Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal"

Transcriptie

1 Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

2

3 Verkiezingen in de provincie Op 18 maart 2015 zijn er verkiezingen in de provincie Utrecht. Iedereen die in Utrecht woont, mag dan stemmen. Jij ook, als je 18 jaar ouder of bent. Het is belangrijk om te stemmen op 18 maart. Want partijen met veel stemmen komen in de Provinciale Staten. De Provinciale Staten staan aan het hoofd van de provincie. Zij bepalen wat er in de provincie moet gebeuren. De Provinciale Staten bepalen bijvoorbeeld waar gebouwen, wegen, fabrieken en natuurgebieden komen. Zij houden ook in de gaten of de grond, het water en de lucht in de provincie Utrecht wel schoon zijn en ze bepalen of er op dieren gejaagd mag worden. Ook controleren ze of de mensen die deze beslissingen uitvoeren hun werk goed doen, en ook of de gemeentes in de provincie hun werk goed doen. Het is belangrijk dat de Partij voor de Dieren ook in de Provinciale Staten komt. Dan kan de Partij voor de Dieren van de provincie Utrecht een diervriendelijke en milieuvriendelijke provincie maken met veel natuur. De Partij voor de Dieren De Partij voor de Dieren is een partij die wil dat mensen goed omgaan met dieren, de natuur en het milieu. De meeste politieke partijen, zoals de VVD en het CDA, vinden geld het belangrijkste. Die partijen vinden het heel belangrijk hoe duur de dingen zijn of hoe hoog de huur is of hoeveel iemand verdient. Dieren en natuur vinden ze niet zo belangrijk. De Partij voor de Dieren vindt veel meer dingen belangrijk. De Partij voor de Dieren wil goed zorgen voor de dieren en voor kwetsbare mensen in de provincie Utrecht. Ook wil de Partij voor de Dieren dat Utrecht een gezonde provincie is om te wonen, met mooie natuur en schone lucht. Het moet dus niet alleen maar over geld gaan. Want alleen aan geld denken is niet goed voor de dieren en de mensen en het milieu. Verkiezingsprogramma Elke politieke partij heeft een verkiezingsprogramma. In een verkiezingsprogramma staat wat een partij belangrijk vindt. Als je het programma van een partij goed vindt, kun je voor die partij kiezen. De Partij voor de Dieren heeft ook een verkiezingsprogramma. Dat lees je nu. Hierin staat dat de Partij voor de Dieren het vooral belangrijk vindt dat mensen en dieren een goed leven hebben. Verder vindt de Partij voor de Dieren de natuur en het milieu heel belangrijk. 1

4 Gezonde landbouw en gezond voedsel De Partij voor de Dieren vindt het beter als ons eten in de buurt wordt gemaakt in plaats van ver weg. Veel van het eten dat je in de supermarkt koopt, wordt met een vliegtuig of een grote boot uit verre landen naar Nederland gebracht. Dat kost veel energie en is niet goed voor het milieu. Daarom is het beter dat het eten voor Nederlanders gewoon in Nederland wordt gemaakt. Groente, graan, aardappels en fruit worden tijdens het groeien vaak door de boer bespoten met gif. Door het gif gaan insecten er niet van eten. Dat wil de Partij voor de Dieren niet. Want gif is niet alleen slecht voor de insecten, maar ook voor andere dieren en voor de mensen die in de buurt wonen. Daarom wil de Partij voor de Dieren dat er zo min mogelijk gif wordt gebruikt. Vlees, kaas, melk en eieren komen van varkens, koeien, geiten en kippen. Van die dieren zijn er heel veel in de provincie Utrecht. De meeste van die dieren hebben geen fijn leven. Ze zitten met heel veel andere dieren opgesloten in kleine stallen of kooitjes. Ze komen nooit buiten. Ze kunnen bijna niet bewegen. Dat heet de bio-industrie of vee-industrie. De kippen in de bio-industrie groeien zo snel dat ze niet meer op hun pootjes kunnen staan. Er breken in de stallen vaak ziektes uit onder de dieren, zoals vogelgriep en Q-koorts. De dieren zijn zo zwak dat ze makkelijk ziek worden. De grootste stallen van de bio-industrie worden megastallen genoemd. De bio-industrie is niet alleen slecht voor dieren. Het is ook slecht voor het milieu. Want de bio-industrie gebruikt heel veel water en grondstoffen en maakt veel afval. De dieren uit de bio-industrie maken samen erg veel poep. Die poep noem je mest. Daarin zitten heel veel slechte stoffen, die meewerken aan het opwarmen van de aarde. De Partij voor de Dieren is daarom tegen de bio-industrie en tegen megastallen. Er moeten kleinere stallen komen waar dieren meer ruimte hebben en waar ze een normaal leven kunnen leiden. Daarom vindt de Partij voor de Dieren dat de provincie geen geld moet geven aan de bio-industrie en de megastallen. Het is beter kleine boerderijen te hebben waar de dieren een normaal leven kunnen hebben. Maar is er dan wel genoeg vlees voor iedereen als er minder megastallen komen? Waarschijnlijk is er dan niet zoveel vlees 2

5 meer als sommige mensen nu eten. Je helpt dus de dieren en het milieu als je minder vlees eet. De Partij voor de Dieren wil verder dat koeien gewoon in de wei mogen lopen. In de weilanden moeten schuurtjes komen waar de koeien en andere dieren kunnen schuilen als het erg slecht weer is. In de provincie Utrecht zijn natuurlijk ook veel vissen. Vissen kunnen pijn voelen en daarom is de Partij voor de Dieren tegen hengelen. Dat moet in de provincie Utrecht zo min mogelijk gebeuren. 3

6 Veel natuur De Partij voor de Dieren vindt natuur heel belangrijk. De provincie Utrecht heeft meer natuur nodig in plaats van minder natuur. Het is goed voor mensen en dieren als er meer planten en bomen zijn. Mensen worden blij en gezond van natuur om hun heen. Daarom wil de Partij voor de Dieren in Utrecht de volgende dingen: De natuur in de provincie Utrecht moet heel goed beschermd worden. Waar het kan, moet er meer natuur komen. De dieren die in de natuur in de provincie Utrecht leven moeten goed beschermd worden. Er mag niet meer op gejaagd worden, vindt de Partij voor de Dieren. Jaren geleden heeft de regering van Nederland besloten om een groot stuk natuur aan te leggen dat door heel Nederland loopt. Hier kunnen grotere dieren zoals herten, zwijnen en vossen leven. Maar dit grote natuurgebied komt er steeds maar niet. De Partij voor de Dieren wil dat dit grote natuurgebied nu eindelijk eens aangelegd wordt. Dieren zitten vaak vast in kleine stukjes natuur. Door wegen, hekken, steden, rivieren en industrieterreinen kunnen ze niet van het ene gebied naar het andere gaan. De Partij voor de Dieren wil dat natuur, zoals bossen en weiden, met elkaar verbonden wordt. Er moeten daarom meer bruggen, oversteekplaatsen en tunnels voor dieren komen. 4

