Lieveling. Kim van Kooten. in makkelijke taal. naar het verhaal van Pauline Barendregt
|
|
- Koenraad Bakker
- 5 jaren geleden
- Aantal bezoeken:
Transcriptie
1 Lieveling Kim van Kooten naar het verhaal van Pauline Barendregt in makkelijke taal
2 Moeilijke woorden zijn onderstreept en worden uitgelegd in de woordenlijst vanaf pagina 94. Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen
3 1975 De zwarte auto Het is vroeg; het is nog donker. We staan op de stoep voor ons huis, met onze koffers. Mama en ik. Ik ben jarig vandaag. Ik ben vijf geworden. Ik heb nog geen cadeautjes gehad. Mama heeft ook niet voor me gezongen. Ze had geen tijd. Ze moest veel dingen doen: koffers inpakken, zich opmaken, haar benen scheren en haar haar heel hoog föhnen. We wachten. Ik kijk naar de koffers. Misschien gaan we op vakantie. Maar vakantie kost geld, en dat hebben we niet. Ineens denk ik aan papa. 5
4 Hij komt ons halen, omdat ik jarig ben! Papa is een vieze, vuile stinkhufter, zegt mama. Hij woont bij een andere vrouw. Ik mag niet over hem praten. Maar ik kan wel aan hem denken. Vorig jaar heb ik een foto van hem gezien, bij oma. De foto viel uit een fotoboek. Krijg nou de vliegende tering, zei oma. Ze raapte papa op en bekeek hem. Hij was mooi en jong. Hij lachte. Ik vroeg aan oma waar papa nu was. Die is met de muziek mee naar Gouda, zei oma. Ze gooide de foto in de prullenbak. Ik wil weer naar binnen. Maar dan rijdt een zwarte, glimmende auto onze straat in. Mijn moeder begint wild te zwaaien. De auto stopt. Er stapt een man uit. Dit is papa niet, dat weet ik zeker. Deze man is oud. Ha, Pikkedoos, zegt mama. Zo, zegt de man. Dit is Puck. Ze wijst naar mij. Zo, zegt de man nog een keer. Hij zet de koffers in de achterbak en mij achterin de auto. Mama gaat voorin zitten. Mama, zeg ik. Ze hoort me niet. 6
5 Het bruine kasteel We zijn er, Puck, zegt mama. Waar?, vraag ik. Ze wijst naar een huis zo groot als een kasteel. Hier gaan we wonen, zegt ze, en ze stapt uit. Ik klim snel uit de auto en ren achter haar aan. Ik grijp haar rok. Mama. Wat is er? Laat mijn rok los. Alles is nog thuis. Nee, zegt ze. In Rotterdam is niks. Alles is hier. Laat nou mijn rok los. Ik laat haar rok los. Mama loopt naar de voordeur. Er is veel tuin. En een straat. Aan de overkant staat een politieman. Hij zwaait. Ik zwaai terug. Dan ren ik achter mijn moeder aan. De gang is hoog en breed. Er hangt een lamp met zilveren ijspegels. Ineens staat de man naast me. Ik hoor dat jij vandaag jarig bent, zegt hij. Ja, ik ben jarig. Ik was het alweer vergeten. Loop dan maar even mee, zegt de man. We gaan naar een andere kamer. Alles is hier donkerbruin. De muren, de bank, de stoelen, de kasten. Donkerbruin is zeker zijn lievelingskleur. 7
6 In het midden van de kamer staat een rode kinderfiets. Met een zilveren strik erom. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Maar mama weet het wel. O, Pikkedoos!, roept ze. Dat is toch veel te gek, joh! En kijk daar op de tafel, Puck. Daar ligt nog veel meer! Mama geeft de man een klapzoen. De man kijkt vies en doet een stap bij haar vandaan. En weet je, Puck, zegt mama. Hij is vandaag zelf óók jarig! Hij ziet er niet jarig uit. Hij lacht niet eens. Hoe oud ben jij geworden?, vraagt hij. Vijf, zeg ik. Ik twee keer vijf, zegt hij. We hebben geen cadeautje voor hem, zeg ik tegen mama. Dat geeft niet, zegt de man. Nee, hè, Pikkedoos? Ik ben je cadeautje!, lacht mama. De man zet me op mijn nieuwe fiets. Wat zeg je dan?, vraagt mama. Dank u wel, meneer. Meneer? Getverdemme, Puck. Weet je geen leukere naam voor hem? Ik kijk naar de man. Dank u wel, ome meneer. 8
