Lieveling. Kim van Kooten. in makkelijke taal. naar het verhaal van Pauline Barendregt

Vergelijkbare documenten
Kim van Kooten. Lieveling. Naar het verhaal van Pauline Barendregt

Help, mijn papa en mama gaan scheiden!

Oma Pleuntje en opa Joep

Cursistenboek Taalklas.nl Hoofdstuk 1 Het huis

Keetje zucht. Wat duurt het lang! Maar wacht... Daar komt een auto de straat in rijden. Hij stopt achter de verhuiswagen en er stappen twee mensen

Spekkoek. Op de terugweg praat zijn oma de hele tijd. Ze is blij omdat Igor maandag mag komen werken.

Gelukkig is er een iemand voor wie hij nooit bang is. Dat is zijn oma. Ze is de liefste oma van de hele wereld. Op vrijdagmiddag komt ze hem altijd

Schoolreis met zwaailicht

Miauw! Miauw!

januari 2015 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Ik huppel - BVP Hint Music 2015

ONDER DE PARAMARIBOOM

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

Best tof. Asma haalt haar schouders op. Ik weet niet eens of ik niet mag, zegt ze.

Rivka voelt tranen in haar ogen. Vader aait over haar wang. Hij zegt: Veel plezier, prinsesje. Vergeet je nooit wie je bent? Dan draait vader zich

Monsterfilm. De illustratie en het lesidee bij dit verhaal staan ook op

met tekeningen van ivan & ilia

MARIAN HOEFNAGEL. De nieuwe buurt. Uitgeverij Eenvoudig Communiceren

Voeten in de lucht. sofie! brult Donny. zeg dat het niet waar is! roept Donny.

Stil blijft Lisa bij de deur staan. Ook de man staat stil. Ze kijken elkaar aan.

Ze neemt nog een slok van haar rum-cola. Even lijkt het alsof de slok weer omhoogkomt.

1. Joris. Voor haar huis remt Roos. Ik ben er. De gordijnen beneden zijn weer dicht.

Hoera! Het regent - 4 t/m 7 jaar

MOEDER zit aan tafel te schrijven. OPA leest in een stoel een boek. MADELIEF staat voor het raam. MADELIEF Opa blijft voor altijd bij ons, hè mam?

1 Kussen over mijn hoofd

Pannenkoeken met stroop

De mevrouw tilt de schildpad op. Ze bekijkt hem van alle kanten. Tja, zegt ze dan. Een mannetje of een vrouwtje...? Eerlijk gezegd: eigenlijk heb ik

de aanbieding reclame, korting De appels zijn in de a Ze zijn vandaag extra goedkoop.

3 Bijna ruzie. Maar die Marokkanen en Turken horen hier niet. Ze moeten het land uit, vindt Jacco.

Een gevaarlijke vriend

gaat eronder staan blaffen. Kolletje en Dirk rennen naar hem toe. Je mag geen katten plagen, zegt Kolletje. Dat vindt Dirk ook. Je bent stout.

KIND TOCH! Een bad op straat

DOLLY IS EEN SUPERHELD

Ik heb een nieuw horloge, zegt papa. Kijk.

Op het schoolplein is het druk. Er staan grote kinderen in groepjes te praten. De kleintjes spelen in de zandbak. Een bal vliegt over het plein.

Bert schrikt Johan Bordewijk

1. Een bijzondere ontdekking

Jan en Noortje logeren bij opa en oma

De woonkamer. Er staan veel dozen in de woonkamer, er staat een bank en een kast die half in elkaar gezet is.

Prent 1 : Klaslokaal. De kinderen zingen rond de kerstboom.

Een knipoog van tante Wilma

Paul van Loon. Allemaal Onzin. Tekeningen Hugo van Look. Leopold / Amsterdam

juni 2015 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Naar de camping

Spekkie en Sproet en de vreemde ontvoering

juni 2014 vanaf 4 jaar De wieken van de molen tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof

Illustraties omslag en binnenwerk Esther Leeuwrik Ontwerp omslag Geert de Koning Vormgeving binnenwerk Hans Boshuyer

Als Jasmijn weer eens verliefd is, komt ze meteen naar Lonnie toe.

