Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Vergelijkbare documenten
Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht

kiezen met een handicap verkiezingsprogramma partij voor de dieren uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

Wat wil de Partij voor de Dieren?

Hou vast aan je idealen. Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal

Dieren, natuur en milieu in alle Staten. verkiezingsprogramma partij voor de dieren in eenvoudige taal

VERKIEZINGS PROGRAMMA KAMPEN

VOOR VERANDERING HET EUROPESE PROGRAMMA IN GEMAKKELIJKE TAAL.

Zuid-Holland is een mooie provincie met grote steden en veel groen. Zuid-Holland is

Verkiezingsprogramma ChristenUnie- SGP in begrijpelijke taal

Verkiezingsprogramma

Europa. De plannen van D66 voor Europa Begrijpelijke versie. Tekst: D66 en Merel van Beeren

TIJD VOOR VERANDERING VERKIEZINGSPROGRAMMA

Verkiezingsprogramma. in eenvoudige taal

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN MAKKELIJKE TAAL SAMEN WERKEN AAN EEN EERLIJK EN GROEN ROTTERDAM ROTTERDAM

Twenterand 21 maart 2018 Stem voor verandering

Samenleven doe je niet alleen!

Goed onderwijs Goede zorg Goed wonen

Geloof in Leusden. Lijst 5. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal Gemeente Leusden Wat vindt de ChristenUnie-SGP belangrijk voor Leusden!

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar!

Thema 4 Platteland. Samenvatting. Meander Samenvatting groep 5

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden

Verkiezingsprogramma in gewone taal. Middelburg

Lesbrief 9: Wilde Dieren. in Nederland

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN EENVOUDIGE TAAL

Spreekbeurt Huisdieren (goed) houden

Goed onderwijs Goed klimaat Goed wonen

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk

LAAT DE WIND WAAIEN

Een gedeelte van een stad of een groter dorp. Een wijk bestaat uit meerdere buurten.

Dieren in de winter. Kids for Animals winter spreekbeurt. Brrr. Honden

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie

Vos. De kop-romplengte van 58 tot 90 cm met een staart van 32 tot 48 cm.

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

Ik ben Ingrid Slaa. Ik zit in de gemeenteraad voor de politieke partij de ChristenUnie.

Samen maken we Groningen

Streekproducten en eten uit de buurt

HANDIG EEN BUITEN- OF EEN BINNENKAT?

Spreekbeurt Hulp aan dieren in nood

IN DE TREIN LES 1. Meer of minder

de Dierenbescherming Spreekbeurt Beter Leven Kenmerk van

3. Van wie is de kreet? 4. Wat wil Albor met het zwijntje doen?

Werkblad Naut Thema 2: Planten en dieren

Wat weet jij over biologisch en over de bodem?

LESINSTRUCTIE GROEP 5/6

Thema: Noordpool, natuur, dieren, reizen, klimaat

JA: BETTER YN WETTER! VERKIEZINGSPROGRAMMA PVDA FRYSLÂN WETTERSKIP MAKKELIJK LEZEN

Leven onder de grond. Wie woont onder de grond? Stel vragen: Ben jij al onder de grond geweest? In een kelder, een tunnel, een grot?

In Arnhem worden op woensdag 21 maart gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Je mag dan stemmen welke mensen in de gemeenteraad komen.

LESINSTRUCTIE GROEP 7/8

( BIOLOGISCHE ) Akker- en tuinbouw. Vol met boerenwijsheid én leuke Wist je datjes... CAMPAGNE GEFINANCIERD MET STEUN VAN DE EUROPESE UNIE

Ons eten en het milieu

Egel. Kids for Animals Egel spreekbeurt. Egel kennis. Schemerdier. Houdt van planten

Lesbrief Iedereen betaalt belasting

Dierendag. Kids for Animals Dierendag. Een feest voor dieren. De geschiedenis

Verkiezingsprogramma. Kies voor de ander. Gewoon oog voor elkaar

Project Milieu-Kringloop. Week 1ABC: De leefomgeving

Letterlijk betekent de dierenbescherming: het beschermen van de dieren tegen de mens, omdat dieren niet voor zichzelf kunnen opkomen.

Stellingen Stemwijzer beter begrijpen

Woordenschat hoofdstuk /2017. Les 1

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

8 5 Aarde en heelal. Lees de vragen over de planeten in de tabel hieronder. Vragen over de planeten. Aarde Maan Mars

Veel veld voor vlees, weinig veld voor groenten

= iemand die vertelt of schrijft over het nieuws. = de politie zorgt ervoor dat het veilig is.

