INKOOPMOGELIJKHEDEN 2016



Vergelijkbare documenten
BILLBOARDING TARIEFBEREKENING. BASISPRIJS Zie omschrijving bij SPOT MAANDINDEX PRODUCTINDEX SPOTLENGTE - INDEX ADVERTEREN OP TELEVISIE BILLBOARD

INKOOPMOGELIJKHEDEN 2016

INKOOP MOGELIJKHEDEN 2018

Inkoop mogelijkheden

TARIEVEN SANOMA SBS 2017

TARIEVEN SANOMA SBS 2017

Inkoop mogelijkheden

AANBOD 2016 CHARITATIEVE INSTELLINGEN. Aanbod 2016 charitatieve instellingen 1

REIZEN. Het Semilo Channel Reizen Alles op het gebied van reizen. Automotive Eten & Drinken

REIZEN. Het Semilo Channel Reizen Alles op het gebied van reizen

AUTOMOTIVE. Het Semilo Channel Automotive Voor alles over auto s

saleskit! digitale mogelijkheden LINDA.!

DM3 Ratecard - Laatste update: 14 oktober Performance. Bereik top 10

UW BEDRIJF GEMAKKELIJK EN VOORDELIG PROMOTEN OP TOPSITES? DAT KAN! In enkele simpele stappen staan uw advertenties gericht online.

Microsoft Advertising Tariefkaart

AANBOD 2017 CHARITATIEVE INSTELLINGEN. Inkoopmogelijkheden televisie, radio en digital

MIN VERTONINGEN

2016 TARIEFKAART. x (x ) = CAMPAGNEPRIJS PRINT ONLINE

Bereik meer! Met mobiel adverteren 2013 >>

TMG Tariefkaart Digitaal

ALESKIT MOODFORMAGAZINES

Televizier: volledig thuis in tv

De Gouden Televizier-Ring De Nederlandse Oscar

INKOOP MOGELIJK HEDEN

INKOOP MOGELIJK HEDEN

Advertentiemogelijkheden

Bereik meer! Met mobiel adverteren 2014 >>

SALESKIT MOODFORMAGAZINES MOODFORMAGAZINES

Fixed tarieven Titel Channel Formaat Tarief Per

saleskit! digitale mogelijkheden LINDA.!

WEER & VERKEER. Het Semilo Channel Weer & Verkeer De weg naar een groot mobiel publiek

TARIEVEN. Jaarboek + tarieven eerste kwartaal

ONLINE ADVERTEREN. Hoe online adverteren? Waarom online adverteren? Direct Respons online adverteren. Thematisch online adverteren

SERIEUS ADVERTEREN ONLINE OMROEPBRABANT.NL/RECLAME

FAMILIE & GEZIN. Het Semilo Channel Familie & Gezin Focus op ouders, verzorgers en grootouders

DE GOUDEN TELEVIZIER-RING ste EDITIE

NU.nl. Pijlers. Merk Profiel. Doelgroep. Unique buying reasons

77 De. facts & figures. het bereik van ons portfolio staat

INKOOPBROCHURE 2015 EDITIE HAAGLANDEN

INKOOP Inkoopmogelijkheden televisie, radio en digital

Premium display advertising deel 1

Online tarievenkaart & aanleverspecificaties. versie 1,

SERIEUS ADVERTEREN ONLINE OMROEPBRABANT.NL/RECLAME

saleskit digitale mogelijkheden LINDA.

COMMERCIËLE POLITIEK ONLINE ADVERTISING 2016

ETEN EN DRINKEN. Het Semilo Channel Eten & Drinken Het grootste bereik op culinair gebied

COMMERCIËLE POLITIEK ONLINE ADVERTISING 2016

Adverteren in tijdschriften. Aandacht, engagement en binding

Laat uw merk online schitteren tijdens het succes van de verkiezingen van de Gouden Televizier-Ring 2014

Online tarievenkaart & aanleverspecificaties. versie 1,

online videoproposities vtwonen

Dé plek om te praten over alles wat je op TV hebt gezien

Tariefkaart Altijd op zak bij de shoppers van nu

Online tarievenkaart & aanleverspecificaties kwartaal 1, 2017

Online Advertising Rates

SALESKIT MOODFORMAGAZINES

Kerstspecial x Adfactor

Banner formaten en tarieven

HET SLIMME VIDEO PLATFORM VOOR DE LEUKSTE VROUWEN VAN NEDERLAND DIE NIETS WILLEN MISSEN

SALESKIT MOODFORMAGAZINES

2017 Jouw aanbiedingen altijd op zak bij jonge boodschappers van Nederland.

saleskit digitale mogelijkheden LINDA.

SERIEUS ADVERTEREN ONLINE OMROEPBRABANT.NL/RECLAME

Mediakit 2016 editie

Mediakit ELSEVIERWEEKBLAD.NL

Adverteren via de lokale omroep RTV Arnhem: Méér exposure op laagdrempelige wijze

MEDIAKIT de kwartaal

VROUW Altijd wat nieuws

WINTERSPORT. Automotive. Eten & Drinken. Het Semilo Channel Wintersport Bereik de wintersporter. Familie & Gezin. Health & Personal Care.

SALESKIT MOODFORMAGAZINES

ETEN EN DRINKEN. Automotive. Eten & Drinken. Het Semilo Channel Eten & Drinken Het grootste bereik op culinair gebied.

Kinderen en jongeren bereik je met

saleskit! digitale mogelijkheden LINDA.!

COMMERCIËLE POLITIEK ONLINE ADVERTISING 2014

FAMILIE & GEZIN. Automotive. Eten & Drinken Het Semilo Channel Familie & Gezin Focus op ouders, verzorgers en grootouders.

AutoTrack.nl Online advertising

Mediakit ELSEVIERWEEKBLAD.NL

saleskit vtwonen.nl januari 2015

FAMILIE & GEZIN. Automotive. Eten & Drinken. Het Semilo Channel Familie & Gezin Focus op ouders, verzorgers en grootouders.

Online tarieven en specificaties (Q t/m Q1 2016)

ONLINE ADVERTEREN 2018 OMROEPBRABANT.NL/RECLAME

Index OVER EXTERION MEDIA IEDEREEN BUITENSHUIS BEREIKEN OVER EXTERION MEDIA P3 OUT-OF-HOME VOLUME P5 WEEKINDEX OUT-OF-HOME DIGITAL OUT-OF-HOME

Tarieven januari 2015

HET SLIMME VIDEO PLATFORM VOOR DE LEUKSTE VROUWEN VAN NEDERLAND DIE NIETS WILLEN MISSEN

saleskit digitale mogelijkheden LINDA.

saleskit digitale mogelijkheden LINDA.

Televizier.nl Het beste van tv

Adverteren via de lokale omroep RTV Arnhem: Méér exposure op laagdrempelige wijze

Online tarieven en specificaties Q2 2016

SALESKIT. happi kids HET MAGAZINE OVER BEWUST OUDERSCHAP

Inhoudsopgave. Bereikcijfers pag. 3. Specificaties print pag. 4. Specificaties print Specials en Kidsspecials pag. 5

Sanoma Audience Targeting

Bereik kinderen & hun

COMMERCIËLE MOGELIJKHEDEN 2014

COMMERCIËLE MOGELIJKHEDEN 2014

INHOUDSOPGAVE. INKOOP SPOT Adverteren in reclameblokken 6 Inkoop spotzendtijd RTL-zenders 6 Doelgroepindex 7 Maandindex 8 Spotlengte-index 8

Publiek trekken is simpeler met Ster & Film

Platform. Dagblad De Telegraaf Website Telegraaf.nl

Ze bestaan uit een vaste vergoeding vanaf 750,- voor de opstartkosten

Prijzen Plusproposities per 1 januari 2019

Transcriptie:

INKOOPMOGELIJKHEDEN 2016

Beste relatie, De enige constante in een mediabedrijf is verandering. Dat credo gaat voor 2016 meer op dan ooit tevoren. SBS en Sanoma zijn al jarenlang bekende en betrouwbare partners voor adverteerders en mediabureaus. Onder andere de UEFA Champions League gaat hier het komend jaar opnieuw een extra impuls aan geven. Maar ook op andere vlakken blijft het niet bepaald stil. Juist in alle veranderingen en ontwikkelingen willen we voorop lopen met nieuwe initiatieven. Met bijvoorbeeld S1.tv boren we een tot dusver, vanwege haar nieuwe manier van mediaconsumptie, moeilijk te bereiken doelgroep aan. En met LINDA.tv intensiveren we het contact met de ons al bekende lezeressen door het lanceren van een eigen kanaal. SBS en Sanoma hebben in het afgelopen jaar een enorme groei gerealiseerd in het ontwikkelen van crossmediale campagnes voor haar adverteerders. Hiermee combineren wij onze merken binnen free-to-air tv, online, print en events. In het komende jaar zetten wij deze lijn door en zullen wij campagnes steeds vaker combineren met impact measurement vanuit databronnen waar hard aan is gebouwd. Het uitgangspunt daarbij is nog effectievere campagnes en meetbare resultaten voor onze klant. Ook daarom bundelen we dit jaar voor het eerst de tariefkaarten. In deze uitgave zijn de proposities van SBS, Sanoma én het gezamenlijke aanbod te vinden. Uiteraard gaat het hier om een basis. Juist in aanvullende gesprekken kunnen we gezamenlijk bekijken wat we specifiek voor elke business kunnen realiseren en waar we het verschil kunnen maken. Welke kanalen en merken kunnen we inzetten om de campagnedoelstellingen te behalen? Welke disciplines haken we aan om het proces zo optimaal mogelijk te begeleiden? We hebben de hele keten in huis, van het ontwikkelen van (marketing)concepten tot het genereren van bereik en data. We dagen je hierbij graag uit om dit proces komend jaar verder met ons te verkennen. We wensen je in elk geval een mooi en kansrijk 2016 toe! Met vriendelijke groet, Peter de Mönnink CEO SBS Sanoma