7 Een gezonde omgeving De Partij voor de Dieren vindt een schoon milieu heel belangrijk. Milieu is de omgeving om je heen. Dus de natuur, de grond, het water en de lucht. We moeten zuinig zijn met grondstoffen. Grondstoffen zijn de dingen die we gebruiken om spullen van te maken. Sommige grondstoffen kunnen op raken. Daarom moeten we er zuinig mee zijn. Verder moeten we het klimaat niet verder opwarmen. Want dan krijgen arme landen meer problemen, omdat het daar nog droger wordt. Door klimaatverandering krijgen wij in Nederland ook problemen, omdat het water steeds verder stijgt. Daarom wil de Partij voor de Dieren dat de provincie goed voor het milieu zorgt en klimaatverandering tegengaat. Er moeten strenge regels zijn die het milieu beschermen. Milieuvervuilende bedrijven moeten weg. We moeten niet meer energie maken van vieze stoffen zoals gas, olie en kolen. Als je die verbrandt wordt de lucht vies en wordt de aarde warmer. Het is veel beter om energie te maken met windmolens en zonnepanelen. Daar wordt de lucht niet vies van. Dat moet dus ook in de provincie Utrecht. Het water in de provincie Utrecht is nu niet gezond en schoon. Dat wil de Partij voor de Dieren wel. Daar moeten de Provinciale Staten ook voor zorgen. Openbaar vervoer, zoals bussen en treinen, is beter voor het milieu dan auto s. Daarom vindt de Partij voor de Dieren dat het openbaar vervoer goed en goedkoop moet zijn, zodat iedereen er makkelijk gebruik van kan maken. Fietsen is ook milieuvriendelijk. Dus moeten er meer fietspaden komen in de provincie Utrecht. Er wordt veel gebouwd in de provincie Utrecht. Huizen, kantoren, industrie en wegen. Het mooie landschap met bomen en weilanden verdwijnt daardoor steeds meer. De Partij voor de Dieren wil dit niet. Er moeten geen nieuwe wegen meer bij komen. Als er meer bedrijven en huizen nodig zijn, moeten die gebouwd worden in gebieden waar nu ook al gebouwen staan. Ook kunnen lege kantoren omgebouwd worden tot huizen. Zo hoef je de laatste stukjes natuur niet vol te bouwen. Als we deze problemen aanpakken, wordt de wereld een mooie en gezonde plek waar wijzelf en de mensen die na ons komen een goed leven kunnen hebben. 5

8 Zorg voor dieren De Partij voor de Dieren vindt dat we goed voor dieren moeten zorgen. Er leven in de provincie Utrecht veel dieren, niet alleen in de bio-industrie maar ook in de natuur en bij mensen thuis. Er zijn in de provincie Utrecht meer wilde dieren dan je misschien denkt. Er zijn konijnen, vissen, egels, muskusratten, vossen, ganzen en andere vogels. Er zijn zelfs damherten, edelherten en wilde zwijnen. In het wild levende dieren mogen in de provincie Utrecht niet worden gedood, vindt de Partij voor de Dieren. Dat gebeurt nu wel. Heel veel ganzen worden vergast. Muskusratten worden met vallen gedood. En jagers mogen jagen op dieren zoals konijnen, vossen, wilde zwijnen en herten. De Provinciale Staten moeten ervoor zorgen dat jagen niet meer mag en dat dieren niet meer gedood mogen worden. Als wilde dieren eten van het land van de boer, zijn er wel andere manieren om dat te voorkomen dan ze dood te schieten. Jagen voor het plezier is al helemaal niet nodig. Wilde hoefdieren, zoals zwijnen, damherten en edelherten, mogen gewoon vrij door de provincie Utrecht lopen, vindt de Partij voor de Dieren. In de stad, de weilanden en de bossen van de provincie Utrecht kunnen dieren gewond raken. Vaak komt dit door mensen, bijvoorbeeld omdat een dier wordt aangereden door een auto. De Partij voor de Dieren wil dat de provincie Utrecht zorgt voor een goede opvang van de gewonde dieren. Er moeten dus genoeg dierenambulances en opvangplekken zijn. Zoals een vogelopvang en een egelopvang. Veel mensen in de provincie Utrecht hebben een huisdier zoals een kat of een hond. Ook hiervoor moet de provincie zorgen. Bijvoorbeeld door de gemeentes te helpen bij de hulp aan huisdieren die mishandeld of weggelopen zijn. Er zijn ook katten die eerst bij een baasje wonen maar nu in de natuur. Dat zijn verwilderde katten. De Partij voor de Dieren vindt dat verwilderde katten niet langer mogen worden gedood. In plaats daarvan moeten zij worden gevangen en worden gecastreerd, zodat zij geen kleine katjes meer kunnen krijgen. Dat is een betere manier om geen nieuwe verwilderde katten te krijgen. 6

9 Het goede voorbeeld geven De Partij voor de Dieren vindt dat mensen vrij moeten kunnen leven op de manier die zij zelf willen. Zij mogen alleen niet de vrijheid van andere mensen en dieren afnemen. Iedereen moet kunnen zeggen wat hij vindt in de provincie Utrecht. Dat is de vrijheid van meningsuiting. De Partij voor de Dieren vindt dat heel belangrijk. De Partij voor de Dieren vindt ook dat mensen elkaar niet mogen discrimineren. Dus iedereen moet hetzelfde behandeld worden. Het maakt niet uit welke huidskleur je hebt, of je een man bent of een vrouw, of je een homo bent of een hetero, en of je een handicap hebt of niet. De provincie Utrecht moet daarom discriminatie tegengaan. Het is belangrijk dat mensen weten wat de overheid doet. Dus de overheid van de provincie Utrecht moet bekend maken wat zij allemaal besluit. Ook moet vaak de mening van de inwoners van de provincie gevraagd worden bij moeilijke beslissingen. Dat heet een referendum. Kunst en cultuur is heel belangrijk voor mensen. Daar moet niet op bezuinigd worden, vindt de Partij voor de Dieren. Verder vindt de Partij voor de Dieren dat de overheid zelf het goede voorbeeld moet geven aan de mensen die in de provincie wonen. De mensen die werken bij de provincie moeten daarom een dag per week geen vlees eten, en geen bedreigde diersoorten meer eten zoals paling en kabeljauw en tonijn. Ook moeten ze met de trein reizen in plaats van met de auto. De gebouwen van de provincie Utrecht moeten geen energie verspillen. En de bedrijven die werk doen voor de provincie moeten milieuvriendelijk zijn. 7

