KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN"

Transcriptie

1 Bibliotheek Molenstraat 36 Eeklo tel: informeert KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN boeken voor volwassenen in eenvoudig Nederlands

2

3 De keuzelijst bevat niet alle boeken makkelijk lezen. We kozen per reeks een aantal boeken. U vindt meer boeken in de bib. Vraag het personeel u te helpen.

4 NT2 inburgering. A1 Strips in eenvoudige taal Dokter, mijn hart klopt zo snel! Feza gaat met haar vader naar het ziekenhuis. Haar vader moet naar dokter De Groot voor controle. Maar dokter De Groot is er niet. Dokter De Zoete vervangt hem. Wat vindt Feza de dokter knap! Hij heeft mooie ogen. En een mooie lach. Feza s hart klopt ineens heel snel. De kus van Karima Bij het consultatiebureau is het druk. De arts en de verpleegkundige controleren de baby s. Vaders en moeders wachten in de wachtruimte. Dan komt Alex de wachtruimte in. Hij is heel boos. Hij heeft een pistool....

5 NT2 inburgering. A2 Strips in eenvoudige taal Wie heeft de kok vermoord? Er ligt een lijk in restaurant De Wereld. Het is de kok. Hij ligt op de vloer van de keuken. Hij ziet groen als een kikker. De bakker heeft hem gevonden. Hij belde de politie en een ambulance. Mensen lopen langs en blijven staan. Ze willen weten wat er aan de hand is. Wie heeft de kok vermoord? Een baby in de supermarkt Omar werkt als vakkenvuller in een grote supermarkt. Hij heeft het druk. Dan is zijn buurvrouw in de supermarkt. Ik heb een probleem, zegt ze. Ik moet naar een sollicitatiegesprek, en ik kan Roza niet meenemen. Kan ze even bij jou blijven? Maar werken én oppassen vindt Omar heel moeilijk.

6 Een nieuw leven Nieuwkomers komen zelf aan het woord Enkele reis Europa Nieuwkomers over hun leven in een nieuw land Bijna dagelijks lees je wel iets over inburgeren. Maar er wordt niet vaak vóór nieuwkomers geschreven. En ze komen bijna nooit zelf aan het woord. In dit boek gebeurt dat wel. Je leest zes interviews met heel verschillende mensen. Ze hebben een andere nationaliteit. Een andere cultuur en een andere achtergrond. Maar één ding hebben ze met elkaar gemeen: ze beginnen opnieuw. Vaak zonder familie, geliefden en vrienden.

7 Volksverhalen Bekende verhalen uit verschillende landen, in eenvoudig Nederlands Verhalen van Nasreddin Hodja Iedereen in het Midden-Oosten kent Nasreddin Hodja. En dat is niet voor niets. Nasreddin Hodja is een wijs man. Maar hij doet wel alles anders dan anderen. Zit hij achterstevoren op zijn ezel? Dan zegt hij tegen de mensen dat de ezel achteruitloopt. Zo verzint Nasreddin Hodja voor elk probleem zijn eigen oplossing...

8 Beeldboek Foto s worden afgewisseld met zeer eenvoudige tekst. De serie is bedoeld voor beginnende lezers. Het verhaal van Marco Marco brengt pakjes rond. Hij rijdt van hier naar daar. Overal in de stad. Soms brengt hij 40 pakjes per dag. Dat is veel, denkt hij. Te veel. Het verhaal van Betty Betty telt het geld. Eén, twee, drie, vier... Vijf briefjes van vijftig euro! Ik moet teruggaan, denkt Betty. Ik moet het geld teruggeven...

9 Heftige historie Deze serie gaat over belangrijke momenten uit de geschiedenis. De holocaust Het verhaal van een overlevende Ze pakten mijn kleren af. Ze schoren mijn hoofd kaal. Ik kreeg een nummer. Ik was geen mens meer. De Titanic. Het verhaal van een ramp. Het schip zinkt. Ik wil niet doodgaan in deze ijskoude zee. Wanneer komt er hulp? Wie kan ons redden?

10 Leeslicht Lezen in gewone taal Zonder genade Franka geeft Phinus een stomp tegen zijn borst. Waarom zeg je niet gewoon dat je hem mist. Ik mis hem ook. En het wordt elke dag erger. Dan moet je er niet steeds mee bezig zijn, zegt Phinus kwaad. Maar dat wil ik juist, schreeuwt Franka. Ik wil hem niet vergeten. Waarom wil jij hem wel vergeten? Waarom wil je doen alsof hij nooit bestaan heeft? Een goeie truc Daar zit Jakob dan op zijn kamer. Achter zijn bureau. Voor hem ligt zijn mooie, nieuwe dagboek. Maar nu? Wat moet je nou schrijven? Hoe moet je beginnen?

11 Misdadig Bekende thrillers in eenvoudig Nederlands De schuilkelder Hij schreeuwt: We moeten naar binnen. We moeten snel naar binnen, verdomme. Het is begonnen. Schiet op! Lizzy valt de kelder in. Ze huilt en gilt. Ze pakt zijn arm. De dikke metalen deur valt achter hen dicht. De lifter Takken kraken. Een schurend geluid. Alsof er iemand door hoog gras loopt. Een mes snijdt zo door hun dunne tentje.

12 Ik overleefde Auschwitz Op een zaterdag werden drie galgen klaargezet. Onder elke galg stond een kruk. Drie jonge mannen werden naar voren gesleept. Ze waren ter dood veroordeeld. Ze hadden geprobeerd om uit het kamp te vluchten. Een van de mannen herkende ik. Het was Pali. Hij was verdediger geweest in het voetbalteam van onze school. De drie gevangenen moesten op de krukken gaan staan. Toen werden touwen om hun nek gelegd. Daarna brulde de kampcommandant: Sieg heil! Op hetzelfde moment werden de krukken onder de mannen weggeschopt....

13 Vlaamse reuzen Verhalen van beroemde Vlaamse auteurs in eenvoudige taal De buitenkant van meneer Jules Elke ochtend verloopt hetzelfde voor de bejaarde Alice. Terwijl zij nog in bed ligt, maakt haar man Jules het ontbijt. Maar op een ochtend gaat het anders. Jules zit dood op de bank. Alice weet dat ze hun zoon moet bellen, en een begrafenisondernemer. Maar ze heeft nog zoveel te zeggen tegen Jules. En dan komt ook nog de buurjongen langs voor een partijtje schaak... Verhalen van Herman Brusselmans Ik ben begonnen met schrijven op mijn 23 ste. Maar het grote succes kwam pas later. Op mijn 24 ste. Door dit succes bleef ik schrijven. Maar ook omdat ik mijn verjaardag een vulpen cadeau kreeg.