MERKPROFIELEN SBS Broadcasting heeft vier tv-zenders: SBS6, Net5, Veronica en SBS9. Naast elkaar aanvullen, richten ze zich op een andere kijker. Zo creëren ze gezamenlijk het grootste bereik. SBS GROEP: BESTE SEPTEMBERMAAND SINDS 2011 MET 21,8% SHARE* (6% GROEI T.O.V. VORIG JAAR) MERKPROFIELEN 3 Vlaggenschip SBS6 is de familiezender. SBS6 is optimistisch en staat dichtbij de kijker. Dit komt tot uiting in de programmering. De maandagavond staat voor drama en groot familie entertainment is op de vrijdag- en zaterdagavond te vinden. SBS6: BESTE SEPTEMBERMAAND SINDS 2010 MET 11,0% SHARE* (16% GROEI T.O.V. VORIG JAAR) (*Doelgroep 20-54 jaar, tijdvak 18:00-24:00, bron: SKO)

Net5 heeft de focus op kwaliteit, is inspirerend, origineel en toegankelijk voor een breed publiek. Onze programma s sluiten aan bij deze positionering en bieden mogelijkheden bij elke campagne. NET5: BESTE JUNIMAAND SINDS 2009: 5,6%* (40% GROEI T.O.V. JUNI VORIG JAAR) Veronica is er voor iedereen die zich jong voelt. Stoer, avontuurlijk en eigentijds. Onze programmering sluit aan bij deze positionering en biedt mogelijkheden bij elke campagne. VERONICA: BESTE JUNIMAAND OOIT: 6,9%* (57% GROEI T.O.V. VORIG JAAR) GEMIDDELD OVER 2015 HEEFT DE ZENDER EEN MARKTAANDEEL BEHAALD VAN 0.8%* (BOVEN ONZE VERWACHTING) SBS9 is als vierde zender, het vertrouwde alternatief. Op dit platform zijn tijdloze films en series te zien. De zender staat voor betrouwbaar, tijdloos, inventief, prikkelend (verrassend) en klasse. MERKPROFIELEN 4

ADVERTEREN OP TELEVISIE SPOT ADVERTEERMOGELIJKHEDEN Reclame is key in media. Alleen als je zichtbaar bent, besta je bij de consument, en alleen dan krijg je de hoogste merkvoorkeur. Televisie is hiervoor een goed middel, 21% van de totale mediabestedingen komt voort uit tv-reclame (Nielsen jaarrapport netto-mediabestedingen 2014). Deze inkoopvorm is bij uitstek geschikt voor het introduceren van nieuwe producten of diensten en het vergroten van de koopintentie bij de kijker. Of het onderhouden van naamsbekendheid. Maar naast de commercial zijn er binnen de commercialbreak uiteraard nog veel meer mogelijkheden. Transparantie naar je doelgroep is essentieel, irrelevante boodschappen en dito content passen daar niet in. BASISPRIJS De overeengekomen basisprijs per GRP is gebaseerd op een 30 seconden spot. In het geval er nog geen basisprijs is overeengekomen, geldt hier de voorlopige basisprijs of het publicatietarief. SPOTTARIEF In de tabellen op de pagina hiernaast wordt schematisch weergegeven hoe de prijs per GRP tot stand komt. SBS bereikt dagelijks miljoenen mensen via SBS6, Net5, Veronica, SBS9 en S1. ADVERTEREN OP TELEVISIE Door een onderscheidende mediamix te koppelen aan (of rondom) onze programma s neemt de naamsbekendheid toe, verhoogt de retentie bij de doelgroep en verbeteren de (verkoop) resultaten. Graag denken we mee naar nieuwe en verrassende mogelijkheden. 5

OPBOUW TARIEF Basisprijs Maandindex Marktindex Doelgroepindex Productindex Spotlengte-index BASISPRIJS De overeengekomen basisprijs per GRP is gebaseerd op een 30 seconden spot. In geval er nog geen basisprijs is overeengekomen, geldt hier de voorlopige basisprijs of het publicatietarief. MAANDINDEX JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC 68 79 88 113 131 123 82 85 135 129 126 113 MARKTINDEX Voor 2016 geldt een variabele marktindex met een bandbreedte van 90-110. Deze wordt door SBS maandelijks gepubliceerd. DOELGROEPINDEX DOELGROEP INDEX SBS6 NET5 VERONICA SBS9 25-54 98 45% 25% 30% 0-5% V25-54 88 50% 30% 20% 0-5% V20-34 100 40% 35% 25% 0-5% Bds 25-54 90 45% 30% 25% 0-5% Bds + kind 97 50% 25% 25% 0-5% 35-54 95 45% 30% 25% 0-5% V35-54 86 50% 35% 15% 0-5% Millenial (16-36)* 115 45% 20% 35% 0-5% Overige doelgroepen PRODUCTINDEX Neem contact op met SBS Account Voor het uitsluiten van een of meerdere zenders wordt een toeslag van 5% op de basisprijs gehanteerd. * Alleen in te kopen i.c.m. het Millennial Pakket. PRODUCT TIJDVAK/STURING INDEX MIN AANTAL MAX TOEGESTAAN GRP S % V/H BUDGET Fixed Budget Sturing o.b.v. 122 15 100% 200% blokselectie* + Upgrade Sturing o.b.v. 128 15 100% 100% blokselectie*fixed Budget Blo Fixed Budget Sturing o.b.v. 120 15 100% / Digital 200% blokselectie* Millennial 18.00-24.00 u 115 10 100% Pakket ** Super Prime 19.30-23.30 u 107 15 35% Prime 17.00-20.00 u + 98 10 50% 23.00-24.00 u Non Prime 02.00-18.00 u + 84 5 50% 23.30-02.00 u Non Prime Day 06.00-18.00 u 87 5 50% Promillage 21.00-02.00 u 106 15 50% De minimale looptijd van bovenstaande inkoopopties is 7 dagen. * Selectieve blokken worden voor u automatisch bechikbaar gesteld. ** Alleen in te kopen i.c.m. de Millennial doelgroep. Inzet is floating o.b.v. beschikbaarheid. SPOTLENGTE-INDEX 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 >60 40 50 60 75 85 100 115 130 145 160 170 180 Naar rato van een 60 spot X-TRA PAKKET X-TRA PAKKET INKOOPVORM +/- INDEXPUNTEN OMSCHRIJVING EN V+BDS OP PAKKETINDEX X-tra Alle pakketvormen +4 Vóóraf de GRP- (geen Fixed Budget) verdeling per sub-periode bepalen. Minimale looptijd in dagen: 5 V25-54, V35-54, Non Prime -3 Bij inkoop op één van Bds 25-54, Bds+Kind en Non Prime Day deze doelgroepen geldt een indexverlaging op de pakketindex Combi X-tra en V+Bds Non Prime +1 zie boven en Non Prime Day OVERIGE OPTIES OVERIGE OPTIES MEERLINGCOMMERCIALS 2-lingspot SPOT SPECIALS TOESLAG geen 3-lingspot 5% TOESLAG VKP 1e 25,0 % VKP 2e 17,5 % VKP VL 10,0 % VKP L 12,5 % Joint Promotion 10,0 %* * Excl. voorkeurspositie toeslag SPOT SPECIALS INDEX (INCL. OMSCHRIJVING LENGTE INDICATIE PRODUCTIE- INDEX FIXED PRODUCTIE- TIJD BUDGET + VKP) KOSTEN Ident 164 Overgang na 5 sec + v.a. 3.500 max. 3 weken zender-id, commercial commercial Solo Spot 176 Volledig invullen minimaal n.v.t. n.v.t. break door één 30 sec adverteerder VIP Guide op aanvraag Commercial op aanvraag op aanvraag max. 3 weken verweven met programma schema aankondiging Countdown break op aanvraag Splitscreen met op aanvraag op aanvraag max. 3 weken countdown in zenderomgeving Voor de Spot Specials gelden dezelfde inkoopvoorwaarden als Fixed Budget m.b.t. minimale looptijd en minimaal aantal GRP s. 6

ADVERTEREN OP TELEVISIE MILLENNIAL PAKKET Uit onderzoek is gebleken dat er een nieuwe doelgroep is die content op andere manieren dan alleen via televisie consumeert. Naast lineair kijken, kijken zij ook veel non-lineair. Deze jongeren, omvatten ons millennial pakket, 16-36 jaar. Om hen te bereiken, heeft SBS een samenwerking opgezet met Social1influencers. Door met hen S1 te lanceren op www.s1.tv en deze creators in te zetten voor online video strategieën en branded videcontent, slaan wij een nieuwe slag in deze jongerenmarkt. Naast S1 bereiken wij hen door inzet van onze YouTubekanalen. Wanneer de campagnedoelstelling is om in een korte tijd een groot bereik te creëren binnen deze doelgroep, dan is televisie een uitstekend medium om te dit bereiken. 7

