KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN

Vergelijkbare documenten
Lesbrief. Een goeie truc Marjan Berk

1. Joris. Voor haar huis remt Roos. Ik ben er. De gordijnen beneden zijn weer dicht.

MAMA MIA! FLYNN IS AL GROOT. * 1. Flynn en zijn broers Gil en Kato Dit is Flynn. Hij is vier jaar.

KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN

Take a look at my life 30

Wat kun je doen als je baby huilt? Kijk mee hoe de vader en moeder van Sam dat doen...

Herhalingsoefeningen. Thema 3 Familie en relaties. 1 Woorden. Familie

Melkweg. Hoe gaat het? Lezen Alfa A. De dokter

Wat gaan we doen? Kies uit: bijzondere dagelijks gratis aanstaande praktisch. 1 Dick en Anna gaan vrijdag trouwen. Dat is over twee dagen.

6 Past je werk bij je privéleven? In deze prestatie ga je laten zien dat stage en privéleven best samen kunnen gaan.

Als Jasmijn weer eens verliefd is, komt ze meteen naar Lonnie toe.

Take a look at my life week 13

Dit zijn Yara en haar moeder Suzan

Samen lezen. > Reporter: Dagemawi Sisay Tedla. Tekst

Rookvrij blijven doe je met hulp!

Elke middag loopt Fogg van zijn huis naar de Club. Om een spelletje kaart te spelen. Er wordt altijd om geld gespeeld. En als Fogg wint, geeft hij

Melkweg. Hier is de bon. Lezen Alfa A. Naar de winkel

Help kinderen die geen eten hebben

Opstartles 10. EXTRA Oefenen met woorden bij de lessen

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen

de aanbieding reclame, korting De appels zijn in de a Ze zijn vandaag extra goedkoop.

Gezond thema: DE HUISARTS

Spreekopdrachten thema 4 Wonen

Spreekopdrachten thema 3 Kinderen

Spreekopdrachten thema 3 Kinderen

Thema Kinderen en school. Lesbrief 19. Samen naar de bibliotheek

Moeizaam staat Vincent op. Hij heeft veel pijn. Vloekend loopt hij door het huis. Er is niemand te vinden.

Stap 1. Stap2. Stap3. Stap4. Opstel door een scholier 1979 woorden 11 januari keer beoordeeld. Nederlands. Stappenplan.

Annie van Gansewinkel. Vast

Anne Frank, haar leven

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen

ALFA A ANTWOORDEN STER IN LEZEN

Uitdaging Workshop 3 Een keuze maken Kun jij goed kiezen?

3 Bijna ruzie. Maar die Marokkanen en Turken horen hier niet. Ze moeten het land uit, vindt Jacco.

Hoe gaat het met je studie?

Groep 5 A. De kinderen uit de klas hebben verhalen geschreven over Sinterklaas en zwarte piet. Zwartepiet in Spanje doet alles andersom.

Max van Olden DE JUISTE MAN. in makkelijke taal

Panda in de val.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Uitgave van Stichting Be Aware Januari 2015 WIL JE MINDER GAMEN?

Samenvatting Mensen ABC

Thema Kinderen en school. Lesbrief 20. Op het schoolplein

Lesbrief 3. De fysiotherapeut.

Melkweg. De deur op slot. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Wonen: Veilig wonen

Melkweg. Naar de dokter. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Gezondheid: De huisarts

Info. Aanraken, knuffelen en meer... Informatie voor cliënten. Expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde

Verhalen uit het. Midden-Oosten. naverteld door Sandra van der Stege

Gefeliciteerd! 3. Laatste loodjes 6. Tot zover 12

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen

Babbels. meisjes voetbalteam schoolvoetbal. Agenda activiteiten

Voorwoord van de schrijfster

Melkweg. In de war. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Gezondheid: Omgaan met problemen. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann

Lucas 2:25-35 Heb je geduld?

5.6. Boekverslag door een scholier 2834 woorden 2 maart keer beoordeeld. Virginia Andrews Thriller & Detective Eerste uitgave 1998

Thema Kinderen en school.

Letters, woorden, boeken

Thema Kinderen en school. Les 17. De kinderopvang

GOED VRIENDJE? FOUT VRIENDJE?

Rechten van het kind. Internationaal verdrag inzake de rechten van het kind. Verenigde Naties (VN) Dit is een uitgave van Edukans :

Stil blijft Lisa bij de deur staan. Ook de man staat stil. Ze kijken elkaar aan.

Les 4. De fysiotherapeut.

