeidsparticipatie 1 Samen op eigen kracht 2 Bij Koraal komen mensen op de eerste plaats. We vinden het

Nadere informatie

Hoe Yulius jongeren met autisme kan helpen

Hoe Yulius jongeren met autisme kan helpen Jongeren Hoe Yulius jongeren met autisme kan helpen Vragen? Voor wie is deze brochure? Je hebt deze brochure gekregen omdat je autisme hebt of nog niet zeker weet of je autisme hebt. Je bent dan bij Yulius

Nadere informatie

s Heeren Loo Samen mediawijs Met elkaar in gesprek over het gebruik van (social) media s Heeren Loo Advisium September 2017

s Heeren Loo Samen mediawijs Met elkaar in gesprek over het gebruik van (social) media s Heeren Loo Advisium September 2017 s Heeren Loo Samen mediawijs Met elkaar in gesprek over het gebruik van (social) media s Heeren Loo Advisium September 2017 Inleiding De wereld verandert. Er zijn steeds nieuwe digitale ontwikkelingen.

Nadere informatie

voor leerlingen Pesten op het werk VRAGEN EN OPDRACHTEN

voor leerlingen Pesten op het werk VRAGEN EN OPDRACHTEN voor leerlingen Pesten op het werk VRAGEN EN OPDRACHTEN Bladzijde 5 Waarom dit boekje? Lees de tekst goed. Beantwoord dan de onderstaande vragen. 1 Waar gaat het boekje over?... 2 Door wie kun je op het

Nadere informatie

Gezond thema: DE HUISARTS

Gezond thema: DE HUISARTS Gezond thema: DE HUISARTS 1. Wat gaan we doen? Praten over de huisarts en wat de huisarts doet. Nieuwe woorden leren over de huisarts. Het gesprek met de huisarts oefenen. 2. Wat vind ik van? Als je een-op-een

Nadere informatie

Nieuwsbrief CliëntAanZet

Nieuwsbrief CliëntAanZet Nummer 5 Juni/Juli 2014 Van de redactie Hallo, Hier weer een nieuwe nieuwsbrief CliëntAanZet. Heb je een leuk idee voor deze nieuwsbrief? Of wil je misschien zelf iets schrijven? Stuur een bericht naar:

Nadere informatie

Inhoudsopgave 1. Algemeen Inleiding en visie Bouwsteen 1: De zorg die jij nodig hebt Zorgplan Mijn Plan

Inhoudsopgave 1. Algemeen Inleiding en visie Bouwsteen 1: De zorg die jij nodig hebt Zorgplan Mijn Plan Inhoudsopgave 1. Algemeen... 2 1.1 Inleiding en visie... 2 2. Bouwsteen 1: De zorg die jij nodig hebt... 3 2.1 Zorgplan... 3 2.2 Mijn Plan... 3 3. Bouwsteen 2: Jouw mening over de zorg die jij krijgt...

Nadere informatie

Wonen in een behandelgroep

Wonen in een behandelgroep Wonen in een behandelgroep OPEN BEHANDELGROEP MET VERBLIJF Informatie voor jongeren Kom verder! www.ln5.nl We vragen ook hoe de groepsleiders je het beste kunnen helpen in de tijd dat je bij ons bent.

Nadere informatie

Kinderen. Hoe Yulius kinderen met autisme kan helpen

Kinderen. Hoe Yulius kinderen met autisme kan helpen Kinderen Hoe Yulius kinderen met autisme kan helpen Voor wie is dit boekje? Je hebt dit boekje gekregen omdat je autisme hebt of omdat je nog niet zeker weet of je autisme hebt. Je bent dan bij Yulius

Nadere informatie

Jaarplan ASVZ 2016 Zorg pakken we samen aan

Jaarplan ASVZ 2016 Zorg pakken we samen aan Jaarplan ASVZ 2016 Zorg pakken we samen aan Jaarplan ASVZ 2016 eenvoudige versie Dit is het jaarplan van ASVZ. Hierin schrijft ASVZ op wat we in 2016 gaan doen, en wat beter of anders kan in de zorg. Het