Soms is er thuis ruzie Dan is mama boos en roept soms omdat ik mijn speelgoed niet opruim Maar ik heb daar helemaal niet mee gespeeld Dat was Bram,

Als ze papa en mama hebben uitgezwaaid, gaan de opa s en oma s aan tafel met elkaar kletsen. Ze letten niet op Kolletje en merken ook niet dat Dirk

Lotte is er erg blij mee. Ik wilde altijd al een huisdier voor mezelf, zegt ze tegen opa. En nu heb ik er opeens een heleboel.

De ADHD van André Als het te druk is in je hoofd


De school is uit en ik steek het plein over naar het fietsenhok. Ik ben vandaag op de fiets naar school omdat we verkeersles hadden.

Storm in het bos. Storm in het bos. Isabel Versteeg Storm in het bos

Dan komt Pat op het bed terecht. Maar het gaat niet helemaal goed. Ho, buur, roept Pat, dit gaat mis!

mei 2014 vanaf 4 jaar tekst: Judith Nieken muziek: Ton Kerkhof Vogeltje, vogeltje - BVP Hint Music 2014

Oma, Tess en. Gerrit Klein. Narratio

Als ik vrijdagmiddag uit school kom, staat mijn moeder in de keuken. Ze heeft twee grote bood schappentassen vol lekkers gekocht voor het weekend en

Ik mag tien vriendinnen uitnodigen op mijn verjaardagsfeestje. De uitnodigingen liggen netjes naast elkaar op mijn bureau. Ik heb de namen heel dun

Het speelhuis van Lotte en Nina

Thijs gaat op reis. Een voorleesboekje

Het is stil in de klas. Iedereen zit te zweten boven een taaltoets. Een belangrijke, heeft meester Frank gezegd. Tijn legt zijn vel papier op de rand

Papa heeft zijn boek weggelegd en komt ook aan tafel zitten. Ik zal wel de gaatjes in de pinda s prikken. Dan kunnen jullie er een draad doorheen

Titel van de sketch: WAAR ZIJN DE KADOOTJES?

Help me, Zoey, zeg ik. Zoey kijkt verbaasd. Waarmee?, vraagt ze.

Jacques Vriens. De avonturen van Tommie en Lotje deel 1. Met illustraties van Kees de Boer. Van Holkema & Warendorf

Voor Indigo en Nhimo Papahoorjeme_bw.indd :02

In de hal wacht de mentor van 2a haar op. Hij geeft Nederlands. Voor de pauze heeft ze twee uur les van hem. Samen lopen ze naar het lokaal van 2a toe

Papa en mama hebben ruzie. Ton en Toya vinden dat niet leuk. Papa wil graag dat Ton en Toya bij hem op bezoek komen, maar van mama mag dat niet.

Max van Olden DE JUISTE MAN. in makkelijke taal

Waarom dit boek? 7. 1 De ik-fabriek, wat is dat? Lichaamsseintjes Je lichaam is net een fabriek 17

Vast Module theater groep 3-4

Esther Gerritsen. Dorst. de geus

En? zegt mijn moeder, die haar nieuwe zomerjurkje laat zien: Wat vind je ervan? Mooi. Ik zeg niets meer dan dat, want ik weet dat ik er geen verstand

Voorleesvµhaal EEN BIJZONDERE VERRASSING VAN DE DRIE JONGETJES. van MARIANNE BUSSER & RON SCHRÖDER

Johan van Caeneghem. Het Schemerhuis

ABC Cultuur. verhalen van Stella van Lieshout illustraties door Tjarko van der Pol

Micha kijkt Ruben aan. Hij trekt een gek gezicht. Micha houdt niet van puzzelen, want de puzzels die oma maakt, zijn altijd heel erg moeilijk.