14 Wablieft boeken vlotte boeken in duidelijke taal voor volwassen beginnende lezers. Kind vermist Marie fietst over de brug. Er drijft iets in het water. Het lijkt wel een pop. Een mooie, dure pop. Marie stapt af. Ze gaat kijken. Dan schrikt ze heel erg. Sterke vrouwen Goedele Liekens is ambassadeur van de Verenigde Naties (VN). Ze ziet veel vrouwen tijdens haar reizen. Over die vrouwen gaat dit boek.

15 Wablieft boeken vlotte boeken in duidelijke taal voor volwassen beginnende lezers. Lekker & gezond. Heerlijke recepten voor weinig geld. Iedereen eet graag lekker. Iedereen wil ook wel gezond eten. En het liefst voor weinig geld. Lekker, gezond en goedkoop, kan dat in één recept? Ja, dat kan. Dat zie in je het kookboek Lekker & gezond. Opvoeden van A tot Z Wendy Bosmans is bekend van televisie. Zij geeft tips over opvoeden. Wat doe ik als mijn kinderen altijd ruzie maken? Hoe help ik mijn kind met het huiswerk? De voorbeelden in het boek zijn duidelijk. De tips kun je zo gebruiken.

16 Vierkant reeks Begrijpelijke informatie over diverse onderwerpen in een heldere vormgeving Van beugel tot burn-out 20 verhalen over gezondheid Wist je dat azijn of citroensap helpt bij een insectenbeet? Dat je beter slaapt in een koele slaapkamer? En dat iemand die verziend is, dingen dichtbij slecht ziet? In dit boek lees je 20 verhalen over gezondheid. Alle verhalen zijn interessant om te lezen.ze geven meer informatie over een onderwerp. En er staan handige tips in die je zelf kunt toepassen.

17 Kookboeken voor thuis en in de les Recepten in eenvoudig Nederlands Hutspot & couscous Het multiculturele kookboek In dit kookboek staan recepten uit Nederland, Marokko, Italië en China. Ook kun je in dit kookboek meer over deze landen lezen. Hoeveel mensen wonen er in Italië? Welk geloof hebben mensen in China? En wat eten ze in Marokko? Hamburgers & pilav Het multiculturele kookboek In dit kookboek staan recepten uit Nederland, Turkije, de Verenigde Staten en Suriname. Ook kun je in dit kookboek meer over deze landen lezen. Hoeveel mensen wonen er in Turkije? Welk geloof hebben mensen in Amerika? En wat eten ze in Suriname?

18 Volgens Willy Op maat van verstandelijk gehandicapten Willy en Zwans In dit verhaal maken we kennis met Willy. Hij woont in een home die De Regenboog heet. Hij heeft zijn kamer in de Groene Leefgroep. Wonen in de Groene Leefgroep Willy woont in een home die De Regenboog heet. Hij heeft zijn kamer in de Groene Leefgroep. In dit verhaal vertelt hij over hoe het is om samen te leven met negen andere bewoners.

19

20 contact bibliotheek Eeklo Molenstraat Eeklo website: openingsuren maandag 9-12 uur en uur dinsdag 9-12 uur en uur woensdag 9-12 uur en uur donderdag 9-12 uur en uur vrijdag 9-12 uur en uur zaterdag 9-12 uur

Lesbrief. Een goeie truc Marjan Berk

Lesbrief. Een goeie truc Marjan Berk Lesbrief Een goeie truc Marjan Berk Doe meer met Leeslicht! Bij een aantal boeken in de serie Leeslicht kunt u een gratis lesbrief downloaden van www.eenvoudigcommuniceren.nl. In deze lesbrief staan vragen,

Nadere informatie

1. Joris. Voor haar huis remt Roos. Ik ben er. De gordijnen beneden zijn weer dicht.

1. Joris. Voor haar huis remt Roos. Ik ben er. De gordijnen beneden zijn weer dicht. 1. Joris Hé Roos, fiets eens niet zo hard. Roos schrikt op en kijkt naast zich. Recht in het vrolijke gezicht van Joris. Joris zit in haar klas. Ben je voor mij op de vlucht?, vraagt hij. Wat een onzin.

Nadere informatie

MAMA MIA! FLYNN IS AL GROOT. * 1. Flynn en zijn broers Gil en Kato Dit is Flynn. Hij is vier jaar.

MAMA MIA! FLYNN IS AL GROOT. * 1. Flynn en zijn broers Gil en Kato Dit is Flynn. Hij is vier jaar. MAMA MIA! FLYNN IS AL GROOT. * 1. Flynn en zijn broers Gil en Kato Dit is Flynn. Hij is vier jaar. -Wijs zelf Flynn aan -Zijn jullie even oud als Flynn /ook vier jaar? Wie is ouder dan Flynn /dus vijf

Nadere informatie

KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN

KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN Bibliotheek Molenstraat 36 Eeklo tel: 09 2182700 informeert www.eeklo.be/bibliotheek bibliotheek@eeklo.be KEUZELIJST MAKKELIJK LEZEN jeugd non-fictie in eenvoudig Nederlands De keuzelijst bevat niet alle

Nadere informatie

Take a look at my life 30

Take a look at my life 30 Take a look at my life 30 Er is weer een week om gevlogen, en jullie moeten er echt aan gaan geloven maar het is voornamelijk Daan spam op me blog hihi. Ik kan het niet laten om dat heerlijke snoetje op

Nadere informatie

Wat kun je doen als je baby huilt? Kijk mee hoe de vader en moeder van Sam dat doen...

Wat kun je doen als je baby huilt? Kijk mee hoe de vader en moeder van Sam dat doen... Wat kun je doen als je baby huilt? Kijk mee hoe de vader en moeder van Sam dat doen... Gefeliciteerd met jullie baby! Gefeliciteerd! Jullie hebben net een baby gekregen. Jim en Nora hebben ook een baby

Nadere informatie

Herhalingsoefeningen. Thema 3 Familie en relaties. 1 Woorden. Familie

Herhalingsoefeningen. Thema 3 Familie en relaties. 1 Woorden. Familie Herhalingsoefeningen Thema 3 Familie en relaties 1 Woorden Familie Lees de zinnen over de familie van Simon en Els. Schrijf de volgende namen in de stamboom: Hans, Helena, Hester, Joke, Mark, Michiel,

Nadere informatie

Melkweg. Hoe gaat het? Lezen Alfa A. De dokter

Melkweg. Hoe gaat het? Lezen Alfa A. De dokter Melkweg Lezen Alfa A Hoe gaat het? De dokter Colofon Melkweg Lezen Alfa A, Hoe gaat het?, 2015 Auteurs: Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Dit katern is een uitgave van Stichting Melkweg

Nadere informatie

Wat gaan we doen? Kies uit: bijzondere dagelijks gratis aanstaande praktisch. 1 Dick en Anna gaan vrijdag trouwen. Dat is over twee dagen.