Nadere informatie

Hoofdstuk 5 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op privacy

Hoofdstuk 5 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op privacy Hoofdstuk 5 Dit hoofdstuk gaat over: het recht op privacy In dit hoofdstuk vind je een antwoord op de volgende vragen. 1. Wat is het recht op privacy? 2. Mogen anderen in jouw woonruimte komen? 3. Mogen

Nadere informatie

Onderzoek van de blaas en urinewegen bij kinderen. (mictiecystogram)

Onderzoek van de blaas en urinewegen bij kinderen. (mictiecystogram) Onderzoek van de blaas en urinewegen bij kinderen (mictiecystogram) De afspraak voor het mictiecystogram Het onderzoek vindt plaats op de afdeling radiologie: Datum:.. Dag/tijdstip: dag. uur Je wordt van

Nadere informatie

Eigen thuis, eigen kracht, eigen leven

Eigen thuis, eigen kracht, eigen leven Eigen thuis, eigen kracht, eigen leven Wij geloven bij Mosae in de eigen kracht van mensen ongeacht hun leeftijd. Door de regie van cliënten en de mensen om hen heen te versterken, werken wij samen aan

Nadere informatie

WONEN IN EEN BEHANDELGROEP

WONEN IN EEN BEHANDELGROEP WONEN IN EEN BEHANDELGROEP Open behandelgroep Informatie voor jongeren met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen Voor wie? In een open behandelgroep wonen kinderen en jongeren in de leeftijd

Nadere informatie

Uitgebreide versie. Hoe los ik een klacht op? Klachtenregeling

Uitgebreide versie. Hoe los ik een klacht op? Klachtenregeling Uitgebreide versie Hoe los ik een klacht op? Klachtenregeling De klachtenregeling van Pluryn Hoe gaat het als er een probleem is? Als je niet tevreden bent over de dienstverlening van Pluryn, dan willen

Nadere informatie

DigiContact. in één klik jouw ondersteuning

DigiContact. in één klik jouw ondersteuning DigiContact in één klik jouw ondersteuning Welkom bij DigiContact Ondersteuning van vandaag DigiContact is de ondersteuning van deze tijd. Speciaal voor mensen die zelfstandig wonen en werken, maar soms

Nadere informatie

Kindergeneeskunde. Patiënteninformatie. Pijn bij kinderen. Slingeland Ziekenhuis

Kindergeneeskunde. Patiënteninformatie. Pijn bij kinderen. Slingeland Ziekenhuis Kindergeneeskunde Pijn bij kinderen i Patiënteninformatie Slingeland Ziekenhuis Algemeen Deze folder is speciaal voor jou en gaat over pijn. Pijn is heel vervelend en soms ook moeilijk te begrijpen. We

Nadere informatie

Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling voor onderwijs

Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling voor onderwijs Blijf er niet mee zitten! Informatie over de klachtenregeling voor onderwijs 1 Samen op eigen kracht 2 Bij Koraal komen mensen op de eerste plaats. We vinden het belangrijk dat leerlingen en hun ouders/verzorgers

Nadere informatie

Ik-Wijzer Ik ben wie ik ben

Ik-Wijzer Ik ben wie ik ben Ik ben wie ik ben Naam: Johan Vosbergen Inhoudsopgave Inleiding... 3 De uitslag van Johan Vosbergen... 7 Toelichting aandachtspunten en leerdoelen... 8 Tot slot... 9 Pagina 2 van 9 Inleiding Hallo Johan,

Nadere informatie

HEB JE HUISWERK VANDAAG?

