Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht"

Transcriptie

1 Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht 1

2 Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen Utrecht

3 Verkiezingen in Utrecht Op 19 maart 2014 zijn er verkiezingen in Utrecht. Iedereen die in Utrecht woont, mag dan stemmen. Jij ook, als je ouder bent dan 18 jaar. Het is belangrijk om te stemmen. Want partijen met veel stemmen komen in de gemeenteraad. In de gemeenteraad worden belangrijke dingen besproken. De gemeenteraad bestuurt Utrecht samen met de wethouders en de burgemeesters. Zij bepalen wat er de komende jaren gebeurt in Utrecht. Het is belangrijk dat de Partij voor de Dieren ook in de gemeenteraad komt. Dan kan de Partij voor de Dieren van Utrecht een diervriendelijke en duurzame stad maken. De Partij voor de Dieren De Partij voor de Dieren is een partij die wil dat mensen goed omgaan met dieren, de natuur en het milieu. De meeste politieke partijen vinden geld het belangrijkste. Die partijen vinden het heel belangrijk hoe duur de dingen zijn of hoe hoog de huur is of hoeveel iemand verdient. Dieren en natuur vinden ze helemaal niet zo belangrijk. De Partij voor de Dieren vindt veel meer dingen belangrijk. De Partij voor de Dieren wil goed zorgen voor de dieren en voor kwetsbare mensen in Utrecht. Ook wil de Partij voor de Dieren dat Utrecht een gezonde stad is om te wonen, met mooie natuur en schone lucht. Het moet dus niet alleen maar over geld gaan. Want alleen aan geld denken is niet goed voor de dieren en de mensen en het milieu. 3

4 Jouw idealen in Utrecht Elke politieke partij heeft een verkiezingsprogramma. In een verkiezingsprogramma staat wat een partij belangrijk vindt. Als je het programma van een partij goed vindt, kun je voor die partij kiezen. De Partij voor de Dieren heeft ook een verkiezingsprogramma. Dit programma heet Jouw idealen in Utrecht. Idealen zijn wensen die jij hebt voor Utrecht. Voor ons zijn dieren, natuur en milieu het belangrijkste. 4

5 Duurzaam Utrecht De Partij voor de Dieren vindt dat we goed moeten omgaan met de aarde, de natuur en de dieren. Wij moeten er goed op letten dat de wereld ook voor de mensen die na ons komen een goede plek is om te leven. Dat heet duurzaamheid. De Partij voor de Dieren vindt duurzaamheid heel belangrijk. Er moet in Utrecht een wethouder komen voor Dierenwelzijn, natuur en milieu. Deze wethouder zal ervoor zorgen dat we in Utrecht goed omgaan met dieren, natuur en milieu. De Partij voor de Dieren wil minder auto s en vrachtwagens in Utrecht die de lucht vervuilen. De minister wil de A27, een snelweg die langs Utrecht loopt, breder maken. Dat wil de Partij voor de Dieren niet. Ook wil de Partij voor de Dieren niet dat vrachtwagens zomaar overal mogen komen in Utrecht. Maar er moeten juist wel meer fietspaden komen. Ook moet het openbaar vervoer (zoals bussen en trams) beter worden. Zo kan iedereen overal goed heen reizen en komt er een schonere lucht. Er staan nu veel kantoren leeg in Utrecht. Maar er zijn wel mensen op zoek naar een huis, bijvoorbeeld studenten. Daarom moeten lege kantoren gebruikt kunnen worden als woning. Het is goedkoper en beter voor het milieu om oude gebouwen opnieuw te gebruiken, in plaats van nieuwe gebouwen te bouwen. Er is in Utrecht veel grond die nergens voor gebruikt wordt. Nu staat daar vaak een hek omheen. Het is leuker om van zo n stuk grond een park of een kinderspeelplaats te maken. Een stadsboer kan het stuk grond ook gebruiken. Mensen uit de buurt hebben vast ook wel goede ideeën over wat zij willen doen met een stuk grond dat niet gebruikt wordt. 5

6 De gemeente moet ook proberen om de mensen in Utrecht minder vlees te laten eten. Bedrijven en restaurants kunnen ook lekker koken met minder vlees. Minder vlees eten is goed voor de dieren en het milieu. Vlees komt meestal uit de bio-industrie. In de bioindustrie hebben de dieren een slecht leven. Ze zitten met heel veel andere dieren opgesloten in kleine stallen of kooitjes. Ze komen nooit buiten. Ze kunnen bijna niet bewegen. De dieren in de bio-industrie groeien zo snel dat ze niet meer op hun pootjes kunnen staan. De bio-industrie is niet alleen slecht voor dieren. Het is ook slecht voor het milieu. Want de bio-industrie gebruikt heel veel water en grondstoffen en maakt veel afval. Daarom help je de dieren en het milieu als je minder vlees eet. De mensen die bij de gemeente werken moeten zelf het goede voorbeeld geven, vindt de Partij voor de Dieren. Zij moeten bijvoorbeeld in elektrische auto s gaan rijden. Elektrische auto s maken de lucht minder vies dan gewone auto s. En de mensen die bij de gemeente werken kunnen een dag per week geen vlees of vis eten. De gebouwen van de gemeente moeten klimaatneutraal worden. Klimaatneutraal betekent dat ze het klimaat niet verstoren. 6

7 Groen Utrecht De Partij voor de Dieren vindt natuur heel belangrijk. Utrecht heeft meer natuur nodig in plaats van minder natuur. Het is goed voor mensen en dieren als er meer planten en bomen zijn in de stad. Mensen worden blij en gezond van natuur om hen heen. Daarom wil de Partij voor de Dieren in Utrecht de volgende dingen. Er mag alleen gebouwd worden in natuur in Utrecht als er driemaal zoveel natuur voor teruggegeven wordt. Het is goed als groene gebieden, zoals parken, sloten en groenstroken verbonden worden. Deze groene gebieden moeten ook aangesloten worden op de natuur buiten de stad. De dieren kunnen dan van het ene gebied naar het andere gaan. De Partij voor de Dieren wil meer natuur in de wijken in Utrecht. Mensen vinden het fijn om meer natuur om zich heen te hebben en het is ook gezond. Bomen moeten bijvoorbeeld worden beschermd. Er komen meer volkstuinen, schooltuinen en natuurspeelplaatsen. Zo kunnen volwassenen en kinderen vaker in de natuur zijn. Er moet geen gif gebruikt worden bij het onderhoud van de natuur. Gif is slecht voor mensen en dieren. 7