ALFA A ANTWOORDEN STER IN LEZEN

Leesboekje het huis. Leesboekje Het Huis Pagina 1

december 2013 vanaf 4 jaar Met kerst tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof

Kijk ook op:

{p. 6 illustratie?} Zeg maar tegen de juf binnenwerk.indd 6

1. De tuin wordt opgeruimd

Naar de bovenste verdieping

Geen troep op de stoep In de vuilniswagen

Ik ben Stephanie. Ik ben Stephanie

Tornado. Maartje gaat voor het eerst logeren. s Nachts belandt ze met haar vriendinnetje Eva in een tornado en beleven ze een heel spannend avontuur.

januari 2013 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Winterwoorden - BVP Hint Music 2013

Burny Bos. Knofje. Alle verhalen. Met illustraties van Harmen van Straaten. Leopold / Amsterdam

Opa s zakmes. Anne en Roos Remijn. EigenZinniG

Televisie. binnenwerk_herrie 64 pagina s inclusief schutbladen_ indd 4

DE NAAM JON FOSSE. NAMNET (1995) Een toneelstuk. Vertaling Tom Kleijn ********** PERSONEN. Meisje Jongen Zus Moeder Vader Bjarne ***********

Kolletje leert zwemmen

Eh, ja. Héél raar. Dipak grijnst. Welke vlogger maakt nou gehéíme filmpjes! Je zet het toch straks op je YouTube-kanaal. Een vlogger wil toch dat

Hiphop in de modder. naar buiten!

Jos en zijn nieuwe vrienden

Sammie is kwijt Sascha Duif Groep 3C van OBS t Hout in Helmond

O S I E staat op de stoep en kijkt naar boven.

Leesboekje de kleding

Evelien van Dort. Evelien van Dort. Jasper & Julia en hun avonturen op Pleintje Zeven. Harmen van Straaten. Met illustraties van

Transcriptie:

Lieveling Kim van Kooten naar het verhaal van Pauline Barendregt in makkelijke taal

Moeilijke woorden zijn onderstreept en worden uitgelegd in de woordenlijst vanaf pagina 94. Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen

1975 De zwarte auto Het is vroeg; het is nog donker. We staan op de stoep voor ons huis, met onze koffers. Mama en ik. Ik ben jarig vandaag. Ik ben vijf geworden. Ik heb nog geen cadeautjes gehad. Mama heeft ook niet voor me gezongen. Ze had geen tijd. Ze moest veel dingen doen: koffers inpakken, zich opmaken, haar benen scheren en haar haar heel hoog föhnen. We wachten. Ik kijk naar de koffers. Misschien gaan we op vakantie. Maar vakantie kost geld, en dat hebben we niet. Ineens denk ik aan papa. 5

Hij komt ons halen, omdat ik jarig ben! Papa is een vieze, vuile stinkhufter, zegt mama. Hij woont bij een andere vrouw. Ik mag niet over hem praten. Maar ik kan wel aan hem denken. Vorig jaar heb ik een foto van hem gezien, bij oma. De foto viel uit een fotoboek. Krijg nou de vliegende tering, zei oma. Ze raapte papa op en bekeek hem. Hij was mooi en jong. Hij lachte. Ik vroeg aan oma waar papa nu was. Die is met de muziek mee naar Gouda, zei oma. Ze gooide de foto in de prullenbak. Ik wil weer naar binnen. Maar dan rijdt een zwarte, glimmende auto onze straat in. Mijn moeder begint wild te zwaaien. De auto stopt. Er stapt een man uit. Dit is papa niet, dat weet ik zeker. Deze man is oud. Ha, Pikkedoos, zegt mama. Zo, zegt de man. Dit is Puck. Ze wijst naar mij. Zo, zegt de man nog een keer. Hij zet de koffers in de achterbak en mij achterin de auto. Mama gaat voorin zitten. Mama, zeg ik. Ze hoort me niet. 6

Het bruine kasteel We zijn er, Puck, zegt mama. Waar?, vraag ik. Ze wijst naar een huis zo groot als een kasteel. Hier gaan we wonen, zegt ze, en ze stapt uit. Ik klim snel uit de auto en ren achter haar aan. Ik grijp haar rok. Mama. Wat is er? Laat mijn rok los. Alles is nog thuis. Nee, zegt ze. In Rotterdam is niks. Alles is hier. Laat nou mijn rok los. Ik laat haar rok los. Mama loopt naar de voordeur. Er is veel tuin. En een straat. Aan de overkant staat een politieman. Hij zwaait. Ik zwaai terug. Dan ren ik achter mijn moeder aan. De gang is hoog en breed. Er hangt een lamp met zilveren ijspegels. Ineens staat de man naast me. Ik hoor dat jij vandaag jarig bent, zegt hij. Ja, ik ben jarig. Ik was het alweer vergeten. Loop dan maar even mee, zegt de man. We gaan naar een andere kamer. Alles is hier donkerbruin. De muren, de bank, de stoelen, de kasten. Donkerbruin is zeker zijn lievelingskleur. 7

