Een bal om op te zitten Een zitproject op 3 basisscholen. Het project

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "Een bal om op te zitten Een zitproject op 3 basisscholen. Het project"

Transcriptie

1 Een bal om op te zitten Een zitproject op 3 basisscholen Een project waarbij de sit n gym bal gebruikt wordt binnen 3 basisscholen in de gemeente Velsen. De deelnemende scholen Het Kompas Stephensonstraat 70a 1972 RR IJmuiden De Moerbergschool Koningsplein DR IJmuiden De Zandloper Keetberglaan XA IJmuiden Eenhoornstraat XV IJmuiden De organisatie en begeleiding is in handen van: ELMAKES, Corantijnstraat 31, 2071 VD Santpoort. Tel./Fax contactpersonen zijn: E. Maas-van Kessel en P. de Vlugt Doel van het project: Een bal om op te zitten! : Enthousiast geworden door recente publicaties o.a. in het "schoolblad 21, 2 december 1995" en de informatie folder geschreven door EIMAKES augustus 1995 hopen wij door dit project een bijdrage te leveren aan een verdere onderbouwing van de voordelen van een actieve zit door middel van de sit n gymbal bij scholieren op de basisschool. Zwitserland De sit n gym gymbal als zitinstrument komt uit Zwitserland. Er bleek uit onderzoek dat een groot aantal kinderen met rugklachten kampten. Vooral een toenemend passief zit gedrag en lange perioden van monotone zithoudingen bleken hierbij een rol te spelen. Kinderen hebben, meer nog dan volwassenen, een natuurlijke bewegingsdrang. Op school wordt die drang niet gestimuleerd, maar juist afgeleerd. In de klas moet het kind grotendeels geestelijk actief zijn. Een lichaam dat continu eenzijdig wordt belast, gaat na verloop van tijd protesteren door pijnsignalen te zenden naar rug, nek en schouders. Het project Gedurende twee perioden van drie maanden zaten 26 kinderen verdeeld over de groepen 3 tot en met 7, tijdens schooltijd op een sit n gymbal. Uit dezelfde groepen zijn ook de 18 controle kinderen. Tijdens de looptijd van het project zijn er 4 testmomenten geweest om de effecten in kaart te kunnen brengen. De testmomenten hebben plaats gevonden op 12 april, 27 juni, 26 sept. en 26 nov. 19..? De sit n gymballen werden gratis ter beschikking gesteld door de firma ELMAKES in samenwerking met de importeur Epsan Sports en Therapy. De volgende testen verder bij de deelnemers afgenomen: 1) Armen op het ritme van een metronoom (50/min), vanuit positie gewicht op ventrale zijde van de schouder, alternerend uitstrekken langs het oor richting plafond. Gewicht: 2 kg. Score: iedere volledig uitgevoerde beweging is 1 punt. Linker en rechter arm scoren afzonderlijk. Bron: Back Pain Monitor test. 2) Gewicht in hand nemen, nu beide armen heffen tot 90 graden abductie en 0 graden anteflexie in de schoudergordel. Nu trachten zo lang als mogelijk de armen in deze positie te houden. Gewicht: 0,5 kg Score: tijd in seconden. Bron: Back Pain Monitor test. 3) In stand op handen en knieën, kruiselings 1 arm en 1 been optillen. Score: aantal seconde opnemen van beide zijde en daar het gemiddelde van nemen. 4) In buikligging op een wigvormig bord, waarbij de bekkenrand precies op de rand van het bord wordt geplaatst. De onderbenen worden gesteund door een rolletje. De tester fixeert de onderbenen op het rolletje, en vraagt het kind de handen naast zich neer te leggen, met de handpalmen naar boven gericht. Nu moet de romp geheven worden in één lijn met de bovenbenen en de neus wijst naar de grond. Score: aantal seconden dat deze houding gehandhaafd kan worden. Bron: Rack Pain Monitor test.

