VERKIEZINGSPROGRAMMA IN MAKKELIJKE TAAL SAMEN WERKEN AAN EEN EERLIJK EN GROEN ROTTERDAM ROTTERDAM

Vergelijkbare documenten
TIJD VOOR VERANDERING VERKIEZINGSPROGRAMMA

VERKIEZINGS PROGRAMMA KAMPEN

Verkiezingsprogramma

In Arnhem worden op woensdag 21 maart gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Je mag dan stemmen welke mensen in de gemeenteraad komen.

Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht

Verkiezingsprogramma. in eenvoudige taal

VOOR VERANDERING HET EUROPESE PROGRAMMA IN GEMAKKELIJKE TAAL.

Voor jezelf, voor elkaar, voor Gorcum. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

Verkiezingsprogramma in gewone taal. Middelburg

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

Twenterand 21 maart 2018 Stem voor verandering

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN EENVOUDIGE TAAL

Samen maken we Groningen

Verkiezingsprogramma ChristenUnie- SGP in begrijpelijke taal

Europa. De plannen van D66 voor Europa Begrijpelijke versie. Tekst: D66 en Merel van Beeren

Goed onderwijs Goede zorg Goed wonen

Samenleven doe je niet alleen!

Goed onderwijs Goed klimaat Goed wonen

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar!

Jouw idealen in Utrecht Verkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs

Duurzaam, groen, eerlijk en voor iedereen. Verkiezingsprogramma in makkelijke taal Provinciale statenverkiezingen 2019

Verkiezingsprogramma. Kies voor de ander. Gewoon oog voor elkaar

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie

Geloof in Leusden. Lijst 5. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal Gemeente Leusden Wat vindt de ChristenUnie-SGP belangrijk voor Leusden!

Gemeenteraadsverkiezingen 2018 Hart voor Bunschoten

Stellingen Stemwijzer beter begrijpen

Maak Deventer mooier met de ChristenUnie!

oog voor ZWOLLE oog voor elkaar IN GEWONE TAAL VERKIEZINGSPROGRAMMA

VERANDERING. GroenLinks Bergen op Zoom staat voor fundamentele keuzes bij de

Zuid-Holland is een mooie provincie met grote steden en veel groen. Zuid-Holland is

MEMORY WOORDEN 1.1. TaalCompleet A1 Memory Woorden 1 1

ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge!

De Leefplekmeter Wat vind je van je leefplek?

Arnhem voor iedereen

Voor vooruitgang in Uitgeest

Vragenlijst tieners. Algemene vragen. Waar woon jij?

We staan voor fundamentele keuzes bij deze verkiezingen. Kiezen we ervoor om de kloof

Dit gaat er gebeuren!

Samenleven is elkaar in je waarde laten en elkaar niet buitensluiten als je anders bent. (team kindertrendrede 2019)

Jouw idealen in de provincie Basisverkiezingsprogramma. Provinciale Staten 2015 in eenvoudige taal

Jij wilt een beter Brabant? Wij ook! Verkiezingsprogramma Partij voor de Vrijheid uitgelegd voor mensen met een verstandelijke beperking

Verkiezingsprogramma. Al bijna 20 jaar uw lokale partij! Samen voor Veiligheid en Zorg voor elkaar

Spreekopdrachten thema 5 Gemeente

verkeer veilige veiligheid verbindingen BIJLAGE 6: TAG CLOUDS MOBILITEIT staat stad stiptheid stress tijd tram trein treinen uur veilig

LAAT DE WIND WAAIEN

PROGRAMMA VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN EN WETTERSKIP

Project: Duurzaamheid

GROENLINKS ROTTERDAM januari Rotterdammers houden van bomen!

Ik ben de Bloem! De Bloem (van plastic) is een meid van nu! Tikkeltje brutaal! Het MILIEU 5 6 GROEP

Gemeenteraadsverkiezingen. Stem ook!

Eerst zien, dan geloven

Zeker zijn PVDA GELDERLAN. Verkiezingsprogramma Verkiezingsprogramma

VERKIEZINGEN EUROPEES PARLEMENT Donderdag 23 mei 2019 BEPAAL MEE WIE IN DE EUROPESE UNIE BESLISSINGEN GAAN NEMEN. Den Haag

werkbladen thema 5 werk

Wijkvereniging 'Van Stolkpark' Postbus 87783, 2508 DD Scheveningen

Inleiding regeerakkoord Vertrouwen in de toekomst

Melkweg. Goede reis. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Reizen

Aflevering: 31. Te + infinitief

Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt.

Verkiezingsprogramma PvdA Feijenoord

Deze partijen doen mee aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer in Naam van de partij. Vrijheid en Democratie VVD. Arbeid P.v.d.A.