8 Diervriendelijk Utrecht De Partij voor de Dieren vindt dat we goed voor dieren moeten zorgen. Er zijn veel huisdieren zoals honden, poezen, vissen en vogels in Utrecht. Ook leven er in Utrecht veel dieren in de natuur, meer dan je misschien zou denken. Er zijn in Utrecht bijvoorbeeld veel vogels, bijen, vissen en egels. Het is belangrijk dat er goede opvang is voor dieren die hulp nodig hebben. Er moeten goede dierenasielen zijn waar zwerfdieren heen kunnen. Gewonde dieren hebben een goede dierenambulance en noodopvang nodig. Veel mensen in Utrecht hebben een hond. Zij moeten daar nu geld voor betalen aan de gemeente. Dat is hondenbelasting. De Partij voor de Dieren wil de hondenbelasting afschaffen. Ook moeten er in Utrecht genoeg plekken zijn waar honden los kunnen lopen en rennen. Dieren in kinderboerderijen moeten goed verzorgd worden. Er mogen alleen circussen in Utrecht komen die niet met dieren werken. Want het is niet goed voor wilde dieren om circuskunstjes te vertonen en niet vrij te zijn. In het wild levende dieren mogen in Utrecht niet gedood worden. Er mag niet gejaagd worden en het is beter als er ook niet gehengeld wordt. 8

9 Zorgzaam Utrecht De gemeente krijgt meer te doen de komende jaren. Dingen die de overheid van Nederland vroeger deed, moet de gemeente gaan doen. Bijvoorbeeld gehandicapte mensen en kinderen met problemen helpen. Dat is een grote verandering voor de gemeentes. De gemeentes krijgen eigenlijk niet genoeg geld om deze extra dingen te doen. Dat vindt de Partij voor de Dieren niet goed. De Partij voor de Dieren wil goed zorgen voor oude mensen, gehandicapte mensen en kinderen. De Partij voor de Dieren wil dat de zorg voor deze mensen plaatsvindt in hun eigen wijk. Zo zien de mensen elkaar vaker en zijn ze minder eenzaam. De regering heeft gezegd dat de gemeente vanaf 2015 de jeugdzorg moet uitvoeren. Dat betekent dat de gemeente kinderen met problemen helpt. Dit vindt de Partij voor de Dieren heel belangrijk. De Partij voor de Dieren wil dat kinderen, jongeren en gezinnen makkelijk zorg kunnen krijgen die bij hen past. Er moeten in Utrecht meer huizen komen waar een hele familie kan wonen. In één huis wonen dan de kinderen, de ouders en de opa en oma. Iemand die gehandicapt is of heel oud, kan dan thuis blijven wonen, omdat de andere familieleden helpen. Dat is fijner voor iedereen. In Utrecht moet er genoeg opvang zijn voor mensen zonder huis. Dan hoeven daklozen en thuislozen niet op straat te slapen. Gedwongen prostitutie, uitbuiting en mensenhandel komen ook voor in Utrecht. Uitbuiting betekent dat mensen moeten werken maar er geen geld voor krijgen. Deze dingen moeten hard worden aangepakt. 9

10 Het is ook belangrijk dat er goede opvang is voor mensen die thuis worden mishandeld. Als ze de mishandeling makkelijk kunnen melden, kunnen ze eerder hulp krijgen. Daarom moet er een meldpunt komen voor huiselijk geweld. Het lijkt wel of in onze maatschappij iedereen heel hard moet werken. Het gaat voor sommige mensen allemaal veel te snel. Mensen met een beperking, zoals een handicap, zijn extra kwetsbaar. De gemeente moet deze mensen helpen bij het vinden van werk. Sociale werkplaatsen moeten blijven. De U-pas moet ook blijven, vindt de Partij voor de Dieren. Met een U-pas krijgen inwoners van Utrecht die niet veel verdienen korting op sport en cultuur. De Partij voor de Dieren vindt dat de gemeente er goed op moet letten dat iedereen gelijk behandeld wordt. Discriminatie is verkeerd. De gemeente moet hard tegen discriminatie optreden. 10

11 Waarom zou jij Partij voor de Dieren stemmen? Het is belangrijk dat we in Utrecht goed omgaan met de dieren en de natuur. Utrecht moet een gezonde stad zijn om in te wonen. Het is ook belangrijk dat er goed gezorgd wordt voor de kwetsbare mensen in Utrecht. Dat vindt de Partij voor de Dieren. Als jij dat ook vindt, en je vindt dat het in de politiek niet alleen over geld moet gaan, dan kun jij Partij voor de Dieren kiezen op 19 maart bij de gemeenteraadsverkiezingen in Utrecht. De dieren worden daarmee geholpen en Utrecht wordt een schonere en fijnere stad om in te wonen. Mogen de dieren op je rekenen? Op 19 maart mag jij kiezen! Eva van Esch, lijsttrekker Partij voor de Dieren Utrecht (Foto: Anna van Kooij) 11

Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal Verkiezingen in de provincie Op 18 maart 2015 zijn er verkiezingen in de provincie Utrecht. Iedereen die in Utrecht

Nadere informatie

Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal Verkiezingen in de provincie Op 18 maart 2015 zijn er verkiezingen in de provincies van Nederland. Iedereen

Nadere informatie

Verkiezingsprogramma

Verkiezingsprogramma Verkiezingsprogramma Op 15 maart zijn er weer verkiezingen. Iedereen mag kiezen op welke politieke partij hij of zij stemt. We kiezen dan de partijen die vier jaar lang samen bepalen wat er gebeurt. En

Nadere informatie

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking Verkiezingsprogramma Op 2 maart mag je kiezen. Stemmen noemen we

Nadere informatie

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs Over een paar weken kiest Nederland een nieuwe regering. Op 9 juni. Jij kunt ook kiezen. Stemmen noemen we dat. Als je stemt, kies je voor de politieke partij die jij het beste vindt. Jij kunt straks ook

Nadere informatie

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar!

