Verkiezingsprogramma ChristenUnie- SGP in begrijpelijke taal

Vergelijkbare documenten
Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar!

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

Geloof in Leusden. Lijst 5. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal Gemeente Leusden Wat vindt de ChristenUnie-SGP belangrijk voor Leusden!

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

Verkiezingsprogramma. in eenvoudige taal

Twenterand 21 maart 2018 Stem voor verandering

VERKIEZINGS PROGRAMMA KAMPEN

Verkiezingsprogramma in gewone taal. Middelburg

Verkiezingsprogramma

Samenleven doe je niet alleen!

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN EENVOUDIGE TAAL

Lees Zoek op Om over na te denken

Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN MAKKELIJKE TAAL SAMEN WERKEN AAN EEN EERLIJK EN GROEN ROTTERDAM ROTTERDAM

In Arnhem worden op woensdag 21 maart gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Je mag dan stemmen welke mensen in de gemeenteraad komen.

Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht

Module 7 Staatsinrichting en rechtsstaat

Gemeenteraadsverkiezingen 2018 Hart voor Bunschoten

TIJD VOOR VERANDERING VERKIEZINGSPROGRAMMA

Verkiezingsprogramma. Kies voor de ander. Gewoon oog voor elkaar

VOOR VERANDERING HET EUROPESE PROGRAMMA IN GEMAKKELIJKE TAAL.

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

Goed onderwijs Goede zorg Goed wonen

IN DE TREIN LES 1. Meer of minder

Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Stellingen Stemwijzer beter begrijpen

Dinie Ea van Oort Verhaalland Taalleerlijn

Noach bouwt een ark Genesis 6-8

Voor jou! Dit boek is voor jou. Het gaat over God. En over God en jou samen. Over Gods liefde voor jou.

oog voor ZWOLLE oog voor elkaar IN GEWONE TAAL VERKIEZINGSPROGRAMMA

HANDLEIDING Leerkracht

Boodschappen van hoop...door leerlingen van Pricoh en het Roelof van Echten College

Deze partijen doen mee aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer in Naam van de partij. Vrijheid en Democratie VVD. Arbeid P.v.d.A.

Wie bestuurt de provincie?

Waarom een Zondagboek?

Spreekopdrachten thema 1 Voorstellen

3t/m5. thema: Groep. De Meester bij de meesters WIE GEEF JIJ EEN. Lucee woont in Sierra Leone. Lees haar verhaal!

Exodus God zal er zijn

Exodus 3-4 God zal er zijn

Jezus maakt mensen gelukkig

De jeugd van je opa en oma

Kom op, Maarten, je moet naar school! Moeder geeft haar jongen een duwtje. Even later loopt Maarten door de straten van Mansfeld. Dat is de stad waar

ZOEK HET UIT! KinderBijbelKeet-week Grote Kerk Hilversum. 28 tot en met 31 augustus. dit boekje is van:.

Liturgie Kom-in-de-kerk/aangepaste dienst Emmen, 14 april 2019 thema: wie is Jezus voor jou? m.m.v. De Notenkrakers

Naam: En jij..? Esther durft! Kinderdienst 3 februari 2019 CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE KERK NIEUWE PEKELA

ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge!

Abdul Fatah al-sisi 90% is moslim, 10% is christen

Onderzoek Provinciale verkiezingen 2015

Spreekopdrachten thema 1 Voorstellen

Lesbrief Iedereen betaalt belasting

Stem ook! Woensdag 18 maart kiezen we twee keer

Uitleg van het thema. De Bijbel wereldwijd

Bijbellezing: Johannes 14 vers 1 tot 12. Tom, Tom is altijd goed Kom, kom nou zeg, is dat zo?

mi nis ter pre si dent minister president

Wie bestuurt de provincie?

Jezus en jij. Eerste Communieproject 53. Jij bent gedoopt

Baalderdienst Zondag 26 maart 2017

Spreekbeurtinformatie Millenniumdoelen

U leert in deze les om een mening vragen. U wilt dan weten wat iemand vindt.

Nieuwe geboorte in het koninkrijk. les 1 FOLLOW

Belijdenis doen, Eerste Pinksterdag 2019

Meer over China Taal: Hoofdstad: Inwoners: Regeringsleider: Religie:

Studielessen voor 4-7 jarigen. HANDLEIDING

Maak Deventer mooier met de ChristenUnie!

Melkweg. Goede reis. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Reizen

VERKIEZINGEN EUROPEES PARLEMENT Donderdag 23 mei 2019 BEPAAL MEE WIE IN DE EUROPESE UNIE BESLISSINGEN GAAN NEMEN. Den Haag

De wereld op zijn kop! Kan de wereld op zijn kop staan? Met gym heb je het vast wel eens geprobeerd Op je kop staan, bedoel ik, soms lukt het

VVD. De VVD wil dat de overheid zich weinig bemoeit met de economie. Mensen en bedrijven weten zelf wel wat goed voor ze is.

