Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Vergelijkbare documenten
Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht

Hou vast aan je idealen. Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal

Dieren, natuur en milieu in alle Staten. verkiezingsprogramma partij voor de dieren in eenvoudige taal

Wat wil de Partij voor de Dieren?

kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

VOOR VERANDERING HET EUROPESE PROGRAMMA IN GEMAKKELIJKE TAAL.

Zuid-Holland is een mooie provincie met grote steden en veel groen. Zuid-Holland is

Thema 4 Platteland. Samenvatting. Meander Samenvatting groep 5

VERKIEZINGS PROGRAMMA KAMPEN

Verkiezingsprogramma

Een gedeelte van een stad of een groter dorp. Een wijk bestaat uit meerdere buurten.

Verkiezingsprogramma ChristenUnie- SGP in begrijpelijke taal

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar!

Samenleven doe je niet alleen!

Verkiezingsprogramma in gewone taal. Middelburg

TIJD VOOR VERANDERING VERKIEZINGSPROGRAMMA

Verkiezingsprogramma. in eenvoudige taal

Stem ook! Woensdag 18 maart kiezen we twee keer

Europa. De plannen van D66 voor Europa Begrijpelijke versie. Tekst: D66 en Merel van Beeren

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs

Geloof in Leusden. Lijst 5. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal Gemeente Leusden Wat vindt de ChristenUnie-SGP belangrijk voor Leusden!

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden

Dieren in de winter. Kids for Animals winter spreekbeurt. Brrr. Honden

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN MAKKELIJKE TAAL SAMEN WERKEN AAN EEN EERLIJK EN GROEN ROTTERDAM ROTTERDAM

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie

Goed onderwijs Goede zorg Goed wonen

Demi Smit Sarah Lingaard. Atlas van de toekomst

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN EENVOUDIGE TAAL

Meander. Aardrijkskunde WERKBOEK

Wat weet jij over biologisch en over de bodem?

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden

Twenterand 21 maart 2018 Stem voor verandering

LAAT DE WIND WAAIEN

Analyse Megastallen en Megabedrijven 2005, 2010 en 2013

Vos. De kop-romplengte van 58 tot 90 cm met een staart van 32 tot 48 cm.

Spreekbeurt Hulp aan dieren in nood

Belangen: Provinciaal formatiespel

JA: BETTER YN WETTER! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN WETTERSKIP MAKKELIJK LEZEN

Lesbrief 9: Wilde Dieren. in Nederland

Diversiteit in de Provinciale Staten

Veel veld voor vlees, weinig veld voor groenten

Eekhoorn. Kids for Animals Eekhoorn spreekbeurt. Eekhoorn kennis. Woonplaats

Handleiding Toolbox Provinciale Statenverkiezingen 2019

Goed onderwijs Goed klimaat Goed wonen

VERKIEZINGSKRANT woensdag 20 maart 2019

Persoonlijke gegevens raadsleden

Lesbrief Iedereen betaalt belasting

Streekproducten en eten uit de buurt

Samen maken we Groningen

5.1 De kaart van Nederland

Project Milieu-Kringloop. Week 1ABC: De leefomgeving

Leven onder de grond. Wie woont onder de grond? Stel vragen: Ben jij al onder de grond geweest? In een kelder, een tunnel, een grot?

Werkblad Naut Thema 2: Planten en dieren

Egel. Kids for Animals Egel spreekbeurt. Egel kennis. Schemerdier. Houdt van planten

de Dierenbescherming Spreekbeurt Beter Leven Kenmerk van

= iemand die vertelt of schrijft over het nieuws. = de politie zorgt ervoor dat het veilig is.

8 5 Aarde en heelal. Lees de vragen over de planeten in de tabel hieronder. Vragen over de planeten. Aarde Maan Mars

3. Van wie is de kreet? 4. Wat wil Albor met het zwijntje doen?

HANDIG EEN BUITEN- OF EEN BINNENKAT?

een zee Rendierjagers De rendierjagers leefden in de prehistorie in ons land. Dat is de tijd voordat de van tijd een zee van tijd

Bedreigingen. Broeikaseffect

Ik ben de Bloem! De Bloem (van plastic) is een meid van nu! Tikkeltje brutaal! Het MILIEU 5 6 GROEP

Module 7 Staatsinrichting en rechtsstaat

Klik op een stip... En krijg een wat als...?

Verkiezingsprogramma. Kies voor de ander. Gewoon oog voor elkaar

Wie bestuurt de provincie?

Ik ben de Klomp. Europees landbouwbeleid groep 5-6. De Klomp is een boer. Wel een hele aardige boer. Maar wel met een boer n accent.

