VOOR VERANDERING HET EUROPESE PROGRAMMA IN GEMAKKELIJKE TAAL.

Vergelijkbare documenten
Verkiezingsprogramma

TIJD VOOR VERANDERING VERKIEZINGSPROGRAMMA

Europa. De plannen van D66 voor Europa Begrijpelijke versie. Tekst: D66 en Merel van Beeren

Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN MAKKELIJKE TAAL SAMEN WERKEN AAN EEN EERLIJK EN GROEN ROTTERDAM ROTTERDAM

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar!

Stellingen Stemwijzer beter begrijpen

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs

Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Verkiezingsprogramma ChristenUnie- SGP in begrijpelijke taal

Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie

VVD. De VVD wil dat de overheid zich weinig bemoeit met de economie. Mensen en bedrijven weten zelf wel wat goed voor ze is.

Wat wil de Partij voor de Dieren?

Verkiezingsprogramma in gewone taal. Middelburg

VERKIEZINGS PROGRAMMA KAMPEN

Verkiezingsprogramma. in eenvoudige taal

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

Werkblad Meander Thema 5: Over de grens

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN EENVOUDIGE TAAL

Geloof in Leusden. Lijst 5. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal Gemeente Leusden Wat vindt de ChristenUnie-SGP belangrijk voor Leusden!

Deze partijen doen mee aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer in Naam van de partij. Vrijheid en Democratie VVD. Arbeid P.v.d.A.

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

Dagboek Nederland onder water?! Komt Nederland onder water te staan? En wat kunnen jij en de politiek doen om dit te voorkomen?

Verkiezingsprogramma. Kies voor de ander. Gewoon oog voor elkaar

Goed onderwijs Goede zorg Goed wonen

Zuid-Holland is een mooie provincie met grote steden en veel groen. Zuid-Holland is

Werkvel opdracht 16 (Wat hebben politieke partijen met Europa en het klimaat?)

Verloren grond. Murat Isik. in makkelijke taal

Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt.

8 6 Samenwerking in de wereld. Lees het verhaal Bijna de derde Wereldoorlog.

Schrijfprijs NT2 2016

Goed onderwijs Goed klimaat Goed wonen

samen sterker Samenvatting verkiezingsprogramma Samen sterker - kansen voor iedereen

LAAT DE WIND WAAIEN


Kinderrechtenverdrag. Voor kinderen en jongeren

Oefenteksten: Probleem-oplossing

Twenterand 21 maart 2018 Stem voor verandering

Stemmen Verkiezingen Europees Parlement 2019

BIJLAGEN LESPAKKET 1.2

Module 7 Staatsinrichting en rechtsstaat

Samenleven doe je niet alleen!

Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt.

Spreekbeurtinformatie Millenniumdoelen

Alle rechten op een rij:

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN

AAN DE SLAG MET DICTATUUR

1. (DIA 2) Wie weet welke politieke partijen meedoen?

Stemmen Europese verkiezingen 2014

Melkweg. Naar de dokter. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Gezondheid: De huisarts

Samenleven is elkaar in je waarde laten en elkaar niet buitensluiten als je anders bent. (team kindertrendrede 2019)

Verkiezingen. Mensen met dezelfde ideeën vormen gemeenten besturen.

Samenvatting Mensen ABC

Noach bouwt een ark Genesis 6-8

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN

VERKIEZINGEN EUROPEES PARLEMENT Donderdag 23 mei 2019 BEPAAL MEE WIE IN DE EUROPESE UNIE BESLISSINGEN GAAN NEMEN. Den Haag

DE ENERGIE[R]EVOLUTIE ACTIES PRIMAIR ONDERWIJS

Lesbrief Iedereen betaalt belasting

BURGERSCHAPSCOMPETENTIES. ITEM REST CORRELATIES

inhoud 1. Dieren op reis 2. Waarom dieren reizen 3. Op zoek naar eten 4. Op zoek naar een broedplek 5. Weg uit de kou 6. Filmpje Pluskaarten Bronnen

In Arnhem worden op woensdag 21 maart gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Je mag dan stemmen welke mensen in de gemeenteraad komen.

Bijlage VMBO-GL en TL

We staan voor fundamentele keuzes bij deze verkiezingen. Kiezen we ervoor om de kloof

DE DEMOCRATIE-INDEX GROEP 1: Hebben alle partijen min of meer gelijke kansen in de campagneperiode?

U leert in deze les om een mening vragen. U wilt dan weten wat iemand vindt.

GESCHIEDENIS LES 2 STAP VOOR STAP VOORUIT

DEMOCRATIE OF DICTATUUR?

Waar gaan we het over hebben?