Rivka voelt tranen in haar ogen. Vader aait over haar wang. Hij zegt: Veel plezier, prinsesje. Vergeet je nooit wie je bent? Dan draait vader zich

Lesbrief bij het boek Kiezen in de oorlog. Marte Jongbloed Roelof van der Schans

Bij H&M. Nederlandse Academie 02/ A2

Theorieboek. leeftijd, dezelfde hobby, of ze houden van hetzelfde. Een vriend heeft iets voor je over,

Melkweg. Help je mee? Lezen van Alfa A naar Alfa B. Vrijwilligerswerk

Werkstuk Verzorging Kindermishandeling

Melkweg. Wat doe jij? Lezen Alfa A. Werk

Mijn ouders zijn gescheiden en nu? Een folder voor jongeren met gescheiden ouders over de OTS en de gezinsvoogd

Het allerleukste meisje

REGELS. Onderstreep de pluralisvorm in de zin.

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

DE VURIGE HOUTHAKKER

Boekverslag Duits Die Ilse ist weg door Christine Nostlinger

Eh ja, zegt hij, dat kan ook.

Thema Kinderen en school. Demet TV. Lesbrief 9. De kinderopvang

Melkweg. Elke dag is anders. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Participatie: Vrijwilligerswerk. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann

Miauw! Miauw!

Spreekopdrachten thema 1 Voorstellen

De rechten van het kind

inhoud 1. Groeien 2. In de buik 3. De baby 4. De peuter 5, De kleuter 6. Het schoolkind 7. De puber 8. Volwassen 9. Bejaard 10. Filmpje Pluskaarten

H E T V E R L O R E N G E L D

Thema Op zoek naar werk. Lesbrief 9. Het sollicitatiegesprek Antwoord geven op vragen

Lesbrief. Voetstappen Kader Abdolah

Een nieuw leven. Een maand eerder. Zondag 25 juli

Spreekopdrachten thema 4 Wonen

Ria Massy. De film van Abel

Meneer Promes komt de keuken in schuifelen met een brief in zijn hand. Hij komt op het juiste tijdstip, want Kyra is net klaar met dweilen.

7,7. Boekverslag door een scholier 1936 woorden 6 december keer beoordeeld. Thriller & Detective Eerste uitgave 2006 Nederlands

Melkweg. Naar de speelzaal. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Taal en ouders: Peuters. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann

Schuld Mel Wallis de Vries

6,3. Boekverslag door een scholier 2226 woorden 9 juni keer beoordeeld. Ulrike Bocquillon. Moedige Youki

Melkweg. Een dagje ouder. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Ouder worden

Sylvia Vanden Heede De kooi

Les 35. Een nieuw paspoort

Kies uit: schiet op jarig ziekenhuis sport laat. 1 Morgen is mijn dochter. Ze wordt zes jaar. 3 Ik op maandag, woensdag en vrijdag.

Dit is een oefentoets KNM voor het inburgeringsexamen. Print deze toets uit. Elke vraag is multiple choice. U mag geen woordenboek gebruiken.

Boekverslag Nederlands De jongen die zijn moeder in de vriezer stopte door Angelo Vergeer

Inhoudsopgave LES 1: NAAR SCHOOL LES 2: VRIJE TIJD LES 3: THUIS LES 4: NEDERLAND LES 5: TOEKOMST 126

Lesbrief 1. Bij de huisarts

Transcriptie:

Bibliotheek Molenstraat 36 Eeklo tel: 09 2182700 informeert www.eeklo.be/bibliotheek bibliotheek@eeklo.be KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN boeken voor volwassenen in eenvoudig Nederlands

De keuzelijst bevat niet alle boeken makkelijk lezen. We kozen per reeks een aantal boeken. U vindt meer boeken in de bib. Vraag het personeel u te helpen.

NT2 inburgering. A1 Strips in eenvoudige taal Dokter, mijn hart klopt zo snel! Feza gaat met haar vader naar het ziekenhuis. Haar vader moet naar dokter De Groot voor controle. Maar dokter De Groot is er niet. Dokter De Zoete vervangt hem. Wat vindt Feza de dokter knap! Hij heeft mooie ogen. En een mooie lach. Feza s hart klopt ineens heel snel. De kus van Karima Bij het consultatiebureau is het druk. De arts en de verpleegkundige controleren de baby s. Vaders en moeders wachten in de wachtruimte. Dan komt Alex de wachtruimte in. Hij is heel boos. Hij heeft een pistool....