Upload foto. tip: vul eerst het titelvlak voordat je de foto toevoegt. Nieuwsflits Wildeman- en Blomwijckerbuurt

VERKIEZINGSPROGRAMMA SPEERPUNTEN 50PLUS ROTTERDAM ROTTERDAM OMDAT HET OM ROTTERDAMMERS GAAT

Gewoon zo! WONEN: HOE ONTMOET JE BUURTBEWONERS?

U leert in deze les om een mening vragen. U wilt dan weten wat iemand vindt.

Kinderrechtenverdrag. Voor kinderen en jongeren

VVD. De VVD wil dat de overheid zich weinig bemoeit met de economie. Mensen en bedrijven weten zelf wel wat goed voor ze is.

Inhoud. Mijn leven. ik doe mee

Controlegroepen fase 1

Oefenteksten: Probleem-oplossing

Algemeen directeur Directeur sociale zaken

VERKIEZINGSPROGRAMMA SPEERPUNTEN 50PLUS ROTTERDAM OMDAT HET OM ROTTERDAMMERS GAAT

Kansen voor Delft in 5 minuten Kansen. voor Delft

IN DE TREIN LES 1. Meer of minder

Wat vindt u van het nieuwe Mauveplein? Geef uw mening en stem. Die telt!

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN

Wij geloven dat je leven leuker is als je je eigen keuzes maakt.

Noach bouwt een ark Genesis 6-8

Onbeperkt meedoen! Voortgangsrapportage samenvatting in begrijpelijke taal. Luisteren naar mensen met een beperking

Signaalwoorden en verschillende vormen van woorden

met de wmo doet iedereen gewoon mee

Materiaal Groen. Deel 2: Groen in de stad

Alternatieve begroting 2014

Schoolverlaters. Bs de Regenboog

Mede mogelijk gemaakt door de Iona Stichting en Vos/Abb

Grachtengordel Amsterdam

STEM JIJ OOK? VERKIEZINGEN TWEEDE KAMER WAAROM IS STEMMEN BELANGRIJK? OP WIE KAN IK STEMMEN? WAAROVER BESLIST DE TWEEDE KAMER? HOE MOET IK STEMMEN?

Klik op een stip... En krijg een wat als...?

Je zou kunnen opmerken: waarom stop je dáár met lezen in Johannes 5? Waarom zingen we niet verder uit Psalm 22? Want nu missen we de goede afloop!

Een fijne en veilige omgeving!

Melkweg. De deur op slot. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Wonen: Veilig wonen

GOED VRIENDJE? FOUT VRIENDJE?

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN

Samenvatting verkiezingsprogramma PvdA Zuid-Holland

Kinderrechtenverdrag VOOR KINDEREN EN JONGEREN

Inhoud. Inleiding... 4 Hoofdstuk 1 Het ontstaan van de rechten... 6 Hoofdstuk 2 De belangrijkste rechten...12

Goed wonen Goed werk Goed onderwijs

YOGA LIFESTYLE. verbinding met jezelf. Whatever comes. Let it come. Whatever stays. Let it stay. Whatever goes. Let it go

Transcriptie:

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN MAKKELIJKE TAAL 2018-2022 SAMEN WERKEN AAN EEN EERLIJK EN GROEN ROTTERDAM ROTTERDAM

COLOFON Programmacommissie Isabelle van Woerkom (voorzitter) Arjen de Groot (secretaris) Judith Bokhove Annelies Goldhoorn Ahmed Harika Robert Klumpes Astrid Kockelkoren Stephan Leewis Harm de Oude Dieudonnée Penning Lies Roest Werenfried Spit Peter Jan de Werk Redactie Harm de Oude Laura Smit Stefan Leliveld Opmaak De Grafische Keuken INHOUDSOPGAVE Inleiding 5 6 Eerlijk Groen Beste Rotterdammers, Op 21 maart zijn er verkiezingen. U mag dan stemmen voor een nieuwe gemeenteraad. Dat is belangrijk, want de gemeenteraad heeft het vier jaar lang voor het zeggen in Rotterdam. GroenLinks vindt dat er dingen in Rotterdam anders moeten. We willen eerlijker delen en zorgen voor mensen die niet zo makkelijk een baan krijgen, of iets minder geld hebben. We willen een groene stad. We willen een stad waar goed gezorgd wordt voor mensen die ziek zijn. Ik heb het afgelopen jaar veel gepraat met mensen. Ik was in kantines, buurthuizen en sportzalen. Veel mensen maken zich zorgen. Zorgen over hun werk, over de huur voor hun huis en over geld dat ze moeten betalen als ze ziek worden. Dat moet anders. En dat kan anders. GroenLinks wil dat iedereen de zorg krijgt die nodig is. We willen schone lucht en groene wijken. Rotterdam is van iedereen, waar je ook vandaan komt. Dat is de toekomst waar wij aan willen gaan werken. Daar kun jij bij helpen. Stem op 21 maart op GroenLinks. Groet, Jesse Klaver 8 Voor iedereen www.stichtingmakkelijklezen.nl 10 Judith Bokhove (lijsttrekker GroenLinks Rotterdam) en Jesse Klaver in gesprek met Rotterdammers 2 3