B. Geef aan om welke soort vluchtelingen het gaat: 1) Zij zijn een bedreiging voor de macht van politieke leiders en worden daarom gestraft.

Verhalen uit. Oost-Europa. naverteld door Sandra van der Stege

Gemeenteraadsverkiezingen 2018 Hart voor Bunschoten

Reality Reeks - Verwerkingsopdrachten. Hey Russel! Een bijzondere vriendschap

Rechten van het kind. Internationaal verdrag inzake de rechten van het kind. Verenigde Naties (VN) Dit is een uitgave van Edukans :

ANTWOORDEN TAALSTERK B1 THEMA 1 THUISKOMEN

Gemeenteraadsverkiezingen. Stem ook!

Weg van jou Verliefd op een vluchteling

8 5 Aarde en heelal. Lees de vragen over de planeten in de tabel hieronder. Vragen over de planeten. Aarde Maan Mars

Wat denken de jongens? Trek een lijn naar het denk-wolkje. Het is niet eerlijk, ik ben arm en hij is rijk. Ik wil graag vrienden blijven

Info. Aanraken, knuffelen en meer... Informatie voor cliënten. Expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde

3. Van wie is de kreet? 4. Wat wil Albor met het zwijntje doen?

SAMEN LEVEN IN NEDERLAND. Omgangsvormen in makkelijke taal

Hou vast aan je idealen. Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal

Mo is een klein meisje en haar ouders zijn asielzoekers. Wat is een asielzoeker?

Stem van de jeugd: bulletrapport

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen

Klimaattentoonstelling Milieudefensie

waardigheid participatie gelijke rechten solidariteit individuele vrijheid

Later word ik dierenarts!

HOUTEKOP vzw

Ziek zijn in Kenia. Als ik ziek ben voel ik me rot. Dan raak ik achter met school en haal slechte cijfers. Faith, 14 jaar.

Mo is een klein meisje en haar ouders zijn asielzoekers. Wat is een asielzoeker?

Een wat strenge stem, hij wil graag officiëler klinken dan hij in wezen is.

Ik ben de Hamer. Een wat strenge stem, hij wil graag officiëler klinken dan hij in wezen is. HET BESTUUR VAN DE EUROPESE UNIE GROEP 7 8

DEEL 1. WERKBOEK 1 Je Zelfbeeld Monique van Dam YOU: De keuze is aan jou!

Het gaat goed met het weeshuis. Vorig jaar was de gezondheid van Joyce (oprichtster en moeder van het weeshuis) zorgelijk te noemen.

Hoe gaat het met het VN-verdrag handicap in Nederland na één jaar?

Transcriptie:

VOOR VERANDERING HET EUROPESE PROGRAMMA IN GEMAKKELIJKE TAAL.

VOOR VERANDERING NEDERLAND WERKT SAMEN MET ANDERE LANDEN DIE IN DE BUURT LIGGEN. DIE LANDEN LIGGEN IN EUROPA. DIE SAMENWERKING NOEMEN WE DE EUROPESE UNIE. Op 23 mei zijn er weer verkiezingen voor het Europees Parlement. In het Europees Parlement zitten partijen van alle landen. Samen bepalen ze wat er in Europa gebeurt. Iedere vijf jaar kiezen de inwoners van Europa voor het Europees Parlement. Iedereen mag dan kiezen op welke politieke partij hij of zij stemt. GroenLinks wil graag meebeslissen wat er in Europa gebeurt. We hopen dat op 23 mei zoveel mogelijk mensen op GroenLinks stemmen. Wat wil GroenLinks? Goed zorgen voor de dieren en de natuur. Eerlijke verdeling van belasting. Iedereen moet goed behandeld worden. Mensen helpen buiten Europa. Op de volgende bladzijden leggen we dit verder uit. VOOR VERANDERING 2

GOED ZORGEN VOOR DE DIEREN EN DE NATUUR In Europa zijn er veel mooie gebieden. Er zijn groene bossen waar herten wonen. Er zijn hoge bergen met sneeuw erop. Er zijn blauwe meren waar vissen zwemmen. Mensen kunnen in de natuur fijn lopen. Soms gooien mensen dingen weg in de natuur. Ze gooien blikjes weg of ander afval. Dat zijn dingen die niet in de natuur horen. Die blijven daar dan heel lang liggen. GroenLinks wil deze natuur beschermen tegen deze vervuiling. Dan kunnen we ook in de toekomst blijven genieten van de natuur. In Europa staan op sommige plekken kolencentrales. Kolencentrales maken stroom. Die gebruiken we voor allerlei dingen in huis, zoals de televisie en de telefoon. Alleen zijn kolencentrales niet gezond. Bij het maken van stroom komt er namelijk veel rook vrij. Die rook maakt onze lucht vies. GroenLinks wil dat de kolencentrales dicht gaan. Met windmolens kunnen we namelijk ook stroom maken. Die windmolens maken geen vieze rook. Wij willen meer windmolens en minder kolencentrales. VOOR VERANDERING 3