7 Mijn moeder valt bijna op de grond van het lachen. Ome meneer!, giert ze. Ome meneer! Nou, Pikkedoos, je hoort het. Je denkt dat ik grappig ben. Maar Puck is nog veel grappiger! De man doet de deuren naar de tuin open. Hij leidt me op mijn fiets naar buiten. Ga maar fietsen, zegt hij en hij geeft me een duw. Ik val meteen om. Ze kan nog niet fietsen, joh, zegt mijn moeder. Ik sta op en lach. Ik doe net alsof ik geen pijn heb. Doe maar even lekker rennen, Puck, zegt mama. Ik ren rondjes door de tuin. Steeds harder. Ik houd mijn armen wijd als een vliegtuig. Ik schreeuw erbij. Maar dan krijg ik een hoestbui. Ze stikt bijna, zegt ome meneer. Ze moet weer binnen komen. Mijn moeder slaat op mijn rug, maar dat doet alleen maar pijn. Pak even een bekertje limonade, zegt ome meneer. Mama loopt de kamer uit. Je bent helemaal nat van het zweet, zegt de man. Hij trekt mijn T-shirt omhoog en legt zijn hand op mijn blote rug. 9
8 Zijn vingers glijden van boven naar onder. Ik knik en hoest nog even door. Vanavond mag je in bad, zegt hij. Het is fijn dat hij zich zo druk om me maakt. ~ ~ ~ We hebben Chinees gegeten. Om te vieren dat we nu in het bruine kasteel wonen. Ome meneer en ik zijn het samen gaan halen, met de zwarte auto. Ik mocht op zijn schoot zitten en het stuur vasthouden. Ik heb heel veel gegeten. Mama ook. Nu ligt mama op de bank tv te kijken. Ome meneer zit op zijn knieën in de badkamer. Hij trekt mijn T-shirt, broek en onderbroek uit. Dan pakt hij mij onder mijn oksels, om me in bad te tillen. Maar als ik er bijna ben, tilt hij me weer terug. Hm, zegt hij. Dat kan handiger. Hij probeert het op wel tien verschillende manieren. Potverdikkie, zegt hij steeds, als het mislukt. Ik lach bij elke potverdikkie harder. Dan heeft hij de handigste manier gevonden: met één hand onder mijn billen door. Hij zwiept me in bad, tussen de eendjes en de bootjes. 10
9 Ik mag er niet te lang mee spelen, want hij moet me ook nog wassen. Dat duurt lang. Het water wordt koud. Als ik eruit mag, krijg ik het nog kouder. Er zijn geen handdoeken. Hij droogt me af met zijn handen. 11
Kim van Kooten. Lieveling. Naar het verhaal van Pauline Barendregt
lieveling Kim van Kooten Lieveling Naar het verhaal van Pauline Barendregt Lebowski Publishers, Amsterdam 2015 Kim van Kooten en Pauline Barendregt, 2015 Lebowski Publishers, Amsterdam 2015 Omslagontwerp:
Help, mijn papa en mama gaan scheiden!
Help, mijn papa en mama gaan scheiden! Joep ligt in bed. Hij houdt zijn handen tegen zijn oren. Beneden hoort hij harde boze stemmen. Papa en mama hebben ruzie. Papa en mama hebben vaak ruzie. Ze denken
Oma Pleuntje en opa Joep
Oma Pleuntje en opa Joep Voorpublicatie uit: Wiebeltand van Isabelle de Ridder en Monique Dozy Clavis Uitgeverij (verschijnt voorjaar 2017). Al eerder verschenen: Pleuntje (maart 2016) en Joep (september
Cursistenboek Taalklas.nl Hoofdstuk 1 Het huis
Cursistenboek Taalklas.nl Hoofdstuk 1 Het huis 1 Woorden 1 de badkamer 2 het bed 3 de deur 4 de doek 5 de doos 6 de douche 7 het huis 8 de huiskamer 9 de kapstok 1 10 de keuken 11 de muis 12 de muur 13
Keetje zucht. Wat duurt het lang! Maar wacht... Daar komt een auto de straat in rijden. Hij stopt achter de verhuiswagen en er stappen twee mensen
De verhuiswagen Mama! Keetje staat voor het raam. Ze wijst naar buiten. Er staat een grote auto voor het huis! Mama komt naast Keetje staan. Dat is een verhuiswagen. We krijgen vandaag nieuwe onderburen.
Spekkoek. Op de terugweg praat zijn oma de hele tijd. Ze is blij omdat Igor maandag mag komen werken.
Spekkoek Oma heeft de post gehaald. Er is een brief van de Sociale Werkplaats. Snel scheurt ze hem open. Haar ogen gaan over de regels. Ze kan het niet geloven, maar het staat er echt. Igor mag naar de
Gelukkig is er een iemand voor wie hij nooit bang is. Dat is zijn oma. Ze is de liefste oma van de hele wereld. Op vrijdagmiddag komt ze hem altijd
Over Max Max woont in een nieuwbouwwijk. In een keurig rijtjeshuis met een voortuin van grind, en twee pompoenen en een gans bij de voordeur. Hij zit op voetbal, hij houdt van lezen en droomt ervan om
Schoolreis met zwaailicht
Vivian den Hollander Schoolreis met zwaailicht met tekeningen van Gertie Jaquet Uitgeverij Ploegsma Amsterdam 1 Op schoolreis! Schiet nou op, mam! roept Guusje. Ze huppelt de straat uit. Vandaag gaat ze
Miauw! Miauw!