NT2 inburgering. A2 Strips in eenvoudige taal Wie heeft de kok vermoord? Er ligt een lijk in restaurant De Wereld. Het is de kok. Hij ligt op de vloer van de keuken. Hij ziet groen als een kikker. De bakker heeft hem gevonden. Hij belde de politie en een ambulance. Mensen lopen langs en blijven staan. Ze willen weten wat er aan de hand is. Wie heeft de kok vermoord? Een baby in de supermarkt Omar werkt als vakkenvuller in een grote supermarkt. Hij heeft het druk. Dan is zijn buurvrouw in de supermarkt. Ik heb een probleem, zegt ze. Ik moet naar een sollicitatiegesprek, en ik kan Roza niet meenemen. Kan ze even bij jou blijven? Maar werken én oppassen vindt Omar heel moeilijk.

Een nieuw leven Nieuwkomers komen zelf aan het woord Enkele reis Europa Nieuwkomers over hun leven in een nieuw land Bijna dagelijks lees je wel iets over inburgeren. Maar er wordt niet vaak vóór nieuwkomers geschreven. En ze komen bijna nooit zelf aan het woord. In dit boek gebeurt dat wel. Je leest zes interviews met heel verschillende mensen. Ze hebben een andere nationaliteit. Een andere cultuur en een andere achtergrond. Maar één ding hebben ze met elkaar gemeen: ze beginnen opnieuw. Vaak zonder familie, geliefden en vrienden.

Volksverhalen Bekende verhalen uit verschillende landen, in eenvoudig Nederlands Verhalen van Nasreddin Hodja Iedereen in het Midden-Oosten kent Nasreddin Hodja. En dat is niet voor niets. Nasreddin Hodja is een wijs man. Maar hij doet wel alles anders dan anderen. Zit hij achterstevoren op zijn ezel? Dan zegt hij tegen de mensen dat de ezel achteruitloopt. Zo verzint Nasreddin Hodja voor elk probleem zijn eigen oplossing...

Beeldboek Foto s worden afgewisseld met zeer eenvoudige tekst. De serie is bedoeld voor beginnende lezers. Het verhaal van Marco Marco brengt pakjes rond. Hij rijdt van hier naar daar. Overal in de stad. Soms brengt hij 40 pakjes per dag. Dat is veel, denkt hij. Te veel. Het verhaal van Betty Betty telt het geld. Eén, twee, drie, vier... Vijf briefjes van vijftig euro! Ik moet teruggaan, denkt Betty. Ik moet het geld teruggeven...

Heftige historie Deze serie gaat over belangrijke momenten uit de geschiedenis. De holocaust Het verhaal van een overlevende Ze pakten mijn kleren af. Ze schoren mijn hoofd kaal. Ik kreeg een nummer. Ik was geen mens meer. De Titanic. Het verhaal van een ramp. Het schip zinkt. Ik wil niet doodgaan in deze ijskoude zee. Wanneer komt er hulp? Wie kan ons redden?

Leeslicht Lezen in gewone taal Zonder genade Franka geeft Phinus een stomp tegen zijn borst. Waarom zeg je niet gewoon dat je hem mist. Ik mis hem ook. En het wordt elke dag erger. Dan moet je er niet steeds mee bezig zijn, zegt Phinus kwaad. Maar dat wil ik juist, schreeuwt Franka. Ik wil hem niet vergeten. Waarom wil jij hem wel vergeten? Waarom wil je doen alsof hij nooit bestaan heeft? Een goeie truc Daar zit Jakob dan op zijn kamer. Achter zijn bureau. Voor hem ligt zijn mooie, nieuwe dagboek. Maar nu? Wat moet je nou schrijven? Hoe moet je beginnen?

Misdadig Bekende thrillers in eenvoudig Nederlands De schuilkelder Hij schreeuwt: We moeten naar binnen. We moeten snel naar binnen, verdomme. Het is begonnen. Schiet op! Lizzy valt de kelder in. Ze huilt en gilt. Ze pakt zijn arm. De dikke metalen deur valt achter hen dicht. De lifter Takken kraken. Een schurend geluid. Alsof er iemand door hoog gras loopt. Een mes snijdt zo door hun dunne tentje.

Ik overleefde Auschwitz Op een zaterdag werden drie galgen klaargezet. Onder elke galg stond een kruk. Drie jonge mannen werden naar voren gesleept. Ze waren ter dood veroordeeld. Ze hadden geprobeerd om uit het kamp te vluchten. Een van de mannen herkende ik. Het was Pali. Hij was verdediger geweest in het voetbalteam van onze school. De drie gevangenen moesten op de krukken gaan staan. Toen werden touwen om hun nek gelegd. Daarna brulde de kampcommandant: Sieg heil! Op hetzelfde moment werden de krukken onder de mannen weggeschopt....