Wat gaan we doen? Kies uit: bijzondere dagelijks gratis aanstaande praktisch. 1 Dick en Anna gaan vrijdag trouwen. Dat is over twee dagen. 103 103 HOOFDSTUK 7 Wat gaan we doen? WOORDEN 1 Kies uit: bijzondere dagelijks gratis aanstaande praktisch 1 Dick en Anna gaan vrijdag trouwen. Dat is over twee dagen. 2 Op 22 november zijn we 25 jaar

Nadere informatie

6 Past je werk bij je privéleven? In deze prestatie ga je laten zien dat stage en privéleven best samen kunnen gaan.

6 Past je werk bij je privéleven? In deze prestatie ga je laten zien dat stage en privéleven best samen kunnen gaan. 6 Past je werk bij je privéleven? In deze prestatie ga je laten zien dat stage en privéleven best samen kunnen gaan. Ik ben een werkende moeder. Mijn vriend helpt thuis mee. Werken? Ik heb een kind, dat

Nadere informatie

Als Jasmijn weer eens verliefd is, komt ze meteen naar Lonnie toe.

Als Jasmijn weer eens verliefd is, komt ze meteen naar Lonnie toe. Nieuwe buren Er zijn nieuwe buren bij ons in de straat komen wonen. Jasmijn hijgt van het harde fietsen. Ze wil het nieuwtje zo gauw mogelijk aan haar vriendin vertellen. En?, vraagt Lonnie lachend. Leuke

Nadere informatie

Take a look at my life week 13

Take a look at my life week 13 Take a look at my life week 13 Dit was me wel een weekje zeg een nogal saai weekje. Met heel veel op bed liggen omdat ik ziek ben. Hoest de longen uit me lijf, ben onwijs verkouden, totaal geen energie

Nadere informatie

Dit zijn Yara en haar moeder Suzan

Dit zijn Yara en haar moeder Suzan Je kind als tolk? Dit zijn Yara en haar moeder Suzan Dit is Yara. Ze is 10 jaar oud. Yara woont 1 jaar in Nederland. Ze woont hier met haar vader, twee broertjes en haar moeder Suzan. Yara gaat naar school.

Nadere informatie

Samen lezen. > Reporter: Dagemawi Sisay Tedla. Tekst

Samen lezen. > Reporter: Dagemawi Sisay Tedla. Tekst Tekst > Reporter: Dagemawi Sisay Tedla Mieke Geenen Ik zal het eerst lezen en dan zal ik wat vragen stellen. En dan mogen jullie zeggen wat je er van vindt. Mezelf in de spiegel zien kijken naar mij. Daar

Nadere informatie

Rookvrij blijven doe je met hulp!

Rookvrij blijven doe je met hulp! Rookvrij blijven doe je met hulp! Wat mooi. Hiervoor heb ik het gedaan! Voor jou ben ik gestopt met roken. Wat ben ik blij! Lees hier hoe het Wendy en Steven lukt om rookvrij te blijven. 2 Goed zorgen

Nadere informatie

Elke middag loopt Fogg van zijn huis naar de Club. Om een spelletje kaart te spelen. Er wordt altijd om geld gespeeld. En als Fogg wint, geeft hij

Elke middag loopt Fogg van zijn huis naar de Club. Om een spelletje kaart te spelen. Er wordt altijd om geld gespeeld. En als Fogg wint, geeft hij Rijk Phileas Fogg is een vreemde man. Hij is erg rijk. Maar niemand weet hoe hij aan zijn geld komt. Een baan heeft hij namelijk niet. Toch woont hij in een groot huis, midden in Londen. In zijn eentje.

Nadere informatie

Melkweg. Hier is de bon. Lezen Alfa A. Naar de winkel

Melkweg. Hier is de bon. Lezen Alfa A. Naar de winkel Melkweg Lezen Alfa A Hier is de bon Naar de winkel Colofon Melkweg Lezen Alfa A, Hier is de bon, 205 Auteurs: Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Dit katern is een uitgave van Stichting

Nadere informatie

Help kinderen die geen eten hebben

Help kinderen die geen eten hebben GIRO LESPAKKET Help kinderen die geen eten hebben In veel landen in Afrika hebben veel kinderen niet genoeg te eten. Ze eten de hele dag niks of maar een heel klein beetje. Dat is een ramp. Want eten is

Nadere informatie

Opstartles 10. EXTRA Oefenen met woorden bij de lessen

Opstartles 10. EXTRA Oefenen met woorden bij de lessen www.edusom.nl Opstartles 10. EXTRA Oefenen met woorden bij de lessen Het is belangrijk om veel woorden te leren. In deze extra les vindt u extra woorden bij de Opstartlessen 1 t/m 5. Kijk ook eens naar

Nadere informatie

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen 1. Print deze tekst 2. Download het geluidsbestand en luister Je gaat een toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen maken. Dit is een leestoets. De toets heeft vijf delen. Deel A, B, C, D en E. Deze toets

Nadere informatie

de aanbieding reclame, korting De appels zijn in de a Ze zijn vandaag extra goedkoop.

de aanbieding reclame, korting De appels zijn in de a Ze zijn vandaag extra goedkoop. Woordenlijst bij hoofdstuk 4 de aanbieding reclame, korting De appels zijn in de a Ze zijn vandaag extra goedkoop. alleen zonder andere mensen Hij is niet getrouwd. Hij woont helemaal a, zonder familie.

Nadere informatie

Gezond thema: DE HUISARTS

Gezond thema: DE HUISARTS Gezond thema: DE HUISARTS 1. Wat gaan we doen? Praten over de huisarts en wat de huisarts doet. Nieuwe woorden leren over de huisarts. Het gesprek met de huisarts oefenen. 2. Wat vind ik van? Als je een-op-een

Nadere informatie

Spreekopdrachten thema 4 Wonen

Spreekopdrachten thema 4 Wonen Spreekopdrachten thema 4 Wonen Opdracht 1 bij 4.1 ** Uitleg voor de docent: Op de volgende pagina vind je een blad met plaatjes. Knip de plaatjes uit en doe ze in een envelop. Geef elk tweetal een envelop.