Onderbouw Thema: jaloezie Miauw! Een verhaal over een meisje dat jaloers is op haar babyzusje. Sinds Dian een zusje heeft moet ze de aandacht van moeder delen. Dat vindt Dian soms heel moeilijk. Miauw!
januari 2015 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Ik huppel - BVP Hint Music 2015
januari 2015 vanaf 4 jaar Ik huppel tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof - Ik huppel 1 Ik huppel, ik huppel, ik huppel vandaag. Ik huppel naar boven, en ook weer omlaag. Mijn benen die willen niet
ONDER DE PARAMARIBOOM
ONDER DE PARAMARIBOOM Johan Fretz in makkelijke taal Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen Voorwoord De grote mensen vroegen me altijd waar ik vandaan kwam. Dordrecht, zei ik dan. Maar dat was niet
MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1
MEMORY WOORDEN 1.1 TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1 ik jij hij zij wij jullie zij de baby het kind ja nee de naam TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 2 MEMORY WOORDEN 1.2 TaalCompleet A1 Memory Woorden
Best tof. Asma haalt haar schouders op. Ik weet niet eens of ik niet mag, zegt ze.
Niet naar Texel Je gaat naar Samara, zegt de vader van Asma. Met het vliegtuig naar opa en oma; is dat niet fijn? Asma kijkt haar vader met grote ogen aan. Naar opa en oma?, herhaalt ze verbaasd. Ja, knikt
Rivka voelt tranen in haar ogen. Vader aait over haar wang. Hij zegt: Veel plezier, prinsesje. Vergeet je nooit wie je bent? Dan draait vader zich
1942-1943 1 Rivka! Het is tijd om te gaan!, roept vader. Rivka is blij. Ze gaat logeren. Ze weet niet bij wie. En ze weet ook niet hoe lang. Maar ze heeft er wel zin in. Vader heeft gezegd: Je gaat in
Monsterfilm. De illustratie en het lesidee bij dit verhaal staan ook op
Monsterfilm Voorpublicatie uit: Joep deel 2 van Isabelle de Ridder en Monique Dozy Clavis Uitgeverij (verschijnt september 2018) Al eerder verschenen: Pleuntje, Joep en Wiebeltand. De illustratie en het
met tekeningen van ivan & ilia
met tekeningen van ivan & ilia Uitgeverij Ploegsma Amsterdam Dit vriendenboekje is van: Lieke... Eva rood en roze konijn word ik juf mijn zelfdat er geen gemaakte armbandjes arme mensen meer zijn Ik speel
MARIAN HOEFNAGEL. De nieuwe buurt. Uitgeverij Eenvoudig Communiceren
MARIAN HOEFNAGEL De nieuwe buurt Uitgeverij Eenvoudig Communiceren 1 4 Een nieuw huis Dit is nu ons nieuwe huis. De auto stopt en Kika s vader wijst trots naar het huis rechts. Kika kijkt. Het is een rijtjeshuis
Voeten in de lucht. sofie! brult Donny. zeg dat het niet waar is! roept Donny.
Voeten in de lucht Hggr! Billie is als eerste bij de keukendeur de keukendeur van Sofies oma. Hij gooit hem open en schreeuwt: Ja hoor, het is weer poepfeest vandaag! Daar is Timmie ook. Klopt! roept hij.
Stil blijft Lisa bij de deur staan. Ook de man staat stil. Ze kijken elkaar aan.
Wild Op het laatste moment ziet Lisa de man pas. Ze hangt de was op in de tuin. En ineens komt hij achter de lakens vandaan. Lisa laat het mandje met was in het gras vallen. Ze gilt. De man ziet er slecht
Ze neemt nog een slok van haar rum-cola. Even lijkt het alsof de slok weer omhoogkomt.
Manon De muziek dreunt in haar hoofd, haar maag, haar buik. Manon neemt nog een slok uit het glas dat voor haar staat. Wat was het ook alweer? O ja, rum-cola natuurlijk. Een bacootje noemen de jongens
1. Joris. Voor haar huis remt Roos. Ik ben er. De gordijnen beneden zijn weer dicht.
1. Joris Hé Roos, fiets eens niet zo hard. Roos schrikt op en kijkt naast zich. Recht in het vrolijke gezicht van Joris. Joris zit in haar klas. Ben je voor mij op de vlucht?, vraagt hij. Wat een onzin.
Hoera! Het regent - 4 t/m 7 jaar
Hoera! Het regent - 4 t/m 7 jaar Doelstelling: tactiele stimulatie en samenwerking Er wordt gewerkt in tweetallen. 1 kind zit op een stoel, met de leuning naar de zijkant, zodat de rug helemaal vrij is
MOEDER zit aan tafel te schrijven. OPA leest in een stoel een boek. MADELIEF staat voor het raam. MADELIEF Opa blijft voor altijd bij ons, hè mam?
Opa s plan zit aan tafel te schrijven. leest in een stoel een boek. staat voor het raam. kijkt op. Opa blijft voor altijd bij ons, hè mam? Opa blijft zolang als ie wil. Opa wil nooit meer weg. Er zijn
1 Kussen over mijn hoofd
1 Kussen over mijn hoofd De woonkamerdeur valt met een klap achter mij dicht. Ik ren de trap op, sla hier en daar een tree over. Niet vallen, denk ik nog, of misschien wel vallen. Mijn been breken en dan
Pannenkoeken met stroop
Pannenkoeken met stroop Al een maand lang zegt Yvonne alleen maar nee. Heb je je best gedaan op school? Nee. Was het leuk? Nee. Heb je nog met iemand gespeeld? Nee. Heb je lekker gegeten? Nee. Heb je goed
De mevrouw tilt de schildpad op. Ze bekijkt hem van alle kanten. Tja, zegt ze dan. Een mannetje of een vrouwtje...? Eerlijk gezegd: eigenlijk heb ik
De schildpad Suus is op vakantie, zegt oma. En nu zorg ik voor haar schildpad. Grappig beestje hè? Leuk, roept Jubelientje. Ik wil al heel lang een schildpad. Mag ik hem aaien? Ze tilt het schildpadje
de aanbieding reclame, korting De appels zijn in de a Ze zijn vandaag extra goedkoop.
