Max van Olden DE JUISTE MAN. in makkelijke taal

Vergelijkbare documenten
DE SCHOOLBUS. en andere korte verhalen. Josée Van Laer. in makkelijke taal

KLEM. Katja en Udo in de schulden. Anne-Rose Hermer

Marlies Verhelst. Geraakt

Tekening voorkant: Tara van Veen. Tekeningen binnenin: Alette Straathof. Leeftijd: jaar AVI: E3 M4. Lettertype: Dyslexie

Wat? Ambers mond valt open. Krijg ik dertigduizend euro? De notaris knikt. Dat klopt. Gefeliciteerd. Liz weet ook niet wat ze hoort.

Burny Bos. Knofje. Alle verhalen. Met illustraties van Harmen van Straaten. Leopold / Amsterdam

de aanbieding reclame, korting De appels zijn in de a Ze zijn vandaag extra goedkoop.

Een gevaarlijke vriend

Lieveling. Kim van Kooten. in makkelijke taal. naar het verhaal van Pauline Barendregt

Ik haat school. Ik ga weg! Tara loopt naar de deur.

Charles den Tex VERDWIJNING

Lesbrief 8. Een taxi bellen

Een nieuw leven. Een maand eerder. Zondag 25 juli

Help me, Zoey, zeg ik. Zoey kijkt verbaasd. Waarmee?, vraagt ze.

Rivka voelt tranen in haar ogen. Vader aait over haar wang. Hij zegt: Veel plezier, prinsesje. Vergeet je nooit wie je bent? Dan draait vader zich

Don zit naast Jamiro. Ze zit omgekeerd in haar stoel en kijkt door de achterruit.

Een ontgoocheling. Willem Elsschot, Naverteld in eenvoudig Nederlands door Astrid Elbers

In de ene hand draagt hij een koffer, in de andere een kistje. Bok is de nieuwe buurman van Kip. Hij is een professor, zegt Kat. Iemand die heel veel

Ze neemt nog een slok van haar rum-cola. Even lijkt het alsof de slok weer omhoogkomt.

1. Joris. Voor haar huis remt Roos. Ik ben er. De gordijnen beneden zijn weer dicht.

Heleen slaat het boek dicht. Vanavond komt er niets van lezen, haar gedachten dwalen steeds af.

Kies uit: schiet op jarig ziekenhuis sport laat. 1 Morgen is mijn dochter. Ze wordt zes jaar. 3 Ik op maandag, woensdag en vrijdag.

Oma Pleuntje en opa Joep

Nederlands lezen voor anderstaligen Vader en zoon. Dik

Naar de bovenste verdieping

En er komt nog een derde vinger bij: Ik heb nog niets aan mijn boekverslag gedaan.

Les 2 Samenvatten. Leestekst: Lachen. 1. "We gaan vandaag weer proberen om de tekst die jullie krijgen samen te vatten."

SLOTSCÈNE VAN ISOLA. Hij draait zich om en wil vertrekken. BERNARD Wij doen het niet! Verbruggen draait zich verbaasd om.

Het meisje in de trein

Voor jou. Verhalen van mantelzorgers. Anne-Rose Hermer

LYRICS EP1 BEGRIJP ME NIET VERKEERD

2.7 In de supermarkt **

1. Tussen de schoenen

MARIAN HOEFNAGEL. Met alle geweld. in één klap alleen. Uitgeverij Eenvoudig Communiceren

Ruimte voor God - thema 1: Eén ding is nodig! Preek over Lukas 10: Gemeente van Christus,

Tuin van Heden.nu 1 Mag ik zijn wie ik ben? Van In 5

Eva geeft geen antwoord. Ze leest samen met Lieke in het kookboek. Nu moet er suiker en boter bij, zegt Lieke. En een snufje

Lotte is er erg blij mee. Ik wilde altijd al een huisdier voor mezelf, zegt ze tegen opa. En nu heb ik er opeens een heleboel.

Papa en mama hebben ruzie. Ton en Toya vinden dat niet leuk. Papa wil graag dat Ton en Toya bij hem op bezoek komen, maar van mama mag dat niet.

Er komt een jonge vrouw binnen. Bent u een rechercheur?, vraagt ze. Jazeker, zegt Peter. Al vijfentwintig jaar. Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Gemaakt door Jette Somsen Klas 3G2 Datum Knalhard

1 Kussen over mijn hoofd

Moeizaam staat Vincent op. Hij heeft veel pijn. Vloekend loopt hij door het huis. Er is niemand te vinden.

