Voor jezelf, voor elkaar, voor Gorcum. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

Vergelijkbare documenten
VERKIEZINGS PROGRAMMA KAMPEN

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN MAKKELIJKE TAAL SAMEN WERKEN AAN EEN EERLIJK EN GROEN ROTTERDAM ROTTERDAM

Samen maken we Groningen

Verkiezingsprogramma. Kies voor de ander. Gewoon oog voor elkaar

TIJD VOOR VERANDERING VERKIEZINGSPROGRAMMA

Verkiezingsprogramma in gewone taal. Middelburg

Samenleven doe je niet alleen!

In Arnhem worden op woensdag 21 maart gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Je mag dan stemmen welke mensen in de gemeenteraad komen.

Verkiezingsprogramma. in eenvoudige taal

Maak Deventer mooier met de ChristenUnie!

Verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren in eenvoudige taal Gemeenteraadsverkiezingen 2014 Utrecht

Goed onderwijs Goede zorg Goed wonen

Verkiezingsprogramma

VERKIEZINGSPROGRAMMA IN EENVOUDIGE TAAL

Goed onderwijs Goed klimaat Goed wonen

De Leefplekmeter Wat vind je van je leefplek?

Dit gaat er gebeuren!

Gewoon zo! WONEN: HOE ONTMOET JE BUURTBEWONERS?

Arnhem voor iedereen

VOORSTELLING DE KINDER- & JEUGDBURGEMEESTER DEN HAAG

VERANDERING. GroenLinks Bergen op Zoom staat voor fundamentele keuzes bij de

Inhoudsopgave Inleiding Leeswijzer 1. Wet maatschappelijke ondersteuning 2. Het gesprek voorbereiden 3. Tot slot

Cliëntondersteuning. Tips voor het keukentafelgesprek. Hoe kan ik mij voorbereiden op het gesprek met de Wmo-consulent van de gemeente?

ikburgermeester.be Birger De Burger OP onderzoek in Brugge!

Wmo-loket. In gesprek over wat u nodig heeft aan ondersteuning

Kanteling Wmo Iedereen doet mee

Partijprogramma. SP Roermond

Iedereen moet kunnen meedoen

Gemeenteraadsverkiezingen 2018 Hart voor Bunschoten

oog voor ZWOLLE oog voor elkaar IN GEWONE TAAL VERKIEZINGSPROGRAMMA

Kansen voor Delft in 5 minuten Kansen. voor Delft

Voor vooruitgang in Uitgeest

Schoolverlaters. Bs de Regenboog

PRAKTIJKOPDRACHT: WELK VRIJWILLIGERSWERK PAST BIJ MIJ?

Vragenlijst tieners. Algemene vragen. Waar woon jij?

Vragenlijst met scores in procenten

Wat doet Den Haag voor jou? En wat kan jíj doen voor jouw stad? ************************************************************************

Verslag bijeenkomst zorg & ondersteuning 22 maart 2017

Lesfiche STOP-principe

Geloof in Leusden. Lijst 5. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal Gemeente Leusden Wat vindt de ChristenUnie-SGP belangrijk voor Leusden!

Controlegroepen fase 1

LEUK EN LEEFBAAR LOTBROEK

Ik wil jullie graag laten zien wat Partij Westvoorne belangrijk vindt en waar mensen voor kunnen kiezen. Ik vertel bij elke foto wat het betekent.

Onbeperkt meedoen! Voortgangsrapportage samenvatting in begrijpelijke taal. Luisteren naar mensen met een beperking

Verkiezingsprogramma. Al bijna 20 jaar uw lokale partij! Samen voor Veiligheid en Zorg voor elkaar

werkbladen thema 5 werk

Twenterand 21 maart 2018 Stem voor verandering

met de wmo doet iedereen gewoon mee

Lokale kwaliteit Maart/april 2015

Goed wonen Goed werk Goed onderwijs

Slecht Voldoende Goed Weet niet Wat vindt u van de gezondheid- en zorgvoorzieningen 4% 36% 56% 4% Wat vindt u van het aanbod aan gezondheid- en

1.1 Doelen van de maatschappelijke stage

André Rouvoet ChristenUnie. Foto: Marie Cecile Thijs

Verkiezingsprogramma ChristenUnie- SGP in begrijpelijke taal

Klik op een stip... En krijg een wat als...?