Zo werkt het BIDDEN. Bidden Dezelfde gebedsopdrachten komen telkens weer terug, fijn vertrouwd. Het helpt kinderen vaak om gericht te bidden.

Verkiezingsprogramma. Al bijna 20 jaar uw lokale partij! Samen voor Veiligheid en Zorg voor elkaar

BIJLAGE 10 Bijbelverhalen en Heiligenverhalen (startbijeenkomst)

VERKIEZINGSKRANT woensdag 20 maart 2019


1. Heeft u gestemd tijdens de verkiezingen van 18 maart 2015?

Kerstviering 2009 Laat iedereen het horen. Groep 0, 1 en 2 CBS Shalom

Gezang 328: 1,2,3 Groet Als gebed zingen: Opw. 125: Heer ik kom tot U. Waar gaan we straks voor bidden? (inventarisatie)

Exodus 22,20-26 Niet misbruiken, maar hoop geven

Thema van vandaag : Vraag iemand je te helpen!

MOEDER zit aan tafel te schrijven. OPA leest in een stoel een boek. MADELIEF staat voor het raam. MADELIEF Opa blijft voor altijd bij ons, hè mam?

1. (DIA 2) Wie weet welke politieke partijen meedoen?

Stemmen Provinciale Staten en waterschapsverkiezingen 2015

Stemmen Verkiezingen Europees Parlement 2019

10 - verbindt jongeren. Dit Kompas is van: OKTOBER 2017 NUMMER 3B

Boekje over de kerk. voor kinderen van ca jaar gemaakt door de jongste catechisatiegroep

Mijn ouders zijn gescheiden en nu? Een folder voor jongeren met gescheiden ouders over de OTS en de gezinsvoogd

Verklarende woordenlijst

Lieve gemeente, beste jongens en meisjes,

Bijbellezing: Johannes 4 vers Zit je in de put? Praat es met Jezus!

Eerst zien, dan geloven

Inhoud. Woord vooraf Ik haat de dood 11 Overdenking bij 1 Korintiërs 15:

Hoofdstuk 9 Dit hoofdstuk gaat over: andere rechten van cliënten

Mo is een klein meisje en haar ouders zijn asielzoekers. Wat is een asielzoeker?

i Een minister is politiek verantwoordelijk voor een bepaald onderwerp in

Liturgie bij de Kinderdienst op zondagochtend 19 april 2015

Welke lijsttrekker zou volgens jou de beste minister-president zijn?

Jezus kreeg de straf voor onze zonden, wij ontvangen vergeving en vrede. Jesaja 53:4-6 en 1 Petrus 2:24

Veilig Thuis. Werkboekje voor kinderen en ouders bij een tijdelijk huisverbod

Transcriptie:

Verkiezingsprogramma ChristenUnie- SGP in begrijpelijke taal

Over een paar weken kiezen alle Brabanders een nieuw bestuur voor de provincie. Op 7 maart. Jij kunt ook kiezen. Stemmen noemen we dat. Als je stemt, kies je voor de politieke partij die jij het beste vindt. In deze folder leg ik uit wat mijn partij belangrijk vindt. Voor kinderen. Voor zieken. Voor arme mensen. Voor dieren. Ik kies ChristenUnie-SGP. Ik vind die het beste. Jij ook? Stem dan ChristenUnie-SGP. Hermen Vreugdenhil Lijsttrekker

Een politieke partij Je stemt dus op een politieke partij. Dat is een groep mensen met plannen voor Brabant. Er zijn veel partijen. Ze hebben allemaal een naam. De partij die de meeste stemmen krijgt, heeft gewonnen. Deze partij mag de baas zijn. Vaak doet de partij dat samen met een andere partij Een nieuw bestuur? Elke vier jaar komt er een nieuw bestuur. Het bestuur is de baas in Brabant. Het bestuur maakt regels en afspraken voor Brabant. Het bestuur, dat is de commissaris van de koningin, samen met de gedeputeerden, zo noemen we de ministers van Brabant. Elke vier jaar komen er nieuwe gedeputeerden. Alleen de commissaris die blijft de commissaris. Kiezen is stemmen Je mag kiezen als je achttien jaar of ouder bent. Kiezen voor een nieuw bestuur heet stemmen. Met de post krijg je een oproepkaart. Op die kaart staat waar je mag stemmen. Op die kaart staat wanneer je mag stemmen. Die kaart neem je mee als je gaat stemmen. Je krijgt ook een lijst met alle namen thuis. Op die lijst staan alle namen van alle partijen. Maar op wie moet je nu stemmen? Verkiezingsprogramma Wil je weten op wie je moet stemmen? Dan is het slim om het verkiezingsprogramma lezen. Elke partij heeft er één. In het verkiezingsprogramma staat wat de partij belangrijk vindt voor Brabant.

