DE SCHOOLBUS. en andere korte verhalen. Josée Van Laer. in makkelijke taal

Vergelijkbare documenten
MARIAN HOEFNAGEL. De nieuwe buurt. Uitgeverij Eenvoudig Communiceren

Max van Olden DE JUISTE MAN. in makkelijke taal

Burny Bos. Knofje. Alle verhalen. Met illustraties van Harmen van Straaten. Leopold / Amsterdam

Rivka voelt tranen in haar ogen. Vader aait over haar wang. Hij zegt: Veel plezier, prinsesje. Vergeet je nooit wie je bent? Dan draait vader zich

KLEM. Katja en Udo in de schulden. Anne-Rose Hermer

Papa en mama hebben ruzie. Ton en Toya vinden dat niet leuk. Papa wil graag dat Ton en Toya bij hem op bezoek komen, maar van mama mag dat niet.

1 Kussen over mijn hoofd

Ik haat school. Ik ga weg! Tara loopt naar de deur.

Te huur HOOFDSTUK 4 WOORDEN. Kies het goede woord. 1 Ik woon in een flat op de vierde... a verdieping b appartement

MAMA MIA! FLYNN IS AL GROOT. * 1. Flynn en zijn broers Gil en Kato Dit is Flynn. Hij is vier jaar.

- je kan me wat - module 2. docere delectare movere. tekeningen -

SLOTSCÈNE VAN ISOLA. Hij draait zich om en wil vertrekken. BERNARD Wij doen het niet! Verbruggen draait zich verbaasd om.

Naar de bovenste verdieping

Leesboekje het huis. Leesboekje Het Huis Pagina 1

Ria Massy. De film van Abel

Bij H&M. Nederlandse Academie 02/ A2

- je kan me wat - module 2. docere delectare movere. tekeningen -

R O S A D E D I E F. Arco Struik. Rosa de dief Arco Struik 1

Wat gaan we doen? Kies uit: bijzondere dagelijks gratis aanstaande praktisch. 1 Dick en Anna gaan vrijdag trouwen. Dat is over twee dagen.

klasniveau Het verhaal Tekening 1 Tekening 4 Tekening 5 Tekening 2 Tekening 6 Tekening 3

Kijk ook op:

Prent 1 : Klaslokaal. De kinderen zingen rond de kerstboom.

De boekenbeer Module dans groep 1-2

Sammie is kwijt Sascha Duif Groep 3C van OBS t Hout in Helmond

Stil blijft Lisa bij de deur staan. Ook de man staat stil. Ze kijken elkaar aan.

Verhaal 1 ORPHEUS IN DE ONDERWERELD

Voor jou. Verhalen van mantelzorgers. Anne-Rose Hermer

Een meneer heeft veel ballonnen. Hij roept: Kinderen, kom erbij! Mijn ballonnen die zijn gratis. Wie wil een ballon van mij?

Alsof daar buiten iets interessants te zien is. Zwart zwart zwart, lampje, zwart zwart zwart. De metro raast onder de stad door.

Letters, woorden, boeken

Spreekopdrachten thema 3 Kinderen

Spreekopdrachten thema 3 Kinderen

1. Femmy. Net voordat Femmy door het klapdeurtje naar buiten loopt, draait ze zich om.

REGELS. Onderstreep de pluralisvorm in de zin.

Tekening voorkant: Tara van Veen. Tekeningen binnenin: Alette Straathof. Leeftijd: jaar AVI: E3 M4. Lettertype: Dyslexie

Op het schoolplein is het druk. Er staan grote kinderen in groepjes te praten. De kleintjes spelen in de zandbak. Een bal vliegt over het plein.

Het nachtmerrieneefje

Brieven van Ama welpen

april 2013 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Buschauffeur

Voor Indigo en Nhimo Papahoorjeme_bw.indd :02

Roos Hensen Fijn wonen vragenlijst. Ben jij blij met je huis en de spullen die erin staan? Beantwoord de volgende vragen om daar achter te komen.

Miauw! Miauw!

Wat? Ambers mond valt open. Krijg ik dertigduizend euro? De notaris knikt. Dat klopt. Gefeliciteerd. Liz weet ook niet wat ze hoort.