Woordenlijst bij hoofdstuk 4 de aanbieding reclame, korting De appels zijn in de a Ze zijn vandaag extra goedkoop. alleen zonder andere mensen Hij is niet getrouwd. Hij woont helemaal a, zonder familie.
3 Bijna ruzie. Maar die Marokkanen en Turken horen hier niet. Ze moeten het land uit, vindt Jacco.
1 Het portiek Jacco ruikt het al. Zonder dat hij de voordeur opendoet, ruikt hij al dat er tegen de deur is gepist. Dat gebeurt nou altijd. Zijn buurjongen Junior staat elke avond in het portiek te plassen.
Een gevaarlijke vriend
MARIAN HOEFNAGEL Een gevaarlijke vriend Uitgeverij Eenvoudig Communiceren 1 Een mooie auto De bel gaat; het is vijf over drie. De school gaat uit. Kamal doet zijn boeken in zijn rugtas en loopt naar de
gaat eronder staan blaffen. Kolletje en Dirk rennen naar hem toe. Je mag geen katten plagen, zegt Kolletje. Dat vindt Dirk ook. Je bent stout.
Waterballet Kolletje neemt een aanloop en springt in het opblaasbadje. Het water spat hoog op. Nu ik! roept Dirk. Hij rent over het grasveld en springt het badje in. Het water golft over de rand. Mama,
KIND TOCH! Een bad op straat
KIND TOCH! Een bad op straat Bom bom bom bom Bom bom bom bom doet de klok op het plein. Het is acht uur. Noor stapt naar haar school. Het is erg nat op straat. En ook op het plein. Kijk, daar staat Vik
DOLLY IS EEN SUPERHELD
DOLLY IS EEN SUPERHELD Babette Pinkster 9 jaar DOLLY IS EEN SUPERHELD Er was eens een meisje ze heette Dolly. En was 10 jaar oud. Ze had een groot huis met een nog veel grotere tuin. En een goed hart.
Ik heb een nieuw horloge, zegt papa. Kijk.
Prent 1 Sst, ik hoor iets! Prent 1. Sst, ik hoor iets! Said en Jamal zitten aan tafel te eten. Samen met papa en mama. Ik heb een nieuw horloge, zegt papa. Kijk. Papa laat het horloge zien. Het is een
Op het schoolplein is het druk. Er staan grote kinderen in groepjes te praten. De kleintjes spelen in de zandbak. Een bal vliegt over het plein.
De eerste schooldag Berend en zijn moeder fietsen naar school. Ze hebben de wind tegen. Het is de eerste dag na de grote vakantie. Berend heeft er zin in. Hij woont pas kort in Nieterdam. Hij kent nog
Bert schrikt Johan Bordewijk
Bert schrikt Johan Bordewijk gepubliceerd in: literair tijdschrift Schoon Schip 20e jaargang, nummer 1/2013 Met de hand, niet met de schoffel, roept Wiebe, anders beschadig je de wortels. O ja, da s waar
1. Een bijzondere ontdekking
1. Een bijzondere ontdekking Met een klap slaat vader zijn boek dicht. Hij springt op uit zijn stoel. Kom op jongens, we gaan de omgeving verkennen. Dat kan nog net voordat het donker wordt. Yes! Ben en
Jan en Noortje logeren bij opa en oma
Jan en Noortje logeren bij opa en oma 2016 Marianne Busser en Ron Schröder 2016 Illustraties: Juliette de Wit 2016 Moon, Amsterdam Ontwerp omslag en binnenwerk: Natascha Frensch ISBN 978 90 488 2916 3
De woonkamer. Er staan veel dozen in de woonkamer, er staat een bank en een kast die half in elkaar gezet is.
SAMENWONEN 1. EXT. ROND HET HUIS - DAG Rond het huis. Judith en Peter zijn aan het verhuizen, er staat een verhuiswagen voor het huis. Judith en Peter lopen vaak heen en weer met dozen. Ze lachen naar
Prent 1 : Klaslokaal. De kinderen zingen rond de kerstboom.