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar! Over een paar weken kiest Nederland een nieuwe regering. Op 12 september Jij kunt ook kiezen. Stemmen noemen we dat. Als je stemt, kies je voor de politieke partij die jij het beste vindt. Jij kunt straks

Nadere informatie

Hou vast aan je idealen. Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal

Hou vast aan je idealen. Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Hou vast aan je idealen Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Hou vast aan je idealen Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Het parlement In

Nadere informatie

kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor

Nadere informatie

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk Wat vindt de ChristenUnie belangrijk Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal Tweede Kamer 2017-2021 Verkiezingsprogramma 2017-2021 Eenvoudige taal Over een paar weken kiest Nederland een nieuwe regering.

Nadere informatie

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN UITGAVE VAN UNICEF NEDERLAND Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN 2 Kinderrechtenverdrag voor kinderen en jongeren Waarom? Alle kinderen in de hele

Nadere informatie

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN UITGAVE VAN UNICEF NEDERLAND Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN 2 Waarom? Alle kinderen in de hele wereld hebben rechten. Jij dus ook. Omdat jij

Nadere informatie

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie Over een paar weken kiest Nederland een nieuwe regering. Op 22 november. Jij kunt ook kiezen. Stemmen noemen we dat. Als je stemt, kies je voor de politieke partij die jij het beste vindt. Jij kunt straks

Nadere informatie

Wat wil de Partij voor de Dieren?

Wat wil de Partij voor de Dieren? Waarom stemmen? Binnenkort, op 22 mei 2014, zijn er verkiezingen voor de Europese Unie. Iedere volwassene in Europa kan dan kiezen wie er in het Europese Parlement komen. Ook jij, als je 18 jaar of ouder

Nadere informatie

Spreekbeurt Hulp aan dieren in nood

Spreekbeurt Hulp aan dieren in nood Hoi, ik ben Ikki. Wat leuk dat je je spreekbeurt houdt over hulp aan dieren. Ik kan je daar van alles over vertellen. Over asielen, waar dieren zonder baas terecht komen. En over dierenambulances, die

Nadere informatie

ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge!

ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge! ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge! BIRGER DE BURGER Hallo, ik ben Birger de Burger, EN WOON in mijn HAmburgerdoos in Brugge! Met mijn skateboard trek ik eropuit om nieuwe plaatsen

Nadere informatie

Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling.

Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. RIJSWIJK Stelling 1 Evenementen met dieren zijn in de gemeente niet welkom De gemeente dient een voorkeursbeleid voor evenementen zonder dieren te hanteren. Vermaak met dieren gaat namelijk in tegen de

Nadere informatie

WAT DOET DE PROVINCIE?

WAT DOET DE PROVINCIE? WAT DOET DE PROVINCIE? MAART 2015 POLITIEK IN PRAKTIJK #1 WAT HEB JE NODIG? Kleurenprints van de afbeeldingen van gemeente, provincie en Tweede Kamer. 9 geprinte pictogrammen Powerpointpresentatie: http://www.prodemos.nl/co

Nadere informatie

Inhoud. Inleiding... 4 Hoofdstuk 1 Het ontstaan van de rechten... 6 Hoofdstuk 2 De belangrijkste rechten...12

Inhoud. Inleiding... 4 Hoofdstuk 1 Het ontstaan van de rechten... 6 Hoofdstuk 2 De belangrijkste rechten...12 Inhoud Inleiding... 4 Hoofdstuk 1 Het ontstaan van de rechten... 6 Hoofdstuk 2 De belangrijkste rechten...12 Onderwerp 1 Gelijkheid...13 De rechten van Tim... 14 Onderwerp 2 Toegankelijkheid...17 De rechten

Nadere informatie

PIJNACKER - NOOTDORP. Evenementen met dieren zijn in de gemeente niet welkom. Stelling 1

PIJNACKER - NOOTDORP. Evenementen met dieren zijn in de gemeente niet welkom. Stelling 1 PIJNACKER - NOOTDORP Stelling 1 Evenementen met dieren zijn in de gemeente niet welkom De gemeente dient een voorkeursbeleid voor evenementen zonder dieren te hanteren. Vermaak met dieren gaat namelijk

Nadere informatie

Vaststellen Startnotitie Dierenbeleid Dordrecht

Vaststellen Startnotitie Dierenbeleid Dordrecht DORDRECHT Aan de gemeenteraad Gemeentebestuur Spuiboulevard 300 3311 GR DORDRECHT Datum 1 december 2015 Ons kenmerk SBH/1529309 Begrotingsprogramma Leefbaarheid en stedelijk beheer Betreft Vaststellen

Nadere informatie

De Drijvende Speelstad

De Drijvende Speelstad De Drijvende Speelstad Spelen op het water In Rotterdam wordt op het water in de Rijnhaven een complete wijk gebouwd. Maar hoe maken we deze drijvende stad leuk voor kinderen? We maken er een Drijvende

Nadere informatie

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1 MEMORY WOORDEN 1.1 TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1 ik jij hij zij wij jullie zij de baby het kind ja nee de naam TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 2 MEMORY WOORDEN 1.2 TaalCompleet A1 Memory Woorden

Nadere informatie

Dierendag. Kids for Animals Dierendag. Een feest voor dieren. De geschiedenis

Dierendag. Kids for Animals Dierendag. Een feest voor dieren. De geschiedenis Dierendag Een feest voor dieren Je hebt vast wel eens van dierendag gehoord. Misschien heb je het zelfs wel eens gevierd voor je eigen huisdier. Sinds 1930 zetten mensen op 4 oktober hun huisdier in het

Nadere informatie

Voorbereiding op de Eerste Heilige Communie. Kind, Ik blijf altijd bij je

Voorbereiding op de Eerste Heilige Communie. Kind, Ik blijf altijd bij je Voorbereiding op de Eerste Heilige Communie Kind, Ik blijf altijd bij je Eerste Communieproject 2 DIT BEN IK De volgende bladzijde gaat over jou! Vraag aan papa of mama een foto van jezelf. Je mag ook

Nadere informatie

PRAKTIJKOPDRACHT: WELK VRIJWILLIGERSWERK PAST BIJ MIJ?