50 Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen geen lampen laten branden in kamers waar ze toch niet zijn? 52 Waarom stijgt de temperatuur?

Bedreigingen. Broeikaseffect

WAAR TREK JE DE GRENS? Hoe zouden we landbouwdieren moeten behandelen?

Module 7 Staatsinrichting en rechtsstaat

Het. Spreekbeurt pakket. Initiatief van:

Stroperij. Aangereden Wild. De boswachter. Stichting Groennetwerk GROENNETWERK GROENNETWERK NW-VELUWE STICHTING NW-VELUWE

Lesbrief DUURZAAM BOUWEN OPDRACHT 1 - WAT IS DAT, DUURZAAMHEID?

FACTSHEET. Hoe denken Nederlanders over natuur van het boerenland, in de stad en natuurgebieden?

De IJzertijd (van 800 tot 12 voor Christus).

Vertaling Aardrijkskunde Afval en energie

Egel informatiemap. De egel die in Nederland leeft is de West-Europese egel. Zijn wetenschappelijke naam is Erinaceus Europeus.

Wij, Nederlanders, hebben er ook veel nieuwe eetgewoontes bij gekregen. Dat komt door drie dingen:

OEFENSCHRIFT DEEL 3 A2-B1

Bio-industrie. Wat is de bio-industrie? Om hoeveel dieren gaat het eigenlijk. De legbatterij

Plan B voor de provincie Verkiezingsprogramma. in gewone taal Provinciale Staten 2019

Katten kunnen 15 tot 20 jaar worden! Als je een kat in huis haalt, dan moet je dus bereid zijn om er een hele tijd voor te zorgen.

Bij de tijd Groep 6 thema 2, les 1 Een middeleeuwse stad Werkblad 1. dit is Joris. hij werkt in de her-berg. hij is blij en voert de kip-pen,

Wildschade. DLV Plant

Docentenvel opdracht 19 (campagne voor een duurzame wereld en een samenwerkend Europa)

door Megan van den Berg

Van in de wei tot op je bord

Werkboekje op school. 1. Boerderijen in het Gooi en de Vechtstreek. Opdrachten: lezen, X aankruisen, invullen, doe-opdracht.

PROGRAMMA VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN EN WETTERSKIP

Fossiele brandstoffen? De zon is de bron!

Voor het welzijn van kind en school. Klas 3!

Alleen C: Van voedsel met veel calorieën, zoals frites en chocolade, krijg je veel energie.

Eekhoorn. Kids for Animals Eekhoorn spreekbeurt. Eekhoorn kennis. Woonplaats

8 DE VRAGEN VAN POL TAAK VAARDIGHEID MATERIAAL INTRODUCTIE KERN AFSLUITING

Start: Welk dier hoort bij...?

Inhoud. Voorwoord 5. Inhoud

Opwarming van de aarde

DASSENWERK. werkbladen opdrachten Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen. Locatie De Drie Linden Giersbergen 8 Drunen

foto: Vera Siemons Resultaten onderzoek naar klimaatbeleving Uitgevoerd door Gfk i.o.v. Achmea - oktober 2016

Beleef het wild! Het jaar rond

Transcriptie:

Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Verkiezingen in de provincie Op 18 maart 2015 zijn er verkiezingen in de provincie Utrecht. Iedereen die in Utrecht woont, mag dan stemmen. Jij ook, als je 18 jaar ouder of bent. Het is belangrijk om te stemmen op 18 maart. Want partijen met veel stemmen komen in de Provinciale Staten. De Provinciale Staten staan aan het hoofd van de provincie. Zij bepalen wat er in de provincie moet gebeuren. De Provinciale Staten bepalen bijvoorbeeld waar gebouwen, wegen, fabrieken en natuurgebieden komen. Zij houden ook in de gaten of de grond, het water en de lucht in de provincie Utrecht wel schoon zijn en ze bepalen of er op dieren gejaagd mag worden. Ook controleren ze of de mensen die deze beslissingen uitvoeren hun werk goed doen, en ook of de gemeentes in de provincie hun werk goed doen. Het is belangrijk dat de Partij voor de Dieren ook in de Provinciale Staten komt. Dan kan de Partij voor de Dieren van de provincie Utrecht een diervriendelijke en milieuvriendelijke provincie maken met veel natuur. De Partij voor de Dieren De Partij voor de Dieren is een partij die wil dat mensen goed omgaan met dieren, de natuur en het milieu. De meeste politieke partijen, zoals de VVD en het CDA, vinden geld het belangrijkste. Die partijen vinden het heel belangrijk hoe duur de dingen zijn of hoe hoog de huur is of hoeveel iemand verdient. Dieren en natuur vinden ze niet zo belangrijk. De Partij voor de Dieren vindt veel meer dingen belangrijk. De Partij voor de Dieren wil goed zorgen voor de dieren en voor kwetsbare mensen in de provincie Utrecht. Ook wil de Partij voor de Dieren dat Utrecht een gezonde provincie is om te wonen, met mooie natuur en schone lucht. Het moet dus niet alleen maar over geld gaan. Want alleen aan geld denken is niet goed voor de dieren en de mensen en het milieu. Verkiezingsprogramma Elke politieke partij heeft een verkiezingsprogramma. In een verkiezingsprogramma staat wat een partij belangrijk vindt. Als je het programma van een partij goed vindt, kun je voor die partij kiezen. De Partij voor de Dieren heeft ook een verkiezingsprogramma. Dat lees je nu. Hierin staat dat de Partij voor de Dieren het vooral belangrijk vindt dat mensen en dieren een goed leven hebben. Verder vindt de Partij voor de Dieren de natuur en het milieu heel belangrijk. 1

Gezonde landbouw en gezond voedsel De Partij voor de Dieren vindt het beter als ons eten in de buurt wordt gemaakt in plaats van ver weg. Veel van het eten dat je in de supermarkt koopt, wordt met een vliegtuig of een grote boot uit verre landen naar Nederland gebracht. Dat kost veel energie en is niet goed voor het milieu. Daarom is het beter dat het eten voor Nederlanders gewoon in Nederland wordt gemaakt. Groente, graan, aardappels en fruit worden tijdens het groeien vaak door de boer bespoten met gif. Door het gif gaan insecten er niet van eten. Dat wil de Partij voor de Dieren niet. Want gif is niet alleen slecht voor de insecten, maar ook voor andere dieren en voor de mensen die in de buurt wonen. Daarom wil de Partij voor de Dieren dat er zo min mogelijk gif wordt gebruikt. Vlees, kaas, melk en eieren komen van varkens, koeien, geiten en kippen. Van die dieren zijn er heel veel in de provincie Utrecht. De meeste van die dieren hebben geen fijn leven. Ze zitten met heel veel andere dieren opgesloten in kleine stallen of kooitjes. Ze komen nooit buiten. Ze kunnen bijna niet bewegen. Dat heet de bio-industrie of vee-industrie. De kippen in de bio-industrie groeien zo snel dat ze niet meer op hun pootjes kunnen staan. Er breken in de stallen vaak ziektes uit onder de dieren, zoals vogelgriep en Q-koorts. De dieren zijn zo zwak dat ze makkelijk ziek worden. De grootste stallen van de bio-industrie worden megastallen genoemd. De bio-industrie is niet alleen slecht voor dieren. Het is ook slecht voor het milieu. Want de bio-industrie gebruikt heel veel water en grondstoffen en maakt veel afval. De dieren uit de bio-industrie maken samen erg veel poep. Die poep noem je mest. Daarin zitten heel veel slechte stoffen, die meewerken aan het opwarmen van de aarde. De Partij voor de Dieren is daarom tegen de bio-industrie en tegen megastallen. Er moeten kleinere stallen komen waar dieren meer ruimte hebben en waar ze een normaal leven kunnen leiden. Daarom vindt de Partij voor de Dieren dat de provincie geen geld moet geven aan de bio-industrie en de megastallen. Het is beter kleine boerderijen te hebben waar de dieren een normaal leven kunnen hebben. Maar is er dan wel genoeg vlees voor iedereen als er minder megastallen komen? Waarschijnlijk is er dan niet zoveel vlees 2

meer als sommige mensen nu eten. Je helpt dus de dieren en het milieu als je minder vlees eet. De Partij voor de Dieren wil verder dat koeien gewoon in de wei mogen lopen. In de weilanden moeten schuurtjes komen waar de koeien en andere dieren kunnen schuilen als het erg slecht weer is. In de provincie Utrecht zijn natuurlijk ook veel vissen. Vissen kunnen pijn voelen en daarom is de Partij voor de Dieren tegen hengelen. Dat moet in de provincie Utrecht zo min mogelijk gebeuren. 3