Hey Russel! EEN BIJZONDERE VRIENDSCHAP. marian hoefnagel

sarie, mijn vriend kaspar en ik

2002/2003 SPREKEN EXAMEN I. Voorbeeldexamen Tijdsduur ± 30 minuten. Opgavenboekje. Examennummer kandidaat: Aanwijzingen. Staatsexamen Nederlands

1. Joris. Voor haar huis remt Roos. Ik ben er. De gordijnen beneden zijn weer dicht.

oké, ik kom eraan! Tom grabbelt in zijn rugzak naar zijn fietssleutel. Waarom maken ze die dingen dan ook niet wat groter? In het andere vak dan?

Melkweg. De deur op slot. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Wonen: Veilig wonen

Een ontgoocheling. Willem Elsschot, Naverteld in eenvoudig Nederlands door Astrid Elbers

Kinderen zullen zich graag herkennen in de grappige kleine Bever. En wie wil er niet zo n lieve, grote Beer als vriend?

ACTIVITEIT 1 : Verhaaltje «Joris en de Ikkietikkietijd»

Keetje zucht. Wat duurt het lang! Maar wacht... Daar komt een auto de straat in rijden. Hij stopt achter de verhuiswagen en er stappen twee mensen

Spreekopdrachten thema 4 Wonen

Als Jasmijn weer eens verliefd is, komt ze meteen naar Lonnie toe.

Kom op, Maarten, je moet naar school! Moeder geeft haar jongen een duwtje. Even later loopt Maarten door de straten van Mansfeld. Dat is de stad waar

Voorwoord van de schrijfster

Een nieuw leven. Een maand eerder. Zondag 25 juli

Groep 4. Beoordelingstoets begrijpend lezen. Toets 1 (na thema 2) 2. Dit is een verhaaltje, maar de zinnen staan door elkaar. Zoek de eerste zin.

Muis heeft tikkertje gespeeld met Draak. Het is al donker als ze naar huis wil. Muis moet nog een heel eind door het bos.

Scene 1: Rollen: heks. Katrijn

AMIGA4LIFE. Hooggevoelig, wat is dat? T VLAARDINGEN

Gemeente van onze Heer Jezus Christus, lieve mensen, jongens en meisjes,

De Nationale Stichting ter Bevordering van Vrolijkheid

Marlies Verhelst. Geraakt

Melkweg. Help je mee? Lezen van Alfa A naar Alfa B. Vrijwilligerswerk

Soms is er thuis ruzie Dan is mama boos en roept soms omdat ik mijn speelgoed niet opruim Maar ik heb daar helemaal niet mee gespeeld Dat was Bram,

1. Vliegtuig neergestort

Jezus maakt mensen gelukkig

Verhaal voor Palmpasen, 20 maart 2016

Het speelhuis van Lotte en Nina

3 Bijna ruzie. Maar die Marokkanen en Turken horen hier niet. Ze moeten het land uit, vindt Jacco.

Een gevaarlijke vriend

Het allerleukste meisje

Verhaal- en kleurboek voor kinderen. Instituut voor Islamitische Studies en Publicaties

Gemaakt door Jette Somsen Klas 3G2 Datum Knalhard

tekst bij de volgende plaat:

Marleen loopt met de tijd Mee. Tekeningen en tekst: Dick de Jong

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

Meneer Promes komt de keuken in schuifelen met een brief in zijn hand. Hij komt op het juiste tijdstip, want Kyra is net klaar met dweilen.

Ik heb een nieuw horloge, zegt papa. Kijk.

Stan. Geschreven door. Eline Willemse. Illustraties van. Dick Rink

Robin. en het geheim van Dee en Aa

Boekverslag Nederlands Moordkuil door Karel Verleyen

Stomme trutten. Qatar, Qatar!, giechelen de meisjes voor het huis aan de overkant. Kelly heeft gelijk. Nu zijn ze op de fiets.

Elke middag loopt Fogg van zijn huis naar de Club. Om een spelletje kaart te spelen. Er wordt altijd om geld gespeeld. En als Fogg wint, geeft hij

De volgende dag gaat Xander werken, hij werkt bij een doe het zelf winkel. daar ziet hij ook iemand die verfspuitbussen kocht.

Lekker ding. Maar Anita kijkt boos. Hersendoden zijn het!, zegt ze. Die Jeroen is de ergste. Ik kijk weer om en zie hem meteen zitten.

Zomertijd Boekverslag 4: Gemaakt door: Jette Somsen Klas: 4G1 Datum:

Herman gaat met zijn dochter Lies naar de dierentuin. Joppie de hond gaat ook mee. Ze gaan gelijk naar de apen, die dicht bij de ingang zijn.