VERGROOT JE ZICHTBAARHEID De grootste sterren en de grootste clubs nemen het tegen elkaar op in de UEFA Champions League, die de komende jaren te zien is bij SBS. Daarmee bieden we meer dan alleen spot. De live-uitzending van SBS6 is ook online te volgen bij NU.nl, SBS6.nl en het video on demand-platform KIJK.nl. Naast deze livestreams zijn er bij NU.nl ook samenvattingen, clips, reacties, nieuws en een liveblog te vinden met de tussenstanden van alle wedstrijden, feiten en data. Op alle momenten van de week kan men overal dus de UEFA Champions League voorbeschouwen, terugkijken en beleven. Dat biedt een legio aan mogelijkheden voor adverteerders. De uitzendingen rondom de koningsklasse onder de voetbalcompetities worden gepresenteerd door Jan Joost van Gangelen en Toine van Peperstraten. Onder anderen Ronald de Boer en Ruud Gullit analyseren de wedstrijd vanuit de studio en voor het commentaar bij de live uitgezonden wedstrijden wordt Leo Oldenburger of Ronald van der Geer opgesteld. De poulefase is in september van start gegaan, en de finale van het seizoen is op zaterdag 28 mei in het legendarische San Siro-stadion in Milaan. ADVERTEREN OP TELEVISIE 8

BRANDED PARTNERSHIPS Crossmediaal en over alle platformen heen BRANDED PARTNERSHIPS Een logische link tussen een van onze merken en een product/dienst van een adverteerder zorgt voor een grotere impact bij de gewenste doelgroep. Door de doelstellingen van de adverteerder op natuurlijke wijze te verwerken in een campagne ontstaat er niet alleen branding maar ook bonding met je doelgroep. Dit is essentieel om engagement te creëren. Door bonding zal de geloofwaardigheid, de effectiviteit en de likeability toenemen. Uiteraard ontstaat dit doordat het maatwerk is en in niet-commerciële zendtijd wordt geëtaleerd. De adverteerder krijgt daarmee de kans om mee te liften op het bestaande redactionele umfeld. De mogelijkheden zijn legio, denk aan in-program, item sponsoring, billboarding, events etcetera. Wij gaan samen de uitdaging aan en zijn altijd enthousiast voor toekomstige mooie partnerships. ADVERTEREN OP TELEVISIE Bonding van de doelgroep is essentieel. Het wordt bonding in plaats van branding. 9

SPECIAL ADVERTISING De enige constante in de mediabranche is verandering Opvallen in het drukke medialandschap? Het special advertising team helpt je met een slimme en doeltreffende campagne. Wij denken graag mee hoe we communicatiedoelstellingen van de adverteerder in vorm kunnen gieten die de gewenste doelgroep optimaal én vooral opvallend bereikt. Dit kan doormiddel van creatieve Identspots, effectieve Billboards en de Sanoma SBS themapakketten. Deze themapakketten bieden wij integraal door tv, print en online te combineren. Door onze nauwe samenwerking met SBS Concepts verzorgen wij jouw campagne van idee tot uitvoering. Met special advertising maken we traditionele middelen weer fris en vernieuwend! ADVERTEREN OP TELEVISIE 10

BILLBOARDING BILLBOARD Een billboard van vijf of tien seconden, dat is alles wat je nodig hebt om te werken aan awareness; een nieuw product introduceren bij heel Nederland, om een ijzersterke koppeling te maken met onze programmering of het onderhouden van je merk. Deze uiting kan vertoond worden aan het begin, midden of aan het einde van het programma. Hierdoor ontstaat een hogere contactfrequentie met de doelgroep waardoor de naamsbekendheid van een product/dienst van de adverteerder toeneemt. Onze accountmanagers denken graag mee met een voorstel op maat en/of bij het inzetten van billboardpakketten rondom vaste programma s. Inkoop kan al per week en kan gecombineerd worden met verschillende programma s en zenders. PROGRAMMA DEEL 1 BILLBOARD RECLAMEBLOK BILLBOARD TARIEFBEREKENING Basisprijs Maandindex Productindex Spotlengte-index PROGRAMMA DEEL 2 BASISPRIJS Zie omschrijving bij SPOT Minimale basisprijs 650,- BILLBOARD MAANDINDEX JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC 68 79 88 113 131 123 82 85 135 129 126 113 PRODUCTINDEX PRODUCT INDEX OMSCHRIJVING Floating 100 Floating inzet in tijdvak 18.00 u-24.00 u ADVERTEREN OP TELEVISIE Umfeld 110 Inzet binnen umfeldpakketten in tijdvak 18.00 u-24.00 u SPOTLENGTE - INDEX SPOTLENGTE INDEX 5 seconden 40 10 seconden 50 11

BILLBOARD PAKKETTEN SBS6 brengt uiteenlopende programma s die aansluiten bij het merkprofiel. Zo is de vooravond sterk met Hart van Nederland, Shownieuws, Piets Weerbericht, Utopia, MasterChef en De Leukste Websnacks. Doordeweeks zijn onder andere De 25, NCIS en Dokter Tinus te zien. SBS6 brengt veel voetbal zoals UEFA Champions League, KNVB Beker en de oefenwedstrijden van het Nederlands elftal. Het weekend staat bol van amusement, op vrijdagen talentshows als MindMasters LIVE en op zaterdagavond Lachen om Homevideo s, Het Beste Idee van Nederland en De Lijf Show: van kop tot teen en de talentshows. De week wordt afgesloten met vtwonen, Thuis Op Zondag, Undercover in Nederland, Wegmisbruikers en Graf zonder Naam. December is bij uitstek de maand van het jaar waar SBS6 grote themafilms brengt, geschikt voor het hele gezin. HET WEER Nederlands bekendste weerman, Piet Paulusma, brengt dagelijks het weer voor morgen en de komende dagen. Direct na Hart van Nederland bereikt Piet maandelijks miljoenen mensen. Maandag t/m zondag Piet Update 17.45 uur (maandag t/m vrijdag), Piet Promo 20.45 uur, Piet update 22.50 uur (maandag t/m zondag), Piets Weerbericht 23.20 uur 12

Hart van NL: zeer sterke performance afgelopen juni- oktober met gemiddeld 13,9% (t.o.v. vorig jaar een groei van 32%) KLOK De Klok is elke dag te zien voor de start van Hart van Nederland. Dit dagelijkse nieuws- en actualiteitenprogramma van SBS6 heeft oog voor het kleine én het grote nieuws van eigen bodem. Hart van Nederland is actueel, verrassend, origineel en een van de best bekeken nieuwsprogramma s op de Nederlandse televisie. Maandag t/m zondag maandag t/m zondag, Klok 22.30 uur Klok herhaling 07.00 uur maandag t/m vrijdag, Klok 18.00 uur FOOD Kookprogrammering is niet meer uit de vooravond van SBS6 weg te denken. Elke werkdag wordt de kijker geïnspireerd met receptideeën en lekkere maaltijden. Een geijkt voorbeeld is het populaire kookprogramma MasterChef, wat al jaren een succes in binnen- en buitenland. 13 Maandag t/m vrijdag van 18.30 uur tot 19.30 uur

CRIME Op de zenders van SBS worden veel kwalitatieve crimeseries uitgezonden, voornamelijk van Amerikaanse bodem. Zo is bij SBS6 de dinsdagavond weggelegd voor de serie NCIS. Dit wordt afgewisseld met wedstrijden van de UEFA Champions League. Op donderdagavond zijn er nieuwe afleveringen van NCIS New Orleans en NCIS Los Angeles te zien. Dinsdag en donderdag 20.30 uur t/m 22.30 uur UTOPIA De soap met echte mensen! Een groep van vijftien zeer diverse mensen, de pioniers van onze tijd, namen afscheid van hun huidige leven en begonnen aan het bouwen van een nieuwe samenleving met bijna niets. Maandag t/m vrijdag 19.30 uur t/m 20.00 uur Shownieuws: zeer sterke performance afgelopen juni-oktober met gemiddeld 14,8% (t.o.v. vorig jaar een groei van 52%) SHOWNIEUWS Shownieuws brengt dagelijks het laatste nieuws uit de showbusiness uit het binnen- en buitenland. Met vaste presentatoren en presentatrices en vaak bijna een miljoen kijkers. Maandag t/m vrijdag: Show update 21.15 uur, Show update 21.45 uur, Shownieuws 22.55 uur Zaterdag en zondag: Shownieuws zaterdag 22.55 uur / Shownieuws zondag 22.55 uur 14

Veronica is er voor iedereen die jong van geest is. Stoer, natuurlijk en avontuurlijk, dat is Veronica. Naast onderstaande series brengen wij elk jaar de legendarische Meimaand Filmmaand en de November Premièremaand. Voor de echte kaskrakers als Ronin, Lone Survivor en Pacific Rim ben je bij Veronica aan het juiste adres. 15 COMEDY Op Veronica beginnen we van maandag t/m vrijdag elke avond met comedy. Van 18.00 uur t/m 20.30 uur zijn er bij Veronica verschillende series te volgen als Two and a Half Men, Still Standing en s werelds best bekeken comedy serie The Big Bang Theory. Deze Amerikaanse series zijn al jaren een succes en zorgen voor een goed begin van de avond. Elke vrijdag kan het weekend worden gevierd bij Veronica met de hele avond comedy onder de noemer Thank God It s Friday! Zo zie je de nieuwste afleveringen van The Big Bang en de nieuwste Amerikaanse hit comedy s als The Muppets en Undateable. Maandag t/m vrijdag van 18.00 uur t/m 20.30 uur

CRIME De woensdag en zondag zijn de crime avonden op Veronica. Op woensdagavond is de succesvolle serie Criminal Minds te zien. De kijker wordt zelfs getrakteerd op dubbele afleveringen. Op zondagavond kunnen de series verschillen. Woensdag en zondag van 20.30 uur t/m 22.30 uur BLOCKBUSTERS Op Veronica begint de week goed met de Maandag Mega Movie met een grote blockbuster. Op dinsdag en donderdag zijn films te zien die zowel aansluiten op de mannelijke als de vrouwelijke doelgroep. Elk jaar keert de succesvolle Meimaand Filmmaand weer terug en in november is de November Premièremaand te zien. Maandag, dinsdag, donderdag van 20.30 uur t/m 23.30 uur 16