Fossiele brandstoffen? De zon is de bron!

Jaarthema-activiteit KLJ Natuurlijk

Stellingen Stemwijzer beter begrijpen

5.1 De kaart van Nederland

Dierendag. Kids for Animals Dierendag. Een feest voor dieren. De geschiedenis

De waardering voor en de perceptie van problemen, oplossingen en verantwoordelijkheden rondom veenweide onder het Nederlandse publiek in kaart

BURGERINITIATIEF BIO-INDUSTRIE NAAR BIO-INDUSTRIETERREIN. Ries Kock Stichting MOOIJ Land, namens 1500 burgers en meerdere organisaties

Nationaal Park Hoge Kempen

2. Een evenement als Dance Valley moet mogelijk zijn in recreatiegebieden.

Website Benchmark. Provinciale Statenverkiezingen 18 maart 2015 BENCHMARK ONDERZOEK

Persoonlijke gegevens van Wethouders

Stroperij. Aangereden Wild. De boswachter. Stichting Groennetwerk GROENNETWERK GROENNETWERK NW-VELUWE STICHTING NW-VELUWE

door Megan van den Berg

DASSENWERK. werkbladen opdrachten Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen. Locatie De Drie Linden Giersbergen 8 Drunen

Stemrapport Kern met Pit finale /3/2016. Uitslag. 1 e prijs Groningen Zorgproject Wedde dat 't lukt. 2 e prijs Noord-Holland Kickmee!

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

JA: JANNEWIETSKE! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN MAKKELIJK LEZEN

Woordenschat hoofdstuk /2017. Les 1

( BIOLOGISCHE ) Akker- en tuinbouw. Vol met boerenwijsheid én leuke Wist je datjes... CAMPAGNE GEFINANCIERD MET STEUN VAN DE EUROPESE UNIE

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

WERKBLAD OPDRACHTEN. Locatie: De Drie Linden Giersbergen 8 Drunen Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen

IN DE TREIN LES 1. Meer of minder

Ons eten en het milieu

Onderzoeksrapport: Vrouwen in de gemeenteraden

Handleiding voorbereidende les bij Provinciespel. Praktijkonderwijs. Versie 24 mei 2018

Wildschade. DLV Plant

Opwarming van de aarde

Bio-industrie. Wat is de bio-industrie? Om hoeveel dieren gaat het eigenlijk. De legbatterij

Zorgboerderij Boer Hans Werkstuk van Sam Driessen groep 6 21 Juni 2010

Zwarte Piet of niet? Enquête Onderwijsblad november 2015 Tabellen

Transcriptie:

Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Verkiezingen in de provincie Op 18 maart 2015 zijn er verkiezingen in de provincies van Nederland. Iedereen die in Nederland woont, mag dan stemmen. Jij ook, als je 18 jaar of ouder bent. Het is belangrijk om te stemmen op 18 maart. Want partijen met veel stemmen komen in de Provinciale Staten. De Provinciale Staten staan aan het hoofd van de provincie. Zij bepalen wat er in de provincie moet gebeuren. De Provinciale Staten bepalen bijvoorbeeld waar in jouw provincie de huizen, wegen, fabrieken en natuurgebieden mogen komen. Zij houden ook in de gaten of de grond, het water en de lucht wel schoon zijn en ze beslissen of er op dieren gejaagd mag worden in de provincie. Ook controleren ze of de mensen die deze beslissingen uitvoeren hun werk goed doen. Het is belangrijk dat de Partij voor de Dieren in de Provinciale Staten komt. Dan kan de Partij voor de Dieren van jouw provincie een diervriendelijke en milieuvriendelijke provincie maken met veel natuur. Er zijn 12 provincies in Nederland. Dat zijn Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland, Utrecht, Noord-Brabant, Limburg, Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland. Je kunt in al deze provincies op de Partij voor de Dieren stemmen op 18 maart, behalve in Drenthe en Zeeland. De Partij voor de Dieren De Partij voor de Dieren is een partij die wil dat mensen goed omgaan met dieren, de natuur en het milieu. De meeste politieke partijen, zoals de VVD en het CDA, vinden geld het belangrijkste. Die partijen vinden het heel belangrijk hoe duur de dingen zijn of hoe hoog de huur is of hoeveel iemand verdient. Dieren en natuur vinden ze niet zo belangrijk. De Partij voor de Dieren vindt veel meer dingen belangrijk. De Partij voor de Dieren wil goed zorgen voor de dieren en voor de natuur. In Nederland is hele mooie natuur te vinden. Er wonen vogels, konijnen, herten, zijnen, vissen en nog veel meer dieren. Er staan erg grote bomen en er groeien prachtige planten. Het is heerlijk om in de natuur te wandelen, te fietsen of in de zon te zitten. Maar er wordt vaak niet goed voor de natuur gezorgd. Er worden bijvoorbeeld veel dieren doodgeschoten door jagers. Wel twee 1