Veel natuur De Partij voor de Dieren vindt natuur heel belangrijk. De provincie Utrecht heeft meer natuur nodig in plaats van minder natuur. Het is goed voor mensen en dieren als er meer planten en bomen zijn. Mensen worden blij en gezond van natuur om hun heen. Daarom wil de Partij voor de Dieren in Utrecht de volgende dingen: De natuur in de provincie Utrecht moet heel goed beschermd worden. Waar het kan, moet er meer natuur komen. De dieren die in de natuur in de provincie Utrecht leven moeten goed beschermd worden. Er mag niet meer op gejaagd worden, vindt de Partij voor de Dieren. Jaren geleden heeft de regering van Nederland besloten om een groot stuk natuur aan te leggen dat door heel Nederland loopt. Hier kunnen grotere dieren zoals herten, zwijnen en vossen leven. Maar dit grote natuurgebied komt er steeds maar niet. De Partij voor de Dieren wil dat dit grote natuurgebied nu eindelijk eens aangelegd wordt. Dieren zitten vaak vast in kleine stukjes natuur. Door wegen, hekken, steden, rivieren en industrieterreinen kunnen ze niet van het ene gebied naar het andere gaan. De Partij voor de Dieren wil dat natuur, zoals bossen en weiden, met elkaar verbonden wordt. Er moeten daarom meer bruggen, oversteekplaatsen en tunnels voor dieren komen. 4

Een gezonde omgeving De Partij voor de Dieren vindt een schoon milieu heel belangrijk. Milieu is de omgeving om je heen. Dus de natuur, de grond, het water en de lucht. We moeten zuinig zijn met grondstoffen. Grondstoffen zijn de dingen die we gebruiken om spullen van te maken. Sommige grondstoffen kunnen op raken. Daarom moeten we er zuinig mee zijn. Verder moeten we het klimaat niet verder opwarmen. Want dan krijgen arme landen meer problemen, omdat het daar nog droger wordt. Door klimaatverandering krijgen wij in Nederland ook problemen, omdat het water steeds verder stijgt. Daarom wil de Partij voor de Dieren dat de provincie goed voor het milieu zorgt en klimaatverandering tegengaat. Er moeten strenge regels zijn die het milieu beschermen. Milieuvervuilende bedrijven moeten weg. We moeten niet meer energie maken van vieze stoffen zoals gas, olie en kolen. Als je die verbrandt wordt de lucht vies en wordt de aarde warmer. Het is veel beter om energie te maken met windmolens en zonnepanelen. Daar wordt de lucht niet vies van. Dat moet dus ook in de provincie Utrecht. Het water in de provincie Utrecht is nu niet gezond en schoon. Dat wil de Partij voor de Dieren wel. Daar moeten de Provinciale Staten ook voor zorgen. Openbaar vervoer, zoals bussen en treinen, is beter voor het milieu dan auto s. Daarom vindt de Partij voor de Dieren dat het openbaar vervoer goed en goedkoop moet zijn, zodat iedereen er makkelijk gebruik van kan maken. Fietsen is ook milieuvriendelijk. Dus moeten er meer fietspaden komen in de provincie Utrecht. Er wordt veel gebouwd in de provincie Utrecht. Huizen, kantoren, industrie en wegen. Het mooie landschap met bomen en weilanden verdwijnt daardoor steeds meer. De Partij voor de Dieren wil dit niet. Er moeten geen nieuwe wegen meer bij komen. Als er meer bedrijven en huizen nodig zijn, moeten die gebouwd worden in gebieden waar nu ook al gebouwen staan. Ook kunnen lege kantoren omgebouwd worden tot huizen. Zo hoef je de laatste stukjes natuur niet vol te bouwen. Als we deze problemen aanpakken, wordt de wereld een mooie en gezonde plek waar wijzelf en de mensen die na ons komen een goed leven kunnen hebben. 5