PROGRAMMA VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN EN WETTERSKIP

Dit is het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Dit vindt de ChristenUnie belangrijk voor Nederland. Lees maar!

Resultaten bewonerscampagne LaatjeHoorn In Hoorn-Noord en Venenlaankwartier 2016

Stap 2, vertaling naar de kinderwereld. Een prachtige GompieStad

Handreiking Lokale Inclusie Agenda

Hoe gaat het met het VN-verdrag handicap in Nederland na één jaar?

RESULTATEN ENQUETE NIEUW WALDECK. Franse buurt

Stemmen met je voeten in de gemeente Vierweg (niveau 1 en 2)

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

maatschappelijke stage iets betekenen voor een ander!

Menselijke maat in het landelijk gebied

1. Denkt u er over na om te verhuizen?

VERKIEZINGSPROGRAMMA SPEERPUNTEN 50PLUS ROTTERDAM OMDAT HET OM ROTTERDAMMERS GAAT

Checklist. Uw droomwoning bezichtigen

Wijkraadpleging 2006 Utrecht-Noordoost

Upload foto. tip: vul eerst het titelvlak voordat je de foto toevoegt. Nieuwsflits Wildeman- en Blomwijckerbuurt

Bijeenkomst voor burgers van de gemeente Smallingerland

Bijlage 1: Windshield Survey invulformulier

Muntel/Vliert. Wijk- en buurtmonitor 2016

Ik ben Ingrid Slaa. Ik zit in de gemeenteraad voor de politieke partij de ChristenUnie.

Zuid-Holland is een mooie provincie met grote steden en veel groen. Zuid-Holland is

Samen investeren! Samenvatting bestuursakkoord Gemeente Emmen. betrokken leefbaar duurzaam bereikbaar sociaal ondernemend

Wat vindt de ChristenUnie belangrijk

Melkweg. Goede reis. Lezen van Alfa A naar Alfa B. Reizen

Resultaten bewonerscampagne LaatjeHoorn In Hoorn-Noord en Venenlaankwartier 2016

Waardevolle zorg. is ook JONG!

Gespreksresultaten Werksessie De toekomst van LV Basisschool

Thuis in Enkhuizen! Enkhuizen O stadje aan het IJsselmeer, Ik vind jou wonderschoon. Jij bent op aarde toch de plek, waar ik het liefste woon.

Resultaten Brainstormen en Clusteren

Empel. Wijk- en buurtmonitor 2018

Signaleringslijst voor leerlingen met autisme!

Epilepsie Groei-wijzer jaar: Goed bezig

Thema s Omdat de resultaten en cijfers op wijkniveau erg uiteenlopen in onderwerp, is ervoor gekozen om deze onder te verdelen in 9 thema s:

Bijlage 1: Vragenlijst buurtonderzoek sluiting Julianastaete. 1. Bent u bekend met de ouderenvoorzieningen in uw buurt

Wijk- en buurtmonitor 2018 Muntel/Vliert

Project ALPHA. Vragenlijst over omgeving: actief transport en beweging

WAT IK WIL, WAT IK KAN, WAT MIJ HELPT

Baston Wonen. informatie. U wilt graag prettig wonen in een buurt waar de sfeer goed is. Wat kunt u doen bij overlast van anderen?

Wethouder Gerry van der Donk heet alle aanwezigen (ongeveer 80) van harte welkom. Zij vervangt wethouder Sander van Alfen.

Beste cliënten, medewerkers en netwerk,

Het Groot Mechels Referendum. eindrapport

Gemeenteraadsverkiezingen. Stem ook!