Een verrassing voor Tim 1 2 Prent 1 : Klaslokaal De kinderen zingen rond de kerstboom. Eén stem klinkt er als een zilveren klokje boven uit. Waarom huil je? vraagt Lize aan de juf. Ik huil niet, lacht
Een knipoog van tante Wilma
1 Een knipoog van tante Wilma Mag de slagroom er al op? Lisa houdt de spuitbus slagroom schuin boven de appeltaart. Nog niet, zegt mama. Ze zet een houten dienblad op het aanrecht. Als oom Johan en tante
Paul van Loon. Allemaal Onzin. Tekeningen Hugo van Look. Leopold / Amsterdam
Paul van Loon Allemaal Onzin Tekeningen Hugo van Look Leopold / Amsterdam Onzin Vladimir kan niet slapen. Hij ligt in bed en staart naar het raam. De maan schijnt door de gordijnen. Plotseling ritselt
juni 2015 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Naar de camping
juni 2015 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Naar de camping Naar de camping 1 We slapen in een tent. Dat zijn we zo gewend. tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Refrein: Dan gaan
Spekkie en Sproet en de vreemde ontvoering
Vivian den Hollander Spekkie en Sproet en de vreemde ontvoering Met illustraties van Juliette de Wit Uitgeverij Ploegsma Amsterdam Een onverwacht telefoontje Dag mam, tot vanavond. Spekkie drukt een kus
juni 2014 vanaf 4 jaar De wieken van de molen tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof
juni 2014 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Refrein: gaan rond en rond. Een grote boog naar boven, dan weer naar de grond. Kijk eens hoe ze draaien, al-le vier. Het lijkt alsof ze
Illustraties omslag en binnenwerk Esther Leeuwrik Ontwerp omslag Geert de Koning Vormgeving binnenwerk Hans Boshuyer
Sofie in groep drie Bij de productie van dit boek is gebruikgemaakt van papier dat het keurmerk Forest Stewardship Council (FSC) draagt. Bij dit papier is het zeker dat de productie niet tot bosvernietiging
Als Jasmijn weer eens verliefd is, komt ze meteen naar Lonnie toe.
Nieuwe buren Er zijn nieuwe buren bij ons in de straat komen wonen. Jasmijn hijgt van het harde fietsen. Ze wil het nieuwtje zo gauw mogelijk aan haar vriendin vertellen. En?, vraagt Lonnie lachend. Leuke
Soms is er thuis ruzie Dan is mama boos en roept soms omdat ik mijn speelgoed niet opruim Maar ik heb daar helemaal niet mee gespeeld Dat was Bram,
Soms is er thuis ruzie Dan is mama boos en roept soms omdat ik mijn speelgoed niet opruim Maar ik heb daar helemaal niet mee gespeeld Dat was Bram, mijn kleine broer Dat is niet van mij mama Dan zegt ze
Als ze papa en mama hebben uitgezwaaid, gaan de opa s en oma s aan tafel met elkaar kletsen. Ze letten niet op Kolletje en merken ook niet dat Dirk
Oppassen Kolletje, doe jij even open? roept mama van boven als er aangebeld wordt. Kolletje loopt naar de deur. Ze weet al wie er zullen staan: opa Snor en oma Orselia. Ze komen oppassen, omdat papa en
Lotte is er erg blij mee. Ik wilde altijd al een huisdier voor mezelf, zegt ze tegen opa. En nu heb ik er opeens een heleboel.
Lotte heeft Luizen Buiten is het koud. Er vallen dikke druppels uit de bomen en de wind blaast hard door de straat. Lotte loopt hand in hand met opa Generaal over het schoolplein. Ze moest eerder van school
De ADHD van André Als het te druk is in je hoofd
Mag ik meedoen, mag ik meedoen? vraagt hij aan de voetballende jongens. Hij wil het zo graag! Nee, zegt Hakim, en ook Daniël schudt zijn hoofd. Laat ons met rust, zegt hij. Met jou erbij gaat het altijd
Lieke is verliefd Lees ook de andere boeken over Lieke: Lieke in de hoofdrol Lieke redt de dieren met tekeningen van ivan & ilia Uitgeverij Ploegsma Amsterdam Kijk ook op: www.ploegsma.nl www.wijzijnvriendinnen.nl
De school is uit en ik steek het plein over naar het fietsenhok. Ik ben vandaag op de fiets naar school omdat we verkeersles hadden.
De school is uit en ik steek het plein over naar het fietsenhok. Ik ben vandaag op de fiets naar school omdat we verkeersles hadden. Naast het fietsenhok staat Esmeralda, uit groep 7. Ze zwaait naar me,
Storm in het bos. Storm in het bos. Isabel Versteeg Storm in het bos
Zwijsen Zwijsen Ties woont in het bos, met mama en de rest van de groep. Op een dag gaat het hard stormen. Bomen zwaaien heen en weer. En takken vallen op de grond. Ties slaat op de vlucht. Maar hij raakt
Dan komt Pat op het bed terecht. Maar het gaat niet helemaal goed. Ho, buur, roept Pat, dit gaat mis!
Mat slingert het touw omhoog en het komt precies om de lamp terecht. Mat pakt een touw en begint ermee te slingeren. Wat ga je doen, buur? vraagt Pat. Wacht maar af, zegt Mat. Mat trekt het touw strak.