Net5 heeft de focus op kwaliteit, is inspirerend, origineel en toegankelijk voor een breed publiek. Net5 brengt series die zich al bewezen hebben zoals Grey s Anatomy en Rizzoli & Isles, maar ook hoogwaardige films als Gravity, 12 Years Of Slave, Hunger Games: Catching Fire, Endless Love en Les Miserables. Deze programmering sluit aan bij de positionering en biedt mogelijkheden voor elke campagne die hier op aansluit. LADIES ONLY Bij Ladies Only weten wij precies wat een vrouw wil. Elke vrouw is uniek, maar rondom dit Ladies Only themapakket zijn we in staat een grote groep vrouwen te bereiken. Op Net5 vind je kwaliteitsseries en reality programma s op doordeweekse dagen. Maandag en woensdag 20.30 uur t/m 22.30 uur 17

CRIME Op Net5 is niet alleen romantiek en drama te zien. Ook crime zorgt voor de nodige ontspanning als spanning voor de kijker. De vrijdagavond staat al jaren in het teken van Elementary en Without a Trace. Op zaterdagavond worden de series afgewisseld met titels als: Castle, Mysteries of Laura en Rizzolli & Isles. Vrijdag en zaterdag 20.30 uur t/m 22.30 uur FILM Op Net5 zijn vaste film avonden een sterk onderdeel van de programmering. Op donderdagavond staat liefde centraal, met romantische comedy s of vrouwelijke films. Op zondagavond wordt de spanning opgezocht, met thrillers en spannende films om samen te kijken. Verder is er ook een decemberthema op Net5. Donderdag en zondag 20.30 uur t/m 23.30 uur SBS9 is begin 2015 van start gegaan. Elke avond om 20.30 uur vind je hier een film. Ook zijn op UEFA Champions League-dagen, Hart Van Nederland en Shownieuws hier te vinden. Elke avond van de week heeft een ander thema, dus voor elke adverteerder een kans om direct aan te sluiten op de gewenste doelgroep. 18

IDENTS Met een ident wordt vanuit de zendervormgeving een natuurlijke overgang gecreëerd naar de commercial, waardoor de impact fors wordt vergroot. Hierbij profiteert de adverteerder optimaal van het sterke imago van de zender. Door dit gericht in te zetten bij een bepaald tv-programma neemt het effect verder toe. KRACHT VAN IDENTS Onderzoek toont aan dat een ident als opvallend, origineel en sympathiek wordt gezien en daarom ook met meer aandacht wordt bekeken Dit leidt bij de kijker tot een hogere reclame en product herinnering De kracht van een ident ligt in de hoge(re) attentiewaarde door de bijzondere uitzendpositie en de koppeling met de zenderomgeving Idents bij SBS zenders leveren meer GRP s dan de gemiddelde Break GRP s waarop de klant wordt afgerekend De idents zijn uiteraard maatwerk, en maatwerk verdient speciale aandacht. SBS Concepts denkt mee: van idee tot executie. Onze afdeling zorgt ervoor dat de ident (grafisch en/of gedraaid) maximaal bijdraagt aan de gewenste doelstelling. Een team van creatieve experts gaat aan de slag van concept tot de daadwerkelijke uitrol. 19

NIEUW! THEMAPAKKETTEN We gaan nog een stapje verder. SBS biedt sinds kort ook Sanoma SBS themapakketten aan. Door gebruik te maken van krachtige partnerships, biedt Sanoma SBS all-in proposities een ultieme merkbeleving. Samen leveren we synergie. Voor 100% resultaat en een maximaal bereik. Wil je weten welke themapakketten Sanoma SBS voor je heeft samengesteld? Kijk dan op blz.26 ADVERTEREN OP TELEVISIE 20

ONLINE ADVERTEREN DIGITAL Ook digitaal weet SBS de consument te bereiken en te raken op tal van wijzen. De zendersites bieden allerlei mogelijkheden tot communicatie en dan hebben we het uiteraard niet alleen over banners Bovendien is SBS op social media bijzonder actief. Veel programma s kennen immers een eigen Facebook pagina en de vier zendermerken zijn natuurlijk vertegenwoordigt op social media. Bovendien bieden de testpanels van SBS6, Net5, Veronica en SBS9 de adverteerder de kans om een product of dienst uit te testen. De testresultaten worden aan een breed publiek getoond via een crossmediale campagne. ONLINE ADVERTEREN 21

HET VIDEO ON DEMAND PLATFORM VAN SBS Het televisielandschap is continu in ontwikkeling. Met de opkomst van nieuwe devices, zoals de smartphone en de tablet, en de toenemende digitalisering is er steeds meer aanbod voor de consument. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald programma op een later moment terugkijken via de televisie of een ander device. Inmiddels beschikt 65% van de Nederlandse huishoudens over een tablet en heeft ruim 86% digitale televisie. 38% van de Nederlanders gebruiken VOD-diensten. (Gfk rapport 2015) Dit aantal zal de komende jaren verder toenemen en de VOD-inkomsten zullen daarmee naar verwachting sterk gaan stijgen. Naast ZenderApps biedt SBS al sinds januari 2013 ook het nieuwe videoplatform KIJK. Hiermee krijgt de kijker de mogelijkheid videocontent te kijken waar en wanneer hij of zij dat wil. Hier zijn de programma s van de vier zenders terug te kijken, eveneens als alle exclusieve content en films en series. Ook is er de KIJK eerder-functie te vinden. KIJK eerder is een service waarmee kijkers al exclusief naar nieuwe series en afleveringen kunnen kijken, nog voordat deze op televisie zijn geweest. Een unieke service die kijkers nog meer controle geeft. ONLINE ADVERTEREN 22

MILLENNIALS ARE DIGITAL NATIVES Jongeren in de leeftijd van 13 tot 24 jaar kijken meer dan 11 uur per week video s online. En voor die groep is er S1. De jongste zender, maar dan online biedt premium content en S1original-series, gemaakt door 25 van de jongste en talentvolste videomakers van Nederland. Deze webseries zijn speciaal met hen ontwikkeld en als eerste op S1.tv te zien zijn. De afgelopen jaren hebben deze creatievelingen miljoenen vaste volgers op social media weten te verzamelen. S1.tv biedt deze volgers en alle andere jongeren van Nederland een nieuw platform waar zij de unieke webseries bedacht door hun favoriete makers kunnen bekijken. Van een tiendelige webserie over de Vietnam-roadtrip van Fijne vrienden (60.000 volgers op YouTube) tot een uniek inhome programma van de bekende beauty en fashion vlogger Jiami Jongejan van Jiami (130.000 volgers op YouTube). ONLINE ADVERTEREN S1 komt tot stand door een samenwerking van SBS met Social1nfluencers. Dit jonge en innovatieve bedrijf helpt hun creators te laten groeien in populariteit en te koppelen aan relevante merken. Bovendien ontwikkelen ze online video strategieën en branded videocontent voor merken die op een aansprekende en effectieve manier hun doelgroep online willen bereiken. 23

ONLINE VIDEO Met online video advertising (OVA) kun je extra bereik aan elke televisiecampagne toevoegen. Uiteraard is het ook mogelijk streamspots in te kopen zonder televisiecampagne bij SBS. Door de hoge completion rate leent de content van onze zenders zich uitstekend voor het overbrengen van elke campagneboodschap. Een team van specialisten staat klaar voor het uitrollen van de juiste strategie, het inzetten van de best converterende middelen of op basis van een briefing een compleet concept aanleveren. Zie een aantal van onze mogelijkheden hiernaast. STREAMSPOTS De streamspot is een online commercial die wordt uitgezonden voorafgaand (pre-roll), tijdens (mid-roll) of na afloop (post-roll) van een video. Door deze aan te bieden bij de hoogwaardige content van SBS6, Net5, Veronica SBS9 en S1 neemt de impact toe. INTERACTIEVE PRE-ROLL Met de interactieve pre-roll is er direct interactie met de consument. Zo kan de online bezoeker, met een interactief productaanbod, scrollen door de verschillende aanbiedingen, modellen, etc. Ook kan de uiting verrijkt worden met social media toepassingen. IN VIDEO OVERLAY Met in video overlay (semi-transparante banner binnen video) kan de boodschap van de campagne ook tijdens de video nog eens onder de aandacht van de kijker worden gebracht. Online branded videocontent is de weg naar de millennials OVERIGE ONLINE MOGELIJKHEDEN Natuurlijk zijn er veel meer online (video)- en display advertising mogelijkheden. Zo bieden wij ook rich media aan, een vorm van display-advertising aan. Het is een reclametechnologie waarbij je optimaal gebruik maakt van de interactieve mogelijkheden van het internet. Het netwerk van SBS is zo ingericht dat we veel kunnen aanbieden aan adverteerders. Wil je meer weten over alle mogelijkheden neem graag een kijkje op onze website of neem contact met ons op. ONLINE ADVERTEREN 24