PRAKTIJKOPDRACHT: WELK VRIJWILLIGERSWERK PAST BIJ MIJ? PRAKTIJKOPDRACHT: WELK VRIJWILLIGERSWERK PAST BIJ MIJ? Praat samen over vrijwilligerswerk. Waar wilt u vrijwilligerswerk doen? Met wie? Wat voor soort vrijwilligerswerk? Ga daarna naar een vrijwilligerscentrale

Nadere informatie

Raadsplein besluitvormend. Voorgesteld besluit raad

Raadsplein besluitvormend. Voorgesteld besluit raad Raadsplein besluitvormend Datum 4 april 2016 onderwerp Beleid t.a.v. dieren en huislijk geweld portefeuillehouder Filip van As informant Kruizinga, M (Marco) 2405 eenheid/afdeling Expertisecentrum ECA

Nadere informatie

Lesmateriaal voor het (V)MBO

Lesmateriaal voor het (V)MBO Lesmateriaal voor het (V)MBO Binnenkort nemen uw leerlingen deel aan een Jongerengemeenteraad. Het project Jongerengemeenteraad laat jongeren in de leeftijd van 14 19 jaar zien hoe beleid tot stand komt

Nadere informatie

Wat doet Den Haag voor jou? En wat kan jíj doen voor jouw stad? ************************************************************************

Wat doet Den Haag voor jou? En wat kan jíj doen voor jouw stad? ************************************************************************ VOORKANT JONG IN DEN HAAG 2011-2014 Wat doet Den Haag voor jou? En wat kan jíj doen voor jouw stad? ************************************************************************ [Binnenpagina, soort paspoort,

Nadere informatie

VOORSTELLING DE KINDER- & JEUGDBURGEMEESTER DEN HAAG

VOORSTELLING DE KINDER- & JEUGDBURGEMEESTER DEN HAAG VOORSTELLING DE KINDER- & JEUGDBURGEMEESTER DEN HAAG Kom op bezoek bij Kinder- & Jeugdburgemeester YoZyAsz en zijn gevolg en word even raadslid van Den Haag. Maak, met jouw partij, jullie eigen plan voor

Nadere informatie

Gemeenteraadsverkiezingen. Stem ook!

Gemeenteraadsverkiezingen. Stem ook! Gemeenteraadsverkiezingen Woensdag 19 maart GEMEENTERAADSverkiezingen Stem ook! Op woensdag 19 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Iedereen vanaf 18 jaar mag dan stemmen. Bepaal mee wie er in de gemeenteraad

Nadere informatie

Samenvatting Kinderrechtenmonitor 2012 voor kinderen en jongeren

Samenvatting Kinderrechtenmonitor 2012 voor kinderen en jongeren Samenvatting Kinderrechtenmonitor 2012 voor kinderen en jongeren Het gaat goed met kinderen in Nederland. Uit onderzoeken blijkt dat Nederlandse kinderen in vergelijking met kinderen uit andere rijke landen

Nadere informatie

Gewoon zo! WONEN: HOE ONTMOET JE BUURTBEWONERS?

Gewoon zo! WONEN: HOE ONTMOET JE BUURTBEWONERS? Gewoon zo! WONEN: HOE ONTMOET JE BUURTBEWONERS? Inhoud WELKE INFORMATIE VIND JE IN DIT BOEKJE? Bladzijde 3 - Waarom een boekje over je buurt? Bladzijde 4 - Ontdek je buurt Bladzijde 6 - Een buurtkaart

Nadere informatie

Wie bestuurt de gemeente?

Wie bestuurt de gemeente? Wie bestuurt de gemeente? De gemeente iedereen heeft er op een of andere manier mee te maken. Zo zorgt de gemeente ervoor dat uw huishoudelijk afval wordt opgehaald en dat er wegen en fietspaden worden

Nadere informatie

Wie bestuurt de provincie?

Wie bestuurt de provincie? Wie bestuurt de provincie? Nederland heeft twaalf provincies. En die provincies hebben allemaal hun eigen volksvertegenwoordigers en hun eigen bestuurders. De provincies staan tussen het Rijk en de gemeenten

Nadere informatie

IN DE TREIN LES 1. Meer of minder

IN DE TREIN LES 1. Meer of minder Stad, dorp en platteland LES 1 IN DE TREIN Hoi! Ik ben Benan. Ik ben bij mijn opa en oma in Den Haag geweest. Nu brengt opa mij met de trein naar Zwolle. Ik woon in een dorp in de buurt van Zwolle. JE

Nadere informatie

Dieren, natuur en milieu in alle Staten. verkiezingsprogramma partij voor de dieren in eenvoudige taal

Dieren, natuur en milieu in alle Staten. verkiezingsprogramma partij voor de dieren in eenvoudige taal Dieren, natuur en milieu in alle Staten verkiezingsprogramma partij voor de dieren in eenvoudige taal Partijprogramma Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Op 2 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen.

Nadere informatie

Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt.

Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt. Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt. Wij vinden dat de overheid zich daarom minder met jou moet bemoeien en dat bedrijven minder invloed moeten hebben. Wij willen de overheid

Nadere informatie

Elk kind heeft het recht om...

Elk kind heeft het recht om... Elk kind heeft het recht om... Rechten is hetgeen je mag doen en mag hebben. Je hoeft er niet eerst iets anders voor te doen. Rechten heb je gewoon. Ook jij hebt rechten. Iedereen heeft ze. Kinderrechten

Nadere informatie

Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt.

Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt. Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt. Wij vinden dat de overheid zich daarom minder met jou moet bemoeien en dat bedrijven minder invloed moeten hebben. Wij willen de overheid

Nadere informatie

Gemeente Leiderdorp. Hond&gemak

Gemeente Leiderdorp. Hond&gemak Gemeente Leiderdorp Hond&gemak Hond&gemak In Leiderdorp ruimen hondenbezitters zelf de poep van hun hond op. Iets meer moeite, maar wel lekker schoon. Ook lopen honden aan de lijn. Alleen in losloopgebieden

Nadere informatie

Pakket 4 Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreide verzorging

Pakket 4 Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreide verzorging BESCHRIJVING VAN DE ZORGZWAARTEPAKKETTEN Pakket 4 Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreide verzorging Het pakket Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreide verzorging is wonen

Nadere informatie

JONGEREN IN GELDERLAND OVER

JONGEREN IN GELDERLAND OVER JONGEREN IN GELDERLAND OVER een sterk bestuur en hun gemeente Aanleiding De provincie Gelderland werkt samen met VNG Gelderland aan het project Sterk Bestuur Gelderland (SBG). In het project wordt het

Nadere informatie

Gert van der Heiden Maria het Lam Anna Sterrenburg Wytske Benschop

Gert van der Heiden Maria het Lam Anna Sterrenburg Wytske Benschop Gert van der Heiden Maria het Lam Anna Sterrenburg Wytske Benschop Inhoudsopgave: Zo gaat het eruit zien! Wat zijn de mogelijkheden? Waarom hoef je geen pak aan? Een nieuwe uitvinding! Een bewoonster

Nadere informatie

Egel. Kids for Animals Egel spreekbeurt. Egel kennis. Schemerdier. Houdt van planten

Egel. Kids for Animals Egel spreekbeurt. Egel kennis. Schemerdier. Houdt van planten Egel Egel kennis Misschien heb je wel eens een egel gezien in de tuin. Het is een klein rond stekelig beestje dat rustig door bladeren en struiken schuifelt om eten te zoeken. De haren op zijn buik zijn

Nadere informatie

GroenLinks geeft de voorkeur aan evenementen zonder dieren. Eerste stap is om circussen met wilde dieren in Ehv te vermijden.

GroenLinks geeft de voorkeur aan evenementen zonder dieren. Eerste stap is om circussen met wilde dieren in Ehv te vermijden. Twitterstellingen Dierenbescherming 1. Evenementen met dieren zijn in de gemeente niet welkom CDA Eindhoven SP Eindhoven SP 040 is voorstander van evenementen zonder dieren. Ook mogen evenementen de rust

Nadere informatie

Heeft geen speerpunten op het gebied van dierenwelzijn

Heeft geen speerpunten op het gebied van dierenwelzijn Partijen Wat zijn de speerpunten m.b.t. dierenwelzijn? - Het CDA wil de meeuwen in de stad bestrijden i.v.m. overlast. Met vernieuwende, desnoods onorthodoxe maatregelen. - De dierenweides blijven open

Nadere informatie

WAAR TREK JE DE GRENS? Hoe zouden we landbouwdieren moeten behandelen?

WAAR TREK JE DE GRENS? Hoe zouden we landbouwdieren moeten behandelen? 1. Productie van kippen Vleeskippen in de stal Scharrelkippen Scharrelvleeskippen kunnen naar buiten. Zij leven langer omdat ze op een langzamere, meer natuurlijke manier groeien. Is het eerlijk dat het

Nadere informatie

Werkvel opdracht 16 (Wat hebben politieke partijen met Europa en het klimaat?)

Werkvel opdracht 16 (Wat hebben politieke partijen met Europa en het klimaat?) Werkvel opdracht 16 (Wat hebben politieke partijen met Europa en het klimaat?) Toelichting op de opdracht In deze opdracht gaan jullie onderzoeken hoe de Nederlandse politieke partijen over de Europese

Nadere informatie

A.M. Nix juni Aanvulling inzake een verduidelijking en toevoeging inzake natuur en milieu organisaties op blz.

A.M. Nix juni Aanvulling inzake een verduidelijking en toevoeging inzake natuur en milieu organisaties op blz. AAN Aan de Gemeenteraad van Schiedam VAN DOORKIESNUMMER DATUM A.M. Nix 010-2465440 28 juni 2007 ONDERWERP Conceptnota Dierenwelzijn Reacties inzake de conceptnota dierenwelzijn ONS Aanvulling inzake een

Nadere informatie

Menselijke maat in het landelijk gebied

Menselijke maat in het landelijk gebied Menselijke maat in het landelijk gebied Menselijke maat in het landelijk gebied Mensen maken het landelijk gebied. Het zijn juist de trotse en betrokken bewoners die zorgen voor een landelijk gebied dat

Nadere informatie

Workshop C Waarom is stemmen belangrijk en hoe maak ik mijn keuze?

Workshop C Waarom is stemmen belangrijk en hoe maak ik mijn keuze? Workshop C Waarom is stemmen belangrijk en hoe maak ik mijn keuze? Workshop C Waarom is stemmen belangrijk en hoe maak ik mijn keuze? Korte omschrijving workshop In deze workshop ontdekken de deelnemers

Nadere informatie

WIE BESTUURT DE GEMEENTE?

WIE BESTUURT DE GEMEENTE? WIE BESTUURT DE GEMEENTE? De gemeente dichtbij Dagelijks heeft u met de gemeente te maken. Zo zorgt de gemeente ervoor dat uw vuilnis wordt opgehaald en dat er wegen en fietspaden worden aangelegd. Bij

Nadere informatie

De Leemvallei, ga je mee op onderzoek?

De Leemvallei, ga je mee op onderzoek? De Leemvallei, ga je mee op onderzoek? Hallo allemaal, welkom in dit waanzinnige park voor jong en oud! Vandaag krijgen jullie de kans om dit park in het echt te openen met elkaar. Dit gaan we doen op

Nadere informatie

Voor het welzijn van kind en school. Klas 3!

Voor het welzijn van kind en school. Klas 3! Voor het welzijn van kind en school Klas 3! Wat is energie Energie heb je nodig om iets te doen. Je hebt het nodig om een auto mee te kunnen laten rijden, een huis mee te verwarmen of een fabriek mee te

Nadere informatie

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet Naam: Groep: LES 1 - WERKBLAD 1 Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet 1. OP STAP Bekijk het clipje: Op stap. Mensen gaan naar hun werk, naar school of op bezoek bij familie. Ze gaan boodschappen doen, naar

Nadere informatie

Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling.

Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. DELFT Stelling 1 Evenementen met dieren zijn in de gemeente niet welkom De gemeente dient een voorkeursbeleid voor evenementen zonder dieren te hanteren. Vermaak met dieren gaat namelijk in tegen de eigenwaarde

Nadere informatie

De betekenis van het VN-verdrag voor mensen met een beperking

De betekenis van het VN-verdrag voor mensen met een beperking De betekenis van het VN-verdrag voor mensen met een beperking Uitgelegd door de ervaringsdeskundigen Jeanet Wardenier en Henk van Dijk Voorwoord Beste lezer, Dit boekje is gemaakt door de VN ambassadeurs

Nadere informatie

Wat doet het waterschap voor de wegen?

Wat doet het waterschap voor de wegen? Lesbrief wegen Wat doet het waterschap voor de wegen? Veilige wegen www.wshd.nl/lerenoverwater Afdeling Communicatie waterschap Hollandse Delta 1 Veilige wegen Sommige waterschappen zoals waterschap Hollandse

Nadere informatie

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden Hoi, ik ben Ikki. Wat leuk dat je je spreekbeurt doet over het houden van huisdieren! Daar kan ik je een heleboel over vertellen Bijvoorbeeld dat er veel komt kijken

Nadere informatie

Wie bestuurt de gemeente? Wie bestuurt de gemeente?

Wie bestuurt de gemeente? Wie bestuurt de gemeente? Wie bestuurt de gemeente? 1 Wie bestuurt de gemeente? 2 De gemeente iedereen heeft er op een of andere manier mee te maken. Zo zorgt de gemeente ervoor dat uw huishoudelijk afval wordt opgehaald en dat

Nadere informatie

Dakloos Apeldoorn Informatie voor spreekbeurt

Dakloos Apeldoorn Informatie voor spreekbeurt Dakloos Apeldoorn Informatie voor spreekbeurt (voor de bovenbouw) Hier willen we je op weg helpen bij het maken van een spreekbeurt. Je hebt ervoor gekozen om je spreekbeurt te houden over daklozen, of

Nadere informatie

JA: BETTER YN WETTER! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN WETTERSKIP MAKKELIJK LEZEN

JA: BETTER YN WETTER! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN WETTERSKIP MAKKELIJK LEZEN JA: BETTER YN WETTER! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN WETTERSKIP MAKKELIJK LEZEN INLEIDING Foto: Timo Tijhof, Creative Commons OP PEIL BRENGEN Voor iedereen is het belangrijk dat er genoeg schoon water

Nadere informatie

Postbus 1 3430 AA Bezoekadres Stadsplein 1 3431 LZ www.nieuwegein.nl Bank Nederlandse Gemeenten 28 50 04 387

Postbus 1 3430 AA Bezoekadres Stadsplein 1 3431 LZ www.nieuwegein.nl Bank Nederlandse Gemeenten 28 50 04 387 Nieuwegein Postbus 1 3430 AA Bezoekadres Stadsplein 1 3431 LZ www.nieuwegein.nl Bank Nederlandse Gemeenten 28 50 04 387 m v 2 013-3 \J J Duurzame Ontwikkeling Contactpersoon Alex de Bree Telefoon (030)

Nadere informatie

Eekhoorn. Kids for Animals Eekhoorn spreekbeurt. Eekhoorn kennis. Woonplaats

Eekhoorn. Kids for Animals Eekhoorn spreekbeurt. Eekhoorn kennis. Woonplaats Kids for Animals Eekhoorn spreekbeurt Eekhoorn Eekhoorn kennis Natuurlijk ken je de eekhoorn al. Ikki is er een! Eekhoorns kun je herkennen aan hun roodbruine vacht en mooie grote pluimstaart. Ze hebben

Nadere informatie

Wat gaan we doen? Kies uit: bijzondere dagelijks gratis aanstaande praktisch. 1 Dick en Anna gaan vrijdag trouwen. Dat is over twee dagen.

Wat gaan we doen? Kies uit: bijzondere dagelijks gratis aanstaande praktisch. 1 Dick en Anna gaan vrijdag trouwen. Dat is over twee dagen. 103 103 HOOFDSTUK 7 Wat gaan we doen? WOORDEN 1 Kies uit: bijzondere dagelijks gratis aanstaande praktisch 1 Dick en Anna gaan vrijdag trouwen. Dat is over twee dagen. 2 Op 22 november zijn we 25 jaar

Nadere informatie

Bijeenkomst voor burgers van de gemeente Smallingerland

Bijeenkomst voor burgers van de gemeente Smallingerland Bijeenkomst voor burgers van de gemeente Smallingerland Programma 1. Opening en kennismaken 2. Inleiding door wethouder E. Berenst 3. De ambities voor 2012-2015 in vogelvlucht 4. Stellingen debat 1 5.

Nadere informatie

Uitvoeringsplan honden

Uitvoeringsplan honden Uitvoeringsplan honden Gemeente Alkmaar, juli 2013 Inhoudsopgave pagina Inleiding 2 Alkmaar: een hondvriendelijke stad 2 Voorzieningen voor honden 5 Bestrijden van overlast 6 De hondenpenning 8 Financieel

Nadere informatie

Egel informatiemap. De egel die in Nederland leeft is de West-Europese egel. Zijn wetenschappelijke naam is Erinaceus Europeus.

Egel informatiemap. De egel die in Nederland leeft is de West-Europese egel. Zijn wetenschappelijke naam is Erinaceus Europeus. Egel informatiemap De egel die in Nederland leeft is de West-Europese egel. Zijn wetenschappelijke naam is Erinaceus Europeus. De meeste mensen kennen de egel slechts als verkeersslachtoffer. Soms wordt

Nadere informatie

Wie bestuurt de gemeente?

Wie bestuurt de gemeente? Wie bestuurt de gemeente? De gemeente iedereen heeft er op een of andere manier mee te maken. Zo zorgt de gemeente ervoor dat uw huishoudelijk afval wordt opgehaald en dat er wegen en fietspaden worden

Nadere informatie

Welkom thuis bij Haag Wonen

Welkom thuis bij Haag Wonen Welkom thuis bij Haag Wonen 1 Thuis bij Haag Wonen U verdient een plek waar u zich ècht thuis voelt. Een goede woning in een prettige buurt. Haag Wonen verhuurt woningen in heel Den Haag. Aan allerlei

Nadere informatie

Hoe gaat het met je studie?