De school is uit en ik steek het plein over naar het fietsenhok. Ik ben vandaag op de fiets naar school omdat we verkeersles hadden.

DE NACHT ZINGT ZIJN EIGEN ZANG

Keetje zucht. Wat duurt het lang! Maar wacht... Daar komt een auto de straat in rijden. Hij stopt achter de verhuiswagen en er stappen twee mensen

Het allerleukste meisje

Wat is hij nou onhandig! Eindelijk krijgt hij een lucifer aan.

Cursistenboek Taalklas.nl Hoofdstuk 1 Het huis

Johan van Caeneghem. Het Schemerhuis

In de hal wacht de mentor van 2a haar op. Hij geeft Nederlands. Voor de pauze heeft ze twee uur les van hem. Samen lopen ze naar het lokaal van 2a toe

Robin. en het geheim van Dee en Aa

2001/2002 SPREKEN EXAMEN. Voorbeeldexamen Tijdsduur ± 30 minuten. Opgavenboekje. Examennummer kandidaat: Aanwijzingen. Staatsexamen Nederlands

Toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen

SPREEKBEURT POLITIE. Ga een dagje op stap met politieagent Arjan en leer meer over de politie

Spekkie en Sproet Spion uit de lucht

Stan. Geschreven door. Eline Willemse. Illustraties van. Dick Rink

Weer kijkt Kees in zijn binnenspiegel. Naar de man op de achterbank. De lifter. Slaapt die man nou? Kees heeft hem al een uur niet meer gehoord.

De mevrouw tilt de schildpad op. Ze bekijkt hem van alle kanten. Tja, zegt ze dan. Een mannetje of een vrouwtje...? Eerlijk gezegd: eigenlijk heb ik

3 Bijna ruzie. Maar die Marokkanen en Turken horen hier niet. Ze moeten het land uit, vindt Jacco.

Paul van Loon Weerwolfbommetje!

Anastacia, de dochter van de Tsaar.

De droom. De sneeuw dwarrelt in de ruimte.

Best tof. Asma haalt haar schouders op. Ik weet niet eens of ik niet mag, zegt ze.

Monsterfilm. De illustratie en het lesidee bij dit verhaal staan ook op

AMSTERDAM ANTWERPEN EM. QUERIDO S UITGEVERIJ 2018

Ria Massy. De film van Abel

De zorg moet steeds beter.

Geen troep op de stoep In de vuilniswagen

Sinterklaas in een regenpak

Op weg met Jezus. eerste communieproject. Hoofdstuk 7 Delen maakt blij. H. Theobaldusparochie, Overloon

Help, mijn papa en mama gaan scheiden!

door Sebastiaan Heins

DOLLY IS EEN SUPERHELD

Oma! roept Bob. Geen antwoord. Oma, ik ben het, Bob! Gompie blaft, maar verder hoort hij niets. Stil, Gompie! Oma! Oma!

1. Vliegtuig neergestort

In de Hema. O, zegt Kiia. Dat heb ik niet gehoord. Nee, dat blijkt, lacht de vrouw.

Gelukkig is er een iemand voor wie hij nooit bang is. Dat is zijn oma. Ze is de liefste oma van de hele wereld. Op vrijdagmiddag komt ze hem altijd

Stil blijft Lisa bij de deur staan. Ook de man staat stil. Ze kijken elkaar aan.

Inhoud. Een nacht 7. Voetstappen 27. Strijder in de schaduw 51

Ria Massy. De taart van Tamid

Kom op, Maarten, je moet naar school! Moeder geeft haar jongen een duwtje. Even later loopt Maarten door de straten van Mansfeld. Dat is de stad waar

Die nacht draait Cees zich naar me toe. In het donker voel ik heel zachtjes zijn lippen op mijn wang.

Paul van Loon. Allemaal Onzin. Tekeningen Hugo van Look. Leopold / Amsterdam

Veertien leesteksten. Leesvaardigheid A1. Te gebruiken bij : Basisexamen Inburgering Studieboek. Ad Appel

Paul van Loon. Weerwolfnachtbaan. Tekeningen Hugo van Look. Leopold / Amsterdam

Prent 1 : Klaslokaal. De kinderen zingen rond de kerstboom.