ONLINE TARIEF ONLINE VIDEO ADVERTISING RON* ROC* ROS* SPOTLENGTE INDEX Pre-Mid-Post 22,50 27,00 33,75 Pre-Mid 24,75 30,00 37,00 Pre-Roll 27,00 32,00 40,50 Mid-Roll 26,00 31,00 39,00 5 t/m 20 sec 100 21 t/m 25 sec 110 26 t/m 30 sec 120 >30 sec niet mogelijk Post-Roll 15,75 19,00 24,00 Interactieve streamspot 24,75 30,00 37,00 Preboard 17,00 20,00 25,00 In-Video Overlay 9,00 11,00 13,50 ONLINE DISPLAY ADVERTISING RON* ROC* ROS* Leaderboard 7,50 12,00 15,00 (Wide) Skyscraper 10,00 16,00 20,00 Rectangle 15,00 24,00 30,00 Online Billboard 17,50 27,50 32,50 Floor Ad 17,50 27,50 32,50 OVERIGE MOGELIJKHEDEN Sponsorbutton Advertorial Advertorial i.c.m. Homepage Lamel Prestitial Gesponsorde actiepagina *RON: Run of Network *ROC: Run of Channel *ROS: Run of Site INDEX op aanvraag op aanvraag op aanvraag op aanvraag op aanvraag Halfpage 15,00 24,00 30,00 Mobile Banner 7,00 12,00 15,00 Mobile Double Sized Banner 10,00 16,00 20,00 Mobile Half Page 15,00 24,00 30,00 TARGETING In 2016 bieden wij de mogelijkheid om elke campagne te targeten op de volgende doelgroepen: ONLINE ADVERTEREN 25 TARGETINGOPTIES 6 targetingopties 170 Browser (IE, Firefox, Chrome) Alle tarieven zijn op basis van CPM, incl. 15% bureaucommissie, excl. BTW, 7 targetingopties 180 Frequency Cap excl. productiekosten en gebaseerd op een minimale waarde van 2.500,- ADVERTEREN BIJ SBS, WAT ZIJN DE REGELS? Meer informatie en het laatste nieuws is te vinden op www.adverterenbijsbs.nl: Nieuwsgierig naar de algemene voorwaarden, ga dan naar www.sbs.nl/adverteren. Voor meer informatie over de verkoop voorwaarden van spot, ga dan naar www.sbs.nl/verkoopvoorwaarden. CONTACT Rietlandpark 333 1019 DW Amsterdam INDEX 1 targetingoptie 120 2 targetingopties 130 3 targetingopties 140 4 targetingopties 150 5 targetingopties 160 OVERIGE TARGETING Tijd Regio Device (tablet, smartphone, PC/Laptop) OS (Apple, Windows, Google) POSTBUS 18179 1001 ZB Amsterdam DOELGROEPTARGETING VIDEO M/V Boodschappers 20-34 35-54 Millennials Telefoonnummer 020-800 70 00 Fax nummer 020-800 70 01

SBS meets SANOMA

FASHION, BEAUTY & LIFESTYLE Mediapakket 25.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6/ Shownieuws Item 1 Vroege editie, 60-90 TV Net5 - primetime film Billboarding 2 films 10 uitingen TV Net5 Kijkersprijsvraag promo s 4 Lengte 15 Digital Net5.nl Actiepagina (behorende 1 Looptijd max. 2 weken bij de kijkersprijsvraag) Digital Show.nl Sponsorbutton 1 Doorlink naar actiepagina Digital Channel Fashion / Advertorial 350.000 impressies Grazia.nl, BeauMonde.nl, Nouveau.nl, Beauty/ Entertainment MarieClaire.nl, Styletoday.nl en Fashionchick.nl Digital NU.nl Entertainment Advertorial 400.000 impressies Mobile in app FASHION, BEAUTY & LIFESTYLE Mediapakket 50.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6/ Shownieuws Item 2 Late editie, 60-90 TV Net5 - primetime film Billboarding 3 films 15 uitingen TV Net5 Kijkersprijsvraag promo s 4 Lengte 15 Digital Net5.nl Actiepagina (behorende 1 Looptijd max. 2 weken bij de kijkersprijsvraag) Digital Net5.nl Sponsorbutton 1 Doorlink naar actiepagina Digital Show.nl Doorplaatsing tv item 1 1 week Digital Grazia.nl Redactioneel item 1 Digital Grazia.nl Social aanjaging 2 Digital Beaumonde.nl Redactioneel item 1 Digital Beaumonde.nl Social aanjaging 2 Digital NU.nl Entertainment Advertorial 700.000 impressies Mobile in app Print Grazia Advertorial 1 Print Grazia Productplacement 1 Print Beau Monde Advertorial 1 Print Beau Monde Productplacement 1

FASHION, BEAUTY & LIFESTYLE Mediapakket 75.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6/ Shownieuws Item Shownieuws 3 Late editie, 60-90 TV Net5 - primetime film Billboarding 3 films 15 uitingen TV Net5 Kijkersprijsvraag promo s 6 Lengte 15 Digital Net5.nl Actiepagina (behorende 1 Looptijd max. 2 weken bij de kijkersprijsvraag) Digital Show.nl doorplaatsing tv item 1 1 week Digital Net5.nl Sponsorbutton Doorlink naar actiepagina Digital Grazia.nl Redactioneel item 1 Digital Grazia.nl, Nieuwsbrief 1 Digital Grazia.nl Social aanjaging 2 Digital Beaumonde.nl Redactioneel item 1 Digital Beaumonde.nl Nieuwsbrief 1 Digital Beaumonde.nl Social aanjaging 2 Digital Channel Fashion/ Advertorial 350.000 impressies Grazia.nl/ BeauMonde.nl/ Nouveau.nl, Beauty/ Entertainment MarieClaire.nl/ Styletoday.nl en Fashionchick.nl Digital NU.nl Entertainment Advertorial 1.200.000 impressies Mobile in app Print Grazia Advertorial 1 Print Grazia Productplacement 1 Print Beau Monde Advertorial 1 Print Beau Monde Productplacement 1 Tarieven zijn exclusief BTW en exclusief productiekosten TV uitingen. Tarieven zijn voor aftrek bureaukorting. FASHION, BEAUTY & LIFESTYLE

ENTERTAINMENT Mediapakket 25.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6/ Shownieuws Item 1 Vroege editie, 60-90 TV SBS6/ Piets Weer Item 1 Lengte circa 3 minuten Digital Show.nl Doorplaatsen tv item 1 1 week Digital Pietsweer.nl Doorplaatsen tv item 1 1 week Digital Channel Vrouwen & Advertorial 350.000 impressies Libelle.nl, Margriet.nl, Viva.nl, Channel Fashion/ Flaironline.nl, Grazia.nl, BeauMonde. nl, Beauty/ Entertainment MarieClaire.nl, Nouveau.nl, Styletoday.nl, Fashionchick.nl Digital Nu.nl Entertainment Advertorial 400.000 impressies Mobile in app ENTERTAINMENT Mediapakket 50.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6 / Shownieuws Item 1 Late editie, 60-90 TV SBS6 / Piets Weer Item 1 Lengte circa 3 minuten TV SBS6 Billboarding 20 grp s Digital Show.nl Doorplaatsen tv item 1 1 week Digital Pietsweer.nl Doorplaatsen tv item 1 1 week Digital Sbs6.nl Pre-boards 100.000 impressies 5 Digital NU.nl Entertainment Advertorial 700.000 Mobile in app Print Story, Veronica, Advertorial 2 Plaatsing in 2 titels Grazia of Beau Monde Print Story, Veronica, Productplacement 2 Plaatsing in 2 titels Grazia of Beau Monde

ENTERTAINMENT Mediapakket 75.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV Shownieuws/SBS6 Item 2 Late editie, 60-90 TV Shownieuws/SBS6 Kijkerprijsvraag promo s 4 Lengte a 15 TV Piets Weer/SBS6 Item 1 Lengte circa 3 minuten TV SBS6 Billboarding 20 grp s Digital Show.nl Doorplaatsen tv item 1 1 week Digital Show.nl Actiepagina Looptijd max. 2 weken (behorende bij de kijkersprijsvraag) Digital Show.nl Sponsorbutton 1 Doorlink naar actiepagina Digital Story.nl, Redactioneel item 2 Keuze: Veronica/Story/Grazia/ Veronicamagazine.nl, Beau Monde Grazia.nl of Beaumonde.nl Digital NU.nl Entertainment Advertorial 1.200.000 impressies Mobile in app Print Story, Veronica, Grazia Advertorial 2 Plaatsing in 2 titels of Beau Monde Print Story, Veronica, Grazia Productplacement 2 Plaatsing in 2 titels of Beau Monde Tarieven zijn exclusief BTW en exclusief productiekosten TV uitingen. Tarieven zijn voor aftrek bureaukorting. ENTERTAINMENT

BOODSCHAPPERS Mediapakket 125.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG Digital Channel Mobile Vrouwen Double sized banner ROC 200.000 impressies Digital Channel Vrouwen Large rectangle 200.000 impressies Digital Nu.nl/achterklap Billboard 325.000 impressies Print Libelle 1/1 2 Print Margriet 1/1 2 Event Libelle Outdoor Stand 9m2 TV SBS6 Billboarding* 249 grp s 18-24 uur. Periode juli, augustus, september.** Onderzoek Onderzoek t.w.v. 10.000 In overleg in te vullen - *Ingekochte TV-campagnes kunnen binnen 2 à 3 maanden worden uitgeleverd. **Voor andere periodes gelden onderstaande grp s: PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6 Billboarding 218 grp s 18-24 uur. Periode augustus, september, oktober. TV SBS6 Billboarding 187 grp s 18-24 uur. Periode september, oktober, BOODSCHAPPERS Mediapakket 200.000 november. PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG Digital Channel Mobile Vrouwen Double sized banner ROC 200.000 impressies Digital Channel Vrouwen Large rectangle 200.000 impressies Digital Nu.nl/achterklap Billboard 325.000 impressies Print Libelle 1/1 4 Print Margriet 1/1 4 Event Libelle Outdoor Stand 9m2 Event Margriet Winter Fair Stand 9m2 TV SBS6 Billboarding* 373 grp s 18-24 uur. Periode juli, augustus, september.** Onderzoek Onderzoek t.w.v. 15.000 In overleg in te vullen - *Ingekochte TV-campagnes kunnen binnen 2 à 3 maanden worden uitgeleverd. **Voor andere periodes gelden onderstaande grp s: PRODUCT EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6 Billboarding 327 grp s 18-24 uur. Periode augustus, september, oktober. TV SBS6 Billboarding 281 grp s 18-24 uur. Periode september, oktober,november. BOODSCHAPPERS