INLEIDING Rotterdam is een mooie stad. De mensen die er wonen zijn allemaal verschillend. Dat maakt Rotterdam bijzonder. Soms zijn er ook problemen. Soms hebben mensen geen baan. Soms verdienen mensen niet genoeg geld met hun werk. Daardoor is 1 van de 5 Rotterdammers arm. De bedrijven in de haven zorgen voor werk. Maar de haven zorgt ook voor vervuiling. Dat moet anders. Steeds meer mensen willen schone lucht om in te ademen. GroenLinks wil een stad waar de lucht schoon is en waar mensen niet arm hoeven te zijn. We willen ook een stad waar het leuk is om te wonen. Wij willen een stad met veel mooie parken. Je moet overal gemakkelijk kunnen fietsen en lopen. Metro, bus en tram zijn belangrijk. Rotterdam is van iedereen. Waar je vandaan komt maakt niet uit. Iedereen die het moeilijk heeft moet hulp kunnen krijgen. Nu zijn de regels om hulp te krijgen vaak erg ingewikkeld. Wij vinden dat dat eenvoudiger moet worden. Dit is het Rotterdam waar GroenLinks voor wil zorgen: Eerlijk Groen Voor iedereen Foto: Peter Schmidt 4 5

Scholen werken samen met werkgevers. Zo kunnen jongeren als ze klaar zijn met school sneller een baan vinden. Genoeg werk De gemeente zorgt voor meer banen. Zeker voor mensen die moeilijk een baan kunnen vinden. Mensen zonder baan helpen we doordat ze verder kunnen leren. We zorgen dat iedere Rotterdammer goed kan lezen en schrijven. Wie niet kan werken krijgt genoeg geld om van te leven. We vergroten de kans op werk. We helpen met het vinden van een opleiding, stage of vrijwilligerswerk. Geen armoede We zorgen dat niemand in Rotterdam arm is. We geven zo min mogelijk boetes. En we zorgen dat Rotterdammers met weinig geld zo min mogelijk hoeven te betalen. 1. EERLIJK Foto: Vincent Dekkers We helpen mensen die schulden hebben om van hun schulden af te komen. En we helpen om te zorgen dat dat zo blijft. Zorg voor iedereen In Rotterdam hoeft niemand op straat te slapen. We willen minder geweld bij mensen thuis. Slachtoffers helpen we snel en goed. GroenLinks is er voor jong en oud. We hebben vertrouwen in Rotterdammers. Als mensen problemen hebben, dan lossen we die samen op. GroenLinks vindt dat deze 4 dingen in Rotterdam geregeld moeten zijn: Goede scholen Genoeg werk Geen armoede Zorg voor iedereen Goede scholen Alle kinderen in Rotterdam moeten goede kinderopvang en goed onderwijs krijgen. Ook ouders kunnen daarbij helpen. We maken van de kinderopvang en de school plekken waar op de gezondheid wordt gelet. We helpen leraren in Rotterdam om steeds beter les te geven. Mensen die problemen hebben met hun gezondheid, helpen we meteen. Zo zorgen we dat de problemen niet groter worden. We willen dat iedereen in de zorg met elkaar samenwerkt. Zo maken we de zorg beter. En we zorgen dat niemand lang op zorg hoeft te wachten. We helpen Rotterdammers die voor elkaar willen zorgen. En we luisteren goed naar mensen die zorg nodig hebben. Zo kunnen we ze het beste helpen. Sporten, dansen, muziek maken en tekenen zijn belangrijk voor ieder kind. We zorgen dat alle kinderen dat kunnen leren. Ook als hun ouders weinig geld hebben. 6 7