Bij H&M. Nederlandse Academie 02/ A2

Lesbrief. Blauw water Simone van der Vlugt

Een meneer heeft veel ballonnen. Hij roept: Kinderen, kom erbij! Mijn ballonnen die zijn gratis. Wie wil een ballon van mij?

Het thema van deze les is Op zoek naar werk. Dit is les 7 Beginners. Werk vragen in een winkel.

Lelijke griet. Dino is nog steeds te verbaasd om iets normaals te zeggen. Het enige dat hij kan bedenken is: Heet je echt Belle?

Zwarte Piet heeft zich vergist

E E N B A R M H A R T I G E S A M A R I T A A N

Rick de Leeuw. Hou me stevig vast

De woonkamer. Er staan veel dozen in de woonkamer, er staat een bank en een kast die half in elkaar gezet is.

Kijk nog eens in het boek op bladzijde 80 naar Werkwoorden in een andere tijd.

yvon jaspers met tekeningen van Philip Hopman Uitgeverij Ploegsma Amsterdam

Het nachtmerrieneefje

Transcriptie:

Max van Olden DE JUISTE MAN in makkelijke taal 3

Dit boek heeft het keurmerk Makkelijk Lezen

DEEL 1 1996 Vrijdagvond, zeven uur. De cursus van vandaag is afgelopen. Oscar doet zijn schrijfblok dicht. Hij kijkt naar zijn collega Alexander naast zich. Die heeft geen aantekeningen gemaakt. Alexander leest stukken door voor een rechtszaak. Oscar en Alexander zijn advocaten. Ze werken bij hetzelfde kantoor in Amsterdam. Af en toe volgen ze een cursus voor hun werk. Meestal zijn die cursussen op een mooie plek. Vandaag ook: in een restaurant aan het water, net buiten Amsterdam. Oscar komt hier wel eens met zijn vrouw Karin en zijn zoon Jelte. Dan eten ze hier appeltaart. En dan vertelt Oscar Jelte over het uitzicht. 5

Vanaf hier kun je het eilandje Pampus zien. En in de verte de gebouwen van Almere. Maar vandaag zien ze niet zoveel. Er hangt een dichte mist boven het water. De man van de cursus bedankt iedereen. De mensen staan op. Eindelijk, zegt Alexander. Wat een saaie dag. Oscar en Alexander gaan naar de bar. Ze steken een sigaret op. Ze bestellen een biertje. Buiten wordt het langzaam donker. Andere advocaten komen bij hen staan. Ze praten over hun werk. Oscar vindt de gesprekken leuk. Hebben de anderen nog interessante zaken? Hoeveel uur per week werken ze op andere kantoren? En de belangrijkste vraag: maken ze kans om in de directie te komen? Elke advocaat wil partner worden in de directie. Oscar zelf ook. Hij is heel goed in zijn werk. Hij heeft grote klanten. Hij verdient veel geld voor het kantoor. Hij maakt zeker kans om partner te worden. Maar Alexander is even goed als Oscar. Hij werkt even hard. Hij heeft ook grote klanten. En afgelopen jaar verdiende Alexander net iets meer dan Oscar. Oscar kijkt naar Alexander. Die bestelt nog een biertje. En nog een. Hij praat hard en lacht veel. Oscar wil naar huis. Naar Karin en Jelte. 6

Hij pakt zijn jas. Ga je nu al?, roept Alexander. Ja, dat zou jij ook moeten doen, zegt Oscar. Nee, joh, het is weekend! Buiten kan Oscar zijn auto niet vinden. Dan ziet hij Karins auto staan. O ja, hij is hier met haar auto gekomen. Want die stond vanochtend voor zijn auto op de oprit geparkeerd. Oscar rijdt door de regen en de mist over de dijk naar huis. Hij denkt aan zijn plannen voor het weekend. Morgenochtend gaat hij vissen met Jelte. En s avonds komen vrienden eten. Hij heeft er zin in. Opeens schrikt Oscar van felle lampen in zijn spiegel. Er rijdt een auto met groot licht achter hem. Oscar denkt: rot op met die schijnwerpers. In een bocht verdwijnen de lampen even uit zijn spiegel. Maar op het rechte stuk verblinden ze hem weer. De auto komt snel dichterbij. Oscar geeft gas. Maar het is donker en mistig. Hij wil niet harder rijden dan vijftig. De auto zit nu vlak achter hem. De bestuurder doet het groot licht uit. Oscar kijkt in de spiegel. Dan naar de weg. Dan weer in de spiegel. Ziet hij het goed? Het is de auto van Alexander. Hij is zo dichtbij dat hij Alexander ziet zitten: zijn magere gezicht, zijn zwarte haar. 7