HAPPY & HEALTHY Mediapakket 140.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG Digitaal Audiences Food & Health OF Fashion & Beauty Digitaal Margriet.nl Redactioneel artikel met 1.750.000 impressies aanjaging in nieuwsbrief en social post Digitaal Margriet.nl Take-over pijler o.a. 42.150 nieuwsbriefleden Diverse bouwstenen Fit & Gezond Digitaal NU.nl/gezondheid Large rectangle 365.000 impressies App & Web Mobile channel gezondheid Half page ad 350.000 impressies Event Margriet Winter Fair Stand 9m2 Event (sampling) Productsample in sampletas Sample (max. 250 gram) 75.000 stuks Margriet Winter Fair Print Margriet 1/1 4 Print Happy in Shape 1/1 4 TV SBS6 en Net 5 Billboarding* 249 grp s 18-24 uur. Periode juli, augustus, september.** Onderzoek Onderzoek t.w.v. 15.000 In overleg in te vullen *Ingekochte TV-campagnes kunnen binnen 2 à 3 maanden worden uitgeleverd. **Voor andere periodes gelden onderstaande grp s: PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6 en Net 5 Billboarding 218 grp s 18-24 uur. Periode augustus, september, oktober. TV SBS6 en Net 5 Billboarding 187 grp s 18-24 uur. Periode september, oktober, november. HAPPY & HEALTHY

JONGE MOEDERS mediapakket 110.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG Digitaal/Print Kennispartner Viva Forum Openingstopic, Afhankelijk van gekozen 2x Redactioneel artikel domein met terugkoppeling, 2x Nieuwsbrief item, 2x Social post, 1x Aanjaagpakket forum, 1x Spread printpagina met terugkoppeling insights Digitaal Take-over domain Diverse bouwstenen Kinderen: 396.858 uniek bereik, pagina Viva Forum. Zwanger: 138.131 uniek bereik (Kinderen of Zwanger) Digitaal Viva.nl redactionele Poll/vraag op het forum, redactioneel 1.000 views op blog, poll + blog artikel met terugkoppeling, nieuwsbrief 200.000 aanjaagviews item, Facebook item Digitaal Oudersvannu.nl Large rectangle 100.000 impressies Print Flair 1/1 2 Print Ouders van NU 1/1 2 Print Kek Mama 1/1 2 Print Viva Mama 1/1 2 TV SBS6 en Net 5 Billboarding* 187 grp s 18-24 uur. Periode juli, augustus, september.** Onderzoek Onderzoek t.w.v. 10.000 In overleg in te vullen *Ingekochte TV-campagnes kunnen binnen 2 à 3 maanden worden uitgeleverd. **Voor andere periodes gelden onderstaande grp s: PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV SBS6 en Net 5 Billboarding 218 grp s 18-24 uur. Periode augustus, september, oktober. TV SBS6 en Net 5 Billboarding 187 grp s 18-24 uur. Periode september, oktober, november. Met onderstaande mogelijkheden zijn de pakketten te verrijken: 1. Testpanel (oproep panelleden, test, gebruik van quotes in advertorial) 2. Plusproposities (coverpas, plakkaart etc.) 3. Branded content samenwerking (incl. crossmediale conceptontwikkeling Tarieven zijn exclusief BTW en exclusief productiekosten TV uitingen. Tarieven zijn voor aftrek bureaukorting. Gegarandeerd 10% extra inkoopvoordeel bij afname van het totale pakket, bovenop uw reguliere inkoopkorting. JONGE MOEDERS

JONGE VROUWEN mediapakket 110.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG Digital Nu.nl/achterklap mobile 3D Spincube of half page ad 500.000 impressies Digital Viva.nl Large rectangle 100.000 impressies Digital Flairathome.nl Large rectangle 100.000 impressies Digital Grazia.nl Large rectangle 100.000 impressies Event/Digital Viva400 sponsoring Crossmediaal 1 /Print sponsorpakket Print Viva 1/1 2 Print Flair 1/1 2 Print Grazia 1/1 2 TV Net5 Billboarding* 187 grp s 18-24 uur. Periode juli, augustus, september.** Onderzoek Onderzoek t.w.v. 10.000 In overleg in te vullen - *Ingekochte TV-campagnes kunnen binnen 2 à 3 maanden worden uitgeleverd. **Voor andere periodes gelden onderstaande grp s: PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV Net5 Billboarding 163 grp s 18-24 uur. Periode augustus, september, oktober. TV Net5 Billboarding 140 grp s 18-24 uur. Periode september, oktober, november. JONGE VROUWEN

MANNEN Mediapakket 25.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV Veronica Billboarding 1 Avond take over, 15 uitingen TV Veronica Kijkersprijsvraag promo s 4 Lengte 15 Digital Veronica.nl Actiepagina (behorende 1 Looptijd max. 2 weken bij de kijkersprijsvraag) Digital Veronica.nl Sponsorbutton 1 Doorlink naar actiepagina Digital Veronica.nl Streamspots 150.000 impressies Doorplaatsing van de kijkersprijvraag promo online ROS Digital NU.nl Sport en Tech advertorial 700.000 impressies Mobile in app MANNEN Mediapakket 50.000 PRODUCT CHANNEL EXPOSURE AANTALLEN OF GRP S OVERIG TV Veronica Billboarding 2 2 avonden take over, 30 uitingen TV Veronica Kijkersprijsvraag promo s 4 Lengte 15 Digital Veronica.nl Actiepagina (behorende 1 Looptijd max. 2 weken bij de kijkersprijsvraag) Digital Veronica.nl Sponsorbutton 1 Doorlink naar actiepagina Digital Veronica.nl Streamspots 150.000 impressies Doorplaatsing van de kijkersprijvraag promo online ROS Digital Nu.nl/ sport & tech Advertorial 300.000 impressies Digital Nu.nl/home Smartikel 1 Fixed, cross device Print Veronica Magazine Advertorial 1 Print Veronica Magazine Productplacement 1

MANNEN Mediapakket 50.000 Product Channel Exposure Aantallen of grp s Overig TV Veronica Billboarding 40 grp s TV Veronica Kijkersprijsvraag promo s 15 Lengte 15 Digital Veronica.nl Sponsorbutton 1 Doorlink naar actiepagina Digital Veronica.nl Actiepagina (behorende 1 Looptijd max. 2 weken bij de kijkersprijsvraag) Digital Veronica.nl Pre-boards 250.000 impressies Doorplaatsing van het TV billboard online ROS Digital Veronica.nl Streamspots 500.000 impressies Doorplaatsing van de kijkersprijvraag promo online ROS Digital NU.nl/ sport en tech Advertorial 1.300.000 impressies Mobile in app Digital NU.nl/home Smartikel 1 Fixed, cross device Print Veronica Magazine Advertorial 1 Print Veronica Magazine Productplacement 1 Tarieven zijn exclusief BTW en exclusief productiekosten TV uitingen. Tarieven zijn voor aftrek bureaukorting. MANNEN

THEMAPAKKETTEN SANOMA SBS thematiseert bereik. Werkt over platformen heen om merken te versterken en zichtbaarheid te verbreden. Met meerdere plug & play mediapakketten. Optimaal afgestemd op de doelgroep en creatief vertaald naar pakkende branded content en thematisch bereik. En door gebruik te maken van krachtige partnerships, biedt Sanoma SBS all-in proposities en ultieme merkbeleving. Samen leveren we synergie. Voor 100% resultaat en een maximaal bereik. Wij bieden 7 verschillende pakketten aan. Die zich elk sterk onderscheiden. BEAUTY FASHION LIFESTYLE Mode, beauty en lifestyle; vrouwen worden ermee geboren en staan ermee op. Leven in het hier en nu, maar zijn hongerig naar de trends van morgen. Laten zich graag verleiden en inspireren, maar kopiëren niet klakkeloos. Eigen stijl is het summum. Gevoed door films, tijdschriften, websites, celebs en meer. ENTERTAINMENT MEDIA Bye bye sleur, welcome excitement! We willen vermaakt worden. Rollen de rode loper uit voor alles wat prikkelt en verrast. Scannen alle headlines en duiken er vol overgave in als het raakt. Constant op zoek naar de next big thing. Met media als huisleverancier voor ons dagverse entertainment.

JONGE MOEDERS De jonge moeder heeft het druk! Ze is op zoek naar de balans tussen haar carrière, vrije tijd en gezin. Als moeder is ze bovenal praktischer dan voorheen, multitasken is een tweede natuur geworden. Ze is continu op zoek naar informatie en media helpen haar daarbij. BOODSCHAPPERS Boodschappers blijven een belangrijke doelgroep. Ze lopen met een boodschappenbriefje door de supermarkt. Een papieren versie of hun mobiel. En zijn ook gevoelig voor impulsaankopen. Steeds meer bestellingen worden online gedaan, maar de offline winkelomgeving blijft favoriet. Wordt onderdeel van de customer journey en belandtmet jouw product in het winkelmandje. JONGE VROUWEN Jonge vrouwen zijn connected en always on. Vrienden en familie maken haar gelukkig. Ze is gevoelig voor trends en voor wat anderen van haar vinden. Haar smartphone is onmisbaar. Ze is lekker efficiënt en altijd op zoek naar de snelste en makkelijkste oplossing. HAPPY & HEALTY Voor vrouwen is gezondheid tegenwoordig een belangrijkere basis voor geluk dan materiële zaken. Ze heeft steeds meer aandacht voor gezond en bewust eten. Er ontstaan compleet nieuwe sporten waar ze meer en meer voor open staat. Technologische toepassingen helpen haar om haar gezondheid te monitoren. MANNEN Mannen van nu. Niet meer de cowboys van toen, maar nog steeds op zoek naar avontuur. Jagen om hun honger naar nieuws, actie, humor, reality en sport te stillen. Blijven het liefst 24/7 in control en schakelen snel tussen tv, off-, online en real life. On the job, maar ook daarbuiten. Altijd scherp, altijd op de hoogte. Moeilijk te vangen, maar niet onmogelijk. Integendeel.