Nadere informatie

Spreekopdrachten thema 3 Kinderen

Spreekopdrachten thema 3 Kinderen Spreekopdrachten thema 3 Kinderen Opdracht 1 bij 3.2 Jullie zijn bij het consultatiebureau. Cursist A: je bent arts bij het consultatiebureau. Cursist B: je bent met je baby van twee maanden bij het consultatiebureau.

Nadere informatie

Spreekopdrachten thema 3 Kinderen

Spreekopdrachten thema 3 Kinderen Spreekopdrachten thema 3 Kinderen Opdracht 1 bij 3.2 Jullie zijn bij het consultatiebureau. Cursist A: je bent arts bij het consultatiebureau. Cursist B: je bent met je baby van twee maanden bij het consultatiebureau.

Nadere informatie

Thema Kinderen en school. Lesbrief 19. Samen naar de bibliotheek

Thema Kinderen en school. Lesbrief 19. Samen naar de bibliotheek Thema Kinderen en school. Lesbrief 19. Samen naar de bibliotheek Taban gaat met zijn dochter voor het eerst naar de bibliotheek. Hij schrijft haar in bij de bibliotheek. Dan laat Soumiya aan Taban en Ama

Nadere informatie

Moeizaam staat Vincent op. Hij heeft veel pijn. Vloekend loopt hij door het huis. Er is niemand te vinden.

Moeizaam staat Vincent op. Hij heeft veel pijn. Vloekend loopt hij door het huis. Er is niemand te vinden. 1. Vincent opent zijn ogen. Hij ligt op zijn buik op de grond, en heeft geen idee waar hij is. Als hij wil opstaan, voelt hij een stekende pijn in zijn hoofd. Wat is er met hem? Is hij soms bewusteloos

Nadere informatie

Stap 1. Stap2. Stap3. Stap4. Opstel door een scholier 1979 woorden 11 januari keer beoordeeld. Nederlands. Stappenplan.

Stap 1. Stap2. Stap3. Stap4. Opstel door een scholier 1979 woorden 11 januari keer beoordeeld. Nederlands. Stappenplan. Opstel door een scholier 1979 woorden 11 januari 2007 5 18 keer beoordeeld Vak Nederlands Stappenplan. Stap 1 Wat is kindermishandeling? Wat zijn de gevolgen? Wat moet je doen? Bel je de kindertelefoon?

Nadere informatie

Annie van Gansewinkel. Vast

Annie van Gansewinkel. Vast Annie van Gansewinkel Vast 4 Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen De groeten Je krijgt de groeten van je vader. Jim haalt zijn schouders op. Hij blijft tegen de bal schoppen. De bal knalt tegen

Nadere informatie

Anne Frank, haar leven

Anne Frank, haar leven Vragen en opdrachten bij: Anne Frank, haar leven Doe meer met Leeslicht! Bij alle boeken in de serie Leeslicht kunt u een gratis lesbrief downloaden van www.eenvoudigcommuniceren.nl. In deze lesbrief staan

Nadere informatie

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen 1. Print deze tekst 2. Download het geluidsbestand en luister Je gaat een toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen maken. Dit is een leestoets. De toets heeft vijf delen. Deel A, B, C, D en E. Deze toets

Nadere informatie

ALFA A ANTWOORDEN STER IN LEZEN

ALFA A ANTWOORDEN STER IN LEZEN STER IN LEZEN ALFA A LES 1: NAAR SCHOOL 1 Ziek 1 b 2 3 b 4 a a B maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag zondag C Dit is een vraag Hoe gaat het? Het gaat wel. En met jou? Waarom kom je niet?

Nadere informatie

Uitdaging Workshop 3 Een keuze maken Kun jij goed kiezen?

Uitdaging Workshop 3 Een keuze maken Kun jij goed kiezen? Uitdaging Workshop 3 Een keuze maken Kun jij goed kiezen? Je gaat een nieuw mobieltje kopen. A Je gaat 20 mobieltjes bekijken voor je een keuze maakt. B Je gaat naar de winkel en je koopt er een. C Je

Nadere informatie

3 Bijna ruzie. Maar die Marokkanen en Turken horen hier niet. Ze moeten het land uit, vindt Jacco.

3 Bijna ruzie. Maar die Marokkanen en Turken horen hier niet. Ze moeten het land uit, vindt Jacco. 1 Het portiek Jacco ruikt het al. Zonder dat hij de voordeur opendoet, ruikt hij al dat er tegen de deur is gepist. Dat gebeurt nou altijd. Zijn buurjongen Junior staat elke avond in het portiek te plassen.

Nadere informatie

Hoe gaat het met je studie?

Hoe gaat het met je studie? 195 195 HOOFDSTUK 12 Hoe gaat het met je studie? WOORDEN 1 Kies uit: onvoldoende controleren gymnastiek mening huiswerk 1 Heb je je al gemaakt? 2 Ik was op school niet zo goed in. Ik vond sport niet leuk.

Nadere informatie

Groep 5 A. De kinderen uit de klas hebben verhalen geschreven over Sinterklaas en zwarte piet. Zwartepiet in Spanje doet alles andersom.

Groep 5 A. De kinderen uit de klas hebben verhalen geschreven over Sinterklaas en zwarte piet. Zwartepiet in Spanje doet alles andersom. Groep 5 A Juffrouw Helma & Juffrouw Monique De kinderen uit de klas hebben verhalen geschreven over Sinterklaas en zwarte piet. Zwarte piet zat pakjes in te pakken. Zwartepiet in Spanje doet alles andersom.

Nadere informatie

Max van Olden DE JUISTE MAN. in makkelijke taal

Max van Olden DE JUISTE MAN. in makkelijke taal Max van Olden DE JUISTE MAN in makkelijke taal 3 Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen DEEL 1 1996 Vrijdagvond, zeven uur. De cursus van vandaag is afgelopen. Oscar doet zijn schrijfblok dicht. Hij

Nadere informatie

Panda in de val.