miljoen dieren in Nederland per jaar. De Partij voor de Dieren komt op voor deze dieren, de natuur en het milieu. Het moet dus niet alleen maar over geld gaan. Want alleen aan geld denken is niet goed voor de dieren en de mensen en het milieu. Verkiezingsprogramma Elke politieke partij heeft een verkiezingsprogramma. In een verkiezingsprogramma staat wat een partij belangrijk vindt. Als je het programma van een partij goed vindt, kun je voor die partij kiezen. De Partij voor de Dieren heeft ook een verkiezingsprogramma. Dat lees je nu. Hierin staat dat de Partij voor de Dieren het vooral belangrijk vindt dat mensen en dieren een goed leven hebben. Verder vindt de Partij voor de Dieren de natuur en het milieu heel belangrijk. 2

Gezonde landbouw en gezond voedsel De Partij voor de Dieren vindt het beter als ons eten in de buurt wordt gemaakt en niet ver weg. Veel van het eten dat je in de winkel koopt, wordt met een vliegtuig of een grote boot uit verre landen naar Nederland gebracht. Dat kost veel energie en is niet goed voor het milieu. Daarom is het beter als ons eten gewoon in Nederland wordt gemaakt. Groente, graan, aardappels en fruit worden tijdens het groeien vaak door de boer bespoten met gif. Door het gif gaan insecten er niet van eten. Dat wil de Partij voor de Dieren niet. Want gif is niet alleen slecht voor de insecten, maar ook voor andere dieren en voor de mensen die in de buurt wonen. Daarom wil de Partij voor de Dieren dat er zo min mogelijk gif wordt gebruikt. Vlees, kaas, melk en eieren komen van varkens, koeien, geiten en kippen. Van die dieren zijn er heel veel in de provincies van Nederland. De meeste van die dieren hebben geen fijn leven. Ze zitten met heel veel andere dieren opgesloten in kleine stallen of kooitjes. Ze komen nooit buiten. Ze kunnen bijna niet bewegen. Dat heet de bio-industrie (of vee-industrie). De kippen in de bioindustrie groeien zo snel dat ze niet meer op hun pootjes kunnen staan. Er zijn in de stallen vaak ziektes, die ook gevaarlijk voor mensen zijn. De dieren zijn zo zwak dat ze makkelijk ziek worden. De grootste stallen van de bio-industrie worden megastallen genoemd. De Partij voor de Dieren is tegen de bio-industrie en tegen megastallen. De bio-industrie is niet alleen slecht voor dieren. Het is ook slecht voor het milieu. Want de bio-industrie gebruikt heel veel water en grondstoffen en maakt veel afval. De dieren uit de bio-industrie maken samen erg veel poep. Die poep noem je mest. De mest wordt in de wei gestrooid. Maar er is in Nederland zoveel mest dat het in de sloten en in het grondwater komt, die daardoor erg vies worden. De Partij voor de Dieren is daarom tegen de bio-industrie en tegen megastallen. Er mogen geen boerderijen meer zijn waar dieren niet genoeg ruimte hebben en geen normaal leven kunnen leiden. Daarom vindt de Partij voor de Dieren dat de provincies geen geld moeten geven aan de bio-industrie en de megastallen. 3

Maar is er dan wel genoeg vlees voor iedereen als er minder megastallen komen? Waarschijnlijk is er dan niet zoveel vlees meer als sommige mensen nu eten. Je helpt dus de dieren en het milieu als je minder vlees eet. De Partij voor de Dieren wil verder dat koeien gewoon in de wei mogen lopen. In de weilanden moeten schuurtjes komen waar de koeien en andere dieren kunnen schuilen als het slecht weer is of als de zon fel schijnt. In Nederland zijn natuurlijk ook veel vissen. Vissen kunnen pijn voelen en daarom is de Partij voor de Dieren tegen hengelen. Ook moeten er geen nieuwe viskwekerijen komen in de provincies van Nederland. In viskwekerijen zitten de vissen zo dicht op elkaar dat ze niet meer normaal kunnen zwemmen. 4