2 5) Schredestand met de armen gekruist voor de borst, waarbij het midden van de voet en de knie met het onderbeen op een lijn geplaatst zijn. Score: aantal seconde opnemen van beide zijde en daar het gemiddelde van nemen. Bron: Southern California Sensory Integration Tests. 6) Stand met schoenen aan, armen gebogen voor de romp met fixatie op de schouders. Nu vragen om op 1 been te gaan staan. Score: aantal seconden opnemen voor zowel links als rechts en daar het gemiddelde van nemen. Bron: Southern California Sensory Integration Tests. 7) Stand met schoenen aan, armen gebogen voor de romp met fixatie op de schouders. Nu vragen om op 1 been te gaan staan met de ogen dicht. Score: aantal seconde opnemen voor zowel links als rechts en daar het gemiddelde van nemen. Bron: Southern Californian Sensory Integration test. 8) Vanuit stand, een bal vanuit de nek tegen een mat op de muur gooien. Bij het uitvoeren van de test staan de voeten in een gestandaardiseerde positie en mogen ook na het loslaten van de bal niet van hun plaats komen. Gewicht van de bal: 0,5 kg. Score: de snelheid waarmee de bal gegooid wordt, wordt in milliseconden gemeten. De test kent twee pogingen, en de beste wordt gemeten. Bron: Manual tor the Powertimer. Balzitters Stoelzitters Test 1 3,59 2,45 Test 2 1,17 4,83 Test 3 1,16 1,69 Test 4 2, Test 5 2,94 2,62 Test 6 4,59 0,43 Test 7 0,10-0,04 Test 8-54,5-24,5 Tabel 1: hellingscoëfficiënten Resultaat Bij 6 van de acht testen scoren de balzitters beter dan de stoelzitters (zie tabei). Met name de oefeningen waarbij de rugmusculatuur getest is, test 4 en 8, laten een duidelijke toename van spierkracht zien ten opzichte van de stoelzitters. Bij test 8 is de hellings-coëfficiënt negatief. Dit komt doordat de bal steeds sneller tegen het bord werd gegooid en de tijd dus steeds korter werd. Ook de balans en evenwicht test met ogen open (test 6) geeft een duidelijke verbetering te zien t.o.v. de stoelzitters. Dezelfde test met gesloten ogen (test 7) geeft een minder groot verschil te zien. Conclusie Het zitten op een bal heeft duidelijke voordelen ten opzichte van de klassieke stoelen in de klas. De kinderen zijn in een korte tijd duidelijk meer verbeterd op 6 van de 8 testen die zijn uitgevoerd. Vervolgonderzoek Vervolg onderzoek zou zich kunnen richten op een homogene groep kinderen waarvan bij dit project geen sprake was. Mogelijk zijn de resultaten dan nog beter. Verder zouden ook de move 'n sit kussentjes bij een vervolg onderzoek gebruikt kunnen worden. Dit omdat de sit n gymballen in de praktijk toch wat nadelen hebben. Zo zijn ze toch wat moeilijk schoon te houden en nemen ze veel ruimte in, in de klas. Alles in beweging & Stichting M.R.T. in beweging Harrelaers KW Heiloo 1