In het midden van de kamer staat een rode kinderfiets. Met een zilveren strik erom. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Maar mama weet het wel. O, Pikkedoos!, roept ze. Dat is toch veel te gek, joh! En kijk daar op de tafel, Puck. Daar ligt nog veel meer! Mama geeft de man een klapzoen. De man kijkt vies en doet een stap bij haar vandaan. En weet je, Puck, zegt mama. Hij is vandaag zelf óók jarig! Hij ziet er niet jarig uit. Hij lacht niet eens. Hoe oud ben jij geworden?, vraagt hij. Vijf, zeg ik. Ik twee keer vijf, zegt hij. We hebben geen cadeautje voor hem, zeg ik tegen mama. Dat geeft niet, zegt de man. Nee, hè, Pikkedoos? Ik ben je cadeautje!, lacht mama. De man zet me op mijn nieuwe fiets. Wat zeg je dan?, vraagt mama. Dank u wel, meneer. Meneer? Getverdemme, Puck. Weet je geen leukere naam voor hem? Ik kijk naar de man. Dank u wel, ome meneer. 8

Mijn moeder valt bijna op de grond van het lachen. Ome meneer!, giert ze. Ome meneer! Nou, Pikkedoos, je hoort het. Je denkt dat ik grappig ben. Maar Puck is nog veel grappiger! De man doet de deuren naar de tuin open. Hij leidt me op mijn fiets naar buiten. Ga maar fietsen, zegt hij en hij geeft me een duw. Ik val meteen om. Ze kan nog niet fietsen, joh, zegt mijn moeder. Ik sta op en lach. Ik doe net alsof ik geen pijn heb. Doe maar even lekker rennen, Puck, zegt mama. Ik ren rondjes door de tuin. Steeds harder. Ik houd mijn armen wijd als een vliegtuig. Ik schreeuw erbij. Maar dan krijg ik een hoestbui. Ze stikt bijna, zegt ome meneer. Ze moet weer binnen komen. Mijn moeder slaat op mijn rug, maar dat doet alleen maar pijn. Pak even een bekertje limonade, zegt ome meneer. Mama loopt de kamer uit. Je bent helemaal nat van het zweet, zegt de man. Hij trekt mijn T-shirt omhoog en legt zijn hand op mijn blote rug. 9

Zijn vingers glijden van boven naar onder. Ik knik en hoest nog even door. Vanavond mag je in bad, zegt hij. Het is fijn dat hij zich zo druk om me maakt. ~ ~ ~ We hebben Chinees gegeten. Om te vieren dat we nu in het bruine kasteel wonen. Ome meneer en ik zijn het samen gaan halen, met de zwarte auto. Ik mocht op zijn schoot zitten en het stuur vasthouden. Ik heb heel veel gegeten. Mama ook. Nu ligt mama op de bank tv te kijken. Ome meneer zit op zijn knieën in de badkamer. Hij trekt mijn T-shirt, broek en onderbroek uit. Dan pakt hij mij onder mijn oksels, om me in bad te tillen. Maar als ik er bijna ben, tilt hij me weer terug. Hm, zegt hij. Dat kan handiger. Hij probeert het op wel tien verschillende manieren. Potverdikkie, zegt hij steeds, als het mislukt. Ik lach bij elke potverdikkie harder. Dan heeft hij de handigste manier gevonden: met één hand onder mijn billen door. Hij zwiept me in bad, tussen de eendjes en de bootjes. 10

Ik mag er niet te lang mee spelen, want hij moet me ook nog wassen. Dat duurt lang. Het water wordt koud. Als ik eruit mag, krijg ik het nog kouder. Er zijn geen handdoeken. Hij droogt me af met zijn handen. 11