Dan pakt Peter met een glimlach het toestel op. Hallo? O, mijn god mijn god, klinkt een vrouwenstem.

In de ene hand draagt hij een koffer, in de andere een kistje. Bok is de nieuwe buurman van Kip. Hij is een professor, zegt Kat. Iemand die heel veel

Poppenkastverhaal kinderboekenweek 2004 thema: MUZIEK

Vlucht AVI AVI. Ineke Kraijo Veerle Hildebrandt. Kraijo - Hildebrandt Vlucht De Vier Windstreken. De Vier Windstreken AVI

En? zegt mijn moeder, die haar nieuwe zomerjurkje laat zien: Wat vind je ervan? Mooi. Ik zeg niets meer dan dat, want ik weet dat ik er geen verstand

Help, mijn papa en mama gaan scheiden!

hebben verzorgde tanden An Melis

De kattenboot AVI AVI

Transcriptie:

DE SCHOOLBUS en andere korte verhalen in makkelijke taal Josée Van Laer

Inhoud De bibliotheek 7 De deurklink 11 De schoolbus 17 De vacature 21 Het sollicitatiegesprek 25 Iemand helpen 29 Jacob wil werken 33 Oud papier 37 Het ziektebriefje 43 Tinus op restaurant 47 Vakantie 53 Het fototoestel 57 5

De bibliotheek Anna leest heel graag. Elke maand gaat ze naar de bibliotheek en leent dan 20 boeken. Die leest ze allemaal. Ze leest in de keuken, ze leest in de woonkamer, ze leest in de badkamer en op de wc, en ze leest ook in bed. Haar man Peter begrijpt dat niet. Hij leest niet graag. Hij kijkt liever naar actiefilms op tv. s Avonds kijkt hij tv en leest Anna een boek. Dat is geen probleem. Alleen als Peter wil slapen en Anna wil lezen in bed, is er een probleem. Dan moet Anna met haar boek naar de woonkamer verhuizen. Vandaag gaat Anna weer naar de bibliotheek. Ze heeft haar 20 boeken uitgelezen en gaat nieuwe boeken halen. Anna gaat graag naar de bibliotheek. Het is er heerlijk rustig. Al zijn er altijd veel mensen. Ze lezen de krant of een boek. Er zijn ook mensen die studeren. En sommige mensen werken aan de computer. 7

Anna neemt de tijd om nieuwe boeken te zoeken. Ze begint al te lezen in de bibliotheek. Ze leest enkele bladzijden. Dan weet ze of het een mooi boek is of niet. Vandaag heeft Anna een heel mooi boek gevonden. Ze begint te lezen in de bibliotheek en kan niet stoppen met lezen. Het is een spannend verhaal. Ze wil weten hoe het verdergaat. Dus blijft ze lezen. Ze zoekt een rustig hoekje in de leeszaal waar niemand haar stoort. Ze hoort de luidspreker niet. Iemand zegt dat de bibliotheek gaat sluiten. Anna hoort niets. Ze is verdiept in haar boek. Ineens merkt ze dat het donker wordt. Hoe kan dat nu? Dan ziet ze op haar horloge dat het 20.30 u is. De bibliotheek sluit om 20 u. Anna neemt haar boeken en wil naar de balie gaan. Maar er is niemand meer. Dan wil ze haar boeken achterlaten en naar buiten gaan. Maar de deur is op slot. Alle deuren zijn op slot. Hoe kan dat nu? Iedereen is weg, en niemand heeft gezien dat Anna nog in de bibliotheek was. Ik bel Peter, denkt Anna. Ze zoekt haar gsm in haar handtas. 8

Maar ze vindt haar gsm niet. Die heeft ze thuisgelaten om op te laden. Wat nu? Dit vindt Anna niet plezant. Ze wil naar huis. Maar ze denkt: ik zal eerst mijn boek uitlezen. Dan ga ik een telefoon zoeken. Anna doet het licht aan en leest verder. Ze kan niet stoppen met lezen. Ze hoort niets meer. Peter, haar man, is ongerust. Anna is nog niet thuis, en de bibliotheek is al lang gesloten. Hij neemt zijn fiets en rijdt naar de bibliotheek. Daar staat de fiets van Anna. En er brandt nog licht in de bibliotheek. Maar alle deuren zijn op slot. Peter belt de politie. Die belt de directeur van de bibliotheek. De directeur komt met de sleutel van de bibliotheek, en de politie en Peter gaan naar binnen. Daar zit Anna te lezen. Ze hoort lawaai. Ze ziet Peter en de politie. Kunnen jullie even wachten?, vraagt ze. Mijn boek is bijna uit. Maar ze is wel heel blij dat ze niet in de bibliotheek moet slapen. 9