mei 2014 vanaf 4 jaar tekst: Judith Nieken muziek: Ton Kerkhof Vogeltje, vogeltje - BVP Hint Music 2014
mei 2014 vanaf 4 jaar Vogeltje, vogeltje tekst: Judith Nieken muziek: Ton Kerkhof - Vogeltje, vogeltje 1 ben je gevallen? Boem, op je snavel, doet t ook pijn? waar is je mama? Waar is je mama? Waar zou
Oma, Tess en. Gerrit Klein. Narratio
Oma, Tess en ik Gerrit Klein Narratio Dit boek is een Paasverhaal. Het is voortgekomen uit een catecheseproject voor kinderen van de bovenbouw van de basisschool. Het is, behalve als kinderboek, ook geschikt
Als ik vrijdagmiddag uit school kom, staat mijn moeder in de keuken. Ze heeft twee grote bood schappentassen vol lekkers gekocht voor het weekend en
Als ik vrijdagmiddag uit school kom, staat mijn moeder in de keuken. Ze heeft twee grote bood schappentassen vol lekkers gekocht voor het weekend en zet alles op het aanrecht. Floor, zou jij nog even voor
Ik mag tien vriendinnen uitnodigen op mijn verjaardagsfeestje. De uitnodigingen liggen netjes naast elkaar op mijn bureau. Ik heb de namen heel dun
Ik mag tien vriendinnen uitnodigen op mijn verjaardagsfeestje. De uitnodigingen liggen netjes naast elkaar op mijn bureau. Ik heb de namen heel dun met potlood op de kaarten geschreven, omdat ik al een
Het speelhuis van Lotte en Nina
VERHAAL Het speelhuis van Lotte en Nina Uit logeren Nina zit achter in de auto van mama. Spannend, hè? zegt mama. Voor het eerst ga jij ergens logeren. Aap steekt zijn kop uit haar rugzak. Hij lacht, omdat
Thijs gaat op reis. Een voorleesboekje
Thijs gaat op reis Een voorleesboekje Dit boekje is opgedragen aan de vrijwilligers die in hun eigen dorp een beetje extra liefde geven aan kinderen. Kinderen die zonder die liefde, aandacht en zorg geen
Het is stil in de klas. Iedereen zit te zweten boven een taaltoets. Een belangrijke, heeft meester Frank gezegd. Tijn legt zijn vel papier op de rand
1 Het is stil in de klas. Iedereen zit te zweten boven een taaltoets. Een belangrijke, heeft meester Frank gezegd. Tijn legt zijn vel papier op de rand van zijn tafel. Hij vond het niet zo moeilijk en
Papa heeft zijn boek weggelegd en komt ook aan tafel zitten. Ik zal wel de gaatjes in de pinda s prikken. Dan kunnen jullie er een draad doorheen
Poffertjes voor papa Mama zet een krat met boodschappen op tafel. Kijk eens wat ik heb meegenomen voor jullie, zegt ze tegen Kolletje en Dirk, die op de grond met lego zitten te spelen. Kolletje staat
Titel van de sketch: WAAR ZIJN DE KADOOTJES?
SAMENVATTING van: WAAR ZIJN DE KADOOTJES? Ik geef aan de mensen, die nog nooit een erklaasfeest voor kinderen hebben georganiseerd een eenvoudig uitleg, hoe men dat het best kan doen. U krijgt dus een
Help me, Zoey, zeg ik. Zoey kijkt verbaasd. Waarmee?, vraagt ze.
1 Ik wou dat ik een vriendje had. Ik wou dat hij in mijn kast zat. Dan kon ik hem tevoorschijn halen wanneer ik maar wilde. Hij zou naar me kijken alsof ik mooi ben. Zwijgend. Hij zou zijn leren jack uittrekken
Jacques Vriens. De avonturen van Tommie en Lotje deel 1. Met illustraties van Kees de Boer. Van Holkema & Warendorf
Jacques Vriens De avonturen van Tommie en Lotje deel 1 Met illustraties van Kees de Boer Van Holkema & Warendorf Inhoud de stoutste avonturen van tommie en lotje Jarig 9 Juffie 19 Weglopen 28 Koude sokken
Voor Indigo en Nhimo Papahoorjeme_bw.indd :02
Papahoorjeme_bw.indd 2 05-05-11 15:02 Papahoorjeme_bw.indd 3 05-05-11 15:02 Voor Indigo en Nhimo Tamara Bos Papa, hoor je me? met tekeningen van Annemarie van Haeringen Leopold / Amsterdam De liefste
In de hal wacht de mentor van 2a haar op. Hij geeft Nederlands. Voor de pauze heeft ze twee uur les van hem. Samen lopen ze naar het lokaal van 2a toe
Nieuw op school Elza vindt het spannend: ze gaat na de herfstvakantie naar een andere school. Ver weg van de havo waar ze eerst op zat. Daar kon ze niet meekomen. En daar werd ze geregeld mee gepest. Ze
Papa en mama hebben ruzie. Ton en Toya vinden dat niet leuk. Papa wil graag dat Ton en Toya bij hem op bezoek komen, maar van mama mag dat niet.
Bezoek op kantoor Papa en mama hebben ruzie. Ton en Toya vinden dat niet leuk. Papa wil graag dat Ton en Toya bij hem op bezoek komen, maar van mama mag dat niet. Ton en Toya hebben wat problemen thuis.
Max van Olden DE JUISTE MAN. in makkelijke taal
Max van Olden DE JUISTE MAN in makkelijke taal 3 Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen DEEL 1 1996 Vrijdagvond, zeven uur. De cursus van vandaag is afgelopen. Oscar doet zijn schrijfblok dicht. Hij
Waarom dit boek? 7. 1 De ik-fabriek, wat is dat? Lichaamsseintjes Je lichaam is net een fabriek 17
Inhoud Waarom dit boek? 7 1 De ik-fabriek, wat is dat? 10 2 Lichaamsseintjes 14 3 Je lichaam is net een fabriek 17 4 De ik-fabriek, hoe ziet die eruit? 18 4.1 De eerste verdieping: voelen 20 4.2 De tweede
Vast Module theater groep 3-4
Vast Module theater groep 3-4 Teksten: Stella van Lieshout Illustraties: Tjarko van der Pol ABC Cultuur is een initiatief van het Centrum voor de Kunsten Beverwijk www.abccultuur.nl Vast Pierrot zit vast.