10 Waarom zou jij Partij voor de Dieren stemmen? Het is belangrijk dat er in de provincie Utrecht goed voor de dieren en de natuur gezorgd wordt. Het is ook belangrijk dat Utrecht een gezonde en fijne provincie is om in te leven. Voor de kwetsbare mensen en dieren in Utrecht moet goed gezorgd worden. Dat vindt de Partij voor de Dieren. Als jij ook dat ook vindt, en je vindt dat het in de politiek niet alleen over geld moet gaan, dan kun jij Partij voor de Dieren kiezen op 18 maart bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten in Utrecht. De dieren worden daarmee geholpen en Utrecht wordt een schonere en mooiere provincie om in te wonen. Er is in Nederland niet één andere politieke partij die speciaal voor de dieren opkomt. Mogen de dieren op je rekenen? Op 18 maart mag jij kiezen! Hiltje Keller, lijsttrekker Partij voor de Dieren Utrecht 8

Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal Verkiezingen in de provincie Op 18 maart 2015 zijn er verkiezingen in de provincies van Nederland. Iedereen

Nadere informatie

Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht

Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht 1 Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma van de Partij voor de

Nadere informatie

Dieren, natuur en milieu in alle Staten. verkiezingsprogramma partij voor de dieren in eenvoudige taal

Dieren, natuur en milieu in alle Staten. verkiezingsprogramma partij voor de dieren in eenvoudige taal Dieren, natuur en milieu in alle Staten verkiezingsprogramma partij voor de dieren in eenvoudige taal Partijprogramma Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Op 2 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen.

Nadere informatie

kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor

Nadere informatie

Wat wil de Partij voor de Dieren?

Wat wil de Partij voor de Dieren? Waarom stemmen? Binnenkort, op 22 mei 2014, zijn er verkiezingen voor de Europese Unie. Iedere volwassene in Europa kan dan kiezen wie er in het Europese Parlement komen. Ook jij, als je 18 jaar of ouder

Nadere informatie

Hou vast aan je idealen. Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal

Hou vast aan je idealen. Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Hou vast aan je idealen Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Hou vast aan je idealen Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Het parlement In

Nadere informatie

Verkiezingsprogramma

Verkiezingsprogramma Verkiezingsprogramma Op 15 maart zijn er weer verkiezingen. Iedereen mag kiezen op welke politieke partij hij of zij stemt. We kiezen dan de partijen die vier jaar lang samen bepalen wat er gebeurt. En

Nadere informatie

Een gedeelte van een stad of een groter dorp. Een wijk bestaat uit meerdere buurten.

Een gedeelte van een stad of een groter dorp. Een wijk bestaat uit meerdere buurten. Meander groep 5 Thema 1 Onderweg Aardrijkskunde Waarom is een nieuwe wijk hier gebouwd en niet daar? Wat voor gebouwen staan er? Waarom staan ze juist op die plek? Huizen, boerderijen, fabrieken en kantoren

Nadere informatie

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden Hoi, ik ben Ikki. Wat leuk dat je je spreekbeurt doet over het houden van huisdieren! Daar kan ik je een heleboel over vertellen Bijvoorbeeld dat er veel komt kijken

Nadere informatie

Dieren in de winter. Kids for Animals winter spreekbeurt. Brrr. Honden

Dieren in de winter. Kids for Animals winter spreekbeurt. Brrr. Honden Dieren in de winter Brrr In de winter kun jij een lekkere warme trui aantrekken. Bij dieren werkt dit anders. Sommige kunnen heel goed tegen de kou, andere minder. Het ene dier krijgt een dikke vacht,

Nadere informatie

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs Over een paar weken kiest Nederland een nieuwe regering. Op 9 juni. Jij kunt ook kiezen. Stemmen noemen we dat. Als je stemt, kies je voor de politieke partij die jij het beste vindt. Jij kunt straks ook

Nadere informatie

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden Hoi, ik ben Ikki. Wat leuk dat je je spreekbeurt doet over het houden van huisdieren! Daar kan ik je een heleboel over vertellen Bijvoorbeeld dat er veel komt kijken

Nadere informatie

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar!

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar! Over een paar weken kiest Nederland een nieuwe regering. Op 12 september Jij kunt ook kiezen. Stemmen noemen we dat. Als je stemt, kies je voor de politieke partij die jij het beste vindt. Jij kunt straks

Nadere informatie

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking Verkiezingsprogramma Op 2 maart mag je kiezen. Stemmen noemen we

Nadere informatie

Streekproducten en eten uit de buurt

Streekproducten en eten uit de buurt Spreekbeurt of werkstuk Streekproducten en eten uit de buurt Inhoud Stap 1. Ga zelf op onderzoek uit Stap 2. Streekproducten of gewoon producten uit de buurt Stap 3. Waarom zijn streekproducten zo bijzonder?

Nadere informatie

JA: BETTER YN WETTER! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN WETTERSKIP MAKKELIJK LEZEN

JA: BETTER YN WETTER! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN WETTERSKIP MAKKELIJK LEZEN JA: BETTER YN WETTER! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN WETTERSKIP MAKKELIJK LEZEN INLEIDING Foto: Timo Tijhof, Creative Commons OP PEIL BRENGEN Voor iedereen is het belangrijk dat er genoeg schoon water

Nadere informatie

Spreekbeurt Hulp aan dieren in nood

Spreekbeurt Hulp aan dieren in nood Hoi, ik ben Ikki. Wat leuk dat je je spreekbeurt houdt over hulp aan dieren. Ik kan je daar van alles over vertellen. Over asielen, waar dieren zonder baas terecht komen. En over dierenambulances, die

Nadere informatie

de Dierenbescherming Spreekbeurt Beter Leven Kenmerk van

de Dierenbescherming Spreekbeurt Beter Leven Kenmerk van Spreekbeurt Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming Hoi, ik ben Ikki. Wat leuk dat je je spreekbeurt over het Beter Leven kenmerk gaat doen! Ik kan je daar heel veel over vertellen Bijvoorbeeld dat

Nadere informatie

Ons eten en het milieu

Ons eten en het milieu SPREEKBEURT OF WERKSTUK Ons eten en het milieu Hier vind je informatie voor een spreekbeurt of werkstuk over ons eten en het milieu. Het is handig om je spreekbeurt onder te verdelen in stappen. Dit zijn

Nadere informatie

Dierendag. Kids for Animals Dierendag. Een feest voor dieren. De geschiedenis

Dierendag. Kids for Animals Dierendag. Een feest voor dieren. De geschiedenis Dierendag Een feest voor dieren Je hebt vast wel eens van dierendag gehoord. Misschien heb je het zelfs wel eens gevierd voor je eigen huisdier. Sinds 1930 zetten mensen op 4 oktober hun huisdier in het

Nadere informatie

Wat weet jij over biologisch en over de bodem?