SANOMA SBS meets

Contact Sanoma sales algemeen 088 556 77 77 sales.nl@sanoma.com www.sanoma.nl Sanoma Advertising Care Advertising Care Support 088 556 56 65 acprint.nl@sanoma.com Ad Operations Digital 088 556 59 40 traffic.nl@sanoma.com Bindinc. Adverteren 035 672 69 00 adverteren@bindinc.nl www.bindinc.adverteren.nl Veronica Uitgeverij 088 556 69 99 sales@veronicapublishing.nl

Programmatic Programmatic sites* General interest Specific interest 5,00 7,00 2,50 4,00 2,50 4,00 2,00 3,00 2,00 3,00 5,00 7,00 7,00 8,00 8,00 9,00 10,00 11,00 12,00 13,00 5,00 7,00 Programmatic channels Category A Category B Category C 3,00 5,00 6,00 1,50 2,50 3,00 1,50 2,50 3,00 1,00 2,00 2,50 1,00 2,00 2,50 3,00 5,00 6,00 5,00 6,00 7,00 6,00 7,00 8,00 8,00 9,00 10,00 10,00 11,00 12,00 3,00 5,00 6,00 Programmatic display RON no cap RON FC 3> 2,50 3,00 1,00 1,50 1,00 1,50 0,50 1,00 0,50 1,00 2,50 3,00 4,00 5,00 5,00 6,00 7,00 8,00 9,00 10,00 2,50 3,00 Programmatic audience Ron re-targeting Demographics Interest Intent 3,00 3,00 5,00 7,00 1,50 1,50 2,50 4,00 1,50 1,50 2,50 4,00 1,00 1,00 2,00 3,00 1,00 1,00 2,00 3,00 3,00 3,00 5,00 7,00 5,00 5,00 7,00 8,00 6,00 6,00 8,00 9,00 8,00 8,00 10,00 11,00 10,00 10,00 12,00 13,00 3,00 3,00 5,00 7,00 Sanoma CPC*** RON (CPC) 0,50 0,50 0,50 0,50 0,50 - - - - - - * Lijst met site indeling te downloaden vanaf Sanoma.nl of op aanvraag via programmatic.nl@sanoma.com ** Alle high impact uitingen zijn Advertiser Paid *** Alle basic formaten aanleveren Events Event Maand Bezoekers Tarieven Beaumonde Awards Jan 1.500 Sponsorpakket vanaf 20.000,- Libelle Zomerweek Mei 85.000 Stand vanaf 9 m2 1900,- Sponsor-/Mediapakket vanaf 15.000,- Tina-Dag XL Sept 25.000 Sponsorpakket vanaf 3.500,- vtwonen & design beurs Okt 75.000 Stand vanaf 185,- per m2 Viva 400 Nov 500 Sponsorpakket vanaf 10.000,- Margriet Winter Fair Nov 70.000 Stand vanaf 190 per m2 Sponsor-/Mediapakket vanaf 12.000,- Het weekend van Sinterklaas Dec 3.000 Deelname vanaf 5.000,- Rectangles 336 x 280 300 x250 Leaderboard 728 x 90 Skyscrapers 120 x 600 160 x 600 Full-banner 468 x 60 Single/Double baner 336 x 280 320 x100 Half page banner 320x240 Expandable 728 x 90 Half page Ad 300 x 600 Billboard 970 x250 Floor ad/site skin zie specs Native zie specs Basics IAB Formaten: Web/Tablet/Mobile High impact formats** Other Alle tarieven zijn minimale biedingsprijzen Cateory A Men Sports Telecom Travel & Weather Cateory B Health Lifestyle, Entertainment & Games Cateory C Automotive Business & Finance Fashion & Beauty Food Home Deco Parents Women

www Digital CAMPAGNEPRIJS = (bruto excl. kortingen) basis CPM tarief 22,- formaat index titel index toeslagen index aantal impressies / 1000 Het digital CPM tarief is per 1 januari 2016 vastgesteld op 22,- Niet alle advertentieformaten zijn voor alle titels beschikbaar, zie sanoma.nl voor alle mogelijkheden. Rekenvoorbeeld: Billboard op Libelle.nl, 150.000 impressies met een frequency capping Basis tarief CPM 22,- x 1,80 (Billboard) x 1,50 (Libelle) x 1,10 (capping) x 150.000 impressies/1.000 = 9.801 Formaat index Basics Full banner (468x60) Standard banner (320x50) Small Skyscraper (120x600) Wide Skyscraper (160x600) Double sized banner (320x100) Leaderboard (728x90) Large Rectangle (336x280) Medium Rectangle (300x250) High Impact Half page banner (320x240) Half page ad (300x600) Billboard (970x250) Floor ad Specials Advertorial Homepage take-over Radical Video Pre-roll 0,25 0,25 0,45 0,45 0,55 0,55 1,00 1,00 1,00 1,80 1,80 2,00 1,00 1,90 2,35 2,00 Titel index Run of Network 0,60 Site Ariadneathome.nl 2,00 Autotrader.nl 1,25 AutoWeek App 1,00 AutoWeek.nl 2,00 Beaumonde.nl 1,50 Belegger.nl 1,25 Blogtoday.nl 1,25 Donaldduck.nl 1,00 Eigenhuiseninterieur.nl 1,75 Fashionchick.nl 2,00 Fashionista.nl 1,25 Flairathome.nl 2,00 Goeievraag.nl 0,75 Grazia App 1,00 Grazia.nl 1,50 HartvanNederland.nl 1,25 Kekmama.nl 1,75 Kieskeurig.nl 1,75 Libelle.nl 1,50 Margriet.nl 1,50 Marieclaire.nl 1,50 Net5.nl 1,50 Titel index Nouveau.nl 1,50 NU.nl 1,00 NU.nl App 1,00 Oudersvannu.nl 2,00 Pietsweer.nl 1,25 Sbs6.nl 1,00 Scholieren.com 0,75 SchoolBANK.nl 0,75 Show.nl 1,25 Story.nl 2,00 Styletoday.nl 1,50 Tina.nl 1,00 Totaaltv.nl 1,00 Tuinieren.nl 1,00 Tvgids App 1,00 Tvgids.nl 1,00 Utopiatv.nl 1,25 Veronica Superguide App 1,00 Veronica.tv 1,25 Veronicamagazine.nl 1,00 Viva App 1,00 Viva.nl 1,50 vtwonen.nl 2,00 Weekmenu App 1,00 Whattowear App 1,00 WTF App 1,00 WTF.nl 1,25 Zie.nl 1,00 Zozitdat.nl 1,25 Channels index Automotive 1,25 Business & Finance 1,25 Fashion & Beauty 1,25 Food 1,25 Health 1,00 Home Deco 1,25 Lifestyle, Entertainment & Games 1,00 Men 0,75 Parents 1,25 Sports 0,75 Telecom 0,75 Travel & Weather 0,75 Women 1,25 Selectie (optioneel) index Alleen homepage of katern Techniek Capping Device Locatie Tijd Demografie Geslacht 20-34 20-49 50+ Sociale klasse AB1 Ouders Studenten Interesses Automotive Beauty & Fashion Business & Finance Entertainment Food & Health Home & Deco Sports Technology Travel Intent Automotive intenders Consumer electronic shoppers Fashion shoppers Home Deco shoppers Telecom 1,25 1,10 1,10 1,25 1,50 Alle informatie en prijzen in deze brochure zijn onder voorbehoud van fouten en wijzigingen. Kijk voor mogelijke combinaties van titels en formaten op www.sanoma.nl/advertentievoorbeelden