Typisch Alexander, denkt Oscar. Twee meter achter me, met acht biertjes op. Oscar is bijna thuis. Hij zet zijn knipperlicht aan en remt. Alexander scheurt hem op de linkerhelft van de weg voorbij. Oscar kijkt hem na. Hij denkt: moet ik hier maandag op kantoor iets van zeggen? Maar dat heeft toch geen zin. Alexander zal zich meteen verdedigen. Als een echte advocaat. Oscar rijdt langzaam het laatste stukje naar huis. Vroeger woonde hij met Karin en Jelte in Amsterdam. Vier jaar geleden zijn ze naar een boerderij buiten Amsterdam verhuisd. Oscar wist niet dat het hier zo fijn zou zijn. Hij houdt van de natuur en de ruimte. Van de kippen en de geitjes achter het huis. Van de bloesem in de lente. Hij was gewend aan de stad. Maar hier kwam hij tot rust. Thuis gaat Oscar naar boven. Karin zit in haar badjas voor de spiegel in de slaapkamer. Ze heeft een handdoek om haar hoofd. Oscar gaat achter haar staan. Hij legt zijn handen op haar borsten. Karin geeft hem een kus. Is Jelte beneden?, vraagt ze. Hij is bij een vriend in het dorp geweest. Oscar kust haar terug. Nee, zegt hij. Jelte wacht vast tot de regen voorbij is. Dus we hebben nog wat tijd voor onszelf. 8

Met een glimlach haalt Karin zijn handen van haar borsten. Hij heeft zijn regenpak bij zich, zegt ze. Dus hij kan hier elk moment zijn. We wachten nog een kwartier. Dan bellen we zijn vriend. Karin staat op. Oscar kijkt naar zichzelf in de spiegel. Naar zijn dunne haar en zijn dikke, witte gezicht. Wat ziet Karin toch in hem? Ze is zelf zo mooi. Beneden schenkt hij twee glazen wijn in. Hij zet muziek op. Hij steekt de open haard aan. Hij hoort dat Karin zich boven aankleedt. Het is kwart voor tien. Jelte zou om negen uur thuis zijn. Oscar neemt een slok wijn. Dan belt hij het nummer van Jeltes vriend. In gesprek. Oscar wordt ongerust. Er zal toch niets gebeurd zijn? Karin komt de trap af. Ze kijken elkaar aan. Dit is niets voor Jelte, zegt ze. Hij had er al lang moeten zijn. Misschien wilden ze een potje Risk afmaken. Of hij heeft een lekke band. Oscars stem klinkt onzeker. Op de dijk wordt altijd zo hard gereden, zegt Karin. Oké, zegt Oscar. Jij probeert zijn vriend te bellen. Ik rij over de dijk naar zijn huis. Binnen een kwartier ben ik terug. 9

Met grote passen loopt hij naar de auto. Hij denkt aan Alexander op de dijk. Hij moet Jelte vinden. Oscar rijdt in de richting van het dorp. Maar een stukje na de bocht moet hij stoppen. Er staat een politieauto op de weg. Oscar vliegt zijn auto uit. Wat is er gebeurd?, roept hij. Een ongeluk, meneer. De dijk is afgesloten. Een ongeluk? Wie dan? Ik ben mijn zoon kwijt! De agent kijkt Oscar scherp aan. Hoe bedoelt u, kwijt? Hij had al thuis moeten zijn. Hij moest over de dijk fietsen. Hij heeft een regenpak aan. Rood met zwart. Hij is veertien. Een moment, meneer. De agent roept zijn collega. Oscar kijkt verder over de dijk. In de verte ziet hij blauwe lichten. De tweede agent zegt: Loopt u even mee. Oscar stapt met hem in een politieauto. Hij vertelt zijn naam en adres. De agent schrijft alles op. Dan draait de agent zich naar hem toe. Hij zegt heel rustig: Meneer Seefelt, er is inderdaad een ongeluk gebeurd. Het slachtoffer is overleden. Wij gaan nu samen naar de plek van het ongeluk. Dan kunt u zien of het slachtoffer uw zoon is. De woorden galmen door Oscars hoofd. Slachtoffer. Overleden. 10