INVENTARISATIE KNELPUNTEN EN OPLOSSINGSRICHTINGEN HOOGSTRAAT BERLICUM

Stem dan ChristenUnie. André Rouvoet ChristenUnie

Transcriptie:

Voor jezelf, voor elkaar, voor Gorcum. Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal 2018-2022 De SP bestuurde voor het eerst in Gorinchem mee. De SP heeft met onze wethouder veel dingen bereikt. We vertellen je wat we hebben gedaan. We vertellen je waarmee we willen doorgaan. Ook vertellen je wat we extra willen doen. Iedereen in Gorinchem is belangrijk voor de SP. We geven extra aandacht aan mensen met weinig geld. En steunen de mensen die meer zorg nodig hebben. 1. Wonen is een recht. Het opknappen van enkele huurhuizen is mooi. Maar er is meer te doen. De meeste huurhuizen zijn net enkele euro s te duur. Wij willen dat de huurprijs omlaag gaat. Dan kunnen ook mensen met weinig geld een huis huren. De SP wil dat de goedkope huurhuizen niet worden verkocht of gesloopt. Liever opknappen dan slopen. Er zijn goedkopere huizen gebouwd in de Lingewijk. De SP wil dat er meer goedkopere huizen worden gebouwd. Ook voor ouderen en mensen met een beperking. Zodat je kan blijven wonen waar je wilt wonen. En voor mensen met extra zorg moet er woonruimte zijn. Jongeren wonen langer thuis dan zij willen of verlaten Gorinchem. Ze vinden geen ruimte die ze kunnen betalen. Jongeren en starters wonen graag in de binnenstad. De SP wil dat er meer boven winkels kan worden gewoond. Zo komt er ook meer leven in de binnenstad.

2. Zorg voor iedereen. De SP wil dat iedereen mee kan doen in Gorinchem. De verhuizing van Jeugdzorg naar de gemeente gaat goed. Voor een kind zorg je met elkaar. Ouders, juffen, meesters, vrijwilligers en hulpverleners. Iedereen doet wat nodig is en we doen het samen. Daar mogen we trots op zijn. Wij van SP willen hiermee verder gaan. De SP wil van Gorinchem een gezonde stad maken. Sommige mensen hebben zorg en ondersteuning nodig bij het wonen, leven en werken. De gemeente moet voldoende geld hieraan uitgeven. Zo kan iedereen die het nodig heeft er gebruik van maken. Zorg moet worden geleverd door mensen met diploma s. Iedereen die het nodig heeft krijgt thuiszorg. Geld en mantelzorg mag hierbij geen rol spelen. Je hoort de zorg te krijgen die je nodig hebt. Het liefst dichtbij. Mantelzorgers horen meer waardering te krijgen Ook Gorinchem zou deze waardering moeten uiten. Gehandicapten en chronisch zieken zijn veel geld kwijt door bezuinigingen. De SP vind dat dit niet kan. De SP wil dat er een sociale ombudsman komt. De sociale ombudsman kan mensen helpen met de regels. Voorkomen is beter dan genezen. De gemeente moet ook helpen dat je gezond blijft. Gezond eten, sporten, gezonde lucht en het voorkomen dat je verslaafd raakt.

3. Samenleven in de buurt. Een buurthuis voorkomt eenzaamheid. Je kan er mensen ontmoeten en met elkaar praten. Club en buurthuizen moeten in iedere wijk aanwezig zijn en blijven. Voor iedereen moet er iets te doen zijn. De SP vindt vrijwilligerswerk belangrijk. Het is goed dat mensen voor niks dingen doen. Het mag geen vervanging zijn voor betaald werk. Vrijwilligerswerk moet altijd vrijwillig zijn. De SP wil ook een betaalde opbouwwerker. De opbouwwerker zal de vrijwilligers ondersteunen. In de wijk leven mensen met elkaar samen. Zij weten het best wat belangrijk is voor de wijk. De SP vindt dat mensen moeten kunnen meebeslissen over de wijk. 4. Onderwijs. De jeugd heeft de toekomst. Iedereen heeft recht op goed onderwijs in de buurt. De SP wil dat het schoolzwemmen weer terug komt. Voor elke leerling moet er een stageplek zijn. De gemeente moet genoeg stageplekken hebben voor laag en hoog onderwijs. En de SP wil kleinere klassen. Dit zijn extra taken voor het onderwijs. Daarvoor moet ook extra geld komen. Want leraren moeten vooral kunnen lesgeven. De werkdruk moet omlaag. De SP wil veilige en goed onderhouden scholen. Nieuw te bouwen scholen moeten geschikt zijn voor gehandicapten. Basisscholen zijn belangrijk voor de buurt. Wij zijn voor het bouwen van brede scholen. Voor de jongste kinderen moet er kinderopvang zijn in de wijk. Gorinchem is een belangrijke stad voor de regio. Veel leerlingen komen van buiten Gorinchem. De SP vindt het belangrijk dat je veilig naar school kan gaan. Bij elke school moet er een bushalte zijn. Leerlingenvervoer voor Speciaal Onderwijs moet blijven.