Print CAMPAGNEPRIJS = (bruto excl. kortingen) basis CPM tarief 12,20 formaat index titel index toeslagen index bereik /1000 Het CPM tarief voor print is per 1 januari 2016 vastgesteld op 12,20. Niet alle advertentieformaten zijn voor alle titels beschikbaar, zie sanoma.nl voor alle mogelijkheden. Rekenvoorbeeld: ½ Pagina in vtwonen, cover 4 positie Basis tarief CPM 12,20 x 0,63 (1/2 pagina) x 1,60 (vtwonen) x 1,30 (cover 4 toeslag) x 749.000/1.000 (bereik)= 19.007 Formaten index 1/8 0,16 Titel bereik *** index 1/1 pagina * 1/2 pagina * 1/4 pagina * 2/1 pagina * Ariadne at Home 264.500 2,00 6.454 4.066 2.065 12.908 AutoWeek 611.600 1,04 7.760 4.889 2.483 15.520 AutoWeek GTO ** 2.900 1.827 928 5.800 1/4 1/2 2/3 3/4 1/1 1 1/4 1 1/3 1 1/2 2/1 0,32 0,63 0,84 0.96 1,00 1,32 1,42 1,63 2,00 Avrobode 410.300 1,59 7.959 5.014 2.547 15.918 Beau Monde 197.500 2,45 5.903 3.719 1.889 11.807 Donald Duck 1.918.100 0,50 11.700 7.371 3.744 23.401 Donald Duck Extra 188.800 1,93 4.445 2.801 1.423 8.891 Donald Duck Junior 119.100 1,83 2.659 1.675 851 5.318 Eigen Huis & Interieur 292.200 2,75 9.803 6.176 3.137 19.607 Fashionista 94.200 2,65 3.045 1.919 975 6.091 Flair 377.500 1,09 5.020 3.163 1.606 10.040 Flow 247.200 2,85 8.595 5.415 2.750 17.190 Grazia 250.700 2,45 7.493 4.721 2.398 14.987 Happy in Shape ** 2.550 1.607 816 5.100 Katrien 64.500 3,37 2.652 1.671 849 5.304 Kek Mama 157.900 3,17 6.107 3.847 1.954 12.213 KRO Magazine 192.200 1,79 4.197 2.644 1.343 8.394 Libelle 1.779.700 1,05 22.798 14.363 7.295 45.596 Margriet 1.164.800 1,05 14.921 9.400 4.775 29.842 Marie Claire 129.900 4,97 7.876 4.962 2.520 15.753 MAX 360.000 0,90 3.953 2.490 1.265 7.906 Mikrogids 534.900 0,83 6.983 4.399 2.235 13.966 NCRV-gids 420.800 1,42 7.290 4.593 2.333 14.580 Nouveau 130.400 5,42 8.623 5.432 2.759 17.245 Ouders van Nu 331.370 1,70 6.873 4.330 2.199 13.745 Story 816.200 0,55 5.477 3.450 1.753 10.953 Televizier 237.200 1,76 5.093 3.209 1.630 10.186 Tina 273.600 0,96 3.204 2.019 1.025 6.409 Totaal TV 119.000 1,51 2.192 1.381 701 4.384 TVFilm 284.900 1,23 4.275 2.693 1.368 8.550 VARAgids 524.900 1,32 8.453 5.325 2.705 16.906 Veronica Magazine 1.380.300 0,89 14.987 9.442 4.796 29.975 Viva 364.900 1,05 4.674 2.945 1.496 9.349 Viva Mama ** 4.792 3.019 1.533 9.584 Toeslagen Weekbladen Geen selectie Cover 2 Cover 3 Cover 4 Cover 4 Veronica Magazine 1e spread Cover 2 + pagina 3 Pagina + cover 3 1e rechter pagina vtwonen 749.000 1,60 14.620 9.211 4.679 29.241 Zo Zit Dat 103.700 2,20 2.783 1.753 891 5.567 index Maandbladen index 1,00 Geen selectie 1,00 1,20 Cover 2 1,30 1,20 Cover 3 1,25 1,25 Cover 4 1,30 1,50 1e Spread 1,25 1,20 Cover 2 + Pagina 3 1,30 1,20 Pagina + Cover 3 1,25 1,20 1e Rechterpagina 1,25 1,20 * De tarieven op deze tariefkaart zijn afgerond op hele euro s. Op de factuur worden bedragen afgerond op twee decimalen. ** Voor deze titel zijn geen NOM bereikcijfers beschikbaar. *** Bereik op basis van NOM 2014 II 2015 I en NOM Kidsmonitor 2013. De tarieven worden 1x per kalenderjaar bepaald op basis van de meest recente NOM en NOM Kidsmonitor cijfers.

Tarieven 2016 Sanoma hanteert voor haar print en digital advertentieportfolio een tariefmodel op basis van CPM. De prijs van een campagne wordt opgebouwd aan de hand van verschillende variabelen: een basis CPM tarief per 1000 contacten, het advertentieformaat, de titelkeuze, het bereik en eventuele targeting opties of speciale posities. Op deze manier zijn de kosten van campagnes voor print en digital transparanten vergelijkbaar. De campagneprijs bereken je als volgt: Stap 1 Ga uit van het betreffende basis CPM tarief EUR 12,20 voor print EUR 22,00 voor web en mobile Stap 2 Selecteer de index van het formaat Stap 3 Selecteer de index van de titel Stap 4 Selecteer de index van de selectie of toeslag Stap 5 Selecteer het bereik (per 1000) Vermenigvuldig basis CPM tarief met de indices en het bereik. De uitkomst is de bruto campagne prijs.

Marketing Partnerships Het Marketing Partnerships team biedt creatieve oplossingen op maat voor marketing- en communicatievragen van klanten. Marketing Partnerships werkt titel- en middelenvrij en is een one-stop-shop, van eerste brainstorm tot campagneontwikkeling en monitoring. Marketing Partnerships heeft de volgende disciplines in huis: Strategie en Concept vertaalt complexe marketing- en communicatievragen van adverteerders naar een passende (media)strategie, creatieve concepten en campagne ideeën. Van merkcampagnes tot brand activation en branded content, ondersteund met stevige inzichten en alle doelgroepkennis die Sanoma in huis heeft. De concepten worden voorzien van een onderbouwd mediaplan om de campagnes zo effectief mogelijk in de markt te zetten. Project Management begeleidt cross-mediale commerciële projecten van a tot z. Commerciële Redactie is gespecialiseerd in de crossmediale executie en productie van branded content, zoals advertorials, bijlages en specials. Zowel print als online. Performance Partnerships Performance Partnerships is het intern- en externe expertisecentrum op het gebied van resultaat (performance en revenu) binnen onze doelgroepen en al onze kanalen. Het multichannel portfolio van Sanoma SBS biedt adverteerders het voordeel om de performance tactiek aan te laten sluiten bij de eerdere stappen in de funnel, waar onze andere media een belangrijke rol spelen. Zo verrijkt Performance Partnerships de crossmedia aanpak verder met expertise op het gebied van print, digitaal, direct marketing, e-mail marketing, sampling mogelijkheden en testpanels.

advertorial EXTRA LEKKER MET EEN BEETJE ZAND Ken je ze nog, deze snoepjes van vroeger? zo n vierkante rol Fruittella gaf mijn moeder altijd aan mijn zus en mij mee als we de avondvierdaagse liepen. nu bij mijn Kinderen Favoriet voor een dagje strand. Daan de Launay woont sinds vorig jaar in Antwerpen en blogt op MaandagDaandag over alles wat zij, haar man Jan Rot, en hun kinderen Elvis, Wolf, Rover en Maantje Piet samen meemaken en mooi vinden. Denk aan advertorials, redactionele promoties, eenmalige Branded content Onze merken bieden veel mogelijkheden voor crossmediale branded content campagnes. Branded content kenmerkt zich door de sterk redactionele uitstraling en inhoud die naadloos aansluit bij de doelgroep van het mediamerk. specials of bijlages, zowel in print als online. Door de in-huis Spannend verhaal Lekker een dagje strand met het gezin. Mét Fruittella natuurlijk! Terwijl ik het snoepje uit het papiertje haal, krijg ik meteen een flashback naar mijn avondvierdaagse in Nederland. De meester van de vijfde klas vertelde dan altijd een spannend verhaal. Soms had ik het zo druk met luisteren, wandelen en een Fruittella uitpakken tegelijk, dat ik het snoepje liet vallen. Maar zelfs met een beetje zand smaakte het nog net zo lekker. Perfect voor in de file Hier in België hebben ze geen avondvierdaagse. Maar we hebben wel standaard een rol Fruittella in het dashboardkastje van onze auto liggen. Perfect voor in de file. Of bij het lezen van spannend verhaal. Maar absoluut onmisbaar voor een dagje strand. In de grote picknickmand worden ze al een beetje zacht, zodat je ermee kan kleien voor je ze in je mond stopt. Lekker bij het krabbetjes, schelpjes en andere stranddingen zoeken. Die vierkante rol is trouwens ook heel geschikt om zandkastelen mee te bouwen. En daarna smaken ze net als vroeger: extra lekker met een beetje zand. 1 2 3 Drie ideeën voor een spannende tocht Ga wandelen en picknicken op een van de prachtige plekken van Natuurmonumenten. Vanaf het water zie je alles op een andere manier. Peddel zelf of ga op vaartocht met een boswachter. Fiets een speciale kinderroute met onderweg veel uitrust- en speelmogelijkheden voor de kinderen. Fruittella en Burgers Zoo Wil jij een dagje met je gezin erop uit? Houd Fruittella de komende tijd dan goed in de gaten! Want binnenkort vind je een sticker op een aantal verpakkingen waarmee je maar liefst 25% korting krijgt op een dagje Burgers Zoo. En wie weet ben je wel één van de 25 gelukkigen die een VIP-arrangement wint! Kijk voor meer informatie op www.fruittella.nl. expertise en het uitvoeren van onderzoek naar de effecten van branded content is Sanoma SBS specialist in het via content verbinden van onze merken met de merken van de adverteerder. De voordelen van branded content Hogere waardering tov reguliere advertentieuitingen: leuker, aansprekender, eerlijker, interessanter Betrouwbaar en geloofwaardig door koppeling aan mediamerken Hogere merkoverweging t.o.v. reguliere advertentieuitingen De 8 Gouden Regels van branded content 1. Bied inspiratie, geef tips Niet alleen de commerciële boodschap 2. Wees relevant Zend niet (alleen) de boodschap van het merk 3. Laat anderen over je merk praten Testimonials, testpanel, influencers 4. Wees subtiel over (de voordelen van) het merk Geen merknaam in de kop 5. Zorg voor een passende link met de afzender Blijf bij het domein van het merk/product 6. Vul de redactionele inhoud aan Maak geen advertentie in vermomming 7. Zorg voor een triggerende kop Durf bij de titel aan te sluiten 8. Geef iets om over te praten Kom met iets nieuws/relevants/wetenswaardigs