Wat weet jij over biologisch en over de bodem? Met leuke vragen, opdrachten en experimenten voor thuis! Wat weet jij over biologisch en over de bodem? Biologisch, lekker natuurlijk! Heb je er wel eens over nagedacht dat alles wat je eet, van een plant

Nadere informatie

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie Over een paar weken kiest Nederland een nieuwe regering. Op 22 november. Jij kunt ook kiezen. Stemmen noemen we dat. Als je stemt, kies je voor de politieke partij die jij het beste vindt. Jij kunt straks

Nadere informatie

Leven onder de grond. Wie woont onder de grond? Stel vragen: Ben jij al onder de grond geweest? In een kelder, een tunnel, een grot?

Leven onder de grond. Wie woont onder de grond? Stel vragen: Ben jij al onder de grond geweest? In een kelder, een tunnel, een grot? Leven onder de grond Wie woont onder de grond? Ben jij al onder de grond geweest? In een kelder, een tunnel, een grot? Waarom zouden sommige dieren onder de grond wonen? Noem zoveel mogelijk dieren die

Nadere informatie

Egel. Kids for Animals Egel spreekbeurt. Egel kennis. Schemerdier. Houdt van planten

Egel. Kids for Animals Egel spreekbeurt. Egel kennis. Schemerdier. Houdt van planten Egel Egel kennis Misschien heb je wel eens een egel gezien in de tuin. Het is een klein rond stekelig beestje dat rustig door bladeren en struiken schuifelt om eten te zoeken. De haren op zijn buik zijn

Nadere informatie

Lesbrief Iedereen betaalt belasting

Lesbrief Iedereen betaalt belasting Lesbrief Iedereen betaalt belasting inleiding Iedereen betaalt belasting» waar komt het geld vandaan?» waar gaat het geld naar toe?» nederland, europa en de wereld» Iedereen betaalt belasting 1 Iedereen

Nadere informatie

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk Wat vindt de ChristenUnie belangrijk Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal Tweede Kamer 2017-2021 Verkiezingsprogramma 2017-2021 Eenvoudige taal Over een paar weken kiest Nederland een nieuwe regering.

Nadere informatie

IN DE TREIN LES 1. Meer of minder

IN DE TREIN LES 1. Meer of minder Stad, dorp en platteland LES 1 IN DE TREIN Hoi! Ik ben Benan. Ik ben bij mijn opa en oma in Den Haag geweest. Nu brengt opa mij met de trein naar Zwolle. Ik woon in een dorp in de buurt van Zwolle. JE

Nadere informatie

Veel veld voor vlees, weinig veld voor groenten

Veel veld voor vlees, weinig veld voor groenten Voeding > 3 e graad > lesmateriaal > kniptekst Sociaal vlees? Voor de leerkracht: Knip op voorhand de tekst in stukken op de lijnen. Houd de stukken tekst per titel samen. Veel veld voor vlees, weinig

Nadere informatie

Bedreigingen. Broeikaseffect

Bedreigingen. Broeikaseffect Bedreigingen Vroeger gebeurde het nogal eens dat de zee een gat in de duinen sloeg en het land overspoelde. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer. De mensen hebben de duinen met behulp van helm goed vastgelegd

Nadere informatie

= iemand die vertelt of schrijft over het nieuws. = de politie zorgt ervoor dat het veilig is.

= iemand die vertelt of schrijft over het nieuws. = de politie zorgt ervoor dat het veilig is. Woordenschat blok 1 gr5 Les 1 De journalist De politie De acteur De chirurg De soldaat De receptionist De portier Het personeel Het bedrijf De werkloze De werknemer = iemand die vertelt of schrijft over

Nadere informatie

Inhoud. Voorwoord 5. Inhoud

Inhoud. Voorwoord 5. Inhoud Inhoud Voorwoord 5 1 Open je ogen voor het landschap 9 1.1 Natuur om de hoek 9 1.2 Zuinig op de natuur 14 1.3 Verschillende landschappen in Nederland 20 1.4 De natuur in beweging 24 1.5 Mensen veranderen

Nadere informatie

Docentenvel opdracht 19 (campagne voor een duurzame wereld en een samenwerkend Europa)

Docentenvel opdracht 19 (campagne voor een duurzame wereld en een samenwerkend Europa) Docentenvel opdracht 19 (campagne voor een duurzame wereld en een samenwerkend Europa) Lees ter voorbereiding onderstaande teksten. Het milieu De Europese Unie werkt aan de bescherming en verbetering van

Nadere informatie

door Megan van den Berg

door Megan van den Berg door Megan van den Berg Ik houd m`n spreekbeurt over de dierenarts. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik veel van dieren hou en ik wil het later ook zelf worden. Spreekkamer Raar woord natuurlijk, spreekkamer.

Nadere informatie

WAAR TREK JE DE GRENS? Hoe zouden we landbouwdieren moeten behandelen?

WAAR TREK JE DE GRENS? Hoe zouden we landbouwdieren moeten behandelen? 1. Productie van kippen Vleeskippen in de stal Scharrelkippen Scharrelvleeskippen kunnen naar buiten. Zij leven langer omdat ze op een langzamere, meer natuurlijke manier groeien. Is het eerlijk dat het

Nadere informatie

Bio-industrie. Wat is de bio-industrie? Om hoeveel dieren gaat het eigenlijk. De legbatterij

Bio-industrie. Wat is de bio-industrie? Om hoeveel dieren gaat het eigenlijk. De legbatterij Bio-industrie Wat is de bio-industrie? Bio betekent,,leven'' en industrie is een verzamelnaam voor fabrieken. Bio-industrie is een nieuw woord voor bepaalde moderne vormen van veeteelt. In de veeteelt

Nadere informatie

Project Milieu-Kringloop. Week 1ABC: De leefomgeving

Project Milieu-Kringloop. Week 1ABC: De leefomgeving Project Milieu-Kringloop. Week 1ABC: De leefomgeving Info: De leefomgeving Jij bent thuis, op school of ergens anders. Al die plekken samen zijn jouw leefomgeving, jouw milieu. Dieren hebben ook een leefomgeving.

Nadere informatie

Lesbrief DUURZAAM BOUWEN OPDRACHT 1 - WAT IS DAT, DUURZAAMHEID?

Lesbrief DUURZAAM BOUWEN OPDRACHT 1 - WAT IS DAT, DUURZAAMHEID? Lesbrief Primair onderwijs - BOVENBOUW DUURZAAM BOUWEN De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa. Veel mensen werken in de haven. Steeds meer spullen die je in de winkel koopt, komen per schip

Nadere informatie

FACTSHEET. Hoe denken Nederlanders over natuur van het boerenland, in de stad en natuurgebieden?