Reizen met de tram, de metro en de bus mag niet duurder worden. We laten de tram en de metro vaker rijden. Schone lucht De buitenlucht in Rotterdam is vies. Veel mensen worden ziek van het inademen van deze vieze lucht. Wij willen dat de lucht weer schoon wordt. Daarom mogen auto s met vieze uitlaatgassen de stad niet meer in. Ook schepen die niet schoon zijn, mogen Rotterdam niet meer in. 2. GROEN Foto: Vincent Dekkers We zorgen dat er minder vliegtuigen opstijgen en landen op vliegvelden in de buurt. Meer plek voor bomen, planten en dieren We planten meer bomen en planten. En we zorgen goed voor de bomen en planten die er al zijn. We bouwen geen huizen op grasvelden of in parken. Dieren zijn belangrijk voor de stad. We zorgen dat vogels genoeg plek hebben. Dieren die overlast geven, pakken we aan zonder dat ze pijn hoeven te lijden. GroenLinks vindt dat Rotterdam groen, gezond en schoon moet zijn. Alle Rotterdammers hebben recht op een fijne stad. GroenLinks wil daar op 5 manieren voor zorgen: Spullen opnieuw gebruiken Makkelijk reizen met fiets, tram, metro en bus Schone lucht Meer plek voor bomen, planten en dieren Goede huizen voor iedereen Spullen opnieuw gebruiken We zorgen ervoor dat we in de stad spullen zoveel mogelijk opnieuw gebruiken. Met afval kun je nieuwe dingen maken. Je hoeft dan minder weg te gooien. We wekken stroom op met zon, wind en water. We stoppen zo snel mogelijk met het gebruiken van kolen en gas. Makkelijk reizen met fiets, tram, metro en bus Wij vinden het belangrijk dat Rotterdammers veilig kunnen fietsen. We zorgen voor brede fietspaden. In de buurt van scholen komen meer fietspaden. Want kinderen moeten veilig op de fiets naar school kunnen. Goede huizen voor iedereen Betaalbare huizen slopen we niet zomaar. We zorgen altijd dat er een nieuw huis voor terugkomt. Bij het bouwen van nieuwe huizen gebruiken we zo min mogelijk energie. We gebruiken zo veel mogelijk spullen die je steeds opnieuw kunt gebruiken. En we isoleren de huizen zo goed, dat de bewoners niet veel energie hoeven te gebruiken. 8 9

Mensen willen zelf kunnen beslissen. Bijvoorbeeld hoe hun straat of hun buurt eruitziet. Wij vinden dat de gemeente bewoners moet helpen bij hun plannen. Als Rotterdammers een goed plan hebben, krijgen ze daar geld voor. Te veel regels helpen niet. Dat maakt het alleen ingewikkeld. Mensen bepalen zelf hoe ze willen leven. Iedereen dezelfde rechten In Rotterdam wonen veel verschillende mensen. Ze komen overal vandaan. Dat maakt Rotterdam tot een mooie stad. Wij willen dat iedereen zich thuis voelt in Rotterdam. Iedereen mag geloven wat hij wil. Het maakt niet uit of je van een man of een vrouw houdt. We zorgen ervoor dat mensen geen verschil maken. Rotterdammers voelen zich veilig Wij willen dat er weinig misdaden gebeuren. Wij willen meer wijkagenten die de wijk in de gaten houden. Het is belangrijk dat je misdaden voorkomt. Dat is beter dan streng straffen als iemand iets verkeerds doet. 3. VOOR IEDEREEN Iedereen is anders. Dat maakt Rotterdam juist zo mooi. Het maakt niet uit waar je vandaan komt. Iedereen heeft gelijke rechten in onze stad. Als je een goed idee hebt, mag je meepraten. Over wat er in de stad en in je eigen buurt gebeurt. Rotterdammers moeten zich veilig voelen in hun eigen huis en in de wijk. GroenLinks wil deze 5 dingen in Rotterdam regelen: Rotterdammers beslissen zelf Iedereen heeft dezelfde rechten Rotterdammers voelen zich veilig Je kunt makkelijk dingen regelen met de gemeente Meer kunst en cultuur Rotterdammers beslissen zelf Rotterdammers hebben vaak goede ideeën hoe iets beter kan. Wij vinden dat de gemeente daar naar moet luisteren. Foto: Vinylmeister Het helpt als de politie veel mensen in de buurt kent. Dan weten ze beter wat er gebeurt. De politie en de bewoners kunnen dan samen praten over wat er moet gebeuren in de buurt. Het mag voor de politie niet uitmaken hoe je er uitziet of waar je vandaan komt. Het gaat er om dat iedereen zich netjes gedraagt. GroenLinks wil dat de politie beter let op misdaden waar mensen veel last van hebben. Zoals inbraken en overvallen. Wie toch zoiets meemaakt, moet meteen hulp krijgen. Je kunt makkelijk dingen regelen met de gemeente Je hoeft niet ver te reizen voor het aanvragen van een paspoort. Meer kunst en cultuur Kunst maakt de stad mooier. Kunst zet je aan het denken. Daardoor ga je meer van Rotterdam houden. Ook muziek en uitgaan is belangrijk. Er komen meer plekken waar je naar muziek kunt luisteren of een feest kunt houden. Die plekken moeten ook langer openblijven dan nu. En er komen meer bibliotheken waar je een boek kunt lezen of mensen kunt ontmoeten. 10 11

ROTTERDAM