De deurklink Joris en Jolanda wonen in een groot huis in Antwerpen. Ze hebben een dochtertje, Rosa. Rosa is 1,5 jaar. Het is een heel lief en vrolijk kindje. Het huis waarin Joris en Jolanda wonen is een oud huis. Ze hebben het laten verbouwen. Nu is het bijna een nieuw huis. Er zijn twee appartementen in het huis. Boven Joris en Jolanda wonen Frank en Vera en hun kinderen. Achter het huis is een tuintje. En daarachter zijn de achtertuinen van andere huizen. Op de tweede verdieping is een badkamer. Achter de badkamer is een balkon. Daar hangt Jolanda altijd de was op. De deur naar het balkon heeft nog geen klink aan de kant van het balkon. Aan de kant van de badkamer zit een oude klink in de deur. Jolanda vraagt aan Joris of hij een nieuwe klink wil kopen. Joris antwoordt: Ik heb gezocht naar een klink, maar ik heb niet de juiste klink voor deze deur gevonden. Je moet de deur altijd een beetje open laten als je op het balkon bent. Want als je ze dicht doet, valt ze in het slot. Dan kan je ze niet meer openmaken. 11

Dat doet Jolanda. Ze laat de deur altijd een beetje open als ze naar het balkon gaat. Joris gaat op reis met enkele vrienden. Hij gaat voor drie weken naar de Verenigde Staten. Nu is Jolanda alleen thuis met Rosa. Ze moet alles alleen doen. Op Rosa passen, eten maken, de was doen, opruimen en poetsen, boodschappen doen... Op een dag doet Jolanda de was. Daarna wil ze de was drogen. Ze haalt de was uit de wasmachine en steekt alles in een mand. Zo kan ze de was ophangen op het balkon, aan de wasdraad. Rosa is bij Jolanda, in de badkamer op de tweede verdieping. Ze babbelt tegen haar moeder. Jolanda stapt het balkon op, met haar mand was. Ze begint de was op te hangen en kijkt ondertussen naar Rosa, die in de badkamer is. Rosa lacht naar haar moeder. Dan duwt Rosa de deur naar het balkon dicht. De deur valt in het slot. Jolanda staat op het balkon en Rosa staat in de badkamer ernaast. Jolanda kan de deur niet meer opendoen, want de deur heeft dus geen klink aan de kant van het balkon. 12

Jolanda schrikt erg. Ze begint te roepen naar de bovenburen. Frank! Vera! Er komt geen reactie. Jolanda hoort muziek in hun appartement. Ze roept nog wat harder. Weer geen reactie. Nu is Jolanda in paniek. Rosa is alleen in de badkamer. Ze is nog zo klein en Jolanda kan niet bij haar komen. Rosa lacht vrolijk naar haar, ze begrijpt niet wat er gebeurd is. Jolanda begint nu héél hard te roepen naar haar bovenburen. FRANK!!! VERA!!! Maar ze horen haar niet. Jolanda wordt radeloos. Wat moet ze doen? Dan draait ze zich om en ziet dat een vrouw in haar achtertuin naar Jolanda staat te kijken. Jolanda roept: Mevrouw, kunt u mij helpen? Mijn dochtertje van 1,5 jaar is alleen in de badkamer en ik kan niet meer binnen. De deur is in het slot gevallen! Kunt u aanbellen bij mijn bovenburen en vragen of ze de deur komen opendoen? De vrouw haast zich. Ze gaat naar het huis van Joris en Jolanda en belt aan bij de bovenburen. Ze vertelt over Rosa en Jolanda. Gelukkig hebben Frank en Vera een sleutel van de voordeur. Even later staat Vera in de badkamer bij Rosa. 13

Ze doet de deur open voor Jolanda. Jolanda is zo opgelucht... En Rosa, die babbelt en lacht vrolijk verder. Een week later komt Joris thuis. Jolanda vertelt hem wat er gebeurd is. De volgende dag heeft Joris de juiste klink gevonden voor de deur tussen de badkamer en het balkon. 14