5. Kunst en cultuur voor en van iedereen. Cultuur is niet verplicht, dat moet je willen. De SP wil dit! Gorinchem heeft een prachtige binnenstad met mooie stadswallen. De SP vindt het belangrijk dat iedereen kan genieten van cultuur. Gorinchem heeft een museum en het Hamelhuis. Ook buiten op straat staan er vele kunstwerken. We hebben 3 theaters en er zijn vele festivals en evenementen. Dat moet natuurlijk zo blijven. Teveel bezoekers op een festival kan problemen veroorzaken. Ook zijn er dan te weinig parkeerplaatsen. We kunnen parkeerterreinen buiten de binnenstad gebruiken. Met busjes wordt je dan naar de binnenstad gebracht. Dit voorkomt ergernis, uitstoot en overlast. Er moet geld beschikbaar zijn voor kunst, cultuur en muziek. Daarnaast wil de SP een Cultuurhuis in de binnenstad. Een plek voor toneel, de bibliotheek, kunst en de Limonadebrigade. 6. Natuur en milieu. Groen. Natuur is belangrijk voor mensen, dieren en planten. De gemeente moet voldoende geld geven om het schoon te houden. Het schoon houden van straten en parken kost geld. Ook mensen in de wijk zijn belangrijk om de wijk schoon en groen te houden. Als een boom verdwijnt moet er een nieuwe boom geplant worden. We moeten oppassen dat natuur niet verdwijnt. Planten en dieren moeten beschermt worden. Onkruid moet wel weg, maar dit mag niet met vergif. Dit vergif maakt bijen dood.

Duurzaam. Minder energiegebruik is goed voor het klimaat. De SP wil dat oude huizen energiezuiniger worden gemaakt. De gemeente moet mensen leren hoe ze minder energie kunnen gebruiken. De gemeente moet mensen helpen die duurzame energie willen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan zonne-energie. Ook de gemeente zelf moet het goede voorbeeld geven. Op bedrijventerreinen staan gebouwen die nu niet worden gebruikt. De SP wil daarom geen nieuw bedrijventerrein. Bedrijven zullen dan naar het nieuwe terrein verhuizen. Die verplaatsing willen we niet. Van afval kunnen we nog vele mooie dingen maken. Het moet makkelijker worden om afval apart te verzamelen. Denk aan plastic, papier, kleding, glas en groenafval. Dieren. De kinderboerderij is niet alleen leuk voor iedereen. Lessen over de natuur op de kinderboerderij blijven belangrijk. De SP wil dat de kinderboerderij blijft bestaan. Dit willen we ook voor het dierenasiel. Hondenpoep blijft een grote ergernis. Overlast moet worden aangepakt. Milieu Fijnstof in de lucht is slecht voor je gezondheid. Hoe meer fijnstof hoe gevaarlijker dit voor je is. We weten niet hoeveel fijnstof er in de lucht is. De SP wil dit meten. Iedereen weet dan of Gorinchem overal gezonde lucht heeft. Klachten over geluid en stank moet de gemeente serieus nemen. De gemeente moet onderzoeken of de norm niet wordt overtreden. De gemeente moet zorgen dat de overlast stopt. Nieuwe vergunningen moeten voldoen aan de nieuwste milieu eisen.