Hoe gaat het met je studie? 195 195 HOOFDSTUK 12 Hoe gaat het met je studie? WOORDEN 1 Kies uit: onvoldoende controleren gymnastiek mening huiswerk 1 Heb je je al gemaakt? 2 Ik was op school niet zo goed in. Ik vond sport niet leuk.

Nadere informatie

Hoofdstuk 16. Luchtkwaliteit

Hoofdstuk 16. Luchtkwaliteit Hoofdstuk 16. Luchtkwaliteit Samenvatting De laatste jaren komt steeds vaker de luchtkwaliteit in het nieuws, met name in stedelijk gebied. Bijna de helft van de Leidenaren maakt zich hier wel eens zorgen

Nadere informatie

De Levende tuin, met een levende omheining. De Levende tuin laat uw tuin leven. Wilt u van uw tuin een groene oase maken?

De Levende tuin, met een levende omheining. De Levende tuin laat uw tuin leven. Wilt u van uw tuin een groene oase maken? FOTO S: TUINEN VAN APPELTERN met een levende omheining De omheining van een levende tuin leeft mee. Deze biedt beschutting, maar is ook toegankelijk voor kleine dieren. Van oude stenen bijvoorbeeld, zijn

Nadere informatie

Recht op een gelijke behandeling. Recht op een goed leven. Recht op een eigen mening en op inspraak. Recht om iemand te zijn

Recht op een gelijke behandeling. Recht op een goed leven. Recht op een eigen mening en op inspraak. Recht om iemand te zijn Recht op een goed leven Gezonde voeding, water, kleding en onderdak zijn nodig om goed te kunnen opgroeien. Alle kinderen hebben recht op drinkbaar water en eten. Kinderen mogen geen gevaar lopen door

Nadere informatie

Kinderraad Kinderraad 2016 Leerlingenboek

Kinderraad Kinderraad 2016 Leerlingenboek Kinderraad 2016 Leerlingenboek 1 2 Kinderraad 2016 Leerlingenboek 3 Ferd Crone, burgemeester van Leeuwarden 4 Voorwoord Jongens en meisjes, Als burgemeester van Leeuwarden vind ik het heel leuk dat jullie

Nadere informatie

Kwaliteitshandboek. onderhoud openbare ruimte

Kwaliteitshandboek. onderhoud openbare ruimte Kwaliteitshandboek onderhoud openbare ruimte 2014 Voorwoord De openbare ruimte is een verzamelnaam voor plekken die we allemaal gebruiken. Bijvoorbeeld straten, parken, pleinen en voet- en fietspaden.

Nadere informatie

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden Hoi, ik ben Ikki. Wat leuk dat je je spreekbeurt doet over het houden van huisdieren! Daar kan ik je een heleboel over vertellen Bijvoorbeeld dat er veel komt kijken

Nadere informatie

Veilig Thuis. Werkboekje voor kinderen en ouders bij een tijdelijk huisverbod

Veilig Thuis. Werkboekje voor kinderen en ouders bij een tijdelijk huisverbod Veilig Thuis Werkboekje voor kinderen en ouders bij een tijdelijk huisverbod Een stukje uitleg Dat je samen met papa/mama, of een andere persoon in dit boekje gaat werken is niet zo maar. Dat komt omdat

Nadere informatie

Verdrag over de rechten van het kind

Verdrag over de rechten van het kind Verdrag over de rechten van het kind Een verdrag is een afspraak tussen landen. Op 20 november 1989 is in New York het Verdrag over de Rechten van het Kind gesloten. Dit Verdrag is een afspraak tussen

Nadere informatie

Chippen Chip kennis. Kids for Animals Chippen spreekbeurt. Registratie nummer

Chippen Chip kennis. Kids for Animals Chippen spreekbeurt. Registratie nummer Chippen Chip kennis Je hebt het vast weleens gehoord van iemand: Mijn huisdier is gechipt. Of misschien is één van jou huisdieren zelf gechipt. Maar wat betekent dat nu eigenlijk, chippen? Als een dier

Nadere informatie

Rechten van het kind. Internationaal verdrag inzake de rechten van het kind. Verenigde Naties (VN) Dit is een uitgave van Edukans :

Rechten van het kind. Internationaal verdrag inzake de rechten van het kind. Verenigde Naties (VN) Dit is een uitgave van Edukans : Rechten van het kind Edukans vzw is een onderwijs- en solidariteits-initiatief met expertise en ervaring in het ontwikkelingswerk. Edukans werkt van school tot school, van gemeenschap tot gemeenschap.

Nadere informatie

Verklarende woordenlijst

Verklarende woordenlijst Bijlage 4 Verklarende woordenlijst Ambtenaar persoon die een baan heeft bij de overheid Amendement de Tweede Kamer wil iets aan een voorstel voor een wet veranderen B en W de burgemeester en de wethouders

Nadere informatie

Chinchilla. Kids for Animals chinchilla spreekbeurt. Chinchilla kennis. Wilde chinchilla s. Als huisdier

Chinchilla. Kids for Animals chinchilla spreekbeurt. Chinchilla kennis. Wilde chinchilla s. Als huisdier Chinchilla Chinchilla kennis Chinchilla s zijn knaagdieren die oorspronkelijk uit het Andes gebergte in Zuid-Amerika komen. Ze hebben een dikke zilverblauwgrijze vacht en zien er erg knuffelbaar uit. Maar

Nadere informatie

Stem ook! EDITIE AMSTERDAM

Stem ook! EDITIE AMSTERDAM Gemeenteraadsverkiezingen Woensdag 19 maart GEMEENTERAADSverkiezingen Stem ook! EDITIE AMSTERDAM Op woensdag 19 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Iedereen vanaf 1 jaar mag dan stemmen. Bepaal mee

Nadere informatie

1.1 `Ik doe altijd de computer uit als ik iets anders ga doen`

1.1 `Ik doe altijd de computer uit als ik iets anders ga doen` Duurzaamheid Duurzaamheid is een actueel onderwerp in het dagelijkse leven. Hoe duurzaam zijn we als inwoners van de gemeente Boxtel eigenlijk? In hoeverre bent u het (on)eens met de volgende stellingen?