HEB JE HUISWERK VANDAAG? BLAD 1 HEB JE HUISWERK VANDAAG? Je kind moet thuis werken voor school. In de agenda kan je kijken wat je kind moet doen. Wat moet je doen? 1 Maak oefening 1 op blad 2: Wat doet je kind na de school? 2

Nadere informatie

Ontevreden? Vertel het ons! Informatie over de klachtenregeling

Ontevreden? Vertel het ons! Informatie over de klachtenregeling Ontevreden? Vertel het ons! Informatie over de klachtenregeling Ben je ontevreden? Vertel het ons! Hersenletsel verandert je leven. InteraktContour helpt je graag te ontdekken wat nog wel kan om weer grip

Nadere informatie

Goed met elkaar omgaan en Huisregels

Goed met elkaar omgaan en Huisregels Goed met elkaar omgaan en Huisregels Gedragscode en Huisregels cliënten eenvoudige versie Cliënten en begeleiders moeten goed met elkaar omgaan. ASVZ wil graag: Bij ASVZ willen we jouw leven zo prettig

Nadere informatie

Wat gebeurt er op de POS-poli kinder-cardiologie? Een (kijk) operatie aan je hart, dan eerst naar de POS-poli kinder-cardiologie

Wat gebeurt er op de POS-poli kinder-cardiologie? Een (kijk) operatie aan je hart, dan eerst naar de POS-poli kinder-cardiologie Wat gebeurt er op de POS-poli kinder-cardiologie? Een (kijk) operatie aan je hart, dan eerst naar de POS-poli kinder-cardiologie Onder ouders verstaan wij ook verzorger(s), pleeg- of adoptieouder(s) U

Nadere informatie

WELKOM IN EEN BEHANDELGROEP

WELKOM IN EEN BEHANDELGROEP WELKOM IN EEN BEHANDELGROEP Samen werken aan jouw toekomst Oriëntatiefolder voor jongeren, ouders en verwijzers Wat is Lijn5? Bij Lijn5 kun je hulp krijgen als je problemen hebt. Bijvoorbeeld: Je hebt

Nadere informatie

Dit boekje is van:..

Dit boekje is van:.. Ik en mijn plan Dit boekje is van:.. Hallo, Jij bent cliënt bij SOVAK. Je hebt bij SOVAK een persoonlijk begeleider. Samen maak je afspraken over wat jij zelf doet en wat SOVAK doet. Die afspraken staan

Nadere informatie

Hallo en welkom in De Steiger

Hallo en welkom in De Steiger Hallo en welkom in De Steiger Hier komen kindjes voor kort of wat langer wonen. Sommige gaan in de weekends en vakanties naar huis, anderen blijven ook die dagen in De Steiger. Dit hangt van kind tot kind

Nadere informatie

Het kinderprotocol. Inhoud: 1. Inleiding; het kinderprotocol 2. Goed gedrag kun je leren 3. De schoolregels 4. Pesten/ gepest worden 5.

Het kinderprotocol. Inhoud: 1. Inleiding; het kinderprotocol 2. Goed gedrag kun je leren 3. De schoolregels 4. Pesten/ gepest worden 5. Het kinderprotocol Inhoud: 1. Inleiding; het kinderprotocol 2. Goed gedrag kun je leren 3. De schoolregels 4. Pesten/ gepest worden 5. Slot 1. Het kinderprotocol: Op de Flamingoschool vinden we het erg

Nadere informatie

meepraten bij nieuwbouw, verbouw en verhuizing

meepraten bij nieuwbouw, verbouw en verhuizing 1 meepraten bij nieuwbouw, verbouw en verhuizing Sociaal statuut cliënten Cello, versie voor cliënten 2 In dit boekje staat informatie over meedenken en meepraten als er in jouw woning wat verandert. Bijvoorbeeld

Nadere informatie

Kwaliteitsrapport 2018

Kwaliteitsrapport 2018 Samenvatting voor cliënten Kwaliteitsrapport 2018 Hoe was de ondersteuning in 2018? Ga naar sheerenloo.nl Wat staat er in dit kwaliteitsrapport? Dit kwaliteitsrapport gaat over de ondersteuning van s Heeren

Nadere informatie

Wat gebeurt er op de POS-poli kinder-cardiologie? Een (kijk) operatie aan je hart, dan eerst naar de POS-poli kinder-cardiologie