FACTSHEET. Hoe denken Nederlanders over natuur van het boerenland, in de stad en natuurgebieden? Onderzoeksresultaten Motivaction: FACTSHEET Hoe denken Nederlanders over natuur van het boerenland, in de stad en natuurgebieden? september 2015 Onderzoeksinstituut Motivaction heeft in opdracht van Vogelbescherming

Nadere informatie

Stellingen Stemwijzer beter begrijpen

Stellingen Stemwijzer beter begrijpen Stellingen Stemwijzer beter begrijpen 1. Bindend referendum Bij een referendum laten mensen weten wat ze van iets vinden. Bijvoorbeeld of een land bij de Europese Unie mag of niet. Of dat de inwoners in

Nadere informatie

50 Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen geen lampen laten branden in kamers waar ze toch niet zijn? 52 Waarom stijgt de temperatuur?

50 Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen geen lampen laten branden in kamers waar ze toch niet zijn? 52 Waarom stijgt de temperatuur? Inhoud 8 Wat is het beste vervoermiddel voor het milieu? En wat het slechtste? 10 Kunnen we geen vliegtuigen op water laten vliegen? 12 Wat is beter voor het milieu: plastic of karton? 14 Waarom zit er

Nadere informatie

Maken dat natuur tegen een stootje kan Natuur combineren met

Maken dat natuur tegen een stootje kan Natuur combineren met Vooruit met natuur Stelt u zich voor een sterke, fitte, sprankelende natuur, waarvan je volop kunt genieten. Natuur dichtbij, die ontspant en die maakt dat je je prettig voelt op de plek waar je woont.

Nadere informatie

Bescherming v an pl anten en dier

Bescherming v an pl anten en dier Inhoud 3 1. Over deze brochure 4 2. Eerst wat geschiedenis 4 Vroeger 4 Vogelbescherming 4 Jachtwet 5 Natuurbeschermingswet 5 Uitheemse planten- en diersoorten 5 Eén nieuwe wet 6 3. De Flora- en faunawet

Nadere informatie

Voor het welzijn van kind en school. Klas 3!

Voor het welzijn van kind en school. Klas 3! Voor het welzijn van kind en school Klas 3! Wat is energie Energie heb je nodig om iets te doen. Je hebt het nodig om een auto mee te kunnen laten rijden, een huis mee te verwarmen of een fabriek mee te

Nadere informatie

Bij de tijd Groep 6 thema 2, les 1 Een middeleeuwse stad Werkblad 1. dit is Joris. hij werkt in de her-berg. hij is blij en voert de kip-pen,

Bij de tijd Groep 6 thema 2, les 1 Een middeleeuwse stad Werkblad 1. dit is Joris. hij werkt in de her-berg. hij is blij en voert de kip-pen, Bij de tijd Groep 6 thema 2, les 1 Een middeleeuwse stad Werkblad 1 Ik wil vrij zijn! Joris = geel graaf = rood stad = blauw vrij = groen dit is Joris hij werkt in de her-berg hij is blij en voert de kip-pen,

Nadere informatie

Alleen C: Van voedsel met veel calorieën, zoals frites en chocolade, krijg je veel energie.

Alleen C: Van voedsel met veel calorieën, zoals frites en chocolade, krijg je veel energie. Project Voeding ABC Week 1ABC: Ons voedsel Info: Waarom eten en drinken we? Je lijf heeft eten en drinken nodig; eet en drink je niet, dan ga je dood. Eetgewoontes verschillen per land. In India eten mensen

Nadere informatie

Wildschade. DLV Plant

Wildschade. DLV Plant Wildschade Faunafonds (landelijk) Bevorderen maatregelen ter voorkoming en bestrijding van schade door beschermde inheemse diersoorten Handreiking faunaschade Tegemoetkoming/toekennen schade in redelijkheid.

Nadere informatie

Lesbrief DUURZAAM WERKEN OPDRACHT 1 - WERKEN IN DE HAVEN

Lesbrief DUURZAAM WERKEN OPDRACHT 1 - WERKEN IN DE HAVEN Lesbrief Primair onderwijs - MIDDENBOUW DUURZAAM WERKEN De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa. Veel mensen werken in de haven. Steeds meer spullen die je in de winkel koopt, komen per

Nadere informatie

De bodemverontreiniging

De bodemverontreiniging Les 8.1 Vervuilde grond? 1.Graven : een gat in de grond maken. 5. Boren: met een boor ergens een gat in maken. Dat kan in de grond, maar ook in metaal, hout of gesteente. 2. Afgraven: grond of aarde weghalen

Nadere informatie

Naam: Werken voor geld

Naam: Werken voor geld Naam: Werken voor geld Dat niet alle Nederlanders koeien melken en kaas maken voor hun werk wist je waarschijnlijk al. Maar wat doen Nederlanders nog meer en wat maakt Nederland zo bijzonder om in te werken?

Nadere informatie

Werkboekje op school. 1. Boerderijen in het Gooi en de Vechtstreek. Opdrachten: lezen, X aankruisen, invullen, doe-opdracht.

Werkboekje op school. 1. Boerderijen in het Gooi en de Vechtstreek. Opdrachten: lezen, X aankruisen, invullen, doe-opdracht. Opdrachten: lezen, X aankruisen, invullen, doe-opdracht. 1. Boerderijen in het Gooi en de Vechtstreek In de Gooi en Vechtstreek houden veel boeren koeien voor de melk. Dit noemen we een melkveebedrijf.

Nadere informatie

Lesbrief DUURZAAM WERKEN OPDRACHT 1 - WERKEN IN DE HAVEN

Lesbrief DUURZAAM WERKEN OPDRACHT 1 - WERKEN IN DE HAVEN Lesbrief Primair onderwijs - BOVENBOUW DUURZAAM WERKEN De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa. Veel mensen werken in de haven. Steeds meer spullen die je in de winkel koopt, komen per schip

Nadere informatie

Nationaal Park Hoge Kempen

Nationaal Park Hoge Kempen !! Nationaal Park Hoge Kempen Wat is een vogel? Wat is het verschil tussen roofvogels en uilen? Zijn er grote verschillen tussen roofvogels? Hoe kan ik roofvogels herkennen? Wat is de grootste roofvogel?

Nadere informatie

Auditieve oefeningen. Boek van de week: 1; De boerderij 2; De koe die in het water viel 3; 4;

Auditieve oefeningen. Boek van de week: 1; De boerderij 2; De koe die in het water viel 3; 4; Auditieve oefeningen Boek van de week: 1; De boerderij 2; De koe die in het water viel 3; 4; Auditieve synthese (Henk Hak en Piet Plak) Lettergrepen samenvoegen tot een woord Letters samenvoegen tot een

Nadere informatie

Fossiele brandstoffen? De zon is de bron!