Panda in de val. Panda in de val www.uitgeverijholland.nl Met illustraties van Hélène Jorna Gonneke Huizing Panda in de val Uitgeverij Holland - Haarlem De vrouwtjespanda blijft stokstijf staan. Ze snuffelt met haar neus

Nadere informatie

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Uitgave van Stichting Be Aware Januari 2015 WIL JE MINDER GAMEN?

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Uitgave van Stichting Be Aware Januari 2015 WIL JE MINDER GAMEN? Uitgave van Stichting Be Aware Januari 2015 WIL JE MINDER GAMEN? Je vindt dat je teveel tijd doorbrengt met het spelen van games. Je beseft dat je hierdoor in de problemen kunt raken: je huiswerk lijdt

Nadere informatie

Samenvatting Mensen ABC

Samenvatting Mensen ABC Samenvatting Mensen ABC Week 1ABC: Wie zijn wij? Info: Wie zijn wij mensen Mensen zijn verschillend. Iedereen is anders, niemand is hetzelfde. Dat noem je uniek. Een mens heeft een skelet van botten. Daarom

Nadere informatie

Thema Kinderen en school. Lesbrief 20. Op het schoolplein

Thema Kinderen en school. Lesbrief 20. Op het schoolplein Thema Kinderen en school. Lesbrief 20. Op het schoolplein brengt zijn dochter Ama naar school. Hij praat met een moeder van een ander kind op het schoolplein. De moeder heet. Waar werkt? Wat leert u in

Nadere informatie

Lesbrief 3. De fysiotherapeut.

Lesbrief 3. De fysiotherapeut. MDS-65 speakerstand Thema Gezondheid. Lesbrief 3. De fysiotherapeut. Inleiding Deze les gaat over praten met de fysiotherapeut. Een man, meneer Kaya, belt de fysiotherapeut. Hij maakt een afspraak. Hij

Nadere informatie

Melkweg. De deur op slot. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Wonen: Veilig wonen

Melkweg. De deur op slot. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Wonen: Veilig wonen Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B De deur op slot Wonen: Veilig wonen Colofon Melkweg: De deur op slot, 2013 Auteurs: Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Dit katern is een uitgave van

Nadere informatie

Melkweg. Naar de dokter. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Gezondheid: De huisarts

Melkweg. Naar de dokter. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Gezondheid: De huisarts Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B Naar de dokter Gezondheid: De huisarts Colofon Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B: Van kop tot teen, 2013 Auteurs: Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann

Nadere informatie

Info. Aanraken, knuffelen en meer... Informatie voor cliënten. Expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde

Info. Aanraken, knuffelen en meer... Informatie voor cliënten. Expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde Info Aanraken, knuffelen en meer... Informatie voor cliënten Expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde Inhoud INHOUD 1. Waar gaat het over 3 2. Aanraken 4 3. Hoe noem jij dat? 5 4. Baas over

Nadere informatie

Verhalen uit het. Midden-Oosten. naverteld door Sandra van der Stege

Verhalen uit het. Midden-Oosten. naverteld door Sandra van der Stege Verhalen uit het Midden-Oosten naverteld door Sandra van der Stege Moeilijke woorden staan schuin. Ze worden uitgelegd in de woordenlijst op pagina 63. Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen Inhoud

Nadere informatie

Gefeliciteerd! 3. Laatste loodjes 6. Tot zover 12

Gefeliciteerd! 3. Laatste loodjes 6. Tot zover 12 Gefeliciteerd! 3 Waarom dit boek? 3 Hoe gaat dit boek jou helpen? 3 Is er nog iets dat je moet weten voordat je verder leest? 4 Laatste loodjes 6 De agenda 6 Nu jij 9 Tot zover 12 Gefeliciteerd! Als je

Nadere informatie

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen 1. Print deze tekst 2. Download het geluidsbestand en luister Je gaat een toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen maken. Dit is een leestoets. De toets heeft vijf delen. Deel A, B, C, D en E. Deze toets

Nadere informatie

Babbels. meisjes voetbalteam schoolvoetbal. Agenda activiteiten

Babbels. meisjes voetbalteam schoolvoetbal. Agenda activiteiten Milieubende Een aantal weken geleden heeft groep 7 u gevraagd om, in het kader van het milieu, een dagje geen vlees te eten en de recepten in te leveren. Met dit plan om mee te werken aan een beter milieu

Nadere informatie

Voorwoord van de schrijfster

Voorwoord van de schrijfster Voorwoord van de schrijfster De personen in dit boek zijn allemaal verzonnen. Maar een aantal gebeurtenissen uit de zomer van 1942 is niet verzonnen. De grote razzia in Parijs op 16 juli is echt gebeurd.

Nadere informatie

Melkweg. In de war. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Gezondheid: Omgaan met problemen. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann

Melkweg. In de war. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Gezondheid: Omgaan met problemen. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Melkweg Lezen van Alfa B naar Alfa C In de war Gezondheid: Omgaan met problemen Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Colofon Melkweg: In de war, 2016 Dit boekje is een uitgave van Stichting

Nadere informatie

Lucas 2:25-35 Heb je geduld?

Lucas 2:25-35 Heb je geduld? Lucas 2:25-35 Heb je geduld? Voor preeklezers: ik hoor graag als mijn preek ergens gelezen wordt. Neem dan even contact met mij op: hmveurink@gmail.com. Dan stuur ik ook de bijbehorende powerpoint toe.

Nadere informatie

5.6. Boekverslag door een scholier 2834 woorden 2 maart keer beoordeeld. Virginia Andrews Thriller & Detective Eerste uitgave 1998

5.6. Boekverslag door een scholier 2834 woorden 2 maart keer beoordeeld. Virginia Andrews Thriller & Detective Eerste uitgave 1998 Boekverslag door een scholier 2834 woorden 2 maart 2007 5.6 12 keer beoordeeld Auteur Genre Virginia Andrews Thriller & Detective Eerste uitgave 1998 Vak Engels Mening, Onderwerp: Het onderwerp van het

Nadere informatie

Thema Kinderen en school.

Thema Kinderen en school. www.edusom.nl Thema Kinderen en school. Les 20. Op het schoolplein Taban brengt zijn dochter Ama naar school. Hij praat met een moeder van een ander kind op het schoolplein. De moeder heet Meryem. Waar

Nadere informatie

Letters, woorden, boeken

Letters, woorden, boeken Melkweg Lezen van Alfa B naar Alfa C Letters, woorden, boeken Participatie: De bibliotheek Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Colofon Melkweg: Letters, woorden, boeken, 2016 Dit boekje

Nadere informatie

Thema Kinderen en school. Les 17. De kinderopvang

Thema Kinderen en school. Les 17. De kinderopvang www.edusom.nl Thema Kinderen en school. Les 17. De kinderopvang zoekt opvang voor haar kind. Ze belt naar een kinderdagverblijf. Is er een plaats vrij? Is de peuterspeelzaal misschien een oplossing? Gaat

Nadere informatie

GOED VRIENDJE? FOUT VRIENDJE?