Wat gebeurt er op de POS-poli kinder-cardiologie? Een (kijk) operatie aan je hart, dan eerst naar de POS-poli kinder-cardiologie Wat gebeurt er op de POS-poli kinder-cardiologie? Een (kijk) operatie aan je hart, dan eerst naar de POS-poli kinder-cardiologie Wilhelmina Kinderziekenhuis Wat staat er in deze folder Wat gebeurt er op

Nadere informatie

Samen mediawijs. Met elkaar in gesprek over het gebruik van (social) media

Samen mediawijs. Met elkaar in gesprek over het gebruik van (social) media Samen mediawijs Met elkaar in gesprek over het gebruik van (social) media Met elkaar in gesprek over (social) media 1 Inleiding De wereld verandert. Je kunt steeds meer dingen doen op je computer, laptop,

Nadere informatie

Ik bereid me voor. Wat vind jij belangrijk? De vragen. Wat gebeurt er als je deze lijst hebt ingevuld? Jouw gegevens

Ik bereid me voor. Wat vind jij belangrijk? De vragen. Wat gebeurt er als je deze lijst hebt ingevuld? Jouw gegevens Wat vind jij belangrijk? Wij willen graag horen wat jij belangrijk vindt in jouw leven. En hoe de ondersteuning die jij krijgt hierbij past. Binnenkort heb je hierover een gesprek met je begeleider. Dit

Nadere informatie

Landschap van. Mijn Leven. Mijn Leven in zorgprocessen. Deskundig en verantwoordelijk. Leven in vrijheid. Leven in een veilige omgeving

Landschap van. Mijn Leven. Mijn Leven in zorgprocessen. Deskundig en verantwoordelijk. Leven in vrijheid. Leven in een veilige omgeving Landschap van Mijn Leven Mijn Leven Mijn Leven in zorgprocessen Deskundig en verantwoordelijk Leven in vrijheid Leven in een veilige omgeving kwaliteitsrapport de twentse zorgcentra 2017 Inleiding Dit

Nadere informatie

Dit zijn Yara en haar moeder Suzan

Dit zijn Yara en haar moeder Suzan Je kind als tolk? Dit zijn Yara en haar moeder Suzan Dit is Yara. Ze is 10 jaar oud. Yara woont 1 jaar in Nederland. Ze woont hier met haar vader, twee broertjes en haar moeder Suzan. Yara gaat naar school.

Nadere informatie

Uitgebreide versie. Mijn gegevens veilig bij Pluryn. Privacy Reglement

Uitgebreide versie. Mijn gegevens veilig bij Pluryn. Privacy Reglement Uitgebreide versie Mijn gegevens veilig bij Pluryn Privacy Reglement Mijn gegevens veilig bij Pluryn Als je clint bij Pluryn wordt, wil Pluryn veel over jou weten. Je krijgt heel veel vragen, bijvoorbeeld:

Nadere informatie

Pijn bij kinderen en tieners

Pijn bij kinderen en tieners Pijn bij kinderen en tieners Afdeling Kindergeneeskunde Locatie Purmerend/Volendam Deze folder gaat over pijn. Pijn is een heel vervelend en onprettig gevoel. Toch kan pijn wel heel nuttig zijn. Het is

Nadere informatie

Van AWBZ naar Wmo 2015

Van AWBZ naar Wmo 2015 Van AWBZ naar Wmo 2015 Wat betekent de Wet maatschappelijke ondersteuning? i Informatie voor cliënten Inhoud Pagina Voor wie is deze folder?.................................3 Wie betaalt jouw ondersteuning?...3

Nadere informatie

WAT IK WIL, WAT IK KAN, WAT MIJ HELPT

WAT IK WIL, WAT IK KAN, WAT MIJ HELPT WAT IK WIL, WAT IK KAN, WAT MIJ HELPT werkboekje Hulpmiddel bij de voorbereiding van het WMO-keukentafelgesprek Voor mensen met een beperking Voor familieleden en anderen die mensen met een beperking willen