3 Alles in beweging & Stichting M.R.T. in beweging Harrelaers KW Heiloo 2

4 Alles in beweging & Stichting M.R.T. in beweging Harrelaers KW Heiloo 3

5 Alles in beweging & Stichting M.R.T. in beweging Harrelaers KW Heiloo 4

6 Alles in beweging & Stichting M.R.T. in beweging Harrelaers KW Heiloo 5

7 Alles in beweging & Stichting M.R.T. in beweging Harrelaers KW Heiloo 6

8 Alles in beweging & Stichting M.R.T. in beweging Harrelaers KW Heiloo 7

9 Enkele tips voor het gebruik van zitballen op school en thuis Zitten op een bal is iets heel anders als zitten op een gewone stoel. Als je hem juist gebruikt, zal je er heel veel plezier van hebben (en zal je lichaam er je dankbaar voor zijn). Hoewel de meeste mensen spontaan goed gaan zitten op een bal, blijven er toch nog vragen over de juiste zithouding en het gebruik van de "zitbal". Voor de zekerheid heb ik de meest voorkomende vragen op een rijtje gezet en er nog enkele tips bijgegeven. 1. Hoe groot moet de bal zijn? Er bestaan verschillende diameters van ballen. (van 35 cm tot 75 cm) Je kiest een bal met een diameter die je toelaat om met afhangende boven benen te zitten. De grootte van de bal kun je meten: kniehoogte van het kind + 10 cm. Door met een "open hoek" (groter dan 110 ) te zitten tussen je bovenbeen en je romp, komt je bekken namelijk anders te staan, waardoor de rug ontlast wordt. Je moet je voeten plat op de grond. 2. Zorg dat de bal steeds de goede spanning heeft. (hoek van 110 ) Controleer zeker één keer per week of de bal nog groot en hard genoeg is. Leerlingen van de bovenbouw kunnen dit al heel snel zelfstandig. Met een speciaal ventiel dat bij de "zitbal" meegeleverd wordt en een fietspomp is de bal eenvoudig op spanning te brengen. Door tape over het ventiel te plakken wordt het leeglopen sterk vertraagd. Een veel gehoorde opmerking is: De bal is te klein. Veelal is de bal dan niet voldoende hard opgepompt. Bij het oppompen vormt het snel weghalen van het ventiel en het snel plaatsen van de stop de grootste moeilijkheid. 3. Laat de kinderen in het begin niet te lang op de bal zitten. Zeker niet de kinderen die een lage spierspanning (slap / hypotoon) hebben. Vraag regelmatig of het niet te vermoeiend is en of hij/zij geen "pijn" in de rug heeft. In het begin max. 60 min. per dag. Beter is 2 x 30 min. per dag dan in 1 x 60 min. Als leerlingen onderuit hangen moet hij/zij daar op gewezen worden. Aanwijzing voor die kinderen kan zijn: "Probeer je lang te maken", of "Hoofd naar het plafond en een rechte rug". Als dit niet meer lukt betekent het dat hij/zij moe is en er even gestopt moet worden. 4. Let op hitte! Laat de zitbal niet tegen de verwarming liggen. Grote temperatuur wisselingen is slecht voor het materiaal. Ook kan de hete zon (achter glas) voor grote temperatuur wisselingen zorgen. Punaises, scharen, katten en honden kunnen erg schadelijk zijn voor de zitbal! 5. Als de bal (Gymnic) steeds weg rolt. Een bruin plantenschaaltje (in elk tuincentrum in diverse maten te koop) kan uitkomst bieden. Natuurlijk kan een steuntje in de hoek van de kamer ook dat probleem oplossen. 6.. Thuis voor de TV. Afspraak: als er TV gekeken wordt, zit je op de bal! Eventueel: van de bal af = TV uit. 7. Ook aan tafel zitten op de bal. Als kinderen gewend zijn aan de bal en daar goed op zitten kunnen ze ook op de bal zittend aan een tafeltje werken. De tafel moet 10 cm hoger zijn dan de tafel waaraan het kind zat met een stoeltje. Om een optimale werkhouding te krijgen moet het werkblad schuin zijn. Bij een recht werkblad moet te veel voorover gebogen worden (geldt ook voor zitten op stoel). Schuine werkbladen kunnen gerealiseerd worden middels speciale tafels (duur!) of door een ópbouwtje in elkaar te zetten, dat op de tafel gezet kan worden. Vergeet hierbij niet een onderrand om schriften, boeken en pennen op te laten rusten. 8. Op school op de bal. Vóór de zomervakantie kan de bal meegeven worden naar de volgende groep. Het beste kunt u de balleeg laten lopen. Dit is makkelijker voor de schoonmakers en beter voor de bal. In november van het volgend schooljaar wordt het wel of niet verlengen van het gebruik van de bal besproken. 9. Schrijflessen op de bal. Kinderen die moeite hebben met de kleine motoriek (schrijven) moeten bij de schrijflessen niet op de bal zitten. Dit kan het "netjes" schrijven moeilijker maken. Uitzondering: kinderen die stabiel op de bal zitten en/of netjes (blijven) schrijven. 10. Zitbal lek? Zitballen zijn te plakken (indien het gat klein is) met Bisonil (van Bisonkit). Alles in beweging & Stichting M.R.T. in beweging Harrelaers KW Heiloo 8

Fit op de keuring. Goed gekeurd. DienstenCentum Medische Keuringen www.defensiekeuring.nl April 2010

Fit op de keuring. Goed gekeurd. DienstenCentum Medische Keuringen www.defensiekeuring.nl April 2010 Fit op de keuring Goed gekeurd DienstenCentum Medische Keuringen www.defensiekeuring.nl April 2010 Inhoud 2 Inleiding 5 3 Trainingsprogramma voor de keuring 6 4 Trainingsprogramma voor de militaire opleiding

Nadere informatie

Mijn baby heeft een voorkeurshouding... Wat nu?

Mijn baby heeft een voorkeurshouding... Wat nu? Mijn baby heeft een voorkeurshouding... Wat nu? Adviezen voor de hantering van uw baby Als uw baby in de eerste levensmaanden altijd met z n hoofd op dezelfde kant ligt, kan hij een afgeplat hoofd krijgen.