Zorg voor dieren De Partij voor de Dieren vindt dat we goed voor dieren moeten zorgen. Er leven in de provincie Utrecht veel dieren, niet alleen in de bio-industrie maar ook in de natuur en bij mensen thuis. Er zijn in de provincie Utrecht meer wilde dieren dan je misschien denkt. Er zijn konijnen, vissen, egels, muskusratten, vossen, ganzen en andere vogels. Er zijn zelfs damherten, edelherten en wilde zwijnen. In het wild levende dieren mogen in de provincie Utrecht niet worden gedood, vindt de Partij voor de Dieren. Dat gebeurt nu wel. Heel veel ganzen worden vergast. Muskusratten worden met vallen gedood. En jagers mogen jagen op dieren zoals konijnen, vossen, wilde zwijnen en herten. De Provinciale Staten moeten ervoor zorgen dat jagen niet meer mag en dat dieren niet meer gedood mogen worden. Als wilde dieren eten van het land van de boer, zijn er wel andere manieren om dat te voorkomen dan ze dood te schieten. Jagen voor het plezier is al helemaal niet nodig. Wilde hoefdieren, zoals zwijnen, damherten en edelherten, mogen gewoon vrij door de provincie Utrecht lopen, vindt de Partij voor de Dieren. In de stad, de weilanden en de bossen van de provincie Utrecht kunnen dieren gewond raken. Vaak komt dit door mensen, bijvoorbeeld omdat een dier wordt aangereden door een auto. De Partij voor de Dieren wil dat de provincie Utrecht zorgt voor een goede opvang van de gewonde dieren. Er moeten dus genoeg dierenambulances en opvangplekken zijn. Zoals een vogelopvang en een egelopvang. Veel mensen in de provincie Utrecht hebben een huisdier zoals een kat of een hond. Ook hiervoor moet de provincie zorgen. Bijvoorbeeld door de gemeentes te helpen bij de hulp aan huisdieren die mishandeld of weggelopen zijn. Er zijn ook katten die eerst bij een baasje wonen maar nu in de natuur. Dat zijn verwilderde katten. De Partij voor de Dieren vindt dat verwilderde katten niet langer mogen worden gedood. In plaats daarvan moeten zij worden gevangen en worden gecastreerd, zodat zij geen kleine katjes meer kunnen krijgen. Dat is een betere manier om geen nieuwe verwilderde katten te krijgen. 6

Het goede voorbeeld geven De Partij voor de Dieren vindt dat mensen vrij moeten kunnen leven op de manier die zij zelf willen. Zij mogen alleen niet de vrijheid van andere mensen en dieren afnemen. Iedereen moet kunnen zeggen wat hij vindt in de provincie Utrecht. Dat is de vrijheid van meningsuiting. De Partij voor de Dieren vindt dat heel belangrijk. De Partij voor de Dieren vindt ook dat mensen elkaar niet mogen discrimineren. Dus iedereen moet hetzelfde behandeld worden. Het maakt niet uit welke huidskleur je hebt, of je een man bent of een vrouw, of je een homo bent of een hetero, en of je een handicap hebt of niet. De provincie Utrecht moet daarom discriminatie tegengaan. Het is belangrijk dat mensen weten wat de overheid doet. Dus de overheid van de provincie Utrecht moet bekend maken wat zij allemaal besluit. Ook moet vaak de mening van de inwoners van de provincie gevraagd worden bij moeilijke beslissingen. Dat heet een referendum. Kunst en cultuur is heel belangrijk voor mensen. Daar moet niet op bezuinigd worden, vindt de Partij voor de Dieren. Verder vindt de Partij voor de Dieren dat de overheid zelf het goede voorbeeld moet geven aan de mensen die in de provincie wonen. De mensen die werken bij de provincie moeten daarom een dag per week geen vlees eten, en geen bedreigde diersoorten meer eten zoals paling en kabeljauw en tonijn. Ook moeten ze met de trein reizen in plaats van met de auto. De gebouwen van de provincie Utrecht moeten geen energie verspillen. En de bedrijven die werk doen voor de provincie moeten milieuvriendelijk zijn. 7

Waarom zou jij Partij voor de Dieren stemmen? Het is belangrijk dat er in de provincie Utrecht goed voor de dieren en de natuur gezorgd wordt. Het is ook belangrijk dat Utrecht een gezonde en fijne provincie is om in te leven. Voor de kwetsbare mensen en dieren in Utrecht moet goed gezorgd worden. Dat vindt de Partij voor de Dieren. Als jij ook dat ook vindt, en je vindt dat het in de politiek niet alleen over geld moet gaan, dan kun jij Partij voor de Dieren kiezen op 18 maart bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten in Utrecht. De dieren worden daarmee geholpen en Utrecht wordt een schonere en mooiere provincie om in te wonen. Er is in Nederland niet één andere politieke partij die speciaal voor de dieren opkomt. Mogen de dieren op je rekenen? Op 18 maart mag jij kiezen! Hiltje Keller, lijsttrekker Partij voor de Dieren Utrecht 8