Vlaamse reuzen Verhalen van beroemde Vlaamse auteurs in eenvoudige taal De buitenkant van meneer Jules Elke ochtend verloopt hetzelfde voor de bejaarde Alice. Terwijl zij nog in bed ligt, maakt haar man Jules het ontbijt. Maar op een ochtend gaat het anders. Jules zit dood op de bank. Alice weet dat ze hun zoon moet bellen, en een begrafenisondernemer. Maar ze heeft nog zoveel te zeggen tegen Jules. En dan komt ook nog de buurjongen langs voor een partijtje schaak... Verhalen van Herman Brusselmans Ik ben begonnen met schrijven op mijn 23 ste. Maar het grote succes kwam pas later. Op mijn 24 ste. Door dit succes bleef ik schrijven. Maar ook omdat ik mijn verjaardag een vulpen cadeau kreeg.

Wablieft boeken vlotte boeken in duidelijke taal voor volwassen beginnende lezers. Kind vermist Marie fietst over de brug. Er drijft iets in het water. Het lijkt wel een pop. Een mooie, dure pop. Marie stapt af. Ze gaat kijken. Dan schrikt ze heel erg. Sterke vrouwen Goedele Liekens is ambassadeur van de Verenigde Naties (VN). Ze ziet veel vrouwen tijdens haar reizen. Over die vrouwen gaat dit boek.

Wablieft boeken vlotte boeken in duidelijke taal voor volwassen beginnende lezers. Lekker & gezond. Heerlijke recepten voor weinig geld. Iedereen eet graag lekker. Iedereen wil ook wel gezond eten. En het liefst voor weinig geld. Lekker, gezond en goedkoop, kan dat in één recept? Ja, dat kan. Dat zie in je het kookboek Lekker & gezond. Opvoeden van A tot Z Wendy Bosmans is bekend van televisie. Zij geeft tips over opvoeden. Wat doe ik als mijn kinderen altijd ruzie maken? Hoe help ik mijn kind met het huiswerk? De voorbeelden in het boek zijn duidelijk. De tips kun je zo gebruiken.

Vierkant reeks Begrijpelijke informatie over diverse onderwerpen in een heldere vormgeving Van beugel tot burn-out 20 verhalen over gezondheid Wist je dat azijn of citroensap helpt bij een insectenbeet? Dat je beter slaapt in een koele slaapkamer? En dat iemand die verziend is, dingen dichtbij slecht ziet? In dit boek lees je 20 verhalen over gezondheid. Alle verhalen zijn interessant om te lezen.ze geven meer informatie over een onderwerp. En er staan handige tips in die je zelf kunt toepassen.

Kookboeken voor thuis en in de les Recepten in eenvoudig Nederlands Hutspot & couscous Het multiculturele kookboek In dit kookboek staan recepten uit Nederland, Marokko, Italië en China. Ook kun je in dit kookboek meer over deze landen lezen. Hoeveel mensen wonen er in Italië? Welk geloof hebben mensen in China? En wat eten ze in Marokko? Hamburgers & pilav Het multiculturele kookboek In dit kookboek staan recepten uit Nederland, Turkije, de Verenigde Staten en Suriname. Ook kun je in dit kookboek meer over deze landen lezen. Hoeveel mensen wonen er in Turkije? Welk geloof hebben mensen in Amerika? En wat eten ze in Suriname?

Volgens Willy Op maat van verstandelijk gehandicapten Willy en Zwans In dit verhaal maken we kennis met Willy. Hij woont in een home die De Regenboog heet. Hij heeft zijn kamer in de Groene Leefgroep. Wonen in de Groene Leefgroep Willy woont in een home die De Regenboog heet. Hij heeft zijn kamer in de Groene Leefgroep. In dit verhaal vertelt hij over hoe het is om samen te leven met negen andere bewoners.

contact bibliotheek Eeklo Molenstraat 36 9900 Eeklo 09 218 27 00 e-mail: bibliotheek@eeklo.be website: www.eeklo.be/bibliotheek openingsuren maandag 9-12 uur en 14-19 uur dinsdag 9-12 uur en 14-19 uur woensdag 9-12 uur en 14-19 uur donderdag 9-12 uur en 14-19 uur vrijdag 9-12 uur en 14-19 uur zaterdag 9-12 uur