GOED VRIENDJE? FOUT VRIENDJE? Hulp Heb je vragen? Bel dan naar Veilig Thuis, tel.: 0800 2000 Internet Wil je meer lezen? Kijk op www.jipdenhaag.nl En test jezelf op www.loverboytest.nl Dit is een uitgave van JIP Den Haag en Middin.

Nadere informatie

Rechten van het kind. Internationaal verdrag inzake de rechten van het kind. Verenigde Naties (VN) Dit is een uitgave van Edukans :

Rechten van het kind. Internationaal verdrag inzake de rechten van het kind. Verenigde Naties (VN) Dit is een uitgave van Edukans : Rechten van het kind Edukans vzw is een onderwijs- en solidariteits-initiatief met expertise en ervaring in het ontwikkelingswerk. Edukans werkt van school tot school, van gemeenschap tot gemeenschap.

Nadere informatie

Stil blijft Lisa bij de deur staan. Ook de man staat stil. Ze kijken elkaar aan.

Stil blijft Lisa bij de deur staan. Ook de man staat stil. Ze kijken elkaar aan. Wild Op het laatste moment ziet Lisa de man pas. Ze hangt de was op in de tuin. En ineens komt hij achter de lakens vandaan. Lisa laat het mandje met was in het gras vallen. Ze gilt. De man ziet er slecht

Nadere informatie

Les 4. De fysiotherapeut.

Les 4. De fysiotherapeut. http://www.edusom.nl Thema Gezondheid Les 4. De fysiotherapeut. Inleiding Deze les gaat over praten met de fysiotherapeut. Een man, meneer Bashir, belt de fysiotherapeut. Hij maakt een afspraak. Hij zegt

Nadere informatie

Rivka voelt tranen in haar ogen. Vader aait over haar wang. Hij zegt: Veel plezier, prinsesje. Vergeet je nooit wie je bent? Dan draait vader zich

Rivka voelt tranen in haar ogen. Vader aait over haar wang. Hij zegt: Veel plezier, prinsesje. Vergeet je nooit wie je bent? Dan draait vader zich 1942-1943 1 Rivka! Het is tijd om te gaan!, roept vader. Rivka is blij. Ze gaat logeren. Ze weet niet bij wie. En ze weet ook niet hoe lang. Maar ze heeft er wel zin in. Vader heeft gezegd: Je gaat in

Nadere informatie

Lesbrief bij het boek Kiezen in de oorlog. Marte Jongbloed Roelof van der Schans

Lesbrief bij het boek Kiezen in de oorlog. Marte Jongbloed Roelof van der Schans Lesbrief bij het boek Kiezen in de oorlog Marte Jongbloed Roelof van der Schans Lees dit boek lekker rustig door. Beantwoord iedere keer als je een hoofdstuk uitgelezen hebt de vragen die bij dat hoofdstuk

Nadere informatie

Bij H&M. Nederlandse Academie 02/2184707 A2

Bij H&M. Nederlandse Academie 02/2184707 A2 Bij H&M Tiebe is bij H&M. Zij is samen met haar kind. Het kind heet Laura. Laura is drie jaar. Tiebe is op de derde verdieping. Ze wil een jurk voor een feest kopen. Ze ziet veel mooie jurken. Dan kijkt

Nadere informatie

Theorieboek. leeftijd, dezelfde hobby, of ze houden van hetzelfde. Een vriend heeft iets voor je over,

Theorieboek. leeftijd, dezelfde hobby, of ze houden van hetzelfde. Een vriend heeft iets voor je over, 3F Wat is vriendschap? 1 Iedereen heeft vrienden, iedereen vindt het hebben van vrienden van groot belang. Maar als we proberen uit te leggen wat vriendschap precies is staan we al snel met de mond vol

Nadere informatie

Melkweg. Help je mee? Lezen van Alfa A naar Alfa B. Vrijwilligerswerk

Melkweg. Help je mee? Lezen van Alfa A naar Alfa B. Vrijwilligerswerk Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B Help je mee? Vrijwilligerswerk Colofon Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B: Help je mee?, 2013 Auteurs: Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Dit katern

Nadere informatie

Werkstuk Verzorging Kindermishandeling

Werkstuk Verzorging Kindermishandeling Werkstuk Verzorging Kindermishandeling Werkstuk door een scholier 2457 woorden 9 april 2007 6,5 170 keer beoordeeld Vak Verzorging Inleiding Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik het erg interessant vind

Nadere informatie

Melkweg. Wat doe jij? Lezen Alfa A. Werk

Melkweg. Wat doe jij? Lezen Alfa A. Werk Melkweg Lezen Alfa A Wat doe jij? Werk Colofon Melkweg Lezen Alfa A, Wat doe jij?, 2015 Auteurs: Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Dit katern is een uitgave van Stichting Melkweg +. Stichting

Nadere informatie

Mijn ouders zijn gescheiden en nu? Een folder voor jongeren met gescheiden ouders over de OTS en de gezinsvoogd

Mijn ouders zijn gescheiden en nu? Een folder voor jongeren met gescheiden ouders over de OTS en de gezinsvoogd Mijn ouders zijn gescheiden en nu? Een folder voor jongeren met gescheiden ouders over de OTS en de gezinsvoogd 1 Joppe (13): Mijn ouders vertelden alle twee verschillende verhalen over waarom ze gingen

Nadere informatie

Het allerleukste meisje

Het allerleukste meisje > > 0 0 0 Het allerleukste meisje Er zijn meisjes die het liefst met poppen spelen er zijn meisjes die vaak voor de spiegel staan er zijn meisjes die zich als een bruid verkleden en dan wensen dat ze ooit

Nadere informatie

REGELS. Onderstreep de pluralisvorm in de zin.