Fossiele brandstoffen? De zon is de bron! Energie 5 en 6 3 Fossiele brandstoffen? De zon is de bron! Filmpjes werkblad Doelen Begrippen Materialen Duur De leerlingen: weten dat fossiele brandstoffen hele oude resten van planten zijn. kunnen een

Nadere informatie

een zee Rendierjagers De rendierjagers leefden in de prehistorie in ons land. Dat is de tijd voordat de van tijd een zee van tijd

een zee Rendierjagers De rendierjagers leefden in de prehistorie in ons land. Dat is de tijd voordat de van tijd een zee van tijd Werkblad Ω Een tijd geleden... Ω Les : Rendierjagers Rendierjagers De rendierjagers leefden in de prehistorie in ons land. Dat is de tijd voordat de mensen konden schrijven. Ze woonden niet op een vaste

Nadere informatie

Stroperij. Aangereden Wild. De boswachter. Stichting Groennetwerk GROENNETWERK GROENNETWERK NW-VELUWE STICHTING NW-VELUWE

Stroperij. Aangereden Wild. De boswachter. Stichting Groennetwerk GROENNETWERK GROENNETWERK NW-VELUWE STICHTING NW-VELUWE Wilde dieren in gevaar Stroperij Aangereden Wild STICHTING NW-VELUWE NW-VELUWE De boswachter GROENNETWERK GROENNETWERK Stichting Groennetwerk Stropen is dieren stelen uit de natuur. Dieren zoals hazen,

Nadere informatie

Grond of aarde weghalen door te graven. Graven is een gat in de grond maken. De plaats waar de grond wordt weggenomen.

Grond of aarde weghalen door te graven. Graven is een gat in de grond maken. De plaats waar de grond wordt weggenomen. Les 1 De bodemverontreiniging. afgraven Grond of aarde weghalen door te graven. Graven is een gat in de grond maken. De afgraving De plaats waar de grond wordt weggenomen. De bodemverontreiniging De grond

Nadere informatie

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1 MEMORY WOORDEN 1.1 TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1 ik jij hij zij wij jullie zij de baby het kind ja nee de naam TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 2 MEMORY WOORDEN 1.2 TaalCompleet A1 Memory Woorden

Nadere informatie

Help, een overstroming!

Help, een overstroming! Help, een overstroming! Lees het krantenartikel over tante Sil. Bewoners vluchten voor hoog water Crisiscentrum Rosmalen, 31 jan. 1995 Het is de tweede dag van de evacuatie. Duizenden inwoners uit Lith

Nadere informatie

OEFENSCHRIFT DEEL 3 A2-B1

OEFENSCHRIFT DEEL 3 A2-B1 OEFENSCHRIFT DEEL 3 A2-B1 Basisleergang Nederlands voor anderstaligen Universiteit van Amsterdam, Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies (INTT) Nicky Heijne Marten Hidma Karolien Kamma Vrije

Nadere informatie

Egel informatiemap. De egel die in Nederland leeft is de West-Europese egel. Zijn wetenschappelijke naam is Erinaceus Europeus.

Egel informatiemap. De egel die in Nederland leeft is de West-Europese egel. Zijn wetenschappelijke naam is Erinaceus Europeus. Egel informatiemap De egel die in Nederland leeft is de West-Europese egel. Zijn wetenschappelijke naam is Erinaceus Europeus. De meeste mensen kennen de egel slechts als verkeersslachtoffer. Soms wordt

Nadere informatie

Ik ben de Klomp. Europees landbouwbeleid groep 5-6. De Klomp is een boer. Wel een hele aardige boer. Maar wel met een boer n accent.

Ik ben de Klomp. Europees landbouwbeleid groep 5-6. De Klomp is een boer. Wel een hele aardige boer. Maar wel met een boer n accent. De Klomp is een boer. Wel een hele aardige boer. Maar wel met een boer n accent Zo! Goedemorgen of goedemiddag, wat is t? Ik moet zo de koeien weer melken, dus... Excuus, dat ik wat stink. Ik heb het zo

Nadere informatie

Beleef het wild! Het jaar rond

Beleef het wild! Het jaar rond QUIZ Beleef het wild! Het jaar rond QUIZ Hoi, ik ben Raoel. Ik ben acht jaar en ik zit in groep vijf. Samen met mijn ouders en zus woon ik in dit huis. Sep is onze hond, een Labrador. Mijn vader en moeder

Nadere informatie

Opwarming van de aarde

Opwarming van de aarde Leerlingen Opwarming van de aarde 8 Naam: Klas: In dit onderdeel kom je onder andere te weten dat er niet alleen een broeikaseffect is, maar dat er ook een versterkt broeikaseffect is. Bovendien leer je

Nadere informatie

ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge!

ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge! ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge! BIRGER DE BURGER Hallo, ik ben Birger de Burger, EN WOON in mijn HAmburgerdoos in Brugge! Met mijn skateboard trek ik eropuit om nieuwe plaatsen

Nadere informatie

Project Voeding DEF. Week 1DEF: Ons voedsel

Project Voeding DEF. Week 1DEF: Ons voedsel Project Voeding DEF Week 1DEF: Ons voedsel Info: Waarom eten en drinken we? Jouw lijf heeft eten en drinken nodig. Eet en drink je niet, dan ga je dood. Eetgewoontes verschillen per land. In India eten

Nadere informatie

Wat een vreemde bromfiets!

Wat een vreemde bromfiets! Wat een vreemde bromfiets! Waarom rijden er nu geen paarden meer met karren? Reed er vroeger een tram in ons dorp?! Met die bus zou ik ook wel eens willen rijden! 1. Voetgangers baas! Opdracht Lees het

Nadere informatie

Als je buiten op de grond valt en je hebt een diepe wond, wat moet je dan doen? A) Niks B) Een pleister er op plakken C) Naar de dokter gaan

Als je buiten op de grond valt en je hebt een diepe wond, wat moet je dan doen? A) Niks B) Een pleister er op plakken C) Naar de dokter gaan Van welk dier kan je de gekkekoeienziekte krijgen? A) Stieren en koeien B) Schapen C) Allebei Als je buiten op de grond valt en je hebt een diepe wond, wat moet je dan doen? A) Niks B) Een pleister er

Nadere informatie

De telformulieren 1 tot en met 5 kopiëren ten behoeve van de tellers.

De telformulieren 1 tot en met 5 kopiëren ten behoeve van de tellers. VOORJAARSTELLING 2012 TELFORMULIEREN De telformulieren 1 tot en met 5 kopiëren ten behoeve van de tellers. Inventarisatieformulier 6 en 7 kopiëren ten behoeve van de jachthouders in uw WBE. Voorjaarstelling

Nadere informatie

Later word ik dierenarts!

Later word ik dierenarts! Later word ik dierenarts! Hengelosestraat 290 7521 AM Enschede 053-4345777 www.dierenartsenpraktijktonnema.nl info@dierenartsenpraktijktonnema.nl 1 2 Dierenarts zijn, wat betekent dat eigenlijk? De opleiding

Nadere informatie

droooo droooo oooom speurtocht je stad je toekomst 12 april - 3 juli oba is Paleis voor Volksvlijt

droooo droooo oooom speurtocht je stad je toekomst 12 april - 3 juli oba is Paleis voor Volksvlijt droooo oooom je stad speurtocht droooo oooom je toekomst 12 april - 3 juli oba is Paleis voor Volksvlijt Een speurtocht door de tentoonstelling Volksvlijt2056 voor jong (en oud) Ooit, heel lang geleden,

Nadere informatie

een zee van tijd een zee van tijd Werkblad 1 Ω Steden Ω Les 1: De middeleeuwse steden Naam:

een zee van tijd een zee van tijd Werkblad 1 Ω Steden Ω Les 1: De middeleeuwse steden Naam: Werkblad Ω Steden Ω Les : De middeleeuwse steden De middeleeuwse steden Aan het eind van de middeleeuwen is de adel de baas. De adel is rijk en heeft alle grond. De kasteelheer woont met zijn vrouw, kinderen

Nadere informatie

Klimaattentoonstelling Milieudefensie

Klimaattentoonstelling Milieudefensie Klimaattentoonstelling Milieudefensie Milieudefensie heeft met steun van het VSB Fonds een tentoonstelling ontwikkeld over klimaatverandering, en wat je daartegen kunt doen. De tentoonstelling laat zien

Nadere informatie

Klik op een stip... En krijg een wat als...?

Klik op een stip... En krijg een wat als...? Klik op een stip... En krijg een wat als...? Wat als er geen wetenschappers waren? Wat als je onzichtbaar was voor een dag? Wat als mensen staarten hadden? Wat als er iemand precies het zelfde was als

Nadere informatie

3 hectare groot veenweide gebied, Amsterdam Westerpark st. Hart voor de Natuur

3 hectare groot veenweide gebied, Amsterdam Westerpark st. Hart voor de Natuur 3 hectare groot veenweide gebied, Amsterdam Westerpark st. Hart voor de Natuur Activiteiten en bereik 2011: Vrije bezoekers: 23.119 NME activiteiten: 1046 Avonturenclubs: 1474 Speciale doelgroepen 20 Openbare

Nadere informatie

Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling.

Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. Heeft niet gereageerd op deze stelling. RIJSWIJK Stelling 1 Evenementen met dieren zijn in de gemeente niet welkom De gemeente dient een voorkeursbeleid voor evenementen zonder dieren te hanteren. Vermaak met dieren gaat namelijk in tegen de

Nadere informatie

5.1 De kaart van Nederland

5.1 De kaart van Nederland LB 0-5. De kaart van Nederland Wat betekent dit bord, denk je? Welke zin hoort bij welk woord? Trek lijnen. Een schaalstok...... geeft de vier windrichtingen op de kaart aan. Een legenda...... geeft aan

Nadere informatie

Op een melkveehouderij wordt melk gemaakt door de koeien in de wei. De koeien worden minimaal twee keer per dag gemolken.

Op een melkveehouderij wordt melk gemaakt door de koeien in de wei. De koeien worden minimaal twee keer per dag gemolken. WERKBLAD KOEIEN > Inleiding Op een melkveehouderij wordt melk gemaakt door de koeien in de wei. De koeien worden minimaal twee keer per dag gemolken. Vroeger gebeurde dit met de hand en moest de boer,

Nadere informatie

Eekhoorn. Kids for Animals Eekhoorn spreekbeurt. Eekhoorn kennis. Woonplaats

Eekhoorn. Kids for Animals Eekhoorn spreekbeurt. Eekhoorn kennis. Woonplaats Kids for Animals Eekhoorn spreekbeurt Eekhoorn Eekhoorn kennis Natuurlijk ken je de eekhoorn al. Ikki is er een! Eekhoorns kun je herkennen aan hun roodbruine vacht en mooie grote pluimstaart. Ze hebben

Nadere informatie

Water kan ook veranderen is waterdamp. Het wordt dan een gas. Maar heter als 100 graden kan water niet worden. Dit is het kookpunt van water.

Water kan ook veranderen is waterdamp. Het wordt dan een gas. Maar heter als 100 graden kan water niet worden. Dit is het kookpunt van water. Water Zonder water kun niet Zonder water kun je niet leven. Als je niet genoeg drinkt, krijgt je dorst. Als je dorst hebt, heeft je lichaam water tekort. Je raakt dit water vooral kwijt door te plassen

Nadere informatie

Ik ben minister van landbouw in Kenia Ik ben de koe van de familie Osomo uit Kenia

Ik ben minister van landbouw in Kenia Ik ben de koe van de familie Osomo uit Kenia Ik ben minister van landbouw in Kenia Steeds meer bedrijven uit Europa en Azië willen in ons land hun bedrijf zetten. Hier is immers veel grond, er zijn minder regels dan in hun land en de lonen van onze

Nadere informatie

Het Regenwoud in Amazonië

Het Regenwoud in Amazonië Het Regenwoud in Amazonië A. Situering B. Klimaat en vegetatie Warm en altijd nat. Tropisch regenwoud 1. Kenmerken van het tropisch woud Woudreuzen: 40 m hoog en kunnen vrij van de zon en lucht genieten.

Nadere informatie

Op pad met de Moeflon, een lesbrief over moeflons en hun leefomgeving op De Hoge Veluwe.

Op pad met de Moeflon, een lesbrief over moeflons en hun leefomgeving op De Hoge Veluwe. Op pad met de Moeflon, een lesbrief over moeflons en hun leefomgeving op De Hoge Veluwe. 1 Hallo jongens en meisjes, Het kan zomaar gebeuren dat je bij een wandeling door de bossen van Het Nationale Park

Nadere informatie

Dagboek Nederland onder water?! Komt Nederland onder water te staan? En wat kunnen jij en de politiek doen om dit te voorkomen?

Dagboek Nederland onder water?! Komt Nederland onder water te staan? En wat kunnen jij en de politiek doen om dit te voorkomen? Dagboek Dagboek Nederland onder water?! Komt Nederland onder water te staan? En wat kunnen jij en de politiek doen om dit te voorkomen? Dat het klimaat verandert is een feit. Je hoort het overal om je

Nadere informatie

Spreekbeurtinformatie Millenniumdoelen

Spreekbeurtinformatie Millenniumdoelen Spreekbeurtinformatie Millenniumdoelen Informatie voor basisschoolleerlingen uit groep 5 t/m 8 Wat kun je hier vinden? 1. Jouw spreekbeurt over de Millenniumdoelen 2. Waarom zijn er Millenniumdoelen 3.

Nadere informatie

Lesbrief. Watersysteem. Droge voeten en schoon water. www.wshd.nl/lerenoverwater. Afdeling Communicatie waterschap Hollandse Delta

Lesbrief. Watersysteem. Droge voeten en schoon water. www.wshd.nl/lerenoverwater. Afdeling Communicatie waterschap Hollandse Delta Lesbrief Watersysteem Droge voeten en schoon water www.wshd.nl/lerenoverwater Afdeling Communicatie waterschap Hollandse Delta Droge voeten en schoon water Waterschappen zorgen ervoor dat jij en ik droge

Nadere informatie

Brieven van Ama welpen

Brieven van Ama welpen Introductie Shanti heeft heel veel vriendinnetjes in de jungle. Ze heeft ook een vriendinnetje in een land heel ver weg. Het meisje heet Ama. Ama woont in een land dat Ghana heet. Weten jullie waar dat

Nadere informatie

Wilde zwijnen en varkens

Wilde zwijnen en varkens Wilde zwijnen en varkens Varkens: Leuke Snuiters In China leven de meeste varkens van de hele wereld. Varkens met hangbuiken en vetrollen en snorbaarden. Vroeger namen de Chinezen een voorraadje varkensvlees

Nadere informatie

Inhoud. Voorwoord 5. Trefwoordenlijst 81. Inhoud

Inhoud. Voorwoord 5. Trefwoordenlijst 81. Inhoud Inhoud Voorwoord 5 7 Verzorg je dieren! 9 7.1 Natuurlijk gedrag 9 7.2 Een goede verzorging in zes stappen 11 7.3 Diergroep en voeding 14 7.4 Een checklist om besmetting te voorkomen 16 7.5 Wassen, kammen

Nadere informatie

ECHT ETEN JONATHAN KARPATHIOS

ECHT ETEN JONATHAN KARPATHIOS ECHT ETEN JONATHAN KARPATHIOS kok boer vader ondernemer IK BEN VADER, KOK, BOER EN ONDERNEMER. Het verhaal dat ik vandaag ga vertellen: Ik ben, kok, boer en ondernemer. JEUGD KEUZES, KEUZES, KEUZES. ACHTERGROND:

Nadere informatie

foto: Vera Siemons Resultaten onderzoek naar klimaatbeleving Uitgevoerd door Gfk i.o.v. Achmea - oktober 2016

foto: Vera Siemons Resultaten onderzoek naar klimaatbeleving Uitgevoerd door Gfk i.o.v. Achmea - oktober 2016 foto: Vera Siemons Resultaten onderzoek naar klimaatbeleving Uitgevoerd door Gfk i.o.v. Achmea - oktober 2016 1 De meeste jongeren (34%) houden zich niet bezig met de gevolgen van klimaatverandering Toch

Nadere informatie

Chippen Chip kennis. Kids for Animals Chippen spreekbeurt. Registratie nummer

Chippen Chip kennis. Kids for Animals Chippen spreekbeurt. Registratie nummer Chippen Chip kennis Je hebt het vast weleens gehoord van iemand: Mijn huisdier is gechipt. Of misschien is één van jou huisdieren zelf gechipt. Maar wat betekent dat nu eigenlijk, chippen? Als een dier

Nadere informatie

Ik ben de Klomp. De Klomp is een boer. Wel een hele aardige boer. Maar wel met een boer n accent. EUROPEES LANDBOUWBELEID GROEP 5 6

Ik ben de Klomp. De Klomp is een boer. Wel een hele aardige boer. Maar wel met een boer n accent. EUROPEES LANDBOUWBELEID GROEP 5 6 Ik ben de Klomp De Klomp is een boer. Wel een hele aardige boer. Maar wel met een boer n accent. Aangeboden door Dit verhaal is onderdeel van de Europese Verhalenkoffer. www.eu.nl -> onderwijs Europese

Nadere informatie

Spreekbeurt dierenarts

Spreekbeurt dierenarts Spreekbeurt dierenarts Ik doe mijn spreekbeurt over de dierenarts. Hoofdstukken: 1:waarom? 2:spreekkamer 3:medicijnen 4:laboratorium 5:behandeltafel 6:operatie 7:rontgefoto s 8:dierenarts-assistent 9:afspraak

Nadere informatie

GroenLinks geeft de voorkeur aan evenementen zonder dieren. Eerste stap is om circussen met wilde dieren in Ehv te vermijden.

GroenLinks geeft de voorkeur aan evenementen zonder dieren. Eerste stap is om circussen met wilde dieren in Ehv te vermijden. Twitterstellingen Dierenbescherming 1. Evenementen met dieren zijn in de gemeente niet welkom CDA Eindhoven SP Eindhoven SP 040 is voorstander van evenementen zonder dieren. Ook mogen evenementen de rust

Nadere informatie

= een stuk grond met fruitbomen. = hard materiaal dat uit de grond komt en waar je mee kunt bouwen.

= een stuk grond met fruitbomen. = hard materiaal dat uit de grond komt en waar je mee kunt bouwen. Woordenschat blok 3 gr5 Les 1 De boomgaard De steen De vijver De bloesem De stengel Het landschap De karper De alg De kikkerdril De kastanjeboom Het groen Kweken = een stuk grond met fruitbomen. = hard

Nadere informatie

Meander. Aardrijkskunde WERKBOEK

Meander. Aardrijkskunde WERKBOEK 5 Meander Aardrijkskunde WERKBOEK 5 Meander Aardrijkskunde WERKBOEK Eindredactie: Carla Wiechers Leerlijnen: Mark van Heck Auteurs: Marc ter Horst, Jacques van der Pijl THEMA 4 thema 4 les 1 Wat eten

Nadere informatie

Lesbrief. aardrijkskunde DUURZAAM PRODUCEREN OPDRACHT 1 - DUURZAAMHEID

Lesbrief. aardrijkskunde DUURZAAM PRODUCEREN OPDRACHT 1 - DUURZAAMHEID Lesbrief Onderbouw voortgezet onderwijs - VMBO DUURZAAM PRODUCEREN De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa. Steeds meer spullen die je in de winkel koopt, komen per schip in Rotterdam binnen.

Nadere informatie

BOERDERIJDIEREN. Bestaan ze straks alleen nog maar in onze herinnering?

BOERDERIJDIEREN. Bestaan ze straks alleen nog maar in onze herinnering? 12-21 september Boerderijdieren De boerderij is in de verdrukking. Steeds meer boerderijen verdwijnen, ze worden woonhuis of moeten het veld ruimen voor Vinex-locaties. De boerderijen zijn bepalend voor

Nadere informatie

Melkweg. Wat eet u vandaag? Lezen van Alfa A naar Alfa B. Gezond eten

Melkweg. Wat eet u vandaag? Lezen van Alfa A naar Alfa B. Gezond eten Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B Wat eet u vandaag? Gezond eten Colofon Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B: Wat eet u vandaag?, 2014 Auteurs: Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Dit

Nadere informatie