Nadere informatie

Praktijkvoorbeelden van communicatie met ouders in het primair onderwijs

Praktijkvoorbeelden van communicatie met ouders in het primair onderwijs Goed worden en goed blijven Communicatie met ouders Praktijkvoorbeelden van communicatie met ouders in het primair onderwijs Over het informeren van ouders over de kwaliteit van de school en het betrekken

Nadere informatie

Concentratie verbeteren

Concentratie verbeteren DC 60 Concentratie verbeteren 1 Inleiding De aandacht ergens bij houden. Dat lukt vaak prima als het gaat om een computerspelletje, maar minder goed als het gaat om een rijtje sommen. In dit thema kijken

Nadere informatie

Ook anders bewegen! Stimuleren van bewegen in ontwikkelingslanden met weinig en alternatieve materialen. Inge Leenaerts

Ook anders bewegen! Stimuleren van bewegen in ontwikkelingslanden met weinig en alternatieve materialen. Inge Leenaerts Ook anders bewegen! Stimuleren van bewegen in ontwikkelingslanden met weinig en alternatieve materialen. Inge Leenaerts Voorwoord Beste lezer, Ook anders bewegen! probeert voor leerkrachten lichamelijke

Nadere informatie

Patiënteninformatie. Revalidatie na geplande totale heupprothese

Patiënteninformatie. Revalidatie na geplande totale heupprothese Patiënteninformatie Revalidatie na geplande totale heupprothese Dr. T. De Baets Heup-, enkel- en voetchirurgie Dr. M. Mombert Hand-, pols- en elleboogchirurgie Dr. J. De Wachter Enkel- en voetchirurgie

Nadere informatie

Fysieke belasting bij gebruik van Incontinentiemateriaal

Fysieke belasting bij gebruik van Incontinentiemateriaal Fysieke belasting bij gebruik van Incontinentiemateriaal Een vergelijking van de fysieke belasting bij gebruik van verschillende soorten incontinentiemateriaal waaronder de TENA Flex - onderzoek uitgevoerd

Nadere informatie

De gymles van begin tot eind

De gymles van begin tot eind De gymles van begin tot eind Eenvoudige inleidingen en afsluitingen voor een gymles Iedereen kent het wel: je gaat gymles geven en je gymzaal staat vol met materialen voor de kern van de les. Hoe kun je

Nadere informatie

Handen aan de boot. Onderwerpen

Handen aan de boot. Onderwerpen Handen aan de boot Onderwerpen Instructiemethoden Basisinstructie Veiligheid Roeitechniek Verbeterpunten Oefeningen Didactiek Het geven van feedback Het afstellen en tillen van het materiaal De eerste

Nadere informatie

LESPAKKET KINDERRECHTEN

LESPAKKET KINDERRECHTEN LESPAKKET KINDERRECHTEN 1 schrijf op Met dit lespakket maken kinderen in Nederland kennis met de Rechten van het Kind. Zij leren welke rechten kinderen hebben en waarom deze zo belangrijk zijn. Ook krijgen

Nadere informatie

JONGEREN RAPPORTEREN OVER KINDERRECHTEN IN NEDERLAND

JONGEREN RAPPORTEREN OVER KINDERRECHTEN IN NEDERLAND Inhoudsopgave Inleiding Praat mee met je rechten! Jonge vluchtelingen Kinderen in armoede Gehandicapte kinderen Jongeren in de jeugdzorg 1 Inleiding Dit is een rapport waarin jongeren in Nederland hun

Nadere informatie

Hoe kun je als leerkracht pesten in je klas voorkomen en bestrijden?

Hoe kun je als leerkracht pesten in je klas voorkomen en bestrijden? Waarom ik werd gepest? Ik was anders dan de rest. Had niks met roze en speelde nooit met poppen. Op de middelbare school werd het pesten zo erg dat ik in de pauzes niet meer de kantine in durfde. Als de

Nadere informatie

Draaiboek voor een ouderavond over pesten in het basisonderwijs

Draaiboek voor een ouderavond over pesten in het basisonderwijs Draaiboek voor een ouderavond over pesten in het basisonderwijs Inhoudsopgave 1. Inleiding... 3 Pesten in het basisonderwijs... 3 2. Organisatie van de ouderavond... 4 2.1 Wat is een goed moment?... 4

Nadere informatie

Koppen bij elkaar! Handleiding voor intercollegiaal overleg in de verzorging

Koppen bij elkaar! Handleiding voor intercollegiaal overleg in de verzorging Koppen bij elkaar! Handleiding voor intercollegiaal overleg in de verzorging Sting, maart 2008 Koppen bij elkaar! Handleiding voor intercollegiaal overleg in de verzorging. Tekst: Ineke Bakx, Rineke Sturm,

Nadere informatie

Zelfmanagement, wat betekent het voor de patiënt?