REGELS. Onderstreep de pluralisvorm in de zin. 61 61 REGELS 1 Onderstreep de pluralisvorm in de zin. 1 Ik woon met mijn gezin in een rijtjeshuis met vier slaapkamers. 2 De vijf appartementen in deze flat zijn heel klein. 3 Hij heeft een groot huis

Nadere informatie

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1 MEMORY WOORDEN 1.1 TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1 ik jij hij zij wij jullie zij de baby het kind ja nee de naam TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 2 MEMORY WOORDEN 1.2 TaalCompleet A1 Memory Woorden

Nadere informatie

DE VURIGE HOUTHAKKER

DE VURIGE HOUTHAKKER DE VURIGE HOUTHAKKER Het kinderverhaal De vurige houthakker is een onderdeel van de website Krachtenspel.nl. Werkmateriaal Sociaal Emotionele Educatie (SEE). Alle informatie is te vinden op de website

Nadere informatie

Boekverslag Duits Die Ilse ist weg door Christine Nostlinger

Boekverslag Duits Die Ilse ist weg door Christine Nostlinger Boekverslag Duits Die Ilse ist weg door Christine Nostlinger Boekverslag door een scholier 1983 woorden 20 maart 2006 7,3 289 keer beoordeeld Auteur Christine Nöstlinger Eerste uitgave 1976 Vak Duits Personages

Nadere informatie

Eh ja, zegt hij, dat kan ook.

Eh ja, zegt hij, dat kan ook. Simson is verliefd Zullen we schaken? vraagt Saffi ra. Goed, antwoordt Simson. Saffira pakt het schaakbord. Ze zet het tussen hen in op de grond. Ik heb een idee, zegt Simson. Hij buigt zich voorover naar

Nadere informatie

Thema Kinderen en school. Demet TV. Lesbrief 9. De kinderopvang

Thema Kinderen en school. Demet TV. Lesbrief 9. De kinderopvang Thema Kinderen en school. Demet TV Lesbrief 9. De kinderopvang zoekt opvang voor haar kind. belt naar een kinderdagverblijf. Is er plaats? Is de peuterspeelzaal misschien een oplossing? Gaat inschrijven

Nadere informatie

Melkweg. Elke dag is anders. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Participatie: Vrijwilligerswerk. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann

Melkweg. Elke dag is anders. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Participatie: Vrijwilligerswerk. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Melkweg Lezen van Alfa B naar Alfa C Elke dag is anders Participatie: Vrijwilligerswerk Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Colofon Melkweg: Elke dag is anders, 06 Dit boekje is een uitgave

Nadere informatie

Miauw! Miauw!

Miauw!  Miauw! Onderbouw Thema: jaloezie Miauw! Een verhaal over een meisje dat jaloers is op haar babyzusje. Sinds Dian een zusje heeft moet ze de aandacht van moeder delen. Dat vindt Dian soms heel moeilijk. Miauw!

Nadere informatie

Spreekopdrachten thema 1 Voorstellen

Spreekopdrachten thema 1 Voorstellen Spreekopdrachten thema 1 Voorstellen Opdracht 2 bij 1.2 Vraag en antwoord. Cursist A: lees de vraag hardop. Cursist B: lees het antwoord hardop. Klaar? Dan leest cursist B de vragen. Cursist A Cursist

Nadere informatie

De rechten van het kind

De rechten van het kind De kinderrechten in een notendop Internet(wiki): Verdrag inzake de rechten van het kind 1 Het kinderrechtenverdrag Naast de rechten van de mens werd er in de Verenigde Naties gewerkt aan een verdrag voor

Nadere informatie

inhoud 1. Groeien 2. In de buik 3. De baby 4. De peuter 5, De kleuter 6. Het schoolkind 7. De puber 8. Volwassen 9. Bejaard 10. Filmpje Pluskaarten

inhoud 1. Groeien 2. In de buik 3. De baby 4. De peuter 5, De kleuter 6. Het schoolkind 7. De puber 8. Volwassen 9. Bejaard 10. Filmpje Pluskaarten Groeien inhoud 1. Groeien 3 2. In de buik 4 3. De baby 5 4. De peuter 7 5, De kleuter 9 6. Het schoolkind 10 7. De puber 11 8. Volwassen 12 9. Bejaard 13 10. Filmpje 14 Pluskaarten 15 Bronnen en foto s

Nadere informatie

H E T V E R L O R E N G E L D

H E T V E R L O R E N G E L D H E T V E R L O R E N G E L D Personen Evangelieschrijver Vrouw (ze heet Marie) Haar buurvrouwen en vriendinnen; o Willemien o Janny o Sjaan o Sophie (Als het stuk begint, zit de evangelieschrijver op

Nadere informatie

Thema Op zoek naar werk. Lesbrief 9. Het sollicitatiegesprek Antwoord geven op vragen

Thema Op zoek naar werk. Lesbrief 9. Het sollicitatiegesprek Antwoord geven op vragen Thema Op zoek naar werk. Lesbrief 9. Het sollicitatiegesprek Antwoord geven op vragen Inleiding heeft een afspraak met de manager voor een sollicitatiegesprek. Deze les gaat over het eerste deel van het

Nadere informatie

Lesbrief. Voetstappen Kader Abdolah

Lesbrief. Voetstappen Kader Abdolah Lesbrief Voetstappen Kader Abdolah Doe meer met Leeslicht! Bij een aantal boeken in de serie Leeslicht kunt u een gratis lesbrief downloaden van www.eenvoudigcommuniceren.nl. In deze lesbrief staan vragen,

Nadere informatie

Een nieuw leven. Een maand eerder. Zondag 25 juli

Een nieuw leven. Een maand eerder. Zondag 25 juli Een maand eerder Zondag 25 juli Een nieuw leven Het lijkt me zo leuk om naar Aruba te verhuizen. Simon krijgt daar een topbaan en ik kan mijn leven weer op orde brengen. Ik kan gaan doen wat ik wil. Een

Nadere informatie

Spreekopdrachten thema 4 Wonen

Spreekopdrachten thema 4 Wonen Boven: Spreekopdrachten thema 4 Wonen Opdracht 2 bij 4.1 * slaapkamer 2 trap Beneden: tuin garage TaalCompleet A1 Spreken Plus Thema 4-1 Opdracht 3 bij 4.1 ** Vertel. Wat voor huis heb jij? - Woon je in

Nadere informatie

Ria Massy. De film van Abel

Ria Massy. De film van Abel DE FILM VAN ABEL Ria Massy De film van Abel De film van Abel 2018 Ria Massy & Uitgeverij Vrijdag Jodenstraat 16, 2000 Antwerpen www.uitgeverijvrijdag.be In samenwerking met Wablieft Frederik de Merodestraat

Nadere informatie

Meneer Promes komt de keuken in schuifelen met een brief in zijn hand. Hij komt op het juiste tijdstip, want Kyra is net klaar met dweilen.