Nadere informatie

Zand en klei 1. Van veen tot weiland 2. Blad 1. Heide Een lage plant met paarse bloemen.

Zand en klei 1. Van veen tot weiland 2. Blad 1. Heide Een lage plant met paarse bloemen. 5 Lastige woorden Blad Zand en klei Heide Een lage plant met paarse bloemen. Voedingsstoffen Voedsel dat planten nodig hebben om te groeien. Boomgaard Een stuk land met fruitbomen. Greppel Een kleine droge

Nadere informatie

Stemmen Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Stemmen Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Stemmen Gemeenteraadsverkiezingen 2014 2 Voorwoord Dit boek gaat over de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014. Het boek is gemaakt door de medewerkers van het Educatief Centrum voor Cliënten, in

Nadere informatie

www.liberaalhardenberg.com Verkiezingsprogramma "Naar een transparante en eerlijke toekomst"

www.liberaalhardenberg.com Verkiezingsprogramma Naar een transparante en eerlijke toekomst Verkiezingsprogramma 2014 2018 "Naar een transparante en eerlijke toekomst" Inleiding De afgelopen vier jaar heeft Liberaal Hardenberg als eenmansfractie steeds de strijd aangebonden met gevestigde opvattingen

Nadere informatie

Stem ook! EDITIE AMSTERDAM

Stem ook! EDITIE AMSTERDAM Gemeenteraadsverkiezingen Woensdag 19 maart GEMEENTERAADSverkiezingen Stem ook! Woensdag 19 maart GEMEENTERAADSverkiezingen EDITIE AMSTERDAM RottERDAM Op woensdag 19 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen.

Nadere informatie

Kinderraad 2014 Leerlingenboek

Kinderraad 2014 Leerlingenboek Kinderraad 2014 Leerlingenboek Leerlingenboek 1 Ferd Crone, burgemeester van Leeuwarden 2 Voorwoord Jongens en meisjes, Als burgemeester van Leeuwarden vind ik het heel leuk dat jullie meedoen aan de Kinderraad.

Nadere informatie

Wie bestuurt de provincie?

Wie bestuurt de provincie? Wie bestuurt de provincie? Nederland heeft twaalf provincies. En die provincies hebben allemaal hun eigen volksvertegenwoordigers en hun eigen bestuurders. De provincies staan tussen het Rijk en de gemeenten

Nadere informatie

U leert in deze les om een mening vragen. U wilt dan weten wat iemand vindt.

U leert in deze les om een mening vragen. U wilt dan weten wat iemand vindt. UW MENING GEVEN spreken inleiding en doel Een mening is wat iemand denkt of vindt. U leert in deze les om een mening vragen. U wilt dan weten wat iemand vindt. U leert ook uw mening geven. Uw mening geven

Nadere informatie

Waarde-volle zorg is ook nog JONG!

Waarde-volle zorg is ook nog JONG! Waarde-volle zorg is ook nog JONG! LOC maakte een nieuwe visie op de zorg. Die heet Waarde-volle zorg. Allerlei mensen herkennen zich daar in. Dat komt doordat die gaat over dingen die voor ons allemaal

Nadere informatie

Klik op een stip... En krijg een wat als...?

Klik op een stip... En krijg een wat als...? Klik op een stip... En krijg een wat als...? Wat als er geen wetenschappers waren? Wat als je onzichtbaar was voor een dag? Wat als mensen staarten hadden? Wat als er iemand precies het zelfde was als

Nadere informatie

de Dierenbescherming Spreekbeurt Beter Leven Kenmerk van

de Dierenbescherming Spreekbeurt Beter Leven Kenmerk van Spreekbeurt Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming Hoi, ik ben Ikki. Wat leuk dat je je spreekbeurt over het Beter Leven kenmerk gaat doen! Ik kan je daar heel veel over vertellen Bijvoorbeeld dat

Nadere informatie

Onderzoek: Gemeenteraadsverkiezingen

Onderzoek: Gemeenteraadsverkiezingen Onderzoek: Gemeenteraadsverkiezingen Publicatiedatum: 7-3- 2014 Over dit onderzoek Het 1V Jongerenpanel, onderdeel van EenVandaag, bestaat uit 7000 jongeren van 12 t/m 24 jaar. Aan dit online onderzoek,

Nadere informatie

Het Kinderrechten lespakket

Het Kinderrechten lespakket Het Kinderrechten lespakket want ieder kind kan de wereld in beweging brengen Multiple choice quiz Op www.kidsrights.nl/scholen vindt u quizvragen met multiple choice antwoorden, die uitnodigen tot doorpraten

Nadere informatie

OVERZICHTSNOTITIE GEMEENTELIJK DIERENWELZIJNSBELEID

OVERZICHTSNOTITIE GEMEENTELIJK DIERENWELZIJNSBELEID OVERZICHTSNOTITIE GEMEENTELIJK DIERENWELZIJNSBELEID Inleiding Mede door de Partij voor de Dieren staat het onderwerp dierenwelzijn in de belangstelling. Daarom is het goed een overzicht van de diverse

Nadere informatie

WWW.HOPE-XXL.COM. Mede mogelijk gemaakt door de Iona Stichting en Vos/Abb

WWW.HOPE-XXL.COM. Mede mogelijk gemaakt door de Iona Stichting en Vos/Abb De meeste mensen in Nederland hebben het goed voor elkaar. We hebben genoeg eten, we hoeven niet bang te zijn voor oorlog en we zijn dan ook tevreden met ons leven. Maar dat is niet overal op de wereld

Nadere informatie

Een moeilijk woord voor Natuurbrug is Ecoduct. Wat dat nu precies is, legt de schrijver Frank van Pamelen hieronder nog eens uit.

Een moeilijk woord voor Natuurbrug is Ecoduct. Wat dat nu precies is, legt de schrijver Frank van Pamelen hieronder nog eens uit. Ecoduct Een moeilijk woord voor Natuurbrug is Ecoduct. Wat dat nu precies is, legt de schrijver Frank van Pamelen hieronder nog eens uit. Ecoduct Wat is dat dan precies, een ecoduct? Zo vroeg een jonge

Nadere informatie