Esther Gerritsen. Dorst. de geus
Esther Gerritsen Dorst de geus De auteur ontving voor het schrijven van dit boek een werkbeurs van het Nederlands Letterenfonds Esther Gerritsen, 2012 Omslagillustratie en -ontwerp Berry van Gerwen isbn
En? zegt mijn moeder, die haar nieuwe zomerjurkje laat zien: Wat vind je ervan? Mooi. Ik zeg niets meer dan dat, want ik weet dat ik er geen verstand
En? zegt mijn moeder, die haar nieuwe zomerjurkje laat zien: Wat vind je ervan? Mooi. Ik zeg niets meer dan dat, want ik weet dat ik er geen verstand van heb. De vorige keer zei ik dat de nieuwe broek
Voorleesvµhaal EEN BIJZONDERE VERRASSING VAN DE DRIE JONGETJES. van MARIANNE BUSSER & RON SCHRÖDER
Voorleesvµhaal EEN BIJZONDERE VERRASSING VAN DE DRIE JONGETJES van MARIANNE BUSSER & RON SCHRÖDER EEN BIJZONDERE VERRASSING VAN DE DRIE JONGETJES Jan, Joep en Joris spelen boven tikkertje. Jan is de tikker,
Johan van Caeneghem. Het Schemerhuis
Johan van Caeneghem Het Schemerhuis 4 Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen De nieuwe weg Hé, kijk daar eens, zegt Jay. Wat is dat?, vraagt Johanna. Dat is een weg, zegt Jay. Dat kan niet, zegt Johanna.
ABC Cultuur. verhalen van Stella van Lieshout illustraties door Tjarko van der Pol
OP AVONTU U R! met Harlekijn en Columbina ABC Cultuur verhalen van Stella van Lieshout illustraties door Tjarko van der Pol Groep 5-6 Muziek Een lied over verdriet Er is bijna niemand op straat. De huizen
Micha kijkt Ruben aan. Hij trekt een gek gezicht. Micha houdt niet van puzzelen, want de puzzels die oma maakt, zijn altijd heel erg moeilijk.
1. Puzzelen Wie er het eerst is! Micha staat bij het schoolhek. Hij krijgt een harde klap op zijn schouder van Ruben, zijn grote broer. Oké. Micha is wel in voor een wedstrijdje. Hij begint meteen te rennen,
ALFA A ANTWOORDEN STER IN LEZEN
STER IN LEZEN ALFA A LES 1: NAAR SCHOOL 1 Ziek 1 b 2 3 b 4 a a B maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag zondag C Dit is een vraag Hoe gaat het? Het gaat wel. En met jou? Waarom kom je niet?
Leesboekje het huis. Leesboekje Het Huis Pagina 1
Leesboekje het huis Leesboekje Het Huis Pagina 1 Dit is het huis. Dit is de tuin. Dit is de woonkamer. Dit is de keuken. Dit is de slaapkamer. Dit is de zolder. Dit is het dak. Dit is de trap. Dit is de
december 2013 vanaf 4 jaar Met kerst tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof
december 2013 vanaf 4 jaar Met kerst tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Met kerst... 1 Met kerst staan er bomen in iedere kamer. Ze staan in de klas en ze geuren zo fijn. Met kerst staan er bomen
Kijk ook op: www.ploegsma.nl www.jannyvandermolen.nl www.elsvanegeraat.nl
Kijk ook op: www.ploegsma.nl www.jannyvandermolen.nl www.elsvanegeraat.nl isbn 978 90 216 7308 0 / nur 277 Tekst: Hans Kuyper en Janny van der Molen 2014 Illustraties: Els van Egeraat 2014 Vormgeving:
{p. 6 illustratie?} Zeg maar tegen de juf binnenwerk.indd 6
Inhoud Nou en? 7 Niet uitstappen! 15 Naar huis? 29 Naar zee 39 Op de klippen 47 Bert en Ernie 55 Naar de politie 63 Zeg maar tegen de juf dat ik wat later kom 71 Domme schapen 81 Knul 89 Bert komt zo terug
1. De tuin wordt opgeruimd
1. De tuin wordt opgeruimd Wat gaan jullie doen? vraagt mama. Ze is iets lekkers aan het maken: zoute bolletjes. Dat doet ze elke vrijdagmiddag als Joas, Aron en Lisa uit school komen. Vaak helpt een van
Naar de bovenste verdieping
Naar de bovenste verdieping De lift zoeft omhoog. Het is een snelle lift. Veel sneller dan die op school. En vééél sneller dan de lift in de flat van oma. Dat is echt een lift voor oude mensen. Aïsha gaat
Geen troep op de stoep In de vuilniswagen
Geen troep op de stoep In de vuilniswagen U kunt het prentenboek ook op een meer interactieve manier aanbieden. Klik op de knop, zodat het digitale prentenboek opent. Onderin ziet u vijf knoppen. Dit zijn
Ik ben Stephanie. Ik ben Stephanie
Ik ben Stephanie Sperzieboon. Ik ben lang en dun. Zoek in de klas eens naar allerlei voorwerpen die lang en dun zijn en leg deze in het midden van de kring. Wat hebben we allemaal gevonden? Ik ben Stephanie
Tornado. Maartje gaat voor het eerst logeren. s Nachts belandt ze met haar vriendinnetje Eva in een tornado en beleven ze een heel spannend avontuur.