Meneer Promes komt de keuken in schuifelen met een brief in zijn hand. Hij komt op het juiste tijdstip, want Kyra is net klaar met dweilen. 1 Je bent te laat! Ja, dat weet ik ook wel, denkt Kyra, maar ze houdt haar mond. Ze doet haar jas uit en kijkt naar de oude man die in zijn stoel zit. Hij bromt nog wat, maar zijn ogen staan vriendelijk.

Nadere informatie

7,7. Boekverslag door een scholier 1936 woorden 6 december keer beoordeeld. Thriller & Detective Eerste uitgave 2006 Nederlands

7,7. Boekverslag door een scholier 1936 woorden 6 december keer beoordeeld. Thriller & Detective Eerste uitgave 2006 Nederlands Boekverslag door een scholier 1936 woorden 6 december 2009 7,7 2 keer beoordeeld Auteur Genre Saskia Noort Thriller & Detective Eerste uitgave 2006 Vak Nederlands 1.Waarom heb je dit boek gekozen? Ik heb

Nadere informatie

Melkweg. Naar de speelzaal. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Taal en ouders: Peuters. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann

Melkweg. Naar de speelzaal. Lezen van Alfa B naar Alfa C. Taal en ouders: Peuters. Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Melkweg Lezen van Alfa B naar Alfa C Naar de speelzaal Taal en ouders: Peuters Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Colofon Melkweg: Naar de speelzaal, 0 Dit boekje is een uitgave van Stichting

Nadere informatie

Schuld Mel Wallis de Vries

Schuld Mel Wallis de Vries Schuld Mel Wallis de Vries Gemaakt door: Daniëlle Star Datum: 4 maart 2019 Het Boek schuld heeft de genre Jeugdthriller omdat er heel erg veel spanning in terugkomt en er woorden in het boek schuld moorden

Nadere informatie

6,3. Boekverslag door een scholier 2226 woorden 9 juni keer beoordeeld. Ulrike Bocquillon. Moedige Youki

6,3. Boekverslag door een scholier 2226 woorden 9 juni keer beoordeeld. Ulrike Bocquillon. Moedige Youki Boekverslag door een scholier 2226 woorden 9 juni 2012 6,3 213 keer beoordeeld Auteur Vak Ulrike Bocquillon Frans Moedige Youki Hoofdstuk 1: Josiane Nicollet een dame van 80 jaar woont in Parijs in de

Nadere informatie

Melkweg. Een dagje ouder. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Ouder worden

Melkweg. Een dagje ouder. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Ouder worden Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B Een dagje ouder Ouder worden Colofon Melkweg Lezen van Alfa A naar Alfa B: Een dagje ouder, 2013 Auteurs: Merel Borgesius Kaatje Dalderop Willemijn Stockmann Dit katern

Nadere informatie

Sylvia Vanden Heede De kooi

Sylvia Vanden Heede De kooi DE KOOI Met dank aan Michaël Vanden Heede, Frederiek Le Comte en Alain Remue om na te lezen en advies te geven Sylvia Vanden Heede De kooi 2013 Sylvia Vanden Heede & Uitgeverij Vrijdag Jodenstraat 16,

Nadere informatie

Les 35. Een nieuw paspoort

Les 35. Een nieuw paspoort http://www.edusom.nl Thema Het stadhuis Les 35. Een nieuw paspoort Wat leert u in deze les? Informatie over het aanvragen en verlengen van uw paspoort of identiteitskaart. Vragen stellen bij het loket.

Nadere informatie

Kies uit: schiet op jarig ziekenhuis sport laat. 1 Morgen is mijn dochter. Ze wordt zes jaar. 3 Ik op maandag, woensdag en vrijdag.

Kies uit: schiet op jarig ziekenhuis sport laat. 1 Morgen is mijn dochter. Ze wordt zes jaar. 3 Ik op maandag, woensdag en vrijdag. 21 21 HOOFDSTUK 2 Te laat! WOORDEN 1 Kies uit: schiet op jarig ziekenhuis sport laat 1 Morgen is mijn dochter. Ze wordt zes jaar. 2 Ron,! De bus komt bijna! 3 Ik op maandag, woensdag en vrijdag. 4 We komen

Nadere informatie

Dit is een oefentoets KNM voor het inburgeringsexamen. Print deze toets uit. Elke vraag is multiple choice. U mag geen woordenboek gebruiken.

Dit is een oefentoets KNM voor het inburgeringsexamen. Print deze toets uit. Elke vraag is multiple choice. U mag geen woordenboek gebruiken. Informatie Het echte examen Kennis Nederlandse Maatschappij (KNM) is een examen dat u doet op de computer. U kijkt naar korte filmpjes op de computer. In de filmpjes ziet u Nederlandse situaties. Bijvoorbeeld

Nadere informatie

Boekverslag Nederlands De jongen die zijn moeder in de vriezer stopte door Angelo Vergeer

Boekverslag Nederlands De jongen die zijn moeder in de vriezer stopte door Angelo Vergeer Boekverslag Nederlands De jongen die zijn moeder in de vriezer stopte door Angelo Vergeer Boekverslag door W. 1109 woorden 2 jaar geleden 6,4 177 keer beoordeeld Auteur Angelo Vergeer Eerste uitgave 2009

Nadere informatie

Inhoudsopgave LES 1: NAAR SCHOOL LES 2: VRIJE TIJD LES 3: THUIS LES 4: NEDERLAND LES 5: TOEKOMST 126

Inhoudsopgave LES 1: NAAR SCHOOL LES 2: VRIJE TIJD LES 3: THUIS LES 4: NEDERLAND LES 5: TOEKOMST 126 Inhoudsopgave LES 1: NAAR SCHOOL 8 1 Ziek 8 2 Plus en min 14 3 Wat moet en wat is goed? 20 4 De bel 26 Woorden 32 LES 2: VRIJE TIJD 38 1 Naar de film 38 2 Rada wil fit zijn 44 3 Vrije tijd 50 4 Ik ben

Nadere informatie

Lesbrief 1. Bij de huisarts

Lesbrief 1. Bij de huisarts Thema Gezondheid Lesbrief 1. Bij de huisarts Wat leert u in deze les? Een gesprek voeren met de huisarts. Uw klachten beschrijven. Vragen stellen aan de huisarts. Vragen van de huisarts beantwoorden. Veel

Nadere informatie