De ChristenUnie-SGP De ChristenUnie-SGP is een politieke partij. Het is een christelijke partij. De mensen van de ChristenUnie-SGP geloven in God en in Jezus. Ze lezen de Bijbel. Ze vinden het belangrijk dat het bestuur naar God luistert. Ze vinden het belangrijk dat alle mensen naar Hem luisteren. Dit is het verkiezingsprogramma van ChristenUnie-SGP. Dit vindt de ChristenUnie-SGP belangrijk voor Brabant. Lees maar! Zorgen voor het gezin De ChristenUnie-SGP vindt kinderen belangrijk. De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat kinderen het fijn hebben thuis. De ChristenUnie-SGP vindt dat vaders en moeders niet alleen maar moeten werken. Maar ook thuis kunnen zijn, als ze dat willen. Om voor hun kinderen te zorgen. De provincie moet gezinnen meer geld geven. Zodat vaders en moeders goed voor hun kinderen kunnen zorgen. Zorgen voor arme mensen Er zijn veel arme mensen. Ook in Brabant. Dat wist je misschien niet. Toch is het zo. De ChristenUnie-SGP wil dat arme mensen niet meer arm zijn. Daarom moeten ze meer geld krijgen. Zodat ze elke dag hun eigen eten kunnen kopen. Er zijn ook mensen die geen huis hebben. Dat is heel erg. De ChristenUnie-SGP wil deze mensen helpen. Zodat ze weer in een huis kunnen wonen.

Zorgen voor alle mensen God heeft mensen gemaakt. God vindt ieder mens belangrijk. De ChristenUnie-SGP vindt dat ook. Alle mensen mogen leven. Gezonde mensen, zieke mensen. Baby s die nog in de buik van de moeder zitten. Opa s, oma s. Mensen met een handicap. De ChristenUnie-SGP wil dat mensen vriendelijk voor elkaar zijn. Soms kunnen ouders niet voor hun kind zorgen. De ChristenUnie-SGP wil dat deze kinderen en ouders snel geholpen worden. Samen leven In Brabant wonen heel veel mensen. Wel twee miljoen! Alle mensen zijn anders. Ze zien er anders uit. Ze denken anders. Ze geloven anders. De ChristenUnie-SGP wil dat al die mensen vrede hebben. Met elkaar. Elkaar niet uitlachen omdat ze anders zijn. Of omdat ze er anders uitzien. Of omdat ze een ander geloof hebben. Maar dat mensen vriendelijk zijn voor elkaar. Zodat ze samen kunnen leven. In Brabant. Je eigen buurt Mensen moeten zich veilig voelen op straat. Daar wil de ChristenUnie-SGP voor zorgen. Mensen moeten elkaar niet gaan slaan op straat. Of schoppen. Het is fijn als je je veilig voelt in je buurt. De ChristenUnie-SGP wil goedkope huizen. Voor jonge mensen, burgers met een beperking en ouderen. De ChristenUnie-SGP wil voor de mensen in Brabant goede huizen bouwen in steden en dorpen. De ChristenUnie-SGP wil niet bouwen in de bossen.

Werk en rust Werken is fijn. Werken is goed. Je verdient dan geld om alles te betalen. Maar werk is niet het belangrijkste. Mensen moeten ook uitrusten. Dat vindt de ChristenUnie-SGP belangrijk. Zodat ze tijd hebben om voor elkaar te zorgen. Of om andere leuke dingen te doen. Er zijn ook mensen die geen werk hebben. De provincie moet hen helpen werk te vinden. Iedereen wil graag werken, ook mensen met een beperking. De ChristenUnie-SGP wil dat je dichtbij je huis kunt werken. De aarde God heeft de aarde gemaakt. Wij mogen voor de aarde zorgen. We moeten zuinig zijn op de aarde. Geen rommel op straat gooien. Maar in de prullenbak. Geen vieze stinkauto s. Schone auto s. Meer mensen in de bus. Of trein. Meer mensen op de fiets, dan wordt de lucht niet zo vies. De ChristenUnie-SGP vindt dat we goed voor de aarde moeten zorgen. De dieren en de planten God heeft de dieren gemaakt. Hij heeft ook de planten gemaakt. Wij moeten goed voor de dieren en de planten zorgen. Niet de dieren in kleine hokken stoppen. Maar ze een fijne plek geven om te wonen.

Fiets- en wandelpaden Vaak gaan we op bezoek. We nemen dan niet altijd de bus of de trein. De ChristenUnie-SGP wil veilige fiets- en wandelpaden. Veel mensen komen op vakantie in Brabant. De ChristenUnie-SGP wil voor deze mensen ook mooie fiets- en wandelpaden. En nu. Nu weet je wat de ChristenUnie-SGP belangrijk vindt voor Brabant. Je hebt het verkiezingsprogramma gelezen. Ga jij ook stemmen? Op 7 maart? Op de ChristenUnie- SGP? Doen hoor!