Nadere informatie

WERKBLADEN Seksuele intimidatie

WERKBLADEN Seksuele intimidatie WERKBLADEN Seksuele intimidatie 1 Waarom dit boekje? 1.1 Zet een rondje om het goede antwoord. Seksuele intimidatie komt vaak voor. Ja Nee Seksuele intimidatie komt weinig voor. Ja Nee Mannen worden vaker

Nadere informatie

IK WIJZER. Ik wil graag weten wie ik ben

IK WIJZER. Ik wil graag weten wie ik ben IK WIJZER Ik wil graag weten wie ik ben Inhoudsopgave 1. Inleiding... 3 2. Jouw uitslag... 4 Copyright DilemmaManager B.V. Pagina 2 van 8 1 Inleiding Hallo Ruben, Dit is de uitslag van jouw Ik-Wijzer.

Nadere informatie

Het FACT team helpt je verder. Intensieve behandeling aan huis Informatie voor cliënten

Het FACT team helpt je verder. Intensieve behandeling aan huis Informatie voor cliënten Het FACT team helpt je verder Intensieve behandeling aan huis Informatie voor cliënten FACT Iedereen heeft wel eens problemen. Denk aan moeilijkheden thuis, op school, geldproblemen, verslaving of criminaliteit.

Nadere informatie

Hielprik voor de baby van Miriam en Dennis

Hielprik voor de baby van Miriam en Dennis Hielprik voor de baby van Miriam en Dennis Miriam en Dennis krijgen een baby Miriam en Dennis hebben een kind gekregen! Miriam en Dennis zijn blij. Vandaag is hun baby geboren. Het is een meisje. Ze heet

Nadere informatie

Leven in een groep. Hoe gaat dat en wat vinden jongeren?

Leven in een groep. Hoe gaat dat en wat vinden jongeren? Leven in een groep bij DHG Hoe gaat dat en wat vinden jongeren? Jij bent belangrijk! Als je thuis woont, is je opvoeding een taak van je ouders. Woon je bij De Hoenderloo Groep, dan zorgen de groepsleiders

Nadere informatie

Ik-Wijzer Naam: Sander Geleynse Datum: 27 januari 2016

Ik-Wijzer Naam: Sander Geleynse Datum: 27 januari 2016 Inhoudsopgave 1. Inleiding... 3 2. Jouw uitslag... 4 Pagina 2 van 8 1. Inleiding Hallo Sander, Dit is de uitslag van jouw Ik-Wijzer. Hierin staat wat jij belangrijk vindt en wat je minder belangrijk vindt.

Nadere informatie

Informatie over delier

Informatie over delier Algemeen Informatie over delier www.catharinaziekenhuis.nl Patiëntenvoorlichting: patienten.voorlichting@catharinaziekenhuis.nl ALG017 / Informatie over delier / 18-10-2013 2 Informatie over delier Uw

Nadere informatie

Seksualiteit bij jongeren met een (chronische) aandoening

Seksualiteit bij jongeren met een (chronische) aandoening Seksualiteit bij jongeren met een (chronische) aandoening Op de polikliniek van het Universitair Kinderziekenhuis St Radboud ziekenhuis willen wij je met deze folder informatie geven over seksualiteit

Nadere informatie

Niet tevreden? Laat het ons weten!

Niet tevreden? Laat het ons weten! Niet tevreden? Laat het ons weten! Heerlen STAND-BY! doet er alles aan om de begeleiding en ondersteuning optimaal te laten aansluiten aan uw verwachtingen en behoeften. Toch kan het gebeuren dat u niet

Nadere informatie

Help, ik moet naar het ziekenhuis!

Help, ik moet naar het ziekenhuis! Help, ik moet naar het ziekenhuis! Tips voor mensen met een verstandelijke beperking en voor ziekenhuismedewerkers Inhoud Inleiding Informatie over het ziekenhuis 1 Hoofdstuk 1 Een bezoek aan het ziekenhuis

Nadere informatie