Veel natuur De Partij voor de Dieren vindt natuur heel belangrijk. In Nederland is niet zoveel natuur meer. Er zijn wel veel weilanden, maar daar kunnen maar weinig verschillende soorten dieren en planten leven. Grote bossen en velden met bloemen waar veel verschillende planten en dieren kunnen leven zijn er niet zoveel meer in Nederland. In Nederland is dus meer natuur nodig. Het is goed voor mensen en dieren als er meer planten en bomen zijn. Mensen worden blij en gezond van natuur om hun heen. Daarom wil de Partij voor de Dieren de volgende dingen: De natuur moet goed beschermd worden. Waar het kan, moet er meer natuur komen in de provincies van Nederland. Wanneer er nieuwe plannen zijn voor het bouwen van huizen of veestallen, moet er eerst gekeken worden of het niet slecht is voor de natuur. Dieren zitten in Nederland vaak vast in kleine stukjes natuur. Door wegen, hekken, steden en industrieterreinen kunnen ze niet van het ene gebied naar het andere gaan. De Partij voor de Dieren wil dat natuur met elkaar verbonden wordt. Er moeten daarom meer bruggen, tunnels en oversteekplaatsen voor dieren komen. Jaren geleden heeft de regering besloten om een groot stuk natuur aan te leggen dat door heel Nederland loopt. Hier kunnen grote dieren zoals herten, zwijnen en vossen leven. Maar dit grote natuurgebied komt er steeds maar niet. De Partij voor de Dieren wil dat dit grote natuurgebied nu eindelijk eens aangelegd wordt. 5

Een gezonde omgeving De Partij voor de Dieren vindt een schoon milieu heel belangrijk. Milieu is de omgeving om je heen. Dus de natuur, de grond, het water en de lucht. Er moeten strenge regels zijn om het milieu schoon te houden en die regels moeten ook gevolgd worden. Verder moeten we het klimaat niet verder opwarmen. Want dan krijgen arme landen meer problemen, omdat het daar nog droger wordt. Dan kan er nog minder eten groeien. In Nederland komen ook problemen door de opwarming van de aarde, omdat het water steeds hoger komt. Daarom wil de Partij voor de Dieren dat de provincie goed voor het milieu zorgt en opwarming van de aarde tegengaat. Milieuvervuilende bedrijven moeten weg. We moeten geen energie maken van vieze stoffen zoals gas, olie en kolen. Als je gas, olie en kolen verbrandt wordt de lucht vies en wordt de aarde warmer. Het is veel beter om energie te maken met windmolens en zonnepanelen. Daar wordt de lucht niet vies van. Dat moet dus ook in de provincies in Nederland. Het water en de lucht in de provincies van Nederland is nu vaak niet gezond en schoon. Dat wil de Partij voor de Dieren wel. Daar moeten de Provinciale Staten ook voor zorgen. Openbaar vervoer, zoals bussen en treinen, is beter voor het milieu dan auto s. Daarom vindt de Partij voor de Dieren dat het openbaar vervoer goed en goedkoop moet zijn. Dan kan iedereen er makkelijk gebruik van maken. Fietsen is ook milieuvriendelijk. Dus moeten er meer fietspaden komen in de provincies. Er wordt veel gebouwd in de provincies. Huizen, kantoren, industrieterreinen en wegen. Het mooie landschap met bomen en weilanden verdwijnt steeds meer. De Partij voor de Dieren wil dit niet. Er moeten geen nieuwe wegen meer bij komen. Als er meer bedrijven en huizen nodig zijn, moeten die gebouwd worden in gebieden waar nu ook al gebouwen staan. Lege kantoren kunnen bijvoorbeeld omgebouwd worden tot huizen. Zo hoef je de laatste stukjes natuur niet vol te bouwen. De Partij voor de Dieren vindt dat we zuinig moeten zijn met ons voedsel en met de grondstoffen die we gebruiken. Grondstoffen zijn de dingen die we gebruiken om spullen van te maken. Sommige grondstoffen kunnen op raken. We kunnen er zuiniger 6

mee omgaan, bijvoorbeeld door de spullen na het gebruik weer uit elkaar te halen en de grondstoffen opnieuw te gebruiken (dat heet recyclen). Zo blijft er nog wat over voor de mensen die na ons komen. Als we deze problemen aanpakken, wordt de wereld een mooie en gezonde plek waar wijzelf en de mensen die na ons komen een goed leven kunnen hebben. 7