Mensen gaan vaak met het vliegtuig om tussen landen in Europa te reizen. Vliegtuigen maken rook die de lucht vies maakt. GroenLinks wil dat mensen in Europa vaker de trein nemen. Dat is gezonder, want treinen maken geen vieze rook. We gooien nu veel dingen weg. Maar soms kunnen die nog prima gebruikt worden. Ze moeten dan alleen gemaakt worden. Soms kan een bedrijf van afval nieuwe dingen maken. Het is zonde om alles zomaar weg te gooien. GroenLinks wil ook dat er goed gezorgd wordt voor dieren in boerderijen. We willen dat koeien buiten kunnen grazen. Kippen moeten kunnen scharrelen. We willen dat varkens lekker in de aarde kunnen spelen. VOOR VERANDERING 4

EERLIJKE VERDELING VAN BELASTING In Europa hebben we goede scholen voor kinderen. In Europa hebben we goede ziekenhuizen voor als je ziek wordt. In Europa hebben we goede hulp voor mensen met een beperking. De regering zorgt voor scholen, ziekenhuizen en voorzieningen. We betalen allemaal geld aan de regering om dit te doen. Dat noemen we belastingen. Sommige grote bedrijven willen heel weinig belasting betalen. Ze maken gebruik van oneerlijke trucjes om geen belasting te betalen. Als bedrijven weinig belasting betalen, dan heeft de regering minder geld. Dan is er niet genoeg geld om leraren en dokters te betalen. Dan moeten mensen die ziek zijn lang wachten op de dokter. Dan zitten kinderen in drukke klassen. Dan moeten mensen die werken meer belasting betalen. Ze houden dan minder geld over voor andere dingen. Het is niet eerlijk dat grote bedrijven bijna geen belasting betalen. GroenLinks wil dat grote bedrijven ook hun deel bijdragen. Zodat we in Europa goed onderwijs en goede zorg houden. Europa moet regels maken zodat iedereen belasting meebetaalt. VOOR VERANDERING 5

IEDEREEN MOET GOED BEHANDELD WORDEN In Europa wonen veel verschillende mensen. Er zijn oude mensen en jonge mensen. Er zijn jongens en meisjes. Er zijn mensen die uit een ander land komen en mensen die hier geboren zijn. GroenLinks vindt het belangrijk dat we goed met elkaar omgaan. Wij willen dat we aardig zijn voor elkaar. Wij willen dat we naar elkaar luisteren. Wij willen dat iedereen zich in Europa welkom voelt. Wij willen dat iedereen veilig is. Sommige mannen worden verliefd op mannen. Er zijn ook vrouwen die verliefd worden op vrouwen. Wij willen dat zij ook goed behandeld worden. Nu kan een hotel weigeren om twee mannen een kamer te geven omdat ze van elkaar houden. Dat noemen we discriminatie. Wij vinden dat niet eerlijk. Niemand mag geweigerd worden omdat hij of zij anders is dan anderen. We willen dat iedereen goed behandeld wordt. Voor veel mensen met een beperking is het lastig om met de bus te reizen. Mensen die een rolstoel gebruiken kunnen soms lastig de bus in komen. Mensen met een beperking moeten in alle bussen en treinen kunnen. Europa maakt regels over een goede behandeling van mensen. Ze maken ook regels voor de goede behandeling van mensen met een beperking. Overal moeten mensen met een beperking naar school kunnen. VOOR VERANDERING 6

MENSEN HELPEN BUITEN EUROPA GroenLinks wil ook mensen helpen buiten Europa. In andere landen, buiten Europa, is het soms minder goed. Daar is soms oorlog en zijn mensen niet veilig. In Europa hebben we het goed. In Europa hebben we meer geld. Dit wil GroenLinks gebruiken om mensen buiten Europa te helpen. GroenLinks wil graag dat mensen binnen en buiten Europa fijn leven. We willen dat alle mensen die ziek zijn naar de dokter kunnen. We willen dat alle kinderen naar school kunnen. We willen dat alle mensen veilig zijn. Soms vluchten mensen uit landen waar oorlog is, naar Europa. Die mensen noemen we vluchtelingen. GroenLinks wil dat vluchtelingen zich veilig voelen in Europa. Wij willen dat deze mensen hier goed worden opgevangen. VOOR VERANDERING 7