7. Veiligheid. Iedereen moet zich veilig voelen. Het moet ook voor iedereen veilig zijn. Mensen die zich niet aan de regels houden, moeten worden bestraft. Maar beter is het om het te voorkomen. Slecht gedrag heeft altijd een oorzaak. Die oorzaken aanpakken helpt om het veilig te houden. Signalen en tips uit de wijk moeten serieus worden genomen. Een wijkagent moet meer in de wijk aanwezig zijn. 8. Verkeer. Wegen moeten veilig zijn voor alle mensen. Er zijn plekken die nog niet veilig genoeg zijn. Er zijn genoeg ideeën om dit veilig te maken. De gemeente moet luisteren naar de mensen. Met veilige wegen voorkomen we ongelukken in het verkeer. Ook kunnen we de bus nemen en niet de auto. De bussen en bushaltes moeten veilig zijn en goed bereikbaar. Dit willen we ook voor de trein en het station. Fietsen of lopen is nog beter. Ook fietspaden en stoepen moeten veilig en goed bereikbaar zijn. 9. Sport voor iedereen. Sporten is goed voor iedereen. In elke wijk moet hier genoeg ruimte voor zijn. Zodat iedereen kan buitenspelen en sporten. Gemeente en sportclubs zorgen samen voor de sportgebouwen. Het is zonde als het sportgebouw soms niet gebruikt wordt. De SP wil samen met de sportclubs naar oplossingen zoeken. We willen niet dat er minder geld gaat naar de sportclubs. Het geld moet wel goed gebruikt worden. De gemeente moet rekening houden met ouderen en mensen met een beperking. Sporten is goed voor lichaam en geest en helpt eenzaamheid te verminderen. Wij denken aan een op maat gemaakt sportaanbod. En sport die voor ouderen en mensen met een beperking geschikt is.

10. Algemeen bestuur. Meedoen, meepraten en meewerken. Mensen moeten weten wat er gebeurd in de gemeente. Welke nieuwe regels er komen. Niet elke regel is voor iedereen goed. Vertel aan de gemeente wat een regel voor jou betekent. De SP vindt het belangrijk dat alle mensen dit doen. Zo kunnen we samen betere regels maken voor iedereen. Een baan is voor iedereen belangrijk. Het werk moet wel voor het loon dat ervoor staat. Mensen met heel weinig loon hebben recht op steun. Ze hoeven geen gemeentebelasting te betalen. De SP wil mensen met schulden eerder helpen. De gemeente moet ook zelf opletten dat ze niet teveel geld uit geeft. Ook de gemeente heeft schulden, maar ook een spaarpotje. We moeten voldoende geld overhouden om al onze plannen te kunnen uitvoeren. Een veilige plaats om te werken is belangrijk voor arbeidsgehandicapten. Het wordt deze mensen moeilijk gemaakt door lastige regels. Dit mag nooit gebeuren. De SP denkt aan eigen Sociale Werkplaats. De gemeente gaat werken aan minder leegstaande winkels. Dat is goed voor de binnenstad, voor de winkeliers en voor meer werkplaatsen. De SP vindt dat het verkopen van openbare voorzieningen moet stoppen. Daarom is het verkopen van onze Eneco-aandelen geen goede zaak.

SPeerpunten. - Iedereen mag overal en in elke wijk wonen - Meer betaalbare huur- en koopwoningen - Zorg moet voor iedereen bereikbaar zijn - Een buurthuis voor iedere wijk - Onderwijs is voor iedereen - Scholen horen in de samenleving staan - Iedereen mag genieten van kunst en cultuur - Groen mag niet verdwijnen door stenen - Meer politie op straat - De wijkagent vooral aanwezig in de wijk - Overal veilige voetpaden, fietspaden en wegen - Goed openbaar vervoer in iedere wijk - In iedere wijk ruimte om te spelen en te sporten - Mensen meer laten bepalen met wat er gebeurt met de stad - Leegstaande winkels en slecht onderhouden gebouwen aanpakken