Zelfmanagement, wat betekent het voor de patiënt? Dit rapport is een uitgave van het NIVEL. De gegevens mogen worden gebruikt met bronvermelding. Zelfmanagement, wat betekent het voor de patiënt? Monique Heijmans Geeke Waverijn Lieke van Houtum ISBN 978-94-6122-248-0

Nadere informatie

De eerste 6 weken na de bevalling: tips en oefeningen

De eerste 6 weken na de bevalling: tips en oefeningen De eerste 6 weken na de bevalling: tips en oefeningen Voorwoord De bevalling heb je achter de rug, nu op naar je herstel. Zeker bij de eerste bevalling kun je dagen na de bevalling het idee hebben dat

Nadere informatie

Oefeningen en adviezen na een keizersnede

Oefeningen en adviezen na een keizersnede Oefeningen en adviezen na een keizersnede afdeling fysiotherapie Inleiding U heeft een keizersnede gehad. Na deze ingreep is het belangrijk om de volgende oefeningen/adviezen op te volgen. Deze folder

Nadere informatie

Een goed gesprek voorkomt erger

Een goed gesprek voorkomt erger Een goed gesprek voorkomt erger een handreiking voor ouders bij een klacht over school Voorwoord Wat doet u als u of uw kind een probleem heeft met de school? Sinds 1998 is er een wettelijke klachtenregeling

Nadere informatie

Reflexen en hun gevolgen,met voorbeelden van leerstoornissen. Aan de hand van reflexen worden voorbeelden van leerstoornissen gegeven.

Reflexen en hun gevolgen,met voorbeelden van leerstoornissen. Aan de hand van reflexen worden voorbeelden van leerstoornissen gegeven. Reflexen en hun gevolgen,met voorbeelden van leerstoornissen. Aan de hand van reflexen worden voorbeelden van leerstoornissen gegeven. Moro-reflex Het Moro-reflex komt in de baarmoeder tevoorschijn negen

Nadere informatie

Werken met ernstig meervoudig beperkten

Werken met ernstig meervoudig beperkten Werken met ernstig meervoudig beperkten - Een informatiepakket voor zorgverleners die voor het eerst in aanraking komen met ernstig meervoudig beperkten - Auteur: Begeleiders: Lobke van Breukelen Bert

Nadere informatie

Er ligt een krokodil onder mijn bed!

Er ligt een krokodil onder mijn bed! Er ligt een krokodil onder mijn bed! Levensbeschouwelijke vorming n.a.v. het prentenboek FIE NIEUWENHUIZEN-GRIPPELING 1 Inhoud Inleiding... 3 Waarom een module gebaseerd op Er ligt een krokodil onder mijn

Nadere informatie

Heeft tennissen negatief effect op oedeemarm?

Heeft tennissen negatief effect op oedeemarm? Heeft tennissen negatief effect op oedeemarm? Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. De incidentie van borstkanker neemt toe, maar de sterftekans neemt af door steeds betere behandelmogelijkheden

Nadere informatie

De 10 tips voor. Succesvol Communiceren

De 10 tips voor. Succesvol Communiceren De 10 tips voor Succesvol Communiceren Wat je geeft, ontvang je terug ICM Uitgave De 10 tips voor Succesvol Communiceren Extra tip: Print dit 10 tips e-book voor optimaal resultaat 1 De 10 tips voor Succesvol

Nadere informatie

Les 1.1 - Balvaardigheid

Les 1.1 - Balvaardigheid Les. - Balvaardigheid TOELICHTING Dit is de ideale les om kennis te maken met een groep. De organisatie is heel simpel en de les nodigt uit tot grote intensiteit. Alle werkvormen zijn zo eenvoudig mogelijk

Nadere informatie

EEN LEERLING MET CYSTIC FIBROSIS

EEN LEERLING MET CYSTIC FIBROSIS EEN LEERLING MET CYSTIC FIBROSIS Hoe hou je hem bij de les? Praktisch handboek voor de leraar Landelijk Netwerk Ziek-zijn & Onderwijs ( ZIEZON ) april 20 Onderwijsmap Landelijk Netwerk Ziek - zijn & onderwijs

Nadere informatie