Tornado Maartje gaat voor het eerst logeren. s Nachts belandt ze met haar vriendinnetje Eva in een tornado en beleven ze een heel spannend avontuur. Geschreven in januari 2012 (Geïllustreerd t.b.v. het
januari 2013 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Winterwoorden - BVP 1789 - Hint Music 2013
januari 2013 vanaf 4 jaar tekst: Marian van Gog muziek: Ton Kerkhof Winterwoorden - Winterwoorden 1 Als het winter is geworden, zijn de wolken dik en grijs. Al het water is bevroren. Op de sloten ligt
Burny Bos. Knofje. Alle verhalen. Met illustraties van Harmen van Straaten. Leopold / Amsterdam
Burny Bos Knofje Alle verhalen Met illustraties van Harmen van Straaten Leopold / Amsterdam Knofje_bundel_pr2 06-05-09 15:45 Pagina 4 Een geheime hut Kijk. Daar loopt Knofje. Dat meisje met dat staartje.
Opa s zakmes. Anne en Roos Remijn. EigenZinniG
Opa s zakmes Opa s zakmes Anne en Roos Remijn EigenZinniG Copyright 2016 Anne en Roos Remijn Uitgeverij EigenZinnig, Tolbert Eerste druk september 2016 Illustratie zakmes Joke van der Scheer Omslagontwerp
Televisie. binnenwerk_herrie 64 pagina s inclusief schutbladen_ indd 4
Televisie 4 binnenwerk_herrie 64 pagina s inclusief schutbladen_26 03 2014.indd 4 Weet jij wat ik nou weleens zou willen weten? riep Herrie. Ik zou weleens willen weten waarom ik weer geen televisie mag
DE NAAM JON FOSSE. NAMNET (1995) Een toneelstuk. Vertaling Tom Kleijn ********** PERSONEN. Meisje Jongen Zus Moeder Vader Bjarne ***********
jon fosse - de naam JON FOSSE DE NAAM NAMNET (1995) Een toneelstuk Vertaling Tom Kleijn ********** PERSONEN Meisje Jongen Zus Moeder Vader Bjarne *********** Copyright : Jon Fosse 1995, Colombine Teaterförlag
Kolletje leert zwemmen
Kolletje leert zwemmen Pieter Feller & Natascha Stenvert Kolletje leert zwemmen Kolletje is bekroond met de Pluim van de Maand Kolletje - Het grote verhalenboek is bekroond met de Kinderboekwinkelprijs
Eh, ja. Héél raar. Dipak grijnst. Welke vlogger maakt nou gehéíme filmpjes! Je zet het toch straks op je YouTube-kanaal. Een vlogger wil toch dat
Belangrijkste vlog Tibo kijkt recht in de camera. Dit wordt de belangrijkste vlog van zijn leven. Na deze vlog wordt hij zó rijk dat hij nooit meer hoeft te werken. Daar gaat-ie. Hoi allemaal. Hier is
Hiphop in de modder. naar buiten!
VERHAAL Hiphop in de modder naar buiten! luuk en kim gaan op stap. er is geen school. ze gaan om de hoek. daar is een speeltuin. met een schuit. die schuit is groot. luuk gaat in de schuit. hij ligt op
Jos en zijn nieuwe vrienden
Jos en zijn nieuwe vrienden 1 Inleiding Dit boek is meer dan alleen verhaal. Het biedt de mogelijkheid om met kinderen in gesprek te gaan over sociale vaardigheden, terwijl zij zelf lekker aan het tekenen
Sammie is kwijt Sascha Duif Groep 3C van OBS t Hout in Helmond
Sammie is kwijt Sammie is kwijt 2015 Sascha Duif Groep 3C van OBS t Hout in Helmond Het is een hele warme zomerdag. In een klein dorpje hier ver vandaan is de kleine Sam in de tuin aan het spelen met
O S I E staat op de stoep en kijkt naar boven.
O S I E staat op de stoep en kijkt naar boven. Zelfs als ze haar hoofd helemaal in haar nek legt, dan nog kan ze het dak van het flatgebouw niet zien. Zo hoog is het. Haar mond valt er van open. Dan kijkt
Leesboekje de kleding
Leesboekje de kleding Leesboekje De Kleding Pagina 1 Dit is de broek. Dit is de trui. Dit is de rok. Dit is de jurk. Dit is de bh. Dit is de onderbroek. Dit is het T-shirt. Dit is de panty. Dit is het
Evelien van Dort. Evelien van Dort. Jasper & Julia en hun avonturen op Pleintje Zeven. Harmen van Straaten. Met illustraties van
CMYK Jasper en Julia wonen naast elkaar en maken van alles mee in hun buurt. Een cavia ontsnapt en Jasper en Julia gaan hem proberen te vangen, ze maken de buurt groener, bouwen een boomhut en krijgen