Zorg voor dieren De Partij voor de Dieren vindt dat we goed voor dieren moeten zorgen. Er leven in de provincies veel dieren, niet alleen in de bioindustrie, maar ook in de natuur en bij de mensen thuis. De Partij voor de Dieren vindt dat we dieren niet moeten behandelen als dingen, maar als wezens met gevoel. We moeten ze dus niet gebruiken voor circussen, voor bontjassen, voor sportvissen of voor andere dingen die mensen leuk vinden maar dieren niet. Er zijn in de provincies in Nederland veel wilde dieren. Meer dan je misschien denkt. Er zijn ganzen, hazen, vissen, egels, muskusratten en vossen. Er zijn zelfs damherten, edelherten en wilde zwijnen. Op veel van deze dieren wordt gejaagd. Voor het plezier of omdat mensen vinden dat de dieren lastig zijn of dingen stuk maken. Heel veel ganzen worden vergast. Muskusratten worden met vallen gedood. Jagers jagen op konijnen, vossen, wilde zwijnen en herten. De Provinciale Staten moeten ervoor zorgen dat jagen niet meer mag en wilde dieren niet meer gedood mogen worden. Als wilde dieren eten van het land van de boer, zijn er wel andere manieren om dat te stoppen, dan ze dood te schieten. Jagen voor het plezier is al helemaal niet nodig. Wilde hoefdieren, zoals zwijnen, damherten en edelherten, mogen gewoon vrij door Nederland lopen, vindt de Partij voor de Dieren. In de stad, de weilanden en de bossen kunnen wilde dieren gewond raken. Vaak komt dit door mensen, bijvoorbeeld omdat een dier wordt aangereden door een auto. De Partij voor de Dieren wil dat de provincies zorgen voor een goede opvang van de gewonde dieren. Er moeten dus genoeg dierenambulances en opvangplekken zijn. Zoals goede vogelopvang en asielen. Veel mensen in Nederland hebben een huisdier zoals een kat of een hond. Ook hiervoor moet de provincie zorgen. Bijvoorbeeld door de gemeentes te helpen bij de hulp aan huisdieren die mishandeld of weggelopen zijn. Er zijn ook katten die eerst bij een baasje woonden maar nu in de natuur. Dat zijn verwilderde katten. De Partij voor de Dieren vindt dat verwilderde katten niet mogen worden gedood. Zij kunnen 8

beter worden gevangen en gecastreerd, zodat zij geen kleine katjes meer kunnen krijgen. Dat is een betere manier om geen nieuwe verwilderde katten te krijgen, dan de katten te doden. 9

Het goede voorbeeld geven De Partij voor de Dieren vindt dat mensen vrij moeten kunnen leven op de manier die zij zelf willen. Zij mogen alleen niet de vrijheid van andere mensen en dieren afnemen. Iedereen moet kunnen zeggen wat hij vindt in Nederland. Dat is de vrijheid van meningsuiting. De Partij voor de Dieren vindt dat heel belangrijk. De Partij voor de Dieren vindt ook dat mensen elkaar niet mogen discrimineren. Iedereen moet hetzelfde behandeld worden. Het maakt niet uit welke huidskleur je hebt, of je een man bent of een vrouw, of je een homo bent of een hetero, en of je een handicap hebt of niet. De provincies in Nederland moeten daarom discriminatie tegengaan. Het is belangrijk dat mensen in een provincie weten wat de overheid doet. Daarom moet de overheid van een provincie bekend maken wat zij allemaal besluiten. Ook moet vaak de mening van de inwoners van de provincie gevraagd worden bij moeilijke beslissingen. Dat heet een referendum. Kunst en cultuur is heel belangrijk voor mensen. Daar moet niet op bezuinigd worden, vindt de Partij voor de Dieren. Verder vindt de Partij voor de Dieren dat de overheid zelf het goede voorbeeld moet geven aan de mensen die in de provincie wonen. De mensen die werken bij de provincie moeten daarom een dag per week geen vlees eten, en geen bedreigde diersoorten meer eten zoals paling, kabeljauw en tonijn. Ook moeten ze met de trein reizen in plaats van met de auto. De gebouwen van de provincie moeten geen energie verspillen. En de bedrijven die werk doen voor de provincie moeten milieuvriendelijk zijn. 10

Waarom zou jij Partij voor de Dieren stemmen? Het is belangrijk dat er in de provincies in Nederland goed voor de dieren en de natuur gezorgd wordt. Het is ook belangrijk dat de lucht en het water in de provincies schoon en gezond zijn. Voor de kwetsbare mensen en dieren in de provincies moet goed gezorgd worden. Dat vindt de Partij voor de Dieren. Als jij ook dat ook vindt, en je vindt dat het in de politiek niet alleen over geld moet gaan, dan kun jij Partij voor de Dieren kiezen op 18 maart bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten in jouw provincie. De dieren worden daarmee geholpen en jouw provincie wordt een schonere en mooiere provincie om in te wonen. Er is in Nederland niet één andere politieke partij die speciaal voor de dieren opkomt. Mogen de dieren op je rekenen? Op